![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 21 november 2007 om 14:32. |
|
|
|
|
|
|
#282 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
So much voor de negatieve effekten van de schuif. Dat de moeder via de vondelingenschuif weldegelijk nog contact kan opnemen is je misschien ontgaan. zoiets gaat ietsjes moeilijker als het kindje in een station of treinstel wordt achtergelaten, en het blijkt helem�*�*l moeilijk te zijn als het van het balkon werd afgekieperd.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 21 november 2007 om 15:45. |
|
|
|
|
|
|
#283 |
|
Banneling
|
Probleem om te vegelijken is dat geen cijfers gegeven worden voor vondelingen achtergelaten in wachtkamers van ziekenhuizen en artsenpraktijken (wat toch voorkomt)
|
|
|
|
|
|
#284 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Edina, vrouwen bevallen ergens op plekken waar niet eens een huisarts komt, voor die wanhopige vrouwen is de schuif bedoeld, hoe meer vrouwen ze weten te vinden hoe minder kans op ellende voor de baby,jou oplossing is ok voor vrouwen die voldoende basis hebben om aan een ongewenste zwangerschap wat te doen,sommige vrouwen delen jou en mijn wereld niet, jou normen passen dan ook langs geen kanten in de realiteit van die vrouwen.
|
|
|
|
|
|
#285 |
|
|
Nu slaagt ge eens nagels met koppen.
|
|
|
|
|
|
#286 |
|
|
Wel, familie van mijn moeder heeft ooit zoiets voorgehad: het koppel stond 's ochtends vroeg op omdat meneer moest gaan werken. Toen hij buiten kwam, lag er een pakje op de vuilnisbak. Inhoud: een baby. Dat was in de jaren 50. De moeder is nooit gevonden en de vinders hebben het kindje gehouden.
|
|
|
|
|
|
#287 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#288 | |
|
|
Citaat:
In plaats van hun kind dan in een vondelingenschuif achter te laten, die ze ook moeten weten zijn, kunnen ze hun kind dan ergens afstaan ter adoptie. Zonder dat daarbij hun identiteit bekend wordt. Niet strafbaar. Beter voor ouders en kind. De moeder kan nog steeds begeleiding krijgen als ze dat wil, maar hoeft dat niet te doen als ze dat niet wil. En het kindje komt in het reguliere adoptiecircuit terecht en moet niet zijn eerste jaren in een home doorbrengen waardoor het hechtingsstoornissen ed oploopt. Bovendien is de drempel voor de moeder om terug te keren veel kleiner én zal het kind later minder problemen hebben. Dit zal niet vermijden dat er nog kinderen te vondeling worden gelegd of worden gedood, maar dat doet de vondelingenschuif ook niet. Of denk je nu echt dat die moeders waar jij het over hebt plots allemaal naar de vondelingenschuif zullen gaan? Dan vrees ik, dat jij nogal ver van de realiteit staat... |
|
|
|
|
|
|
#289 | |
|
|
Citaat:
Klopt, maar er zijn ook veel Belgische vrouwen die in Frankrijk gaan bevallen, waar het wel discreet mogelijk is. |
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Minister
|
Citaat:
Een meisje van 14 was zwanger geworden maar durfde het aan niemand zeggen. Ze was bang voor de reacties, bang voor haar ouders ook. Ze heeft de zwangerschap 9 maanden lang verborgen gehouden. Toen ze moest bevallen was ze helemaal alleen. Ze hebben haar en de baby dood terug gevonden. Ze moet kort na de bevalling dood gebloed zijn. Dat verhaal is me altijd bij gebleven. ik kan me niet voorstellen hoe vreselijk het moet zijn om in alle eenzaamheid te bevallen, zonder enige steun, zonder iemand die je moed inspreekt tijdens de pijnlijke bevalling. Het moet het toppunt van eenzaamheid zijn. Ik vind het dus ook wel hoog tijd dat vrouwen ergens op een veilige plek discreet kunnen bevallen. Echt wel achterlijk dat dat nog steeds niet mogelijk is. |
|
|
|
|
|
|
#291 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Debbie, je verhaal bewijst anders mijn punt; lang niet iedere vrouw/meisje is te bereiken voor info over discreet bevallen.Omdat er altijd groepen vrouwen zijn, die niet door hulpverlening bereikt worden, dat is een feit!
Dus; en Edina ik ben niet dom ik snap best wat je met discreet bevallen wilt zeggen maar ik blijf bij mijn standpunt dat je hiermee niet dit soort situaties volledig kunt voorkomen, is de schuif een oplossing voor vrouwen die helemaal niet door het seguliere kanaal van hulpverlening wordt bereikt! Uitgerekend die vrouwen, komen vaak wel bij organisaties als moeders voor moeders!Ik denk aan de vele Turkse, Marokkaanse moeder die geen Vlaams verstaan, Afrikaanse vrouwen, kansarme Vlamingen...kortom; die doelgroep waar mogelijk net die vrouwen zitten die in noodsituaties terecht komen waar drama's door gebeuren.Edina, je denkt als iemand van de middenklasse, maar zo denken vaak vrouwen uit die doelgroepen helemaal niet!!Kijk eens goed rond in bijvoorbeeld Antwerpen Noord, hoeveel vrouwen die je ziet zijn illegaal, zitten in prositutie denk je?? Volgens mij kun je alleen maar hopen dat indien ze geen andere oplossing zien, ze dat kind in die schuif leggen en niet ergens in een publieke ruimte, op goed geluk. |
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik betwijfel nog steeds het nut van die vondelingenschuif. Die schuif is nu 1 keer gebruikt geweest sinds haar bestaan, en je kan je de vraag stellen wat er zou gebeurd zijn moest die schuif er niét geweest zijn. Ik betwijfel echt of het kind dan zomaar ergens te lande te vondeling was gelegd, hoor. Als je zo'n vondelingenschuif gebruikt ben je volgens mij echt bekommerd over de gezondheid van je kind, genoeg om naar een andere oplossing te zoeken. Bijv. je kind in de wachtzaal van een arts of zo te vondeling leggen. Dat is óók veilig. Ik denk dat de kans minimaal is dat dat kind zonder die vondelingenschuif ergens gelegd zou worden om dood te gaan. Het is trouwens niet zo dat die vondelingenschuif geen drempel kent. Het adres van die schuif is niet zo geheim, en ik kan me moeilijk voorstellen dat er niemand in de omgeving van die schuif weet dat daar een schuif is. De kans dat iemand je ziet is heel reeël. Ik zou het alvast 'door' hebben mocht ik iemand 's nachts vanop dat adres zou zien vertrekken, of toch heel wat vermoedens hebben (ik weet niet wat er 's nachts nog allemaal gebeurt bij MVM). Dat betekent niet dat ik die vondelingenschuif verkeerd vind, maar het belang ervan wordt best niet opgeblazen denk ik. Er zijn volgens mij betere initiatieven om uit te starten (discreet bevallen) en er zijn ook andere niet-dodelijke opties die net als de vondelingenschuif weliswaar niet drempelvrij zijn, maar toch een lagere drempel hebben dan een adoptiedienst binnenstappen.
|
|
|
|
#293 |
|
|
Nee, dat is niet waar. In Frankrijk kan je wel anoniem bevallen, maar dat is niet hetzelfde als discreet bevallen. En anoniem bevallen heeft een aantal van dezelfde nadelen als de vondelingenschuif. Later contact blijft moeilijk of zelfs onmogelijk. En daar hebben vooral de kinderen het moeilijk mee. Het is voor hen immers onmogelijk om de identiteit van hun moeder te achterhalen. Maar ook voor de moeders is dit problematisch, want zo'n anonieme bevallingen gebeuren niet zelden onder dwang. En ook voor de moeder is het heel moeilijk om later terug contact te zoeken met haar kind.
|
|
|
|
|
|
#294 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#295 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar doe gerust verder, laat de vondelingenschuif afschaffen en de mogelijkheid tot discreet bevallen ontstaan onmiddellijk volgens Edina.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 23 november 2007 om 17:46. |
|
|
|
|
|
|
#296 | |
|
Banneling
|
Citaat:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Accouchement_sous_X http://fr.wikipedia.org/wiki/Accouch...es_l.C3.A9gaux Laatst gewijzigd door filosoof : 23 november 2007 om 17:51. |
|
|
|
|
|
|
#297 |
|
|
Proficiat, Circe! Dat is nu net één van de zaken die wordt aangeklaagd door de erkende Vlaamse adoptiediensten in het bericht dat ik hier eerder plaatste. Er is overigens als lang een wetsvoorstel ingediend dat dit moet mogelijk maken. Maar spijtig genoeg vinden sommigen zaken zoals de splitsing van BHV veel belangrijker dan dergelijke zaken. Niet zelden dezelfde als degenen die nochtans menen dat ze zo bezorgd zijn over deze moeders en hun kinderen.
|
|
|
|
|
|
#298 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#299 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
blij dat je het ook begint te begrijpen Edina.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
|
#300 |
|
|
Helemaal niet, want het promoot moeders om iets te doen dat ze anders misschien nooit gedaan zouden hebben. Het blijft dus een nepoplossing. En wordt bovendien helemaal niet als een tussenoplossing tot discreet bevallen mogelijk wordt, gezien door MVM.
|
|
|
|