Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2007, 06:33   #1
straatrue
Minister-President

Standaard Geen faciliteiten voor de Vlamingen

Keer op keer lees ik: in het begin van vorige eeuw waren er ook veel Vlamingen die naar WL trokken en die vroegen/kregen geen faciliteiten.

Ze zouden er wellicht geen gekregen hebben, akkoord.

Maar ze hebben wellicht ook nooit hard aangedrongen om er te krijgen. In die tijd was FR dé wereltaal, zoals nu het Engels.

Ze waren dus maar wat blijf dat ze tot de beschaving konden toetreden door FR te leren.

Zelfs al waren die Vl in WL mensen die helemaal onderaan de sociale ladder stonden, alleen al het feit dat ze FR kenden maakte dat de achtergebleven Vlaamse familieleden naar hen opkeken.

Laatst gewijzigd door straatrue : 16 november 2007 om 06:33.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 07:11   #2
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ze waren dus maar wat blijf dat ze tot de beschaving konden toetreden door FR te leren.
Veel mooier kon je het racistisch aspect van het Belgisch kolonialisme moeilijk illustereren. Mijn warme dank daarvoor!
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 07:22   #3
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Veel mooier kon je het racistisch aspect van het Belgisch kolonialisme moeilijk illustereren. Mijn warme dank daarvoor!
Zo dachten de Vlamingen er zelf over tot +/- 1955 �* 1960.
Daarna is die zienswijze veranderd onder invloed van het oprukkende Engels.
Oud 16 november 2007, 07:46   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keer op keer lees ik: in het begin van vorige eeuw waren er ook veel Vlamingen die naar WL trokken en die vroegen/kregen geen faciliteiten.

Ze zouden er wellicht geen gekregen hebben, akkoord.

Maar ze hebben wellicht ook nooit hard aangedrongen om er te krijgen. In die tijd was FR dé wereltaal, zoals nu het Engels.
Eens te meer komt u tot besluiten die kant noch wal raken, juist omdat u steeds weer opnieuw vanuit uw eigen onwetendheid start. Er is juist wel hard aangedrongen op faciliteiten voor de Vlamingen. Meer dan eens, zowel door de jonge vakbondsbeweging, door geëngageerde Vlaamse politici als door aalmoezeniers. De Waalse Beweging heeft daar altijd heel krachtig oppositie tegen gevoerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 07:55   #5
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eens te meer komt u tot besluiten die kant noch wal raken, juist omdat u steeds weer opnieuw vanuit uw eigen onwetendheid start. Er is juist wel hard aangedrongen op faciliteiten voor de Vlamingen. Meer dan eens, zowel door de jonge vakbondsbeweging, door geëngageerde Vlaamse politici als door aalmoezeniers. De Waalse Beweging heeft daar altijd heel krachtig oppositie tegen gevoerd.
Bewijs?
Ik weet wel dat er rond 1930 zoiets geweest is en zelfs vraag naar volledig 2-talig België; maar die eis heeft niet lang geduurd en niet te vergelijken met de hardnekkige "strijd" van het FDF
Oud 16 november 2007, 07:59   #6
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zo dachten de Vlamingen er zelf over tot +/- 1955 �* 1960.
Het is volledig normaal dat de gekoloniseerde bevolking de door de heersers opgelegde ideologie omarmen. Ze hebben geen keus.

Citaat:
Daarna is die zienswijze veranderd onder invloed van het oprukkende Engels.
En daar heeft de tanende francofonie zich nog steeds niet kunnen bij neerleggen, in die mate dat ze zich op de Vlamingen wreekt voor een wereldwijd fenomeen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 16 november 2007 om 08:00.
Oud 16 november 2007, 08:11   #7
Olivier_FDF
Banneling

Standaard

Citaat:

Frans is nog altijd een wereldtaal en een taal die door mensen van adel de en hogere klasse gebruikt word, in tegenstelling tot het Vloms.

Wij kunnen er tenminste zorgen dat West-Vlamingen en Limburgers elkaar probleemloos begrijpen.
Olivier_FDF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:17   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF Bekijk bericht
Frans is nog altijd een wereldtaal en een taal die door mensen van adel de en hogere klasse gebruikt word, in tegenstelling tot het Vloms.

Wij kunnen er tenminste zorgen dat West-Vlamingen en Limburgers elkaar probleemloos begrijpen.
rofl, welkom in de 21ste eeuw, waarin het frans al lang niet meer die magische uitstraling heeft die de francofonen graag pretenderen. Man, realiteit is een trut.

Tussen haakjes, ik als limburger heb geen probleem om West-Vlamingen te verstaan, wel het koeterwaals dat enkele omhooggevallen degenererende pompeuze would-be adel-lijken uit Gent onder elkaar aan het fezelen zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:21   #9
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp, als West-Vlaming, heel goed wat een Limburger zegt.
Het enige probleem is dat veel 'Brusselaars' mij niet begrijpen als ik op mijn strepen sta en per sé Nederlands praat in mijn eigen hoofdstad.
Oud 16 november 2007, 08:29   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jajaja, kruip maar weer onder de steen waar u vandaan komt en blijf geloven in uw wereldvreemde sprookjes!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:35   #11
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is volledig normaal dat de gekoloniseerde bevolking de door de heersers opgelegde ideologie omarmen. Ze hebben geen keus.

En daar heeft de tanende francofonie zich nog steeds niet kunnen bij neerleggen, in die mate dat ze zich op de Vlamingen wreekt voor een wereldwijd fenomeen.
Net zoals de VL zich nu willen wreken voor de vernederingen van 50�* 100 jaar geleden
Oud 16 november 2007, 08:41   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals de VL zich nu willen wreken voor de vernederingen van 50�* 100 jaar geleden
Respect vragen voor de bestuurstaal in eigen regio noem jij dus 'wreken'. Indien dit echt de bedoeling geweest was van de Vlamingen, waarom probeert men dan juist niet om Waalse gemeenten te vervlaamsen, ondanks het feit dat er heel wat Vlamingen over de taalgrens wonen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:43   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat "de Vlamingen" enkel met veel bloed, zweet en tranen een twee eeuwen oude foute situatie aan het rechttrekken zijn. Ze moeten dat doen zonder hulp van de Franstaligen, wat jammer is voor de toekomst.

Wraak is daar imho nergens in te bespeuren.

Afgezien daarvan ben ik persoonlijk van oordeel dat België en zijn leidende Franstalige establishment, de Vlamingen inderdaad een historische Wiedergutmachung verschuldigd is. Helaas sta ik met die mening in Vlaanderen tamelijk alleen.
Oud 16 november 2007, 08:50   #14
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens mij is dit een nepprofiel...
Oud 16 november 2007, 08:50   #15
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:

Afgezien daarvan ben ik persoonlijk van oordeel dat België en zijn leidende Franstalige establishment, de Vlamingen inderdaad een historische Wiedergutmachung verschuldigd is. Helaas sta ik met die mening in Vlaanderen tamelijk alleen.
Hoe zou dat komen?
Oud 16 november 2007, 08:51   #16
Olivier_FDF
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jajaja, kruip maar weer onder de steen waar u vandaan komt en blijf geloven in uw wereldvreemde sprookjes!
Le Français est mille fois plus international que le flamand enfin ! c'est une évidence, vous êtes vraiment des cons en fait ! ... et je répète, il y a 200 000 000 de francophones dans le monde, pour 25 millions de néerlandophones, c'est comme ça. Le flamand est laid ! personne ne veut l'apprendre ! c'est trop pauvre et bouffon
Oud 16 november 2007, 08:52   #17
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat "de Vlamingen" enkel met veel bloed, zweet en tranen een twee eeuwen oude foute situatie aan het rechttrekken zijn.
Maar hier heb je wel gelijk.
Er zijn weinig volkeren die zich met succes tegen zo'n dominante cultuur hebben kunnen verzetten.
het hielp altijd dat de VL met meer zijn en het FR-uitstraling op zijn retour is.
Oud 16 november 2007, 08:53   #18
Olivier_FDF
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
rofl, welkom in de 21ste eeuw, waarin het frans al lang niet meer die magische uitstraling heeft die de francofonen graag pretenderen. Man, realiteit is een trut.

Tussen haakjes, ik als limburger heb geen probleem om West-Vlamingen te verstaan, wel het koeterwaals dat enkele omhooggevallen degenererende pompeuze would-be adel-lijken uit Gent onder elkaar aan het fezelen zijn.
Le français est une langue aimée dans le monde entier. toutes les bibliothèques (tu sais ce que c'est ?) dans le monde disposent de livres en français. Le français est la langue de la philosophie, de la science politique (avec l'anglais), et du droit. Paris est la ville la plus visitée du monde. l'Art français est respecté et connu de tous ... sauf des flamands
Oud 16 november 2007, 08:53   #19
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Le Français est mille fois plus international que le flamand enfin ! c'est une évidence, vous êtes vraiment des cons en fait ! ... et je répète, il y a 200 000 000 de francophones dans le monde, pour 25 millions de néerlandophones, c'est comme ça. Le flamand est laid ! personne ne veut l'apprendre ! c'est trop pauvre et bouffon
On répond par le silence
Oud 16 november 2007, 08:55   #20
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heb je een ruimere definitie van het begrip "wereldtaal" dan ik. Als ik in Rio de Janeiro of Peking gedropt wordt, heb ik honderd maal meer aan m'n Engels dan aan Frans: ik zal sneller iemand vinden met een minimaal begrip van het Engels dan van het Frans, ondanks het feit dat het Engels daar zeker nog niet goed beheerst wordt door de brede volkslagen.
En aan adel en hogere klassen heb ik lak.

Citaat:
Gisteren op Koppen Christophe Deborsu gezien, een Franstalige journalist die er schijnbaar niet veel moeite mee had om een bejaarde West-Vlaamse te verstaan. Dus zo onmogelijk moet het ook weer niet zijn.
Daarbij, heeft u al gehoord van het "AN"?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be