![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Gouverneur
|
![]() Ik vermoed het wel. Zo goed ken ik de streek nu ook weer niet. Misschien eens vragen aan JVDB, die zal wel een antwoord hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Men wou dus zeker niet verfransen, het Frans moest immers een exclusieve taal blijven. Hoe meer Franstaligen hoe minder elitair. Om de machtbastions staande te houden werd Frans de enige officiële taal. Dit belette minderwaardige burgers de toegang tot hogere educatie en dus ook hogere functies
Laatst gewijzigd door BCD : 21 november 2007 om 19:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"La Belgique sera latinee ou sera pas"! Is jouw totaal onbekend zeker? Het onmiddelijk afschaffen van het nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen zou je misschien graag naar de sprookjes verwijzen, maar is bittere realiteit. Het heeft dus alles te maken met verfransing, zoals je heden ten dage nog steeds kan merken, en niets met "klasse".
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 21 november 2007 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=96109&page=11 http://users.pandora.be/alexanderc/be.html
![]() |
![]() |
#26 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoeveel keer ga je nog die uitspraak aanhalen. Een uitspraak is geen beleidsdaad maar hoogstens een wens. Dillen had ook de wens ooit in een onafhankelijk Vlaanderen te leven en heeft daar ook heel wat uitspraken over gedaan. Heef mij een bewijs dat men een beleid voerde waarbij de hoofdopdracht het vernietigen was van de Nederlands taal.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En dit is niet 19e, maar 20e eeuws, hoor. Mijn grootmoeder heeft dit nog meegemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD ![]() graag een opsomming van concrete beleidsdaden. Hoeveel keer ga je nog die uitspraak aanhalen. Een uitspraak is geen beleidsdaad maar hoogstens een wens. Dillen had ook de wens ooit in een onafhankelijk Vlaanderen te leven en heeft daar ook heel wat uitspraken over gedaan. Heef mij een bewijs dat men een beleid voerde waarbij de hoofdopdracht het vernietigen was van de Nederlands taal Citaat:
Lees deze link uit de geschiedenis eens door en de rest dan hebt ge u bewijs.
Wie sjoen os Limburg is... ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 21 november 2007 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als u wat rondneust in die oude Franse werken zult u tot het besluit komen dat er veel meer verfranste Vlaamse plaatsnamen zijn dan de 40 die niet meer gebruikt mogen worden in Vlaanderen (Frans-Vlaanderen niet meegerekend). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door BCD : 21 november 2007 om 20:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zullen hier nog zijn die zulke 20 eeuwse verhalen kunnen vertellen. Leve het onderwijs in den belziek! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik hoor dat Lucie Aubrac dan toch de eer zal krijgen?
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In alle bescheidenheid kan ik zeggen dat ik streek tamelijk goed ken, ook al omdat ik er een geruime tijd les heb gegeven. Het Vlaams is jammer genoeg stervende en daar zullen de vele cursussen Nederlands weinig aan veranderen. De dominerende omgangstaal is immers nu het Frans geworden. Nu pas zien oudere mensen, die wel nog Vlaams (kunnen) spreken (want sommige kunnen het nog spreken, maar bij gebrek aan taalgenoten praktikeren ze het niet meer), waartoe hun houding heeft geleid en welk gemis er ontstaat. Dat gemis heb ik ook bij de jongere generatie gemerkt. Ik heb meermaals gehoord: "On a perdu notre langue ancestrale. C'est bien dommage!" "We hebben de taal van onze voorvaderen verloren; dat is echt wel te betreuren!"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast heb je nog een generatie (nu veertigers en vijftigers) die dat Vlaams perfect begrijpen, maar het zelf niet meer spreken. Al wat jonger is (enkele uitzonderingen niet te na gesproken), spreekt noch begreept het Vlaams van hun (over)grootouders. Dat is de grote tragiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jammer genoeg is dat vandaag de dag zeker niet meer het geval. Dat was nog zo in de jaren vijftig, zestig, maar nu behoort dat volledig tot het verleden. Slechts oudere mensen kunnen het Vlaams nog, maar het is niet gezegd dat ze u ook in het Vlaams zullen antwoorden. Ik heb meermaals ondervonden dat men de Frans-Vlamingen met een heel zwaar complex heeft opgezadeld. Meestal begon ik een gesprek altijd met: "En klappe ghy no'e lietsje Vlaemsch?"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |