![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu persoonlijk heb ik helemaal geen probleem voor faciliteiten voor Arabisch sprekenden of Italianen waar dit relevant zou zijn. ![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 november 2007 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve volledig en correct te zijn. België is immers niet "zomaar" een drietalig land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want de Vlaamse meederheid kan die splitsing gewoon meerderheid tegen minderheid stemmen. Net zoals alle voorgaande wetten meerderheid tegen minderheid gestemd zijn. Soms verloopt die breuklijn meerderheid-minderheid sociaal-economisch, soms conservatief-progressief, soms ecologisch. Ditmaal zal de breuklijn taalkundig zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Democratie is volgens mij niet zomaar de dictatuur van de meerderheid. (Als men zo in Brussel begint bijv. ...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens loop ik zelf ook niet zo warm van de splitsing van BHV. Maar ik vrees dat mijn oplossing - de afschaffing van het Brussels gewest en de incorporatie van dit gebied in de provincie Vlaams-Brabant (zelfs zonder aan de taalkundige situatie te raken) - allicht niet beantwoordt aan de vereisten van de realpolitik.
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met dit scenario komt niemand iets verder behalve diegenen die hopen dat een verdere polarisatie kan leiden tot een splitsing van België. Nu, let op. Aan beide kant van de taalgrens wordt het spel op een absurde manier gespeelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat hier begot over BHV. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat het niet over mijn voorstel gaat: ik wil immers niet splitsen, maar juist samenvoegen. Het probleem daarmee is realpolitisch: zullen die wereldse, multicultureel ingestelde Franstalige Brusselaars het wel zo leuk vinden om met die verwerpelijke Vlamingen in één gewest te leven? Ik vrees ervoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 4 november 2007 om 15:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Conclusie: in een onafhankelijk Vlaanderen heeft de Franstalige minderheid in het huidige Vlaamse Gewest meer kans op de toekenning van minderheidsrechten dan in de huidige Belgische constructie.
Laatst gewijzigd door Burkide : 4 november 2007 om 15:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zullen we zien. Is het behoud van de hiuidge machtsverhoudingen belangrijker dan de democratische werking? Daar draait het om. Citaat:
Kosovo wil zich afscheuren van Servië, en woordt daarin gesteund door quasi de hele wereldgemeenschap (met uitzondering van Rusland). Je linkt dat aan de Vlaamse onafhankelikjheid. De Servische gemeenten in Kosovo willen zich afscheuren en terug naar Servië keren. Niemand echter wil die secessie erkennen, en eist dat de Servische gemeenten bij Kosovo blijven. Mits een erkenning van Servische rechten en een beperkte autonomie, uiteraard... Net zomin zal de internationale gemeenschap die speeltjes van een stel FDF-burgemeesters steunen. Het enige waarde EU en anderen zal op toekijken, is de erkenning van de rechten van de Franstaligen. Maar aangezien zij vandaag al zowat de best beschermde minderheid in Europa zijn, denk ik dat we ons daar weinig zorgen hoeven over te maken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals. Ik ben niet diegenen die het woord "oorlogsverklaring" in de mond neemt. Het gaat immers inderdaad begot maar om de indeling van de kiesomschrijvingen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het "begot" daar maar over gaat, waarom dan niet gewoon de democratische meerderheid laten stemmen? Waarom zo moeilijk doen over een lullig wetje dat met een gewone meerderheid gestemd kan worden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is trouwens nog altijd geen duidelijkheid over de positie van Kosovo. De erkenning van de internationale gemeenschap en de realiteit op het terrein zijn twee verschillende zaken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er ook praktische overwegingen die mee moeten spelen bij de afbakening van het tweetalige gebied: moet Beernem in West-Vlaanderen, waar allicht maar weinig Franstaligen wonen, nu van z'n ambtenaren vragen dat ze tweetalig zijn? Dat lijkt me ook overdreven.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zal ondertekend worden van zodra Vlaanderen onafhankelijk is. Het vroeger tekenen lijkt mij voorbarig. Zeker in een context waarbij de grenzen steeds in vraag worden gesteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien Vlaanderen onafhankelijk wordt en de grenzen ervan niet meer betwist worden, vervallen de politieke motieven voor een niet-onderschrijving. Maar je moet ook niet vergeten dat de Franstaligen in Vlaanderen allicht de facto over meer taalkundige rechten beschikken van de meeste minderheden die in het kader van dit verdrag door andere staten erkend geweest zijn.
![]() |
![]() |