![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat dan een vreugde-uiting op z'n Franstaligs? Straatrue? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op Bel-RTL konden we vanmorgen reacties van verschillende luisteraars horen. De grote meerderheid was duidelijk tegen de Vlamingen. We konden onder meer horen :
"Qu'ils la prennent, leur indépendance. On n'a pas besoin d'eux." ("Dat ze het nemen, hun onafhankelijkheid. We hebben hen niet nodig."). "Fini les moules et les crevettes." ("Gedaan met de mosselen en de garnalen.") Wat die persoon bedoelde, is dat hij/zij niet meer naar de Vlaamse Kust zal gaan. "Je vais très souvent en Flandre et je me rends compte que la population flamande est de plus en plus agressive envers les Francophones." ("Ik ga zeer vaak naar Vlaanderen en ik besef dat de Vlaamse bevolking meer en meer agressief tegenover de Franstaligen is.") En nog meer in die trend. Ik denk echt dat de contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen nog slechter zullen zijn dan nu en hier heb ik het niet over de politici maar wel over de bevolking. Misschien zou het beter zijn dat de Vlamingen niet meer op de Franstalige kant komen en dat de Franstaligen niet meer naar Vlaanderen komen, zelfs als het alleen om toeristische redenen is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke contacten? De Franstaligen zijn het meer dan beu met de Vlamingen en hun gratis racisme tegenover de Franstaligen, vooral na wat er gisteren gebeurde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Wat Maingain gister openlijk voor de camera deed, nl Vlaamse parlementariers voor racisten en facisten uitmaken ,zou in Nederland niet mogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door I amsterdam : 8 november 2007 om 13:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach voor zover ik het goed voorgelicht wordt door de media (en deze site), is dat een beetje wederzijds.... Die stemming van gisteren is, gezien hoelang de uitvoering duurt meer een symbolische daad. Als je een ultimatum stelt, moet je het ook nakomen voor je eigen geloofwaardigheid (of je het uberhaupt had moeten stellen is een andere discussie)...Anyway ik vond het meer overkomen dat de Vlaamse en Franstalige partijen allebei een act opvoerde op eigen buhne. Soms moeten zaken nu eenmaal moeilijker worden, voordat compromissen mogelijk zijn (soort politieke paradox); nu weet iedereen waar zij/hij aan toe is en dat ze het echt menen. Onder druk wordt alles vloeibaar, maar ik vermoed dat zowel de Franstalige als de Vlaamse onderhandelaars al (teveel)met de verkiezingen op het gewestelijk niveau in het achterhoofd zitten. Een centimeter toegeven op federaal niveau, kan op gewestelijk niveau stemmen kosten. Ze zijn dus allemaal politiek laf, wil je regeren dan zal je ook risico's moeten nemen. Het zou misschien goed zijn dat ze zich meer in elkaats positie zouden inleven... Wat racisme betreft, er zijn aan Franstalige zijde ook van dat soort personen, die Nederlands geen taal vinden en vinden dat er geen Nederlandstalige cultuur zou zijn; ben dus bang dat de radicalen aan elkaar wederzijds in stand houden. (Wat de coalitiebesprekingen betreft, vermoed ik dat FDF en NVA nog wel het meest tevreden met elkaar waren... OK ze zijn het totaal niet eens, maar ze konden elkaar perfect gebruiken....)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch is er geen alternatief. Dat draait allemaal wel bij. Citaat:
Tussen haakjes, de Franstaligen die ik deze week in Brussel nog sprak, spraken dat soort taal niet. Het gesprek over BHV en de stemming was zeer gemoedelijk, er werden volop grapjes gemaakt zoals "volgende week kan ik er misschien niet meer bij zijn, als Brussel afgesloten is". Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 november 2007 om 13:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wees dan niet verbaasd als u problemen met de Waalse bevolking zal ontmoeten. U zal misschien me zeggen dat u nooit problemen met Walen gehad hebt en dat geloof ik wel. Maar vergeet niet wat er gisteren gebeurde. Franstaligen beginnen zich te radicaliseren en meer en meer tegen de Vlamingen te zijn. In de toekomst zullen Vlamingen niet echt meer welkom in Wallonië zijn. Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 november 2007 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() DAT zal de dag zijn! ![]()
![]() |
![]() |
#53 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zie bijvoorbeeld illegal alien vandaag: Citaat:
Vandaar de hysterische paniek en het gescheld. Dat Everytime hier openlijk dreigt met racistisch geweld, moet in dat kader gezien worden, maar de meeste Walen zijn wel verstandiger. Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 november 2007 om 15:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 8 november 2007 om 17:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de Franstaligen aan Vlaanderen denken, denken ze onmiddellijk aan het Vlaams Belang, de Ijzerwake, de Ijzerbedevaart, TAK, Voorpost, vendelzwaaiers met hun Vlaamse vlaggen, nationalisme, extremisme, enz....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat er mis is met een ietwat oubollige bijeenkomst met een vredesboodschap als de IJzerbedevaart ontgaat mij trouwens.
Laatst gewijzigd door Burkide : 8 november 2007 om 18:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik deel echter de mening dat de meeste gewone walen niet wakker liggen van BHV wat zich toch in een ander gewest/gemeenschap afspeelt.
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat toch over de toekomst van België. De grote meerderheid van de Franstaligen is (nog) niet voor de splitsing van België maar met wat er gisteren gebeurde, hebben ze meer en meer een afkeer tegenover Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |