Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 9 november 2007, 08:40   #101
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik geef de symbolen de betekenis die symbolen hebben. Als de koning steeds weer door de belgicisten opgevoerd wordt als "brug tussen de gemeenschappen", "bindmiddel van België", "koning voor en van alle Belgen", dan moet hij zich ook zo gedragen.

Hij doet dat evenwel niet: in zijn politieke uitingen is hij de koning van de Franstaligen, ongeacht wie hem deze zaken ook inlepelt. En natuurlijk wordt nu duidelijk dat Leterme uit de stal komt van de oude CVP: de partij van de woordbreuk. Volgende keer zal Leterme 800.000 keren afgerekend worden op zijn ommekeer en het insliken van zijn dure verkiezingsbeloften!
Wel ja, wat doet de koning meer als oproepen tot eenheid, federale loyauteit, meer cohesie tussen de gemeenschappen? De eerste Belgen onder de Belgen, toch?! Het was aan de Vlamingen (ALLE partijen!) om deze laatste koninklijke mededeling krachtig af te wijzen. Om duidelijk te maken dat Belgie enkel kans blijft maken als er eindelijk eens overeenstemming wordt bereikt over hoe deze staat fatsoenlijk kan worden georganiseerd. Niets van dat alles! Yveske kiest voor het postje net als de rest van zijn partij. Vlaanderen krijgt wat het verdient, niet minder maar zeker niets meer!

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 9 november 2007 om 08:41.
den ambetantsten is offline  
Oud 9 november 2007, 08:43   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Wel ja, wat doet de koning meer als oproepen tot eenheid, federale loyauteit, meer cohesie tussen de gemeenschappen? De eerste Belgen onder de Belgen toch?! Het was aan de Vlamingen (ALLE partijen!) om deze laatste koninklijke mededeling krachtig af te wijzen. Om duidelijk te maken dat Belgie enkel kans blijft maken als er eindelijk eens overeenstemming wordt bereikt over hoe deze staat fatsoenlijk kan worden georganiseerd. Niets van dat alles! Yveske kiest voor het postje net als de rest van zijn partij. Vlaanderen krijgt wat het verdient, niet minder en al zeker niets meer!
Met dat eerste is er niets mis (en ligt in de lijn van zijn taak), maar wel dat hij hiervoor naar de opvattingen van de Franstaligen grijpt. Hij kiest niet voor een anders gestructureerd België, maar voor de huidige federale constellatie (die de Franstaligen willen behouden). Hij kiest dus resoluut voor de Franstalige oplossing.

En natuurlijk is het verraad wel heel duidelijk aan Letermes kant: blijkbaar een man zonder ruggegraat, iemand die de macht verkiest boven de invulling van zijn eigen verkiezingsbeloftes.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 november 2007, 08:45   #103
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat eerste is er niets mis (en ligt in de lijn van zijn taak), maar wel dat hij hiervoor naar de opvattingen van de Franstaligen grijpt. Hij kiest niet voor een anders gestructureerd België, maar voor de huidige federale constellatie (die de Franstaligen willen behouden). Hij kiest dus resoluut voor de Franstalige oplossing.

En natuurlijk is het verraad wel heel duidelijk aan Letermes kant: blijkbaar een man zonder ruggegraat, iemand die de macht verkiest boven de invulling van zijn eigen verkiezingsbeloftes.
Boontje komt om zijn loontje.
De macht van vandaag ,kan de ondergang van morgen worden.
I amsterdam is offline  
Oud 9 november 2007, 08:49   #104
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat dit de "Franstalige" oplossing is, is onze inschatting hé. Misschien ziet een neutraal waarnemer dat wel anders.
En Yveske... ik vond hem voor de verkiezingen ook een zekere electorale "aantrekkingskracht" hebben maar heb toch niet op hem gestemd, precies omdat ik weet wat voor een machtsgeile partij CVP is en blijft
Oud 9 november 2007, 08:50   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Voor de eerste keer na WO II heeft een Vlaams politiek leider het postje van Eerste Minister op het spel gezet om woord te houden en eindelijk de belangen van het Vlaamse volk te verdedigen.
In deze discussie had ik MvD al onmiddellijk gezegd dat ik heel sceptisch stond tegenover Leterme maar hem tenminste het voordeel van de twijfel gunde. Nu blijkt duidelijk dat Leterme een echte kaloot is: wispelturig en graaiend naar de macht, zelfs al moet men daarvoor de grootste bocht maken. Leterme heeft het ware gelaat getoond: die van een onbetrouwbaar sujet.
Oud 9 november 2007, 08:52   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat dit de "Franstalige" oplossing is, is onze inschatting hé. Misschien ziet een neutraal waarnemer dat wel anders.
En Yveske... ik vond hem voor de verkiezingen ook een zekere electorale "aantrekkingskracht" hebben maar heb toch niet op hem gestemd, precies omdat ik weet wat voor een machtsgeile partij CVP is en blijft
Hoe neutraal?

De Franstaligen willen het status quo: geen staatshervorming, wel het behoud van de huidige federale staat.

De Vlamingen willen wel een staatshervorming, te bespreken bij de regeringsonderhandelingen.

Wat doet de koning? Hij zegt: "Jongen, geen staatshervorming. Slechts een regering met een doorsneeprogramma".

Dat is helemaal niet neutraal: dat is heel bewust kiezen voor de Franstalige verzuchting.
Oud 9 november 2007, 08:56   #107
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe neutraal?

De Franstaligen willen het status quo: geen staatshervorming, wel het behoud van de huidige federale staat.

De Vlamingen willen wel een staatshervorming, te bespreken bij de regeringsonderhandelingen.

Wat doet de koning? Hij zegt: "Jongen, geen staatshervorming. Slechts een regering met een doorsneeprogramma".

Dat is helemaal niet neutraal: dat is heel bewust kiezen voor de Franstalige verzuchting.
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, alleen ben ik niet akkoord met de rol die je de koning toedicht. Het zijn de POLITICI die de bocht hebben gemaakt, niet de koning. Yveske had vriendelijk kunnen bedanken. De CVP had kunnen kiezen voor haar programma en haar kiezers, maar heeft gekozen voor de macht en de postjes. De koning is een popke, niets meer! Door niet te reageren op de koninklijke mededeling geven de "Vlamingen" te kennen dat ze geen staatshervorming willen, dat het voor hen geen prioriteit heeft. De verantwoordelijkheid ligt bij de CVP, bij Yveske en zeker niet bij een bange, bevende oude man!

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 9 november 2007 om 08:58.
Oud 9 november 2007, 08:58   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, alleen ben ik niet akkoord met de rol die je de koning toedicht. Het zijn de POLITICI die de bocht hebben gemaakt, niet de koning. Yveske had vriendelijk kunnen bedanken. De CVP had kunnen kiezen voor haar programma en haar kiezers, maar heeft gekozen voor de macht en de postjes. De koning is een popke, niets meer!
Ik dicht de koning geen rol toe, ik evalueer zijn symbolische rol met het uitvaardigen van deze nota (ongeacht wie er allemaal achter zit).
Oud 9 november 2007, 09:01   #109
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik dicht de koning geen rol toe, ik evalueer zijn symbolische rol met het uitvaardigen van deze nota (ongeacht wie er allemaal achter zit).
Ik wil hier geen polemiek van maken maar uit jouw woorden begreep ik wel degelijk dat je de koning zoiets als de verantwoordelijkheid in de schoenen schoof en die heeft hij grondwettelijk gewoon niet. Voor mij is het duidelijk: alles wat den Berre zegt, komt van Leterme, niets meer maar zeker niets minder. Het is dus Yveske die tegen zichzelf zegt: "Jongen, vergeet uw verzuchtingen en kies voor het postje!"
Oud 9 november 2007, 09:02   #110
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Toch prachtig he, hoe het Vlaamse front (???) weer hopeloos en hulpeloos uitgeteld in de netten ligt, terwijl aan Franstalige kant iedereen (min of meer, toegegeven) aan hetzelfde zeel trekt. Vlaanderen krijgt wat het verdient, een anti-Vlaams beleid met een anti-Vlaamse regering. Gelukkig wordt dit op termijn wel weer omgebogen in een anti-Belgische radicalisering!
Toegegeven.
Telkens de Vlamingen hun tanden moeten tonen en opkomen voor terechte eisen, laten wij ons hopeloos uit elkaar spelen en in een hoekje trappen. Als je dan ziet het blok dat de Walen telkens vormen, dat we die leeuw op onze vlag maar toch veranderen in een schaap, dan wel geschoren.
rik47 is offline  
Oud 9 november 2007, 09:03   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil hier geen polemiek van maken maar uit jouw woorden begreep ik wel degelijk dat je de koning zoiets als de verantwoordelijkheid in de schoenen schoof en die heeft hij grondwettelijk gewoon niet. Voor mij is het duidelijk: alles wat den Berre zegt, komt van Leterme, niets meer maar zeker niets minder. Het is dus Yveske die tegen zichzelf zegt: "Jongen, vergeet uw verzuchtingen en kies voor het postje!"
Wij weten niet wat er achter de schermen allemaal is bedisseld. Bijgevolg doe ik daar ook geen giswerk naar.

Ik evalueer slechts wat er naar buiten komt: een koning die een formatienota uitgeeft waarin gekozen wordt voor de Franstalige verzuchting. Dit is een symbolische daad van de koning zelf. Immers, ongeacht wie er ook achter zit, tijdens de regeringsonderhandelingen is er geen ministeriële verantwoordelijkheid en is de koning wettelijk door geen enkele politici gedekt.

Om het symbool is het mij te doen.
Oud 9 november 2007, 09:10   #112
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wij weten niet wat er achter de schermen allemaal is bedisseld. Bijgevolg doe ik daar ook geen giswerk naar.

Ik evalueer slechts wat er naar buiten komt: een koning die een formatienota uitgeeft waarin gekozen wordt voor de Franstalige verzuchting. Dit is een symbolische daad van de koning zelf. Immers, ongeacht wie er ook achter zit, tijdens de regeringsonderhandelingen is er geen ministeriële verantwoordelijkheid en is de koning wettelijk door geen enkele politici gedekt.

Om het symbool is het mij te doen.
Dit heeft niets met giswerk te maken. Ik blijf erbij: theoretisch heb je gelijk, maar praktisch sla je volgens mij de bal mis. De symbolische daad van de koning is ingegeven door anderen en kan dus niet aan hem worden toegeschreven. Hij is een popke dat door anderen wordt bewogen, meer niet.
Oud 9 november 2007, 09:11   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets met giswerk te maken. Ik blijf erbij: theoretisch heb je gelijk, maar praktisch sla je volgens mij de bal mis. De symbolische daad van de koning is ingegeven door anderen en kan dus niet aan hem worden toegeschreven. Hij is een popke dat door anderen wordt bewogen, meer niet.
Maar, beste vriend, de discussie draait helemaal niet over wie er nu achter de nota zit of in hoeverre de koning betrokken is (natuurlijk zit Leterme en een hele entourage erachter).

Wel onderstreep ik slechts de symbolische rol van de koning. Moet ik dat dan blijven herhalen?
Oud 9 november 2007, 09:13   #114
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar, beste vriend, de discussie draait helemaal niet over wie er nu achter de nota zit of in hoeverre de koning betrokken is (natuurlijk zit Leterme en een hele entourage erachter).

Wel onderstreep ik slechts de symbolische rol van de koning. Moet ik dat dan blijven herhalen?
Prachtig, het in wezen eens zijn en toch verschillen zoeken! Voor mij is de kous hiermee af. U hebt gelijk! (prachtig toch he, hoe typisch Vlaams ik mij neerleg bij uw gelijk!)
Oud 9 november 2007, 09:15   #115
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

De heren en dames politici hebben hun reputatie weer waar gemaakt.

Bende leugenaars en oplichters, stuk voor stuk, ALLEMAAL!

Laatst gewijzigd door Enter : 9 november 2007 om 09:16.
Enter is offline  
Oud 9 november 2007, 09:24   #116
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
De heren en dames politici hebben hun reputatie weer waar gemaakt.

Bende leugenaars en oplichters, stuk voor stuk, ALLEMAAL!
Volgende keer stemmen we de traditionele partijen onder de kiesdrempel!
Oud 9 november 2007, 09:30   #117
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Volgende keer stemmen we de traditionele partijen onder de kiesdrempel!
Wat mij betreft graag! Tijd voor een echte Vlaamse frontvorming. Weg met het cordon en weg met het aanhoudende kiezersbedrog!
Oud 9 november 2007, 09:39   #118
goodluck
Vreemdeling

Standaard

en wie gaat dan de boeman zijn als het VB de meerderheid heeft? Dan gaan de walen weer schrijven dat we een bende nazis zijn zoals woensdag al op de fora van le soir te lezen viel, sigh. nu had verraad vraagt om een harde reactie
goodluck is offline  
Oud 9 november 2007, 09:42   #119
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goodluck Bekijk bericht
en wie gaat dan de boeman zijn als het VB de meerderheid heeft? Dan gaan de walen weer schrijven dat we een bende nazis zijn zoals woensdag al op de fora van le soir te lezen viel, sigh. nu had verraad vraagt om een harde reactie
Ik ben geen nazi, geen racist, geen fascist. Ik ben gewoon een Vlaming die het slechte circus dat Belgie heet meer dan beu is. Als men de onderbuik van Vlaanderen blijft negeren, heeft dit land geen toekomst meer. Kwaad of blij! De gezagsargumenten die tegen VB worden gebruikt, zijn trouwens flauw en maken niet de minste indruk!
Oud 9 november 2007, 09:53   #120
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goodluck Bekijk bericht
In het buitenland gaan de reacties nog erger zijn. De oostenrijkers gaan wegblijven van onze kust enzo.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be