![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Flaminganten, trek uw conclusies:
Bron; http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF09112007_060 Citaat:
Laatst gewijzigd door Rudy Van Nespen : 9 november 2007 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik heb altijd met een gerust hart geslapen, maar het is altijd leuk om zoiets in een peiling te zien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Peilingen zijn compleet ongeloofwaardig en interesseren mij geen bal. Ik vind deze peiling even ongeloofwaardig als de peiling van de BUB waar 51 % van de Belgen een unitair België wenst, of van de peiling van HLN waar plots de helft van de Vlamingen een Vlaamse staat wilt.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 9 november 2007 om 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
België valt misschien nog op lange termijn te redden (niet dat ik dat wil natuurlijk) met een serieuze staatshervorming en complete regionalisering. Zwitserland is ook een confederatie en er is daar amper separatisme. Ook moet er een bijzondere wet komen dat er geen claims meer mogen gedaan worden op de Vlaamse Rand om Brussel uit te breiden. Als het economische verschil tussen beide regio's zou worden verminderd en er bv. meer samenwerking zou zijn tussen de Vlaamse VDAB en hun Waalse collega's, waardoor er meer Walen uit Henegouwen in het Kortrijkske zouden kunnen werken.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 9 november 2007 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wees maar niet bang, Belgie blijft eeuwig bestaan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Waarschijnlijk nie, maar het mag gerust nog een paar honderd jaar blijven bestaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Eendracht maakt macht? Door de herschikkingen binnen de EU krijgen taalgebieden een belangrijke rol.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mijn info zitten we nog steeds in het soevereine land België. En daar kan eendracht nog altijd macht maken. Maar men moet wel willen, he? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Welke landsmarken?
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 november 2007 om 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
soe·ve·rei·ni·teit (de ~ (v.))1 hoogste staatsgezag2 omstandigheid dat een gezag, van geen ander gezag afhankelijk isTen eerste liggen veel bevoegdheden bij Europa. Ten tweede zijn de bevoegdheden in dit land verdeeld tussen het federale niveau en het gemeenschaps/gewest niveau. De niveau's zijn soeverein in hun eigen bevoegdheden, dat wil zeggen dathet federale niveau geen enkele zeggenschap heeft over bijvoorbeeld gemeenschapsbevoegdheden. Je kan Belgique bezwaarlijk een soevereine staat noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() allee, ge hebt allemaal den dikste, zenne...
Semantisch gezien dan toch. Wat ik enkel wilde zeggen is dat eendracht binnen België macht zou kunnen maken, als de politici dat ook zouden willen beseffen. Er zijn er wel, hoor, maar ze lopen niet te dik meer gezaaid in dit land. Dat was het punt dat ik wilde maken, niet dat België zich los moet bewegen van Europa... Nu goe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() ![]() 'Het is belangrijk dat Vlaanderen meer bevoegdheden krijgt.' 70% eens 'Welke forumule verkiest u?' 12% 'Einde van België' + 37% 'Meer bevoegdheden voor Gem&Gew' = 49% Eerst zegt 70% dat Vlaanderen meer bevoegdheden moet krijgen, daarna is dat maar 49% meer. Tegenstrijdigheid => ongeloofwaardige peiling Werd er 2 maanden geleden geen peiling afgenomen voor 'Koppen', waarin 40% van de Vlamingen onafhankelijkheid wou? Zo'n aardverschuiving op 2 maanden is onmogelijk, dit bewijst weeral dat geen enkele peiling geloofwaardig is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Veertig jaar geleden had uw oproep nog iets kunnen uithalen, vermoed ik. Nu zijn er teveel mensen die het kotsbeu zijn en hun conclusies getrokken hebben over België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In theorie is daar uit te komen door een echte confederalisering, in praktijk blijkt dat onmogelijk wegens de halstarrige houding van de Franstaligen. De peiling toont ook aan dat meer en meer Vlamingen zich uit deze patstelling aan het wringen zijn door te kiezen voor onafhankelijkheid. Persoonlijk denk ik het makkelijker zou zijn en ons meer zou opbrengen om de patstelling op te heffen door als Vlaamse meerderheid België in handen te pakken en te gaan besturen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 10 november 2007 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Misschien ben ik een te simpel Vlaams boerke, maar waarom vraagt men niet eens aan die brave huisvrouwen die peilingtelefoontjes opnemen of ze bereid zijn om méér te betalen aan belastingen om dit België te behouden?
Laat ons eerlijk, een sociaal-economische noodregering klinkt leuk, maar ze hebben de begrotingsluik ook nog laten liggen. Ze waren zelfs bereid eerder over de staatshervorming te onderhandelen dan over dat gapend gat... Laatst gewijzigd door Burry : 10 november 2007 om 13:04. |
![]() |
![]() |