Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2007, 08:55   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Respect vragen voor de bestuurstaal in eigen regio noem jij dus 'wreken'. Indien dit echt de bedoeling geweest was van de Vlamingen, waarom probeert men dan juist niet om Waalse gemeenten te vervlaamsen, ondanks het feit dat er heel wat Vlamingen over de taalgrens wonen?
Juist omdat Vlamingen in dat opzicht de logica van een federale staat wel volgen: respect voor elkaars grondgebied en de taalwetten die erbij horen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:56   #22
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Hoe zou dat komen?
Een interessante vraag, die naar de kern van de zaak gaat.

Ik verwacht jouw bijdrage hierin, maar in afwachting luidt mijn analyse dat de doorsnee Vlaming nog altijd lijdt onder zijn onderworpen houding van évolué van het koloniaal regime. De vlucht uit België ipv de overname ervan moet imho vanuit dezelfde attitude gezien worden.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:56   #23
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Volgens mij is dit een nepprofiel...
Goh, denk je?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:57   #24
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist omdat Vlamingen in dat opzicht de logica van een federale staat wel volgen: respect voor elkaars grondgebied en de taalwetten die erbij horen.

Je kunt niet ontkennen dat er nu bij veel VL een element van wraak meespeelt, aaaa nu kunnen we ze eindelijk op de knieën krijgen.

Dom want net nu leren ze wel NL enz...
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:57   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Dan heb je een ruimere definitie van het begrip "wereldtaal" dan ik. Als ik in Rio de Janeiro of Peking gedropt wordt, heb ik honderd maal meer aan m'n Engels dan aan Frans: ik zal sneller iemand vinden met een minimaal begrip van het Engels dan van het Frans, ondanks het feit dat het Engels daar zeker nog niet goed beheerst wordt door de brede volkslagen.
En aan adel en hogere klassen heb ik lak.
Ook kom je nergens met je Frans in Oost-Europa (met uitzondering van Roemenië), Rusland of Azië (enkele Franse vlekjes niet te na gesproken). Wel zal je overal "iets" kunnen doen met Engels, hoe miniem het soms ook is.
Oud 16 november 2007, 08:58   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kunt niet ontkennen dat er nu bij veel VL een element van wraak meespeelt, aaaa nu kunnen we ze eindelijk op de knieën krijgen.

Dom want net nu leren ze wel NL enz...
Natuurlijk ontken ik dat: ik zie geen enkel teken dat Vlaanderen hun staatshervorming willen omwille van een of andere "wraak". U vindt zaken uit.
Oud 16 november 2007, 08:58   #27
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze waren dus maar wat blijf dat ze tot de beschaving konden toetreden door FR te leren.
Wat bedoel je hier nu mee? Dat de gemiddelde Vlaming Frans leerde om de werken van Voltaire en Baudelaire te kunnen lezen? Neen, ze deden dat omdat het de dominante taal in hun omgeving was, en om een hoger sociaal aanzien te kunnen genieten. Dat heeft niets met een hogere roeping tot beschaving te maken.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:59   #28
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Vlamingen blijven tegen alle aanwijzingen in de federale logica volgen, terwijl de tegenpartij die spelregels niet erkent en volgens heel andere regels werkt.

Hoe lang kan dit nog blijven duren?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:59   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je hier nu mee? Dat de gemiddelde Vlaming Frans leerde om de werken van Voltaire en Baudelaire te kunnen lezen? Neen, ze deden dat omdat het de dominante taal in hun omgeving was, en om een hoger sociaal aanzien te kunnen genieten. Dat heeft niets met een hogere roeping tot beschaving te maken.
En niet te vergeten: omdat men de mensen het wijsmaakte dat hun "flamand" niets betekende en dat ze maar beter Frans leerden als ze iets in hun leven zouden willen bereiken. De sociale dwang was in die tijd enorm.
Oud 16 november 2007, 08:59   #30
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Een interessante vraag, die naar de kern van de zaak gaat.

Ik verwacht jouw bijdrage hierin, maar in afwachting luidt mijn analyse dat de doorsnee Vlaming nog altijd lijdt onder zijn onderworpen houding van évolué van het koloniaal regime. De vlucht uit België ipv de overname ervan moet imho vanuit dezelfde attitude gezien worden.
Maar zal weer voor later zijn

Straks komt iemand om wat VL kranten mee te nemen en wat info te vragen over NL.
Oud 16 november 2007, 09:01   #31
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan heb je een ruimere definitie van het begrip "wereldtaal" dan ik. Als ik in Rio de Janeiro of Peking gedropt wordt, heb ik honderd maal meer aan m'n Engels dan aan Frans: ik zal sneller iemand vinden met een minimaal begrip van het Engels dan van het Frans, ondanks het feit dat het Engels daar zeker nog niet goed beheerst wordt door de brede volkslagen.
En aan adel en hogere klassen heb ik lak.

Gisteren op Koppen Christophe Deborsu gezien, een Franstalige journalist die er schijnbaar niet veel moeite mee had om een bejaarde West-Vlaamse te verstaan. Dus zo onmogelijk moet het ook weer niet zijn.
Daarbij, heeft u al gehoord van het "AN"?
Deborsu is dan ook een superieure geest.
Nog maar zelden zo'n geslepen journalist gezien.
Oud 16 november 2007, 09:03   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deborsu is dan ook een superieure geest.
Nog maar zelden zo'n geslepen journalist gezien.
Wat heeft geslepenheid te maken met het al dan niet begrijpen van een dialect/standaardtaal?
Oud 16 november 2007, 09:27   #33
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier_FDF Bekijk bericht
Le Français est mille fois plus international que le flamand enfin ! c'est une évidence, vous êtes vraiment des cons en fait ! ... et je répète, il y a 200 000 000 de francophones dans le monde, pour 25 millions de néerlandophones, c'est comme ça. Le flamand est laid ! personne ne veut l'apprendre ! c'est trop pauvre et bouffon
Nepprofiel ?
Niet echt de moeite om zelfs op te reageren.

Maar deze waarheid wil ik je wel meegeven :
Er zijn géén 200.000.000 francophonen, er zijn er 'slechts' 87.000.000 (bron : wiki).
Vergelijking : Duits : 110.000.000 Duitstaligen. Nederlands : 25 miljoen.

Oud 16 november 2007, 09:55   #34
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Er zijn géén 200.000.000 francophonen, er zijn er 'slechts' 87.000.000 (bron : wiki)
En dat is dan nog te danken aan kolonisatie's ( = bezettingsdrang en het uitbuiten van de plaatselijke bevolking ) net zoals ze Vlaanderen beetje bij beetje willen koloniseren.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:02   #35
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Le français est une langue aimée dans le monde entier. toutes les bibliothèques (tu sais ce que c'est ?) dans le monde disposent de livres en français. Le français est la langue de la philosophie, de la science politique (avec l'anglais), et du droit. Paris est la ville la plus visitée du monde. l'Art français est respecté et connu de tous ... sauf des flamands

Ik voel het, we gaan ons nog goed amuseren op dit forum met u.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:08   #36
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans is nog altijd een wereldtaal en een taal die door mensen van adel de en hogere klasse gebruikt word, in tegenstelling tot het Vloms.

Wij kunnen er tenminste zorgen dat West-Vlamingen en Limburgers elkaar probleemloos begrijpen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Franskiljons kom je overal tegen, ook in Antwerpen (en in Gent).

Het zijn daarom niet altijd Franstaligen hoor. Er zijn genoeg Vlamingen die liever Frans spreken omdat ze zich daardoor ietwat belangrijker voelen dan de gemiddelde medeburger.

Nu versta ik over wie Kim het had, en ze heeft groot gelijk.
U soort haantjes moeten ze in de pan hakken, mijn vrouw krijgt de helft, in Nederland verkopen ze alleen "halve haantjes"...
Rap het venster van mijnen bureau open doen, het begint te stinken..

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 16 november 2007 om 10:09.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 12:20   #37
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

De waarheid is idd dat gearriveerde Vlamingen zich vroeger uitdrukten in het Frans! Ik ben afkomstig van Kortrijk en de " bourgois" spraken daar Frans
(soms met haar op !)

Toen ik als puber in Knokke-Zoute met vakantie was, hoorde je de ouders op het strand bevelen roepen naar hun kinderen in het Frans, maar als je ze 's avonds wandelend tegenkwam, spraken ze Vlaams dialect onderling.

Het was een middel om zich wat superieur te voelen tov de Vlaamse boerkens!!!

Sinds jaren is dit echter aan het keren en spreken diezelfde families het AN

Ze voelen dat het Frans spreken geen respect meer afdwingt, integendeel en zijn dus overgeschakeld naar het Vlaams.

Misschien hebben die, vooral Brusselse Franstaligen ,nog altijd niet door dat ze , omwille van hun Frans spreken, toch niet meer de meerdere zijn van de Vlamingen. Dat zal wellicht ook nog komen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 12:25   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
De waarheid is idd dat gearriveerde Vlamingen zich vroeger uitdrukten in het Frans! Ik ben afkomstig van Kortrijk en de " bourgois" spraken daar Frans
(soms met haar op !)

Toen ik als puber in Knokke-Zoute met vakantie was, hoorde je de ouders op het strand bevelen roepen naar hun kinderen in het Frans, maar als je ze 's avonds wandelend tegenkwam, spraken ze Vlaams dialect onderling.

Het was een middel om zich wat superieur te voelen tov de Vlaamse boerkens!!!

Sinds jaren is dit echter aan het keren en spreken diezelfde families het AN

Ze voelen dat het Frans spreken geen respect meer afdwingt, integendeel en zijn dus overgeschakeld naar het Vlaams.

Misschien hebben die, vooral Brusselse Franstaligen ,nog altijd niet door dat ze , omwille van hun Frans spreken, toch niet meer de meerdere zijn van de Vlamingen. Dat zal wellicht ook nog komen.
In Brussel tref je die mentaliteit nog heel sterk aan. Ik herinner me een hele reportage over de Marollen waar op een bepaald moment de koningin in gezelschap van de Brusselse burgemeester werd verwacht. De echte "Marolliens" maakten hun opwachting en spraken onder elkaar onvervalst Brussels. Daar kwam de koningin en plotseling schakelde iedereen over op het Frans... Ook Thielemans - ook iemand die thuis Brussels spreekt - deed de hele rondgang in het Frans. Geen woord Nederlands. Alles werd in het Frans gedaan. Na het officieel gedeelte vond Thielemans nog even de tijd om wat "escargots" te proeven. Pas dan sprak de man Brussels aan het kraampje, daar waar hij enkele minuten geleden Frans sprak.
Oud 16 november 2007, 13:06   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dié arrogantie gepaard gaande met hun onwetendheid die hen parten speelt vrees ik.
Niks zo erg als denken dat je nog steeds hoog van de toren kan blazen, en dan pardoes ontdekken dat er geen toren meer onder je voeten staat!

En bovendien: dat OlivierFDF'ke nog steeds pretendeert niet te weten dat er een AN bestaat, kan natuurlijk pose zijn, maar die brief van een FDF gemeenteraadslid recent gepubliceerd, laat evenzeer uitschijnen dat die madame daar ook niks van weet ("de vlamingen verstaan zelfs elkaar niet").
Net alsof in Wallonie geen verschillende dialecten zouden zijn? Maar ik kan me voorstellen dat de ongeschoolde vlamingen die vorige eeuw uit armoede naar Wallonie trokken om daar werk te vinden, inderdaad geen AN spraken en effektief elkaar niet altijd even gemakkelijk konden verstaan. Raar genoeg vergeten die "aristocratische franskiljons" er voor het gemak bij dat we hier ondertussen naar school gaan en wèl kunnen lezen en schrijven.

Of zou het weerom gewone onwetendheid zijn? Net zoals de Amerikanen tot eind jaren zestig of later nog dachten dat we hier nog steeds met (warme!)klompen rondliepen zoals tijdens de armoedige oorlogsjaren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 14:46   #40
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keer op keer lees ik: in het begin van vorige eeuw waren er ook veel Vlamingen die naar WL trokken en die vroegen/kregen geen faciliteiten.
Raar maar waar ook de italianen die in die tijd voor dezelfde jobkes in limburg (jaja deze provincie ook!) en wallonië (maasbekken) zijn gaan leven vroegen toen ook geen faciliteiten .
Citaat:
Ze zouden er wellicht geen gekregen hebben, akkoord.
In die tijd had "het volk" weinig te zeggen. De kloof tussen arm en rijk was zeer groot!
Citaat:
Maar ze hebben wellicht ook nooit hard aangedrongen om er te krijgen. In die tijd was FR dé wereltaal, zoals nu het Engels.
Voor die simpele mensen meestal zonder onderwijs was "het vloms" de enige taal die ze kenden... Je moet dat allemaal in de tijdsgeest zien...
Citaat:
Ze waren dus maar wat blijf dat ze tot de beschaving konden toetreden door FR te leren.
Sommigen leerden misschien frans... Velen waarschijnlijk het waals. En de volgende generaties die dan wel geschoold waren (België is geëvolueerd hoor) die leerden dan wel frans natuurlijk.
Citaat:
Zelfs al waren die Vl in WL mensen die helemaal onderaan de sociale ladder stonden, alleen al het feit dat ze FR kenden maakte dat de achtergebleven Vlaamse familieleden naar hen opkeken.
Maar neen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be