Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 november 2007, 10:40   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Een doorbraak noemen ze dat

Hupsakee, alweer wat nieuws: zie hieronder.

Mager beestje toch maar, vind ik. Vennootschapsbelasting is begot toch belangrijk om werk aan te trekken.

Zou het bericht wel kloppen? Ze waren toch veel te boos om te onderhandelen? En er zijn nog zoveel andere punten ...

knip en plak uit de standaard:

zaterdag 17 november 2007 | Bron: BELGA
'Doorbraak in staatshervorming'

BRUSSEL - Formateur Yves Leterme (CD&V) staat dicht bij een akkoord over een menu voor een staatshervorming, is in christendemocratische kringen te horen. Dat berichten De Tijd en L'Echo zaterdag. De Franstaligen verzetten zich niet meer tegen meer fiscale autonomie voor Vlaanderen in de personenbelasting. Vlaanderen zal wel geen kortingen op de vennootschapsbelasting kunnen geven.
Formateur Yves Leterme heeft in stilte een doorbraak geforceerd over het menu voor een staatshervorming', zegt een CD&V'er. Alles blijft nog wel vaag geformuleerd in een nota van twee pagina's die Leterme heeft klaargestoomd, maar de Franstaligen hebben hun verzet tegen meer fiscale autonomie voor Vlaanderen laten varen.

In concreto wil Vlaanderen bevoegd worden voor de woon- en gezinsfiscaliteit, met name voor de fiscale aftrekken voor hypothecaire kredieten en voor kinderen ten laste. Het botst niet langer op een 'non' van de Franstaligen. De Franstaligen blijven wel gekant tegen Vlaamse kortingen op de vennootschapsbelasting. BELGA

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 17 november 2007, 10:42   #2
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Mager? Helemaal uitgemergeld en op sterven na dood is dat eerder.

Als resultaat van 160 dagen onderhandelen... oem te schrieëve!

Duidelijk onder zijn zelfgelegde lat.

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 17 november 2007 om 10:45.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 10:52   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als dit het enige is dat ze op het menu gekregen hebben, dan zal het geen grote honger stillen. Zelfs geen kleine. Het is slechts een borrelnootje bij het aperitief. Moeten ze voor zoiets vier maanden onderhandelen?

Intussen weten we wel dat de onderhandelingen nooit hebben stilgelegen zoals ons aanvankelijk werd wijsgemaakt.
Oud 17 november 2007, 16:41   #4
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als dit het enige is dat ze op het menu gekregen hebben, dan zal het geen grote honger stillen. Zelfs geen kleine. Het is slechts een borrelnootje bij het aperitief. Moeten ze voor zoiets vier maanden onderhandelen?

Intussen weten we wel dat de onderhandelingen nooit hebben stilgelegen zoals ons aanvankelijk werd wijsgemaakt.
dat officiele stilliggen was dus waarschijnlijk om "discreet" te kunnen onderhandelen en ik vrees dat dat vooral de franstaligen goed uitkomt want telkens de vlamingen geneigd waren iets toe te geven en dat kwam in de pers was er reactie vanuit de achterban. Op deze manier was/is dat van de baan gewerkt.
Als er nu een borrelnootje gegeven wordt, kunnen ze toch zeggen "er is toch een staatshervorming, nietwaar?"
Punt blijft dat BHV en die burgemeesters moet opgelost worden en het daar veel moeilijker ligt om een oplossing te vinden om het aanvaardbaar te laten klinken.
sjarel is offline  
Oud 17 november 2007, 16:49   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
dat officiele stilliggen was dus waarschijnlijk om "discreet" te kunnen onderhandelen en ik vrees dat dat vooral de franstaligen goed uitkomt want telkens de vlamingen geneigd waren iets toe te geven en dat kwam in de pers was er reactie vanuit de achterban. Op deze manier was/is dat van de baan gewerkt.
Als er nu een borrelnootje gegeven wordt, kunnen ze toch zeggen "er is toch een staatshervorming, nietwaar?"
Punt blijft dat BHV en die burgemeesters moet opgelost worden en het daar veel moeilijker ligt om een oplossing te vinden om het aanvaardbaar te laten klinken.
Dat heb je goed gezien!
Eén ding weet ik wel zeker, en dat is dat de CD&V héél goed weet dat 'het aanvaardbaar laten klinken' niet voldoende is om de eigen kiezers te paaien.
Oud 17 november 2007, 17:00   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

"Vlaanderen zal wel geen kortingen op de vennootschapsbelasting kunnen geven."

meer bevoegdheden, maar alleen om de belastingen te verhogen.
De VLD is weer alles uit de kast aan het halen.
born2bewild is offline  
Oud 17 november 2007, 17:03   #7
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Alles waar men nu een akkoord over bereikt is een doorbraak.

Ik vind dit ook een mager beestje, hopelijk is dit maar een borrelhapje.
Ovidius is offline  
Oud 17 november 2007, 17:32   #8
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Alles waar men nu een akkoord over bereikt is een doorbraak.

Ik vind dit ook een mager beestje, hopelijk is dit maar een borrelhapje.
Door het zware woord "doorbraak" vaak genoeg te gebruiken, hoopt men waarschijnlijk de publieke opinie te beinvloeden...
Op termijn denkt men zo de grote massa te kunnen laten geloven dat de er een "grote staatshervorming" heeft plaatsgevonden.
sjarel is offline  
Oud 17 november 2007, 17:52   #9
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht

Inderdaad Eddy, dit zou te mager zijn. Het is in feite een bestendiging van het huidige systeem. Ik lees zelfs niets over institutionele hervormingen.

Ik wil op zijn minst een grondige staatshervorming in de richting van confederalisme. Onafhankelijkheid is uiteraard beter. Maar wat we hier zien is daarvan in de verste verte geen sprake.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 november 2007 om 17:53.
Max van Dietschland is offline  
Oud 17 november 2007, 17:56   #10
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Inderdaad Eddy, dit zou te mager zijn. Het is in feite een bestendiging van het huidige systeem. Ik lees zelfs niets over institutionele hervormingen.

Ik wil op zijn minst een grondige staatshervorming in de richting van confederalisme. Onafhankelijkheid is uiteraard beter. Maar wat we hier zien is daarvan in de verste verte geen sprake.
Wel max, vanuit mijn standpunt is het vestigen van een confederatie al een serieuze toegeving. Ik ga dan ook uit van een onafhankelijkheidswens. Om een CONfederatie te vestigen wil ik dus GEEN ENKELE TOEGEVING zien. Het feit dat we in België blijjven moet voor de Belgicisten al genoeg zijn. En dan zo weinig mogelijk bevoegdheden op confederaal vlak. Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter én GOEDKOPER!

.
Eddy B is offline  
Oud 17 november 2007, 20:42   #11
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel max, vanuit mijn standpunt is het vestigen van een confederatie al een serieuze toegeving. Ik ga dan ook uit van een onafhankelijkheidswens. Om een CONfederatie te vestigen wil ik dus GEEN ENKELE TOEGEVING zien. Het feit dat we in België blijjven moet voor de Belgicisten al genoeg zijn. En dan zo weinig mogelijk bevoegdheden op confederaal vlak. Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter én GOEDKOPER!
Herr Oberst is offline  
Oud 17 november 2007, 20:53   #12
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien wordt hier enkel een vliegertje opgelaten om te zien van waar de wind komt. En hoevéél wind.

Als het méér is dan dat, is het een bijzonder teleurstellend geval van kiezersbedrog.
Hallebarde is offline  
Oud 17 november 2007, 23:16   #13
Hallebarde
Banneling

Standaard

Uit Gazet van Antwerpen :

17/11 "Zelfs in Vlaanderen moet men de democratie respecteren"

De MR-burgemeester van Linkebeek, Damien Thiery, die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen weigerde te benoemen, zal zich opnieuw kandidaat stellen voor de burgemeesterssjerp. Dat bevestigde Thiery zaterdagavond.

"Ik heb 'mijn grote meerderheid' verenigd, namelijk de leden van de meerderheid van de gemeenteraad en van het OCMW en ik heb hen om een vertrouwensstemming gevraagd. Tijdens die stemming was onze positie duidelijk: ik zal me opnieuw voordragen voor de post van te benoemen burgemeester", aldus Thiery.

Volgens de man zal "dezelfde oefening" gemaakt worden in de gemeentes Kraainem en Wezembeek-Oppem. Ook daar werden de burgemeesters niet benoemd door minister Keulen.

"Het gaat om een sterke en symbolische daad. Zelfs in Vlaanderen moet men de burgerrechten en de democratie respecteren", zo stelt de niet-benoemde burgemeester. "De mensen hebben voor mij gestemd en ik heb de federale wetten gerespecteerd die de overhand hebben op de decreten. Marino Keulen moet zijn positie herzien", besloot Thiery.

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen weigerde eerder de Franstalige burgemeesters van Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem te benoemen wegens onregelmatigheden met de stemoproepingsbrieven. Hij heeft aan de gemeenteraden van deze drie faciliteitengemeenten in de Brusselse rand gevraagd om een andere meerderheidskandidaat voor te dragen. De burgemeester van Sint-Genesius-Rode, eveneens Franstalig, zal wel benoemd worden.

Zouden Leterme & Co, met dergelijk soort logica tegenover zich, werkelijk in staat zijn om een "doorbraak" te realiseren die aanvaardbaar is voor Vlaanderen ??
Hallebarde is offline  
Oud 17 november 2007, 23:27   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Franstaligen worden gewoon krankzinnig.
Ze zijn er nu eenmaal nooit aan gewend gemaakt dat de wetten ook voor hen gelden.

Wat het respecteren van de democratie betreft is het van hetzelfde. Een van de enige keren in de Belgische geschiedenis dat het parlement doet waar het voor dient: bij meerderheid een ongrondwettelijk en discriminerend onding proberen weg te stemmen, voelen zij zich beledigd tot in hun haarwortels, en eisen ze niet alleen dat het resulaat van die stemming wordt ongedaan gemaakt, maar ook nog dat de meerderheid vrijwillig, en voor altijd, zijn democratisch recht afstaat.

Compleet geschift zijn ze, die Franstalige Belgen.
Oud 17 november 2007, 23:32   #15
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De Franstaligen worden gewoon krankzinnig.
Ze zijn er nu eenmaal nooit aan gewend gemaakt dat de wetten ook voor hen gelden.

Wat het respecteren van de democratie betreft is het van hetzelfde. Een van de enige keren in de Belgische geschiedenis dat het parlement doet waar het voor dient: bij meerderheid een ongrondwettelijk en discriminerend onding proberen weg te stemmen, voelen zij zich beledigd tot in hun haarwortels, en eisen ze niet alleen dat het resulaat van die stemming wordt ongedaan gemaakt, maar ook nog dat de meerderheid vrijwillig, en voor altijd, zijn democratisch recht afstaat.

Compleet geschift zijn ze, die Franstalige Belgen.
En nu maar hopen dat zij die ons aan de onderhandelingstafel vertegenwoordigen, dat ook voldoende inzien.
Hallebarde is offline  
Oud 18 november 2007, 00:37   #16
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Zelfs in Vlaanderen moet men de burgerrechten en de democratie respecteren", zo stelt de niet-benoemde burgemeester. "De mensen hebben voor mij gestemd en ik heb de federale wetten gerespecteerd die de overhand hebben op de decreten. Marino Keulen moet zijn positie herzien"

De Vlamingen hebben de democratische meerderheid. Wil de FDF-burgemeester die ook inroepen als argument ?
Franstalige politici ?? intellectuele losers !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 18 november 2007, 12:42   #17
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hupsakee, alweer wat nieuws: zie hieronder.

Mager beestje toch maar, vind ik. Vennootschapsbelasting is begot toch belangrijk om werk aan te trekken.

Zou het bericht wel kloppen? Ze waren toch veel te boos om te onderhandelen? En er zijn nog zoveel andere punten ...
Als tegeneis moeten de vlamingen ook een "taboe" doorbreken : Brussel uitbreiden artikel in de morgen ...
sjarel is offline  
Oud 18 november 2007, 12:56   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Misschien wordt hier enkel een vliegertje opgelaten om te zien van waar de wind komt. En hoevéél wind.

Als het méér is dan dat, is het een bijzonder teleurstellend geval van kiezersbedrog.
Ik interpreteer het als volgt:
men heeft een wind gelaten, en de stank verraadt een serieuze darminfektie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 18 november 2007, 23:40   #19
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Hmm, ik moest spontaan aan dit berichtje terugdenken toen ik in de kranten las over "de betere sfeer". Milquet heeft wel nog niet aangegeven of zij het ook een betere sfeer vindt. Van de NVA heb ik ook nog geen reactie gelezen...
sjarel is offline  
Oud 18 november 2007, 23:47   #20
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik interpreteer het als volgt:
men heeft een wind gelaten, en de stank verraadt een serieuze darminfektie.
verbind dat hiermee,
http://forum.politics.be/showthread.php?t=98129
dat is een balonnetje om het lepeltje suiker te laten slikken!!!!!!
die twee broers komen waarschijnlijk beter overeen dan dat we alemaal denken
De Waal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be