Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2007, 09:09   #41
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Sorry, discuss, jij was eerst elders heb ik een thread geopend: Lepe Reynders; maar jij was dus eerst:

Leterme waarschijnlijk terug naar Ieper en... daar komt Reynders uit het bos.

Hij laat alles nog een beetje sudderen en ergens in 2008 is men het zo beu dat charmante Reynders 1ste minister wordt.

En... intussen wordt BHV ook niet droog gesplitst want blijkbaar waren alle Vlamingen waren bereid om een prijs(je) te betalen.

Goed gepokerd van den Didier.

Jaaa... dat zie je zo op hun gezichten hoe BLIJ ze zijn, die franstalige politiekers

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 10:42   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jaaa... dat zie je zo op hun gezichten hoe BLIJ ze zijn, die franstalige politiekers
Inderdaad, heeft u de grimas van Di Rupo gezien toen hij telefonisch mocht vernemen dat de stemming doorging? Of hoe hij gisteren in het RTBF-journaal bijna van woede stikte en trilde en in de grofste bewoordingen over de stemming sprak?

Is dat dan een vreugde-uiting op z'n Franstaligs? Straatrue?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 11:56   #43
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op Bel-RTL konden we vanmorgen reacties van verschillende luisteraars horen. De grote meerderheid was duidelijk tegen de Vlamingen. We konden onder meer horen :

"Qu'ils la prennent, leur indépendance. On n'a pas besoin d'eux." ("Dat ze het nemen, hun onafhankelijkheid. We hebben hen niet nodig.").
"Fini les moules et les crevettes." ("Gedaan met de mosselen en de garnalen.") Wat die persoon bedoelde, is dat hij/zij niet meer naar de Vlaamse Kust zal gaan.
"Je vais très souvent en Flandre et je me rends compte que la population flamande est de plus en plus agressive envers les Francophones." ("Ik ga zeer vaak naar Vlaanderen en ik besef dat de Vlaamse bevolking meer en meer agressief tegenover de Franstaligen is.")

En nog meer in die trend. Ik denk echt dat de contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen nog slechter zullen zijn dan nu en hier heb ik het niet over de politici maar wel over de bevolking. Misschien zou het beter zijn dat de Vlamingen niet meer op de Franstalige kant komen en dat de Franstaligen niet meer naar Vlaanderen komen, zelfs als het alleen om toeristische redenen is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:09   #44
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En nog meer in die trend. Ik denk echt dat de contacten tussen de Franstaligen en de Vlamingen nog slechter zullen zijn dan nu en hier heb ik het niet over de politici maar wel over de bevolking. Misschien zou het beter zijn dat de Vlamingen niet meer op de Franstalige kant komen en dat de Franstaligen niet meer naar Vlaanderen komen, zelfs als het alleen om toeristische redenen is.
Dus om onze contacten te verbeteren moet we uit elkaars buurt blijven en dat allemaal in een geglobaliseerde wereld.
Oud 8 november 2007, 12:53   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Dus om onze contacten te verbeteren moet we uit elkaars buurt blijven en dat allemaal in een geglobaliseerde wereld.
Welke contacten? De Franstaligen zijn het meer dan beu met de Vlamingen en hun gratis racisme tegenover de Franstaligen, vooral na wat er gisteren gebeurde.
Oud 8 november 2007, 13:06   #46
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke contacten? De Franstaligen zijn het meer dan beu met de Vlamingen en hun gratis racisme tegenover de Franstaligen, vooral na wat er gisteren gebeurde.
Wat Maingain gister openlijk voor de camera deed, nl Vlaamse parlementariers voor racisten en facisten uitmaken ,zou in Nederland niet mogelijk zijn.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 8 november 2007 om 13:07.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 13:21   #47
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach voor zover ik het goed voorgelicht wordt door de media (en deze site), is dat een beetje wederzijds.... Die stemming van gisteren is, gezien hoelang de uitvoering duurt meer een symbolische daad. Als je een ultimatum stelt, moet je het ook nakomen voor je eigen geloofwaardigheid (of je het uberhaupt had moeten stellen is een andere discussie)...Anyway ik vond het meer overkomen dat de Vlaamse en Franstalige partijen allebei een act opvoerde op eigen buhne. Soms moeten zaken nu eenmaal moeilijker worden, voordat compromissen mogelijk zijn (soort politieke paradox); nu weet iedereen waar zij/hij aan toe is en dat ze het echt menen. Onder druk wordt alles vloeibaar, maar ik vermoed dat zowel de Franstalige als de Vlaamse onderhandelaars al (teveel)met de verkiezingen op het gewestelijk niveau in het achterhoofd zitten. Een centimeter toegeven op federaal niveau, kan op gewestelijk niveau stemmen kosten. Ze zijn dus allemaal politiek laf, wil je regeren dan zal je ook risico's moeten nemen. Het zou misschien goed zijn dat ze zich meer in elkaats positie zouden inleven... Wat racisme betreft, er zijn aan Franstalige zijde ook van dat soort personen, die Nederlands geen taal vinden en vinden dat er geen Nederlandstalige cultuur zou zijn; ben dus bang dat de radicalen aan elkaar wederzijds in stand houden. (Wat de coalitiebesprekingen betreft, vermoed ik dat FDF en NVA nog wel het meest tevreden met elkaar waren... OK ze zijn het totaal niet eens, maar ze konden elkaar perfect gebruiken....)
Oud 8 november 2007, 13:39   #48
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op Bel-RTL konden we vanmorgen reacties van verschillende luisteraars horen. De grote meerderheid was duidelijk tegen de Vlamingen. We konden onder meer horen :

"Qu'ils la prennent, leur indépendance. On n'a pas besoin d'eux." ("Dat ze het nemen, hun onafhankelijkheid. We hebben hen niet nodig.").
"Fini les moules et les crevettes." ("Gedaan met de mosselen en de garnalen.") Wat die persoon bedoelde, is dat hij/zij niet meer naar de Vlaamse Kust zal gaan.
"Je vais très souvent en Flandre et je me rends compte que la population flamande est de plus en plus agressive envers les Francophones." ("Ik ga zeer vaak naar Vlaanderen en ik besef dat de Vlaamse bevolking meer en meer agressief tegenover de Franstaligen is.")
Ach, eeuwenoude privileges kwijtraken doet nu eenmaal pijn.

Toch is er geen alternatief. Dat draait allemaal wel bij.

Citaat:
Tiens, dat klinkt als een bedreiging. Gaan er pogroms plaatsvinden tegen Vlaamse toeristen?

Tussen haakjes, de Franstaligen die ik deze week in Brussel nog sprak, spraken dat soort taal niet. Het gesprek over BHV en de stemming was zeer gemoedelijk, er werden volop grapjes gemaakt zoals "volgende week kan ik er misschien niet meer bij zijn, als Brussel afgesloten is".

Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 november 2007 om 13:40.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 14:16   #49
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij mag doen wat je wil , maar mij zal het niet beletten met de familie een chaletje te huren in de Ardennen en er te genieten van de waalse gastronomie en het prachtige landschap .
Oud 8 november 2007, 14:56   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Jij mag doen wat je wil , maar mij zal het niet beletten met de familie een chaletje te huren in de Ardennen en er te genieten van de waalse gastronomie en het prachtige landschap .
Wees dan niet verbaasd als u problemen met de Waalse bevolking zal ontmoeten. U zal misschien me zeggen dat u nooit problemen met Walen gehad hebt en dat geloof ik wel. Maar vergeet niet wat er gisteren gebeurde. Franstaligen beginnen zich te radicaliseren en meer en meer tegen de Vlamingen te zijn. In de toekomst zullen Vlamingen niet echt meer welkom in Wallonië zijn. Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
Oud 8 november 2007, 15:07   #51
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees dan niet verbaasd als u problemen met de Waalse bevolking zal ontmoeten. U zal misschien me zeggen dat u nooit problemen met Walen gehad hebt en dat geloof ik wel. Maar vergeet niet wat er gisteren gebeurde. Franstaligen beginnen zich te radicaliseren en meer en meer tegen de Vlamingen te zijn. In de toekomst zullen Vlamingen niet echt meer welkom in Wallonië zijn. Vous voulez la guerre? Vous l'aurez.
Je ne veux pas du tout une guerre et les wallons ne sont pas des ennemis ; De temps en temps, ce sont des adversaires : en occurence quand ils soutiennent les impérialistes bruxellois �* revendiquer du territoire flamand . Tôt ou tard les wallons se rendront compte que ce n'est pas du tout dans leur propre intérêt

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 8 november 2007 om 15:07.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 15:35   #52
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ons geld niet meer willen?
DAT zal de dag zijn!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 15:36   #53
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Tôt ou tard les wallons se rendront compte que ce n'est pas du tout dans leur propre intérêt
Dat is nu al zo hoor. Er zijn nogal wat Walen op dit forum die uitdrukkelijk zeggen dat BHV hen niets kan schelen, sommigen zeggen zelfs dat de Vlamingen gelijk hebben.

Zie bijvoorbeeld illegal alien vandaag:

Citaat:
De gewone mensen liggen niet wakker van wat er gisteren gebeurd is, enkel de politiekers, de PS op kop, want is het niet Elioke die weer eens het hardst roept hoe geschoffeerd de franstaligen zijn, en is het niet de RTBF die bericht over de schande, le rupture du pacte belge?

Goed zo vlaanderen, laat uw rechten gelden ivm B-H-V. Stoute franstalige politiekers om zo zand te strooien in de ogen van uw eigen kiezers. De franstaligen verliezen NIETS door deze stemming, ze kunnen er enkel bij winnen. Een kleine 100.000 villabewoners in de vlaamse rand gijzelen een heel land... hallucinant
Vergeet niet dat Everytime geen Waal is, maar een typisch product van de (hoofdstedelijke) verfranste bourgeoisie. De enigen die echt iets te verliezen hebben bij een ander België. Die raken nu in paniek omdat ze voelen dat ze hun eeuwenoude priviliges aan het verliezen zijn, en de oude tactiek wordt nog even bovengehaald: ze proberen zich middels "la solidarité des francophones" van bondgenoten in Wallonië te voorzien. Verdeel en heers op basis van zoiets obsoleets als taal. Dat truukje werkt nog in de politiek klasse, maar van langsom minder met de doorsnee Waal.

Vandaar de hysterische paniek en het gescheld. Dat Everytime hier openlijk dreigt met racistisch geweld, moet in dat kader gezien worden, maar de meeste Walen zijn wel verstandiger.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 8 november 2007 om 15:44.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 15:46   #54
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Verdeel en heers op basis van zoiets obsoleets als taal.
Taal is niet overbodig. Tenzij u een superieure methode van communiceren hebt bedacht. Universele vertalers iemand?
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:36   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat is nu al zo hoor. Er zijn nogal wat Walen op dit forum die uitdrukkelijk zeggen dat BHV hen niets kan schelen, sommigen zeggen zelfs dat de Vlamingen gelijk hebben.

Zie bijvoorbeeld illegal alien vandaag:

Vergeet niet dat Everytime geen Waal is, maar een typisch product van de (hoofdstedelijke) verfranste bourgeoisie. De enigen die echt iets te verliezen hebben bij een ander België. Die raken nu in paniek omdat ze voelen dat ze hun eeuwenoude priviliges aan het verliezen zijn, en de oude tactiek wordt nog even bovengehaald: ze proberen zich middels "la solidarité des francophones" van bondgenoten in Wallonië te voorzien. Verdeel en heers op basis van zoiets obsoleets als taal. Dat truukje werkt nog in de politiek klasse, maar van langsom minder met de doorsnee Waal.

Vandaar de hysterische paniek en het gescheld. Dat Everytime hier openlijk dreigt met racistisch geweld, moet in dat kader gezien worden, maar de meeste Walen zijn wel verstandiger.
Ga eens Franstalige forums lezen. Franstaligen zijn het meer dan beu met uw, Vlamingen en vinden dat ze niets meer gemeens met u hebben. Meer en meer Franstaligen zeggen ja aan een splitsing van België en aan het feit dat ze Vlaanderen willen boycotten. Meer en meer Franstaligen beschouwen Vlaanderen als een fascistisch land, daarvan hun grote afkeer voor uw volk.
Oud 8 november 2007, 17:40   #56
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga eens Franstalige forums lezen. Franstaligen zijn het meer dan beu met uw, Vlamingen en vinden dat ze niets meer gemeens met u hebben. Meer en meer Franstaligen zeggen ja aan een splitsing van België en aan het feit dat ze Vlaanderen willen boycotten. Meer en meer Franstaligen beschouwen Vlaanderen als een fascistisch land, daarvan hun grote afkeer voor uw volk.
Omdat in Vlaanderen de taalkundige rechten van minderheden wel gerespecteerd worden?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 8 november 2007 om 17:40.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:53   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Omdat in Vlaanderen de taalkundige rechten van minderheden wel gerespecteerd worden?
Als de Vlamingen aan Wallonië denken, denken ze onmiddellijk aan luien, PS-staat, enz.........
Als de Franstaligen aan Vlaanderen denken, denken ze onmiddellijk aan het Vlaams Belang, de Ijzerwake, de Ijzerbedevaart, TAK, Voorpost, vendelzwaaiers met hun Vlaamse vlaggen, nationalisme, extremisme, enz.......
Oud 8 november 2007, 17:59   #58
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Vlamingen aan Wallonië denken, denken ze onmiddellijk aan luien, PS-staat, enz.........
Als de Franstaligen aan Vlaanderen denken, denken ze onmiddellijk aan het Vlaams Belang, de Ijzerwake, de Ijzerbedevaart, TAK, Voorpost, vendelzwaaiers met hun Vlaamse vlaggen, nationalisme, extremisme, enz.......
Gelieve voor uzelf te spreken. Ik denk aan Julien Lahaut en André Renard.
Wat er mis is met een ietwat oubollige bijeenkomst met een vredesboodschap als de IJzerbedevaart ontgaat mij trouwens.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 8 november 2007 om 18:00.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 18:01   #59
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel wel, in het verleden boycotten ze ons onbewust nu gaan de franskiljons er ook nog eens bewust mee door?
Ik deel echter de mening dat de meeste gewone walen niet wakker liggen van BHV wat zich toch in een ander gewest/gemeenschap afspeelt.
Oud 8 november 2007, 18:05   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Wel wel, in het verleden boycotten ze ons onbewust nu gaan de franskiljons er ook nog eens bewust mee door?
Ik deel echter de mening dat de meeste gewone walen niet wakker liggen van BHV wat zich toch in een ander gewest/gemeenschap afspeelt.
Het gaat toch over de toekomst van België. De grote meerderheid van de Franstaligen is (nog) niet voor de splitsing van België maar met wat er gisteren gebeurde, hebben ze meer en meer een afkeer tegenover Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be