Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 15 november 2007, 10:21   #61
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De taalwetten betreffen de taalwetten. Daar gaat het om. Of dacht u dat de taalwetten er ook zijn om mensen voor te schrijven welke opinies ze moeten koesteren?
Er is misschien een rechtstreeks verband tussen de juridische taalwetaanpak en die opinies?
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 10:26   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Er is misschien een rechtstreeks verband tussen de juridische taalwetaanpak en die opinies?
Geen idee, ik zit niet in het hoofd van de burgemeesters.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 15 november 2007, 10:29   #63
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geen idee, ik zit niet in het hoofd van de burgemeesters.
Het verband tussen beiden lijkt me de kern van de zaak, en dus essentieel voor de toekomst van die gemeenten in Vlaanderen.
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 10:41   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verband tussen beiden lijkt me de kern van de zaak, en dus essentieel voor de toekomst van die gemeenten in Vlaanderen.
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Dat Keulen de burgemeesters van Wemmel en Drogenbos niet had moeten benoemen?
Oud 15 november 2007, 11:08   #65
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Het is gewoon de regel correct toepassen .
Juist. Begrijp me niet verkeerd. De regel werd correct toegepast en zo hoort het. Maar het is mooi meegenomen dat het ook een tactisch effect kan hebben.
Kaal is offline  
Oud 15 november 2007, 11:16   #66
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Dat Keulen de burgemeesters van Wemmel en Drogenbos niet had moeten benoemen?
Dat Vlaanderen de taal waarin de gemeenteraden plaats hebben beter wat op de achtergrond zou schuiven en in de plaats aan een pro-actieve integratie van die gemeenten zou beginnen. Taal is daarbij niet de prioriteit, loyauteit wel.
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 11:37   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat Vlaanderen de taal waarin de gemeenteraden plaats hebben beter wat op de achtergrond zou schuiven en in de plaats aan een pro-actieve integratie van die gemeenten zou beginnen. Taal is daarbij niet de prioriteit, loyauteit wel.
Dat heeft u vroeger al eens betoogd, maar ik heb voor deze wollige taal nooit enige concrete invulling gezien. Wat moeten we dus begrijpen onder dat "pro-actieve integratie"???

Integratie bestaat er o.m. dat men de taal respecteert en de bestaande wetten (die ten andere federale wetten zijn!!!) aanvaardt en opvolgt.
Oud 15 november 2007, 11:55   #68
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat heeft u vroeger al eens betoogd, maar ik heb voor deze wollige taal nooit enige concrete invulling gezien. Wat moeten we dus begrijpen onder dat "pro-actieve integratie"???
Er kan een hele catalogus aan maatregelen voor ontworpen worden om het gros van de bevolking in die gemeenten te doen kiezen voor Vlaanderen. Dat is niet mijn job, maar die van de Vlaamse regering.

Versterkte investeringen op het vlak van cultuur, sport, onderwijs, sociaal beleid, groenruimten etc. De Vlaamse begroting is sterk genoeg om veel geld te spenderen.

Specifieke maatregelen: gratis taalonderwijs, massale sociale woningbouw met een nauwgezet toegangsbeleid, versterkt tewerkstellingsbeleid etc. Ook fiscale creativiteit kan onderzocht worden.

Vestiging van Vlaamse overheidsdiensten in de Rand en specifiek in de Zes.

En de sluitsteen: een aanbod voor een pact dat bepaalde vormen van tweetaligheid toelaat in ruil voor absolute loyauteit.

Het komt er op aan honing te gebruiken in plaats van vliegenmeppers. Als voorspel voor de manier waarop Brussel zal moeten aangepakt worden. Want op de manier waarop we het nu aanpakken komen we er niet, raken we Brussel zeker kwijt, en misschien ook enkele faciliteitengemeenten.

Citaat:
Integratie bestaat er o.m. dat men de taal respecteert en de bestaande wetten (die ten andere federale wetten zijn!!!) aanvaardt en opvolgt.
Die hoeven niet per sé 100 pct dezelfde te zijn als in de rest van Vlaanderen. Er valt best een tussenweg te vinden die de integriteit van het Nederlands overeind laat. Loyauteit aan de Vlaamse instellingen is evenwel een conditio sine qua non.
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 11:58   #69
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het komt er op aan honing te gebruiken in plaats van vliegenmeppers. Als voorspel voor de manier waarop Brussel zal moeten aangepakt worden. Want op de manier waarop we het nu aanpakken komen we er niet, raken we Brussel zeker kwijt, en misschien ook enkele faciliteitengemeenten.
ofte hoe deze "vlaams nationalist" bereid is ALLES te geven voor Brussel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 15 november 2007, 12:00   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ofte hoe deze "vlaams nationalist"
Die kwalificatie laat ik voor jouw rekening

Citaat:
bereid is ALLES te geven voor Brussel
Zeer veel, in elk geval. U had daar toch geen probleem mee? Of wil u taalzuivere gebieden?
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 12:03   #71
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kwalificatie laat ik voor jouw rekening

Citaat:
Zeer veel, in elk geval. U had daar toch geen probleem mee? Of wil u taalzuivere gebieden?
Brussel is en blijft de hoofdstad van België ...Taalzuivere gebieden? Op mamoetenjacht gaan of zo?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 15 november 2007, 12:15   #72
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Brussel is en blijft de hoofdstad van België
Als het dat wil blijven, en op de Vlaamse motor wil blijven meerijden, zal het respect moeten leren voor de Vlaamse democratische meerderheid. Er zijn tekenen dat dat besef aan het kiemen is, maar het alledaagse historische racisme tegen de Vlamingen is er momenteel toch nog mainstream. (Zoals ik deze week nog ondervond tijdens een uitje met een groep Brusselaars van beider taalkundige kunne).
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 12:53   #73
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Toch niet hoor. Verleden jaar heeft ze er alles aan gedaan om de betoging van het KVHV te verbieden, Keulen heeft haar zelfs moeten op het matje roepen .

Ze heeft in deze gewoon de wet niet overtreden, meer niet.
Dat lijkt me wel het criterium: wordt de wet overtreden, ja of nee?

Als de Vlaamse regering alle burgemeesters die niet regeringsgezind zijn zou weigeren, zijn we pas echt in een dictatuur beland.
Dimitri is offline  
Oud 15 november 2007, 13:36   #74
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ofte hoe deze "vlaams nationalist" bereid is ALLES te geven voor Brussel
Je moet een beetje opletten met je opinievorming, largo. Kortaf is allesbehalve een Vlaams-nationalist. Hij is wel een libertariër (niet verwarren met een partij-liberaal) die zelfs de Belgische staat niet afwijst of voorwaarde dat de Vlamingen hun numerieke meerderheid kunnen laten spelen én zodoende België kunnen overnemen. Hij gaat zelfs verder. Via verregaande akkoorden Vlaanderen-Nederland wil hij een heel-Nederlandse confederatie, met als ultiem doel een heel-Nederlandse staat. Zeer gedurfd project, maar niet onmogelijk. Als radicaal separatist wil ik hetzelfde, evenwel zonder Wallonië erbij.
robert t is offline  
Oud 15 november 2007, 13:45   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zover ik weet worden burgemeesters in België en Vlaanderen niet gekozen door de regering maar door de gemeenteraad, waarna de regering benoemt.
Er is een mogelijkheid in het Gemeentedecreet ingeschreven dat de Vlaamse regering zèlf iemand aanwijst, buiten de gemeenteraad om. Het moet dan wel een inwoners van de gemeente zijn.

In een eerste reactie zei de ex-burgemeester van Linkebeek, Damien Thiéry, doodleuk dat de gemeenteraad hem gewoon nog eens zal voordragen. Dat was te verwachten. Wellicht zal in Kraainem en Wezembeek-Oppem hetzelfde gebeuren, onder het mom van: wij werken niet mee aan het afzetten van onze eigen man. Op dat moment heeft Keulen - uiteraard, zou ik bijna zeggen - de mogelijkheid zelf iemand aan te wijzen. We mogen aannemen dat hij dan niet een willekeurige andere FDF'er benoemt, maar iemand van de Vlaamse oppositie. Iemand waarvan zeker is dat hij of zij niet de wetten doelbewust gaat overtreden, niet gaat proberen onder de Vlaamse overheid uit te komen, etc.

Citaat:
Een regering kan wel een regeringscommissaris sturen, maar dat is geen burgemeester.
Als je de burgemeester als regeringscommissaris kunt aanstellen, waarom zou je dat dan niet doen? Er staat nergens dat dat een stoffige ambtenaar van het ministerie moet zijn.

Als de Franstalige meerderheid de gemeente probeert te kapen, is het allemaal net iets makkelijker om de burgemeester als regeringscommissaris aan te stellen, dan om eerst iemand naar de gemeente te moeten sturen. Je geeft de burgemeester alle uitvoerende bevoegdheden en zet de Franstaligen daarmee buitenspel.

Een vergelijkbaar scenario is in 1951 in de Oost-Groningse gemeente Finsterwolde toegepast, waar de communisten van de CPN een absolute meerderheid hadden. Daar staakten de arbeiders van de gemeentewerken, waarop ze uiteindelijk door de burgemeester (in NL door de regering benoemd) werden ontslagen. Er ontstonden spanningen onder de bevolking en Sociale Zaken (het OCMW) reageerde door de stakers toch een uitkering te geven, geheel tegen de zin van de burgemeester. De regering gaf vervolgens een noodverordening uit, gebaseerd op de toenmalige clausule in de Grondwet die dit mogelijk maakte "wanneer de regeling en het bestuur van de huishouding eener gemeente grovelijk worden verwaarloosd". De gemeenteraad werd buitenspel gezet en de burgemeester trad op als regeringscommissaris. Hij bestuurde tot zijn overplaatsing in 1956 de gemeente in zijn eentje, in samenspraak met de regering.
Merk op dat hier eigenlijk geen wetten overtreden waren, maar de achterliggende reden vooral angst voor het communisme was. Men vreesde voor het Asterix-scenario avant la lettre van een klein rood dorpje dat moedig weerstand biedt aan de gevestigde orde in Nederland, gesteund door de Sovjet-Unie. En daar gaat de vergelijking misschien toch een beetje op, want in de Randgemeenten zijn het ook deloyale meerderheden die gesteund worden door krachten van buiten Vlaanderen.
Dimitri is offline  
Oud 15 november 2007, 13:53   #76
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

net gezien op de standaard:

Franstaligen blazen formatie niet op

De Franstaligen reageren woedend op de beslissing van Vlaams minister Marino Keulen (Open VLD) om de burgemeesters van Linkebeek, Wezembeek Oppem en Kraainem niet te benoemen. Toch blijft het bij spierballengerol en blazen ze de oranje-blauwe formatiegesprekken niet formeel op.

Hahahaha! We hebben ze eindelijk op de knieën! Na al hun dreigen is na de eenzijdige stemming van BHV gebleken dat het veel geblaat maar weinig wol was. En nu opnieuw! Veel roepen maar ze doen juist niets, de schijters. We kunnen nu gewoonweg alles van ze verkrijgen, zolang we ons maar niet laten intimideren door hun getier.
vrijevlaming is offline  
Oud 15 november 2007, 15:03   #77
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
We kunnen nu gewoonweg alles van ze verkrijgen, zolang we ons maar niet laten intimideren door hun getier.
Dat is inderdaad al een halve eeuw zo, alleen krijgen de Vlamingen het nu pas door.

We gaan de goede richting uit. Eenmaal we dit mechanisme goed beheersen, hoeft België zelfs niet meer gesplitst te worden en kunnen we beginnen met het te besturen.
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 15:16   #78
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Kortaf is allesbehalve een Vlaams-nationalist. Hij is wel een libertariër (niet verwarren met een partij-liberaal) die zelfs de Belgische staat niet afwijst of voorwaarde dat de Vlamingen hun numerieke meerderheid kunnen laten spelen én zodoende België kunnen overnemen. Hij gaat zelfs verder. Via verregaande akkoorden Vlaanderen-Nederland wil hij een heel-Nederlandse confederatie, met als ultiem doel een heel-Nederlandse staat. Zeer gedurfd project, maar niet onmogelijk.
Dat heeft u zo goed als perfect verwoord, meneer de voorzitter.

Mag ik nog een kleine stemverklaring afleggen?

Mijn evolutie van Vlaams-nationalist tot - laten we het kind een naam geven - meerderheidsflamingant werd gevoed door factoren als zelfrespect, libertarisme en radikale democratie. Maar vooral is ze gebaseerd op de pragmatische vrees dat we bij een eenzijdige afscheuring zeer veel te verliezen hebben. Brussel op de eerste plaats. De staatschuld. Eventueel verschillende taalgrensgemeenten.

Daarnaast is België ons een Wiedergutmachung verschuldigd en die kunnen we alleen krijgen als we zelf aan de hefbomen zitten.

Ik heb geen zin om al die belangrijke zaken op te geven, alleen maar om lekker gezellig in een eigen staatje bijeen te kunnen zitten.

Tenslotte ben ik door decennialang actief met politiek bezig te zijn geweest, tot de conclusie gekomen dat als de Vlaamse politieke klasse ons niet deftig kan verdedigen binnen België, ze het ook niet zal kunnen in een onafhankelijke rompstaat.

Dus ofwel leren we België zo in te richten als het ons aanstaat en gebruiken we daarvoor al onze capaciteiten, ofwel sluiten we maar best meteen aan bij een echt land met een echte elite.

Dat was het voorlopig.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 15 november 2007 om 15:29.
Kortaf is offline  
Oud 15 november 2007, 15:20   #79
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heeft u zo goed als perfect verwoord, meneer de voorzitter.

Mag ik nog een kleine stemverklaring afleggen?

Mijn evolutie van Vlaams-nationalist tot - laten we het kind een naam geven - meerderheidsflamingant werd gevoed door factoren als zelfrespect, libertarisme en radikale democratie. Maar vooral is het gebaseerd op de vrees dat we bij een eenzijdige afscheuring zeer veel te verliezen hebben. Brussel op de eerste plaats. De staatschuld. Eventueel verschillende taalgrensgemeenten.

Daarnaast is België ons een Wiedergutmachung verschuldigd en die kunnen we alleen krijgen als we zelf aan de hefbomen zitten.

Ik heb geen zin om al die belangrijke zaken op te geven, alleen maar om lekker gezellig in een eigen staatje te kunnen zitten.
Opdat vlaanderen dit land kan besturen moeten wel allé grendels, alarmbellen, pariteiten, ... en zo opgeheven worden. Denk je dat de franstaligen daarin zullen toegeven? Ik denk dat ze nog liever de boel opblazen dan al hun priveleges terug te geven.
vrijevlaming is offline  
Oud 15 november 2007, 15:24   #80
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Opdat vlaanderen dit land kan besturen moeten wel allé grendels, alarmbellen, pariteiten, ... en zo opgeheven worden. Denk je dat de franstaligen daarin zullen toegeven? Ik denk dat ze nog liever de boel opblazen dan al hun priveleges terug te geven.
We hebben die discussie al gehad hé, VV?

Het is heel simpel: jij hebt net zelf geschreven dat we ze op de knieën kunnen krijgen. Ik zou zeggen, doe zo voort.

Bedenk, het allerenige wapen dat ze hebben is hun geschreeuw en gescheld. Blijf je daar rustig en beslist bij, dan blijkt dat het niets voorstelt.

Ze zullen plooien, en uiteindelijk alle maatregelen slikken die wij nodig achten. Omdat ze weten dat het juist is én omdat ze geen keus hebben.
Kortaf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be