Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2007, 14:23   #61
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Een zwakke dollar is plezant voor een tijdje, maar hij is te zwak op dit ogenblik. We betalen hier twee keer zo veel voor benzine / electriciteit als twee jaar geleden bvb.

Dat is niet goed bekeken, dat is gevolg van een fiscaal wanbeleid voor en tijdens de oorlogsjaren voor de VS.
Het doet me denken aan een discussie die ik had met U of een andere USA bewonende forummer over de economische impact van een democraat resp een republikein in het witte huis / statistisch schijnt het te kloppen dat een republikein systematisch aan grotere deficitten geraakt en een democraat systematisch het budget weer in evenwicht weet te herstellen.

Stellen dat het beleid absoluut geen effect heeft op de economie klopt niet.. en blijkbaar is een overdreven aanbidding voor het vrije onderneemerschap toch niet onverdeeld gunstig>>
Oud 15 november 2007, 16:55   #62
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nope; met 1500€ kan je als alleenstaande perfect overleven, zonder jezelf pijn te moeten doen. 'k Heb dat lang genoeg gedaan, in Leuven nota bene, in een huurstudio, met een normale nieuwe middenklasser als wagen en zonder dat ik ook maar één keer moeten beknotten heb op uitgaven die ik nodig had of uitgaven die ik wou maken.
Ja,daar kom je net mee toe waarschijnlijk,als je geen kosten hebt he,een nieuwe chauffagebrander of een nieuw dak,of een nieuwe salon omdat de oude versleten is,of een nieuwe TV,of een wasmachine en een droogkast die het laten afweten uiteraard heb je ook om de zoveel jaar een nieuwe koelkast of een diepvriezer nodig!
Daar zit hem het probleem,we kunnen niks meer sparen,we kunnen niks meer opzij zetten om dat allemaal kunnen te betalen.
En dan mag je nog een eigen huisje hebben,je moet daar ook kadastraal inkomen op betalen en alle kosten voor onderhoud.
Mensen die spreken zoals u leven er ook naar,maar als je een gezin hebt ben je inderdaad slechter af,al heb je 3x zoveel inkomen.
Je moet met een gezin met 4 eens proberen om te sparen als je 4x kleren moet kopen en 4x eten en meer elektriciteit,en meer water en gas enz...
Als ik mijn karretje in de carrefour vul dan ben ik zo 250 euro kwijt,en met 4 mensen is dat verbazend snel op!
Oud 15 november 2007, 19:20   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ja,daar kom je net mee toe waarschijnlijk,als je geen kosten hebt he,een nieuwe chauffagebrander of een nieuw dak,of een nieuwe salon omdat de oude versleten is,of een nieuwe TV,of een wasmachine en een droogkast die het laten afweten uiteraard heb je ook om de zoveel jaar een nieuwe koelkast of een diepvriezer nodig!
Daar zit hem het probleem,we kunnen niks meer sparen,we kunnen niks meer opzij zetten om dat allemaal kunnen te betalen.
En dan mag je nog een eigen huisje hebben,je moet daar ook kadastraal inkomen op betalen en alle kosten voor onderhoud.
Mensen die spreken zoals u leven er ook naar,maar als je een gezin hebt ben je inderdaad slechter af,al heb je 3x zoveel inkomen.
Je moet met een gezin met 4 eens proberen om te sparen als je 4x kleren moet kopen en 4x eten en meer elektriciteit,en meer water en gas enz...
Als ik mijn karretje in de carrefour vul dan ben ik zo 250 euro kwijt,en met 4 mensen is dat verbazend snel op!
Voor een bescheiden woning betaal je heus niet zoveel KI, zeker niet als je door je aantal kinderen (of inwonende (groot)ouder) een flinke korting krijgt. Door dit alles betalen wij een bijzonder laag kadastraal inkomen. Ook hier is weer eens het probleem dat veel jonge gezinnen heel groot willen wonen (met dan nog eens een garage die deel uitmaakt van het woonhuis, waardoor het KI nog eens stijgt). Iets bescheidener gaan wonen, en je bespaart onmiddellijk grote bedragen.

En ja, als u opteert voor de Carrefour gaat u alvast bij een van de duurste supermarkten in België winkelen. Er zijn goedkopere alternatieven als u voor merkproducten kiest, en nog veel goedkopere als u bij de discountwarenhuizen uw gading vindt. Daarenboven doe met aankopen tijdens promoties allerhande vaak belangrijke goede "koopjes".

Om de zoveel jaar een koelkast, diepvriezer...? Wat steekt u wel uit met die toestellen? Hier thuis staat een vierjaar oude diepvriezer van de A-klasse die nog steeds heel goed werkt en een blijvend laag verbruik heeft.

Nieuwe TV? Ook hier kan je goedkoop uit de voeten. Alles komt erop aan te vergelijken en dan pas een keuze te maken. Niet impulsief het grootste scherm willen kopen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 21:13   #64
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Mensen met een nettoloon van 1.500 euro hebben een behoorlijk brutoloon. Van dat brutoloon worden echter veel sociale bijdragen en veel bedrijfsvoorheffing afgehouden. Die grote kloof tussen het bruto- en nettoloon valt te verklaren door het feit dat de werkende mensen moeten opdraaien voor dat geldverslindende, arbeidsattitudevernietigende, moreel verwerpelijke, parasiterend sociaal profitariaat. Indien dat parasiterend sociaal profitariaat met wortel en tak zou worden uitgeroeid, zou er ruimte vrijkomen voor een belastingvermindering ten voordele van de werkende middenklasse, waardoor de nettolonen een flink stuk zouden kunnen stijgen.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 15 november 2007 om 21:16.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 21:30   #65
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Wordt het geen volle dagtaak als men moet uitzoeken waar iets goedkoper is en om naar die diverse vestigingen te gaan ? Ik heb vandaag eventjes de prijzen van de Carrefour en de Aldi vergeleken en dan blijkt dat je in de GB of Carrefour even goedkoop af ben als je hun goedkoopste product koopt (en neen dan dan heb je zelfs niet die goedkoopste koffie van de GB te nemen) en dat je dus ook tijd spaart en benzine als je alles in de GB of Carrefour koopt want Aldi heeft niet alles en in de Aldi laat je je verleiden door de aanbiedingen die je in feite niet nodig hebt ! Ik ga wel voor bv. lampen, elektrische apparaten en groenten naar een kleine handelaar in de buurt. Is goedkoper. Zelfs wijn weet ik goedkoper aan te kopen bij een kleinhandelaar dan in de GB of Aldi !

Proficiat met je vier jaar oude diepvriezer ! .Een diepvriezer is dat niet een luxe ? En is vier jaar niet erg nieuw ? Het gaat hem om een ijskast, een kookfornuis, een wasmachine, een boiler, een muziekinstallatie, de verwarmingstoestellen, de PC. Laat ons dan nog de dampkap als luxe beschouwen en dus als niet nodig.

En waarom heb je TV nodig ? Om al die rommel op TV te zien ? Om bespeeld te worden door de media ? Om je elk jaar te betalen voor de "kabel" ?
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 21:35   #66
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Voor een bescheiden woning betaal je heus niet zoveel KI, zeker niet als je door je aantal kinderen (of inwonende (groot)ouder) een flinke korting krijgt. Door dit alles betalen wij een bijzonder laag kadastraal inkomen. Ook hier is weer eens het probleem dat veel jonge gezinnen heel groot willen wonen (met dan nog eens een garage die deel uitmaakt van het woonhuis, waardoor het KI nog eens stijgt). Iets bescheidener gaan wonen, en je bespaart onmiddellijk grote bedragen.

En ja, als u opteert voor de Carrefour gaat u alvast bij een van de duurste supermarkten in België winkelen. Er zijn goedkopere alternatieven als u voor merkproducten kiest, en nog veel goedkopere als u bij de discountwarenhuizen uw gading vindt. Daarenboven doe met aankopen tijdens promoties allerhande vaak belangrijke goede "koopjes".

Om de zoveel jaar een koelkast, diepvriezer...? Wat steekt u wel uit met die toestellen? Hier thuis staat een vierjaar oude diepvriezer van de A-klasse die nog steeds heel goed werkt en een blijvend laag verbruik heeft.

Nieuwe TV? Ook hier kan je goedkoop uit de voeten. Alles komt erop aan te vergelijken en dan pas een keuze te maken. Niet impulsief het grootste scherm willen kopen...
Ik zeg dat het leven duur is wat niet wil zeggen dat ge niet goedkoper kunt leven he,we hebben het beste gehad in de jaren 70,en velen zijn al vergeten dat de euro alles nog eens duurder gemaakt heeft.
Natuurlijk ga ik niet alleen winkelen in de carrefour,maar ook in de makro de lidl de colruyt of de aldi,als ge weet wat groenten nu kosten en vlees of vis moet ge niet veel moeite doen om uw geld op te krijgen.
Verder is mijn tv 13jaar oud en mijnen diepvries 15jaar.
Maar dat zijn niet de enige kosten he,onderhoud wagen ,benzine ,taks,verzekering,elektriciteit,gas,water,hospital isatie,lasten en btw het is niet voor niks dat ge maar vanaf oktober voor uw eigen kunt sparen.
Het is ook niet voor niks dat de mensen klagen dat ze niks meer overhouden.
Als ge met 4 in een gezin bent en ge hebt 1000 euro per gezinslid dan moet ge geen zotte toeren doen zeker niet met volwassen kinderen.
Maar ik stel wel dat ik met 1500 euro voor mezelf alleen wel zou toekomen zonder zot te doen dan.
Oud 15 november 2007, 21:36   #67
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
De kost van de exports is niet iets waar de loontrekker met 1500/maand zich iets moet aantrekken. (de dure munt wijst er trouwens op dat die exports goed draaien.)

De belastingsdruk is irrelevant aangezien het om een nettoloon gaat in de discussie. (BTW / importheffingen wel, maar die zijn constant gebleven.)

Je kan er gewoon niet omheen dat Europa op dit ogenblik een zeer sterke economie met een zeer sterke munt heeft. Het is dan ook heel vreemd dat er zo zwaar geklaagd wordt.

Gaat u wel eens zélf naar een winkel ?
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 21:53   #68
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En dan vragen ze zich af waarom bedrijven wegtrekken...
Geen citroenen uit te persen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 22:12   #69
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geen citroenen uit te persen?
Als citroenen zich meloenen achten, valt er weinig uit te persen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:35   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Wordt het geen volle dagtaak als men moet uitzoeken waar iets goedkoper is en om naar die diverse vestigingen te gaan ? Ik heb vandaag eventjes de prijzen van de Carrefour en de Aldi vergeleken en dan blijkt dat je in de GB of Carrefour even goedkoop af ben als je hun goedkoopste product koopt (en neen dan dan heb je zelfs niet die goedkoopste koffie van de GB te nemen) en dat je dus ook tijd spaart en benzine als je alles in de GB of Carrefour koopt want Aldi heeft niet alles en in de Aldi laat je je verleiden door de aanbiedingen die je in feite niet nodig hebt ! Ik ga wel voor bv. lampen, elektrische apparaten en groenten naar een kleine handelaar in de buurt. Is goedkoper. Zelfs wijn weet ik goedkoper aan te kopen bij een kleinhandelaar dan in de GB of Aldi !
Heeft u dan geen eigen wil dat u zwicht voor allerlei aanbiedingen in Aldi (alsof andere supermarkten trouwens geen "koopjes" e.d. hebben...), zelfs al heeft u ze niet nodig?

En neen, ik geloof helemaal niet dat de prijzen van Carrefour en Aldi op dezelfde hoogte staan. Dan heeft u overduidelijk niet goed gekeken. De prijzen zijn soms merkelijk verschillend. En ja, de Aldi heeft geen merkproducten maar in meerdere gevallen is het discountproduct evenwaardig (en soms uit dezelfde fabriek) als het merkproduct.

Geef me eens concreet aan wat bijvoorbeeld de goedkoopste koffie kost in de Carrefour. Of andere producten als suiker, melk, bloem, water... En leg dan de prijzen van bijvoorbeeld Aldi, Lidl, Marko. Je zult soms versteld staan!
Oud 16 november 2007, 08:43   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Proficiat met je vier jaar oude diepvriezer ! .Een diepvriezer is dat niet een luxe ? En is vier jaar niet erg nieuw ? Het gaat hem om een ijskast, een kookfornuis, een wasmachine, een boiler, een muziekinstallatie, de verwarmingstoestellen, de PC. Laat ons dan nog de dampkap als luxe beschouwen en dus als niet nodig.
Diepvries, een luxe? Een damp, een luxe? Een hifi-installatie, dat is luxe! Een PC, dat is luxe!

Als u op het platteland woont, is een diepvries meer dan welkom: dan hoef je niet alle dagen (of om de twee dagen) naar de supermarkt om vlees of andere ingevroren producten te kopen. En hier op de buiten is het zelfs nog de gewoonte om gezamenlijk een kalfje of varkentje te kopen. Daarmee doe je echt wel voordeel. Een dampkap is eveneens een belangrijk iets als je veel koopt: het is immers niet goed voor het huis om een te grote dampopeenstapeling te hebben in een bepaalde ruimte. Goedkoopste oplossing is natuurlijk dat je dan buiten kookt...

Welja, ons fornuis is ondertussen zomaar eventjes twintig jaar oud. Ook van de vorige eigenaars, maar in perfecte staat. Een heel goed toestel, want mijn vrouw zou onder geen enkel beding de oven ervan willen missen. Familie en vrienden die een nieuwe oven kochten, hebben we immers heel wat minder positieve ervaringen gehoord. Wasmachine? Drie jaar geleden een nieuwe gekocht, want de oude had het begeven. De boiler is eveneens van de vorige eigenaars en doet ook al twintig jaar dienst. Ook in schitterende staat, want die mensen lieten de boiler ieder jaar nakijken en de boiler is aangesloten op putwater waardoor er ook geen kalkvorming gebeurt.

Veel hangt ervan af hoe je met toestellen omgaat. Met een beetje zorg haal je er het maximumrendement uit. Alleen besteden heel veel mensen geen zorg en tijd aan hun huishoudapparaten: ze kijken er pas naar om als er zich een probleem. Aan preventief onderhoud - dat je in veel gevallen zelf kunt doen: bijvoorbeeld het "sputteren" van de boiler kan iedereen - denken ze niet.
Oud 16 november 2007, 08:45   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom heb je TV nodig ? Om al die rommel op TV te zien ? Om bespeeld te worden door de media ? Om je elk jaar te betalen voor de "kabel" ?
Een tv is inderdaad luxe, alleen wens ik ook geïnformeerd te worden. En weet u, ik heb GEEN kabel. Sedert jaar en dag beschik ik over satelliettv: niet alleen stukken goedkoper dan de kabel, maar ook heel wat veelzijdiger. BBC World, CNN, Al Jazeera English, heel veel degelijke Duitse zenders (met soms schitterende en bijzonder leerrijke reportages), enz. in plaats van, inderdaad, de soms laag bij de grondse en nietszeggende kul die men ons soms voorschotelt op de Vlaamse zenders.

De media speelt met de mensen slechts in zoverre de mensen daar zelf op ingaan. Media is een instrument, en het is aan ieder van ons daar kritisch mee om te gaan.
Oud 16 november 2007, 08:47   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Ik zeg dat het leven duur is wat niet wil zeggen dat ge niet goedkoper kunt leven he,we hebben het beste gehad in de jaren 70,en velen zijn al vergeten dat de euro alles nog eens duurder gemaakt heeft.
Natuurlijk ga ik niet alleen winkelen in de carrefour,maar ook in de makro de lidl de colruyt of de aldi,als ge weet wat groenten nu kosten en vlees of vis moet ge niet veel moeite doen om uw geld op te krijgen.
Verder is mijn tv 13jaar oud en mijnen diepvries 15jaar.
Maar dat zijn niet de enige kosten he,onderhoud wagen ,benzine ,taks,verzekering,elektriciteit,gas,water,hospital isatie,lasten en btw het is niet voor niks dat ge maar vanaf oktober voor uw eigen kunt sparen.
Het is ook niet voor niks dat de mensen klagen dat ze niks meer overhouden.
Als ge met 4 in een gezin bent en ge hebt 1000 euro per gezinslid dan moet ge geen zotte toeren doen zeker niet met volwassen kinderen.
Maar ik stel wel dat ik met 1500 euro voor mezelf alleen wel zou toekomen zonder zot te doen dan.
1.000 euro per maand en per gezinslid??? Wat doet u wel met uw geld???
Oud 16 november 2007, 08:48   #74
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft u dan geen eigen wil dat u zwicht voor allerlei aanbiedingen in Aldi (alsof andere supermarkten trouwens geen "koopjes" e.d. hebben...), zelfs al heeft u ze niet nodig?

En neen, ik geloof helemaal niet dat de prijzen van Carrefour en Aldi op dezelfde hoogte staan. Dan heeft u overduidelijk niet goed gekeken. De prijzen zijn soms merkelijk verschillend. En ja, de Aldi heeft geen merkproducten maar in meerdere gevallen is het discountproduct evenwaardig (en soms uit dezelfde fabriek) als het merkproduct.

Geef me eens concreet aan wat bijvoorbeeld de goedkoopste koffie kost in de Carrefour. Of andere producten als suiker, melk, bloem, water... En leg dan de prijzen van bijvoorbeeld Aldi, Lidl, Marko. Je zult soms versteld staan!
*knip*

Verwijderd op vraag van de geviseerde.

Laatst gewijzigd door Diatonos : 16 november 2007 om 13:37.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 09:10   #75
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wordt het geen volle dagtaak als men moet uitzoeken waar iets goedkoper is en om naar die diverse vestigingen te gaan ? ?
Dat vraag ik mij soms ook af, inderdaad.
Gezien tijd geld is, is het nog maar de vraag of je ook effectief iets uitspraakt door alle promoties enzovoort na te gaan.

Ik heb wel ontdekt dat het voor Belgen doorgaans goedkoper is om te winkelen in Nederland voor voedingsproducten, en in Duitsland voor electronica.
Oud 16 november 2007, 09:17   #76
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik heb wel ontdekt dat het voor Belgen doorgaans goedkoper is om te winkelen in Nederland voor voedingsproducten, en in Duitsland voor electronica.
Niet noodzakelijk, ook hier geldt dat je prijzen moet vergelijken, en als je dan nog wat warenhuisacties kunt meenemen, kan je gemakkelijk een halve benzinetank uitsparen door etenswaren te kopen in Nederland, en verschillende tanken door electronica aan te kopen in Duitsland
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 09:19   #77
Groentje-18

Standaard

Dat is het 'm net. Kruipt er niet ontzettend veel tijd in dat vergelijken?

(Edit: Ik woon toevallig wel vlakbij de grens met Duits- en Nederland, wat mijn persoonlijke situatie wel verandert.)

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 november 2007 om 09:20.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 09:42   #78
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat is het 'm net. Kruipt er niet ontzettend veel tijd in dat vergelijken?

(Edit: Ik woon toevallig wel vlakbij de grens met Duits- en Nederland, wat mijn persoonlijke situatie wel verandert.)
Nee, er zijn een aantal dingen die zowiezo goedkoper zijn (vnl drank), en dingen die je frequent in België koopt, daar ken je de prijs toch van (je kan de eerste keren altijd een factuur mee vanuit België). Daarbovenop komen nog de acties, ed, en je spaart echt wel veel geld uit. Wij gaan 1 keer per maand winkelen in Nederland, en dat scheelt echt wel veel.

En raar maar waar, de Hollandse kazen zijn duurder in Nederland dan in België...
Oud 16 november 2007, 09:51   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar zit een laagloner natuurlijk op te wachten, op een ritje naar Nederland en in het terug keren over Duitsland en zo recht naar de aldi voor hetgeen vergeten was ginder.
Goe bezig.

Wedden dat het in Bulgarije nog goedkoper is!
Oud 16 november 2007, 09:57   #80
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Daar zit een laagloner natuurlijk op te wachten, op een ritje naar Nederland en in het terug keren over Duitsland en zo recht naar de aldi voor hetgeen vergeten was ginder.
Goe bezig.

Wedden dat het in Bulgarije nog goedkoper is!
Jaja, België is ook zo gigantisch dat het toch al snel enkele dagen duurt vooraleer je tot in Nederland geraakt.

Azijnpissen, wordt je dat niet beu na een tijdje?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be