Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2007, 17:01   #141
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Omdat er NERGENS in de grondwet staat dat het gesplists moet worden. NErgens in het arrest van het abitrage hof staat dat ook, splitsen is 1 vd vele oplossingen, als de vlaamse partijen die willen boven andere dan lijkt het me maar normaal dat je daarvoor een compromis sluit, en dus "betalen"
De kieskring BHV is ongrondwettelijk en een federale kieskring willen de Vlamingen niet. BHV kan dus alleen maar gesplitst worden. En daar hoeven wij geen compromissen voor te sluiten. Als de Franstaligen BHV niet willen splitsen, dan splitsen we het eigenhandig, zonder Franstaligen.
Oud 5 november 2007, 17:02   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat belgie daartoe behoord, omdat zonder dat buitenlandse handel (waar belgie en vlaanderen VOLLEDIG) afhankelijk van zijn i het gedrang komt.
omdat belgique daartoe behoort moet vlaanderen daar ook toe behoren?

en waarom zou de handel in het gedrang komen?

Ben jij een fascist die in naam van het geld de ontmanteling van de democratie goedkeurt?
Oud 6 november 2007, 08:42   #143
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Als er géén realistisch idee naar voor wordt gebracht, dan kan ik idee tussen aanhalingstekens plaatsen. Als er, zoals gezegd, geen meerderheid voor te vinden is, kan je dat dus vergeten.
Wat is daar nu giftig aan?
Nogmaals ik gaf gewoon voorbeelden ik zei nergens dat ik dat wilde, en jij doet meteen of dat wel het geval is en komt met zo'n antwoord, je hebt je vergist leg je erbij neer, niks mis mee.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 08:46   #144
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen Bekijk bericht
Dit maakt inderdaad uit. Om de Grondwet te weizigen dient de huidige regering (niet deze van lopende zaken, met andere woorden de regering die nu nog gevormd dient te worden) dit op de op te nemen. Pas een volgende regering kan dan eventuweel een stemming in het parlement nemen om de wet al dan niet te weizigen. En daar zit het probleem er kan geen volgende regering worden gekozen want er kunnen geen verkiezingen worden gehouden zonder dat BHV is opgelost. Moet Verhofstadt I en/of Verhofstadt II een oplossing/grondwetswijziging op de agenda hebben geplaatst dan was er geen probleem geweest. Maar beide vorige regeringen hebben gewacht om dit te doen. En nu moet het worden opgelost, geen andere keuze tenzij men de grondwet laat vallen. Dus mijn vraag blijft : weet er iemand of er andere oplossingen mogelijk zijn. Maw oplossingen zonder grondwetweiziging
Euh de grondwet kan je altijd wijzigen hoor, zelfs de huidige regering kan dat, je hebt wel speciale meerderheden nodig, 2/3 en een meerderheid in elke taalgroep. Je hoeft daar helemaal geen regering voor te wachten.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 6 november 2007, 08:47   #145
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De kieskring BHV is ongrondwettelijk en een federale kieskring willen de Vlamingen niet. BHV kan dus alleen maar gesplitst worden.
Nee hoor brussel uibreiden is nog een mogelijkheid, oude kieskringen ook, maar ja dat wil vlaanderen allemaal niet, de enige oplossing die vlaanderen wil is splitsen, en als je zo'n eisen stelt is het maar normaal dat je daarvoor betaald.

Citaat:
En daar hoeven wij geen compromissen voor te sluiten. Als de Franstaligen BHV niet willen splitsen, dan splitsen we het eigenhandig, zonder Franstaligen.
En in belgie gaat dit niet. Er is geen regering die dit zal goedkeuren en bijgevolg geen KB.

Oud 6 november 2007, 08:50   #146
k9

Standaard

Citaat:
omdat belgique daartoe behoort moet vlaanderen daar ook toe behoren?

en waarom zou de handel in het gedrang komen?
Omdat men nu eenmaal internationale handelsakkoorden heeft? Je daar zomaar uit terugtrekken is not done en zal ernstige gevolgen hebben, voor vlaanderen dat practisch volledig afhankelijk is van die handel is dat een ramp.

Maar zover heb je nog niet nagedacht zeker?

Citaat:
Ben jij een fascist die in naam van het geld de ontmanteling van de democratie goedkeurt?
Nee, waar ontmantel ik de democratie?

Ik zeg dat het heel moeilijk is voor een klein landje als vlaanderen tegen de stroom in te gaan varen, dat zal ernstige gevolgen hebben. En de enige reden dat je dit wil doen is je xenofobie, iets waat ik niet aan lijd en dus zie ik het nut er ook niet van in om buiten de EU , buiten OESO te gaan.

Oud 6 november 2007, 09:54   #147
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Euh de grondwet kan je altijd wijzigen hoor, zelfs de huidige regering kan dat, je hebt wel speciale meerderheden nodig, 2/3 en een meerderheid in elke taalgroep. Je hoeft daar helemaal geen regering voor te wachten.
Nogmaals : waarom wil je over politiek disciteren als je niet eens de elementairste dingen kent?

Om de grondwet te wijzigen heb je niet alleen een 2/3 meerderheid nodig met een gewone weerderheid in elke taalgroep, maar je zit nog aan een bepaald gegeven vast :

Je kan slechts de artikels van de grondwet wijzigen die door de VORIGE regering op de lijst zijn gezet als te veranderen artikels. Een artikel dat NIET op die lijst voorkomt, kan je dus niet wijzigen, met wat voor meerderheid dan ook!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 09:56   #148
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Omdat men nu eenmaal internationale handelsakkoorden heeft? Je daar zomaar uit terugtrekken is not done en zal ernstige gevolgen hebben, voor vlaanderen dat practisch volledig afhankelijk is van die handel is dat een ramp.

Ik zeg dat het heel moeilijk is voor een klein landje als vlaanderen tegen de stroom in te gaan varen, dat zal ernstige gevolgen hebben. En de enige reden dat je dit wil doen is je xenofobie, iets waat ik niet aan lijd en dus zie ik het nut er ook niet van in om buiten de EU , buiten OESO te gaan.
Zwitserland doet het nochtans NIET slecht. Beter dan het europees gemiddelde!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 11:01   #149
k9

Standaard

Citaat:
Nogmaals : waarom wil je over politiek disciteren als je niet eens de elementairste dingen kent?

Om de grondwet te wijzigen heb je niet alleen een 2/3 meerderheid nodig met een gewone weerderheid in elke taalgroep, maar je zit nog aan een bepaald gegeven vast :

Je kan slechts de artikels van de grondwet wijzigen die door de VORIGE regering op de lijst zijn gezet als te veranderen artikels. Een artikel dat NIET op die lijst voorkomt, kan je dus niet wijzigen, met wat voor meerderheid dan ook!
En dat kan de huidige regering zonder problemen doen, je bent toch niet in je alwetendheid vergeten dat we nog steeds met de "vorige" regering bezig zijn? Of heb je gewoon dat niet begrepen?

Oud 6 november 2007, 11:04   #150
k9

Standaard

Citaat:
Zwitserland doet het nochtans NIET slecht. Beter dan het europees gemiddelde!
Zwitserland is lid van de OESO.

Oud 6 november 2007, 11:15   #151
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor brussel uibreiden is nog een mogelijkheid, oude kieskringen ook, maar ja dat wil vlaanderen allemaal niet, de enige oplossing die vlaanderen wil is splitsen, en als je zo'n eisen stelt is het maar normaal dat je daarvoor betaald.
waarom? Wij nemen gewoon wat we willen, de Franstaligen doen dat ook al zolang. Er valt niks te betalen.

Citaat:
En in belgie gaat dit niet. Er is geen regering die dit zal goedkeuren en bijgevolg geen KB.
gewoon stemmen in het parlement eh.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 11:17   #152
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

oh jawel, en ik zie niet in wat die gevolgen precies gaan zijn. Er zijn genoeg landen die zullen blijven handel drijven met ons.

Citaat:
macht afgeven aan nooit verkozen instellingen.

Citaat:
Ik zeg dat het heel moeilijk is voor een klein landje als vlaanderen tegen de stroom in te gaan varen, dat zal ernstige gevolgen hebben.
welke stroom? De neoliberale? Daar vaar ik met plezier tegenin en we zullen veel medestanders op de weg vinden.

Citaat:
En de enige reden dat je dit wil doen is je xenofobie, iets waat ik niet aan lijd en dus zie ik het nut er ook niet van in om buiten de EU , buiten OESO te gaan.
wijs me eens aan waaruit blijkt dat ik xenofobie heb?
Oud 6 november 2007, 11:31   #153
k9

Standaard

Citaat:
waarom? Wij nemen gewoon wat we willen, de Franstaligen doen dat ook al zolang. Er valt niks te betalen.
Tja zo werkt belgie nu eenmaal niet, de franstaligen hebben ook nooit iets gepakt dat is altijd met akkoorden geweest.

Wat jij wil is gewoon het einde van belgie, iets wat de meeste vlmaingen niet willen.

Citaat:
gewoon stemmen in het parlement eh.
En dan? Je beseft toch dat als dit er ooit komt (na een half jaar vertragen) er na deze stemming nog steeds niks veranderd? Je hebt eenr regering en de koning nodig om er een "werkende" wet van te maken.

Oud 6 november 2007, 11:46   #154
k9

Standaard

Citaat:
oh jawel, en ik zie niet in wat die gevolgen precies gaan zijn. Er zijn genoeg landen die zullen blijven handel drijven met ons.
Tuurlijk, maar minder en daar gaat het hem over, een land als belgie kan zich niet permiteren om met minder landen te handelen.

Citaat:
macht afgeven aan nooit verkozen instellingen.
Zoals EU ? Die verkiezen we hoor.
Zoals OESO, ook daar heeft belgie zijn zegje en OESO heeft niet echt macht over belgie het is een samenwerkingsverband.

Citaat:
welke stroom? De neoliberale? Daar vaar ik met plezier tegenin en we zullen veel medestanders op de weg vinden.
EU,OESO,WTO
En medestanders? Zoals?

Citaat:
wijs me eens aan waaruit blijkt dat ik xenofobie heb?
Je bent tegen alle buitenlandse verenigingen, tegen anderstaligen, lijkt me dan wel duidelijk he?

Oud 6 november 2007, 19:00   #155
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja zo werkt belgie nu eenmaal niet, de franstaligen hebben ook nooit iets gepakt dat is altijd met akkoorden geweest.
Welk akkoord was er dan dat de afscheiding van 1830 en de oplegging van het Frans als enige werktaal regelde?

Citaat:
Wat jij wil is gewoon het einde van belgie, iets wat de meeste vlmaingen niet willen.
dat heeft er niet eens mee te maken. De meeste Vlamingen willen wél BHV gesplitst zonder compensaties. De Franstaligen kunnen dus met andere woorden den hoogste boom in.

Citaat:
En dan? Je beseft toch dat als dit er ooit komt (na een half jaar vertragen) er na deze stemming nog steeds niks veranderd? Je hebt eenr regering en de koning nodig om er een "werkende" wet van te maken.

als de regering en de koning weigeren dat goed te keuren dan zal ik heel blij zijn, dat kan het Vlaamsgezinde sentiment alleen maar radicaliseren. U schijnt niet te beseffen dat het niet opgelost geraken van BHV in ons voordeel werkt.
Oud 6 november 2007, 19:03   #156
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, maar minder en daar gaat het hem over, een land als belgie kan zich niet permiteren om met minder landen te handelen.
Waarom zouden er plots minder landen zijn?

Citaat:
Zoals EU ? Die verkiezen we hoor.
ah, ik heb nog nooit mogen stemmen voor commissieleden, en evenmin mocht ik me uitspreken voor of tegen de grondwet.

Citaat:
Zoals OESO, ook daar heeft belgie zijn zegje en OESO heeft niet echt macht over belgie het is een samenwerkingsverband.
wat is dan het probleem? We kunnen andere samenwerkingsverbanden aangaan.

Citaat:
EU,OESO,WTO
de neoliberale stroom dus.

Citaat:
En medestanders? Zoals?
quasi heel westelijk Europa bijvoorbeeld, waar het anti EU sentiment heel groot aan het worden is.

Citaat:
Je bent tegen alle buitenlandse verenigingen, tegen anderstaligen, lijkt me dan wel duidelijk he?
waaruit blijkt dat ik tegen buitenlandse verenigingen ben en tegen anderstaligen?
Oud 7 november 2007, 08:47   #157
k9

Standaard

Citaat:
Welk akkoord was er dan dat de afscheiding van 1830 en de oplegging van het Frans als enige werktaal regelde?
Je bedoelde dat, dat door vlmaingen walen en brusselaars gemaakt werd?

Citaat:
dat heeft er niet eens mee te maken. De meeste Vlamingen willen wél BHV gesplitst zonder compensaties. De Franstaligen kunnen dus met andere woorden den hoogste boom in.
De vlmaingen kunnen willen wat ze willen, we leven in een federaal land met bepaalde regels.

De vlamingen willen dat trouwens omdat het een opgeklopte hype is, moest men beseffen wat een symbool dossier het is en dat dit NIKS gaat veranderen voor de vlamingen zou de steun zo wegvallen.

Net zo goed in wallonie trouwens, moest men beseffen dat het NIKS aan hun situatie gaat veranderen en om wat rijke brusselaars gaat.

Citaat:
als de regering en de koning weigeren dat goed te keuren dan zal ik heel blij zijn, dat kan het Vlaamsgezinde sentiment alleen maar radicaliseren. U schijnt niet te beseffen dat het niet opgelost geraken van BHV in ons voordeel werkt.
"ons" grappig. En nee hoor, een slecht bestuurd belgie is in het nadeel van iedereen, net zoals een langdurige splitsing en alle gevolgen daarvan. Ik weet dat je jezelf wijsmaakt dat een onafhankelijk belgie het paradijs op aarde zal zijn, maar dat is onzin.

Oud 7 november 2007, 08:50   #158
k9

Standaard

Citaat:
Waarom zouden er plots minder landen zijn?
Omdat belgie zijn eigen regels zal beginnen maken, tegen de goesting van andere, wekt altijd wrevel op hoor.

Citaat:
ah, ik heb nog nooit mogen stemmen voor commissieleden, en evenmin mocht ik me uitspreken voor of tegen de grondwet.
Je mag altijd stemmen om de euro parlementsleden te verkiezen.ALs je gaat stemmen ten minste.

Citaat:
wat is dan het probleem? We kunnen andere samenwerkingsverbanden aangaan.
Eventjes alles opnieuw beginnen? Ach ja de VS ziet echt belgie al komen.

Citaat:
de neoliberale stroom dus.
Die vlaanderen 1 vd rijkste regio's ter wereld gemaakt heeft.

Citaat:
quasi heel westelijk Europa bijvoorbeeld, waar het anti EU sentiment heel groot aan het worden is.
onzin, het zijn die landen die de EU controleren en die zouden er tegen zijn? rare logica heb jij.

Citaat:
waaruit blijkt dat ik tegen buitenlandse verenigingen ben en tegen anderstaligen?
Je wil overal uitstappen?

Oud 7 november 2007, 20:30   #159
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bedoelde dat, dat door vlmaingen walen en brusselaars gemaakt werd?
welk akkoord was dat dan? Ik heb geen weet van een volksraadpleding daaromtrend.

Citaat:
De vlmaingen kunnen willen wat ze willen, we leven in een federaal land met bepaalde regels.
wat een moralistisch gezeik. Een wet is niet meer dan gekribbel op papier. Als de Vlamingen besluiten iets door te drukken dan is die wet niks waard.

Citaat:
De vlamingen willen dat trouwens omdat het een opgeklopte hype is, moest men beseffen wat een symbool dossier het is en dat dit NIKS gaat veranderen voor de vlamingen zou de steun zo wegvallen.
BHV interesseert weinig mensen, amigo, het gaat om de staatshervormingen.

Citaat:
"ons" grappig. En nee hoor, een slecht bestuurd belgie is in het nadeel van iedereen, net zoals een langdurige splitsing en alle gevolgen daarvan.
Een slecht bestuurd Belgique is in het voordeel van de oppositie, waar ik ook deel van uitmaak. Van mijn part mag de boel beginnen rotten en gisten ik hou wel van crisissen

Citaat:
Ik weet dat je jezelf wijsmaakt dat een onafhankelijk belgie het paradijs op aarde zal zijn, maar dat is onzin.
ik maak mezelf niet wijs dat een onafhankelijk Belgique het paradijs op aarde zal zijn. U wel. Ik wel net van belgique af en de afscheiding van 1830 was een grote ramp.
Oud 7 november 2007, 20:34   #160
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat belgie zijn eigen regels zal beginnen maken, tegen de goesting van andere, wekt altijd wrevel op hoor.
graag concreet? Wat gaat er voor problemen opduiken als we suppranationale bureaucratieën buitenzetten?

Citaat:
Je mag altijd stemmen om de euro parlementsleden te verkiezen.ALs je gaat stemmen ten minste.
en welke feitelijke wetgevende intiatiefnemende bevoegdheden hebben die?

Citaat:
Eventjes alles opnieuw beginnen? Ach ja de VS ziet echt belgie al komen.
België? VS? Twee landen die van mijn part mogen opgedoekt worden.

Citaat:
Die vlaanderen 1 vd rijkste regio's ter wereld gemaakt heeft.
ke? Het is de sociale zekerheid en de democratie die van Vlaanderen een van de rijkste regios heeft gemaakt, de koopkracht van de bevolking werd versterkt door de socialisten. Sinds de dereguleringen eind jaren tachtig begonnen is de armoede weer beginnen toenemen.

Citaat:
onzin, het zijn die landen die de EU controleren en die zouden er tegen zijn? rare logica heb jij.
GB zal snel uitstappen, Nederland misschien ook, en de Franse publieke opinie zal ook volgen. Niet te vergeten dat de Belgische breuk een kettingreactie zal veroorzaken: catalonië, bretagne, galicië, baskenland, allemaal volkeren die zullen radicaliseren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be