Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 21:25   #1
lezer
Burgemeester

Standaard de grote komende crash

Economen voorspellen voor de nabije toekomst een economische crash zonder voorgaande.

http://www.upi.com/NewsTrack/Busines...ge_90_pct/4876

Ik ben geen econoom en vraag mij af in welke mate deze visie hout snijdt.
Kan iemand toelichting geven zonder al te veel vaktaal?

En wat te denken van deze analyse:
http://www.whatreallyhappened.com/ARTICLE2/doodoo.html
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 21:27   #2
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Doen ze dat niet elke keer als er een mini crash is?
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 21:31   #3
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Economen voorspellen voor de nabije toekomst een economische crash zonder voorgaande.

Beetje lang om lezen hé; maar ik heb me ook al afgevraagd hoe lang het nog kan blijven duren die diensteneconomie.

Op de duur zit iedereen briefjes en documenten te schrijven voor een andere, aangevuld met een leger leerkrachten die daar les over geeft en een hoop cipiers die diegenen die niet willen meespelen bewaken.
Ooit moet dat fout lopen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 21:38   #4
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Beetje lang om lezen hé; maar ik heb me ook al afgevraagd hoe lang het nog kan blijven duren die diensteneconomie.

Op de duur zit iedereen briefjes en documenten te schrijven voor een andere, aangevuld met een leger leerkrachten die daar les over geeft en een hoop cipiers die diegenen die niet willen meespelen bewaken.
Ooit moet dat fout lopen.
Ik wil geen reclame maken voor mijn topic maar in "De stille dood van het Amerikaans imperialisme" zal u meer begrijpen waarom.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 21:40   #5
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Ik wil geen reclame maken voor mijn topic maar in "De stille dood van het Amerikaans imperialisme" zal u meer begrijpen waarom.
Waar te vinden?
Oud 25 november 2007, 21:47   #6
Babylonia
Parlementslid

Standaard

http://www.monetary.org/
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 22:58   #7
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waar te vinden?
Het systeem die ons omringt het huidige klassieke kapitalisme.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 25 november 2007 om 23:07.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 22:59   #8
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het systeem die ons omringt het huidige klassieke kapitialisme.
ik bedoel die topic
Oud 25 november 2007, 23:01   #9
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
ik bedoel die topic
Op dezelfde plaats als deze topic, alleen enkele cm's lager.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 00:01   #10
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het systeem die ons omringt het huidige klassieke kapitalisme.

Klassiek kapitalisme, yeah, right. Politiek kapitalisme, ja.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 00:23   #11
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als dit scenario werkelijkheid wordt, dan moeten we hetvolgende bedenken:

1. het is goed dat de banken die verkeerd gegokt hebben failliet gaan; da's maar normaal. Wij hebben deze profiteurs al honderden miljarden steun gegeven tijdens de financiële crisis (onze Centrale Banken hebben dat gedaan), maar dat is niet genoeg. We hadden die cadeaus nooit mogen geven, maar goed, dat is nu eenmaal gebeurd. Het blijkt niet genoeg en velen zullen failliet gaan - dat is een vereiste van het kapitalisme. Dit bedrijfsprofitariaat zal dus eindelijk ophouden te bestaan.

2. Maar van zodra er één onschuldig mens die niet verantwoordelijk is voor deze crisis, er toch door getroffen wordt, dan moet het overheidsapparaat, het justitie-apparaat en het volk zijn werk doen.
Zij die verantwoordelijk zijn voor deze crash - het financiële kapitaal, speculanten, de Amerikaanse overheid die zo'n waanzinnig kapitalisme laat bestaan, en alle liberalen en kapitalisten - moeten dan ter rechtvaardiging worden geroepen. Standrechtelijke executie is één van de opties - want de schade die ze aan miljarden mensen berokkenen is buiten elke proportie.

In China worden effectief kapitalisten die hun boekje te buiten gaan geëxecuteerd - dat moet een optie blijven.

Chinese business man gets death penalty over speculative scam
http://www.reuters.com/article/oddly...10228420070215

Dat moet een optie blijven.

3. Een dergelijke crash zou tenslotte ook betekenen dat het kapitalisme in zijn geheel tijdelijk wordt opgeschort als systeem. We hebben dat tijdens de Grote Depressie van de jaren '30 gezien; die veroorzaakte het ontstaan van de sociale welvaartsstaat en betekende het definitieve einde van het ultra-liberalisme.
Dat ultra-liberalisme heeft sinds de jaren '90 weer de kop mogen opsteken - en we zullen de verantwoordelijken hiervoor ook ter rechtvaardiging roepen - met het risico van een globale crash tot gevolg.

Kortom, misschien is zo'n crash welkom. Maar dan enkel omdat die ons toelaat het Kwade - de liberaal, de kapitalist, de speculant en hun nakomelingen en verwanten - voorgoed van deze aardbol weg te vagen.

Laatst gewijzigd door C2C : 26 november 2007 om 00:33.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 00:24   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

C2C weet weer van geen hout pijlen maken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 00:26   #13
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
C2C weet weer van geen hout pijlen maken.
Adrian, vergeet niet dat gij hier op dit forum al voldoende bewijs hebt gegeven van uw collaboratie met dat systeem.

Gij zult dus bij de eersten zijn die het Recht en de Rede zullen voelen. Dat is normaal. Ge waart zeer goed op de hoogte van de risicos die uw houding met zich meebrengt. Vele mensen hebben u gewaarschuwd.

Uw voortdurende collaboratie is volledig uw eigen verantwoordelijkheid. Ge weet dat.
Oud 26 november 2007, 00:30   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Adrian, vergeet niet dat gij hier op dit forum al voldoende bewijs hebt gegeven van uw collaboratie met dat systeem.
Zoek eens een post waar ik de ECB - de veroorzaker van de monetaire expansie - verdedig. Ik ben curieus.

Citaat:
Gij zult dus bij de eersten zijn die het Recht en de Rede zullen voelen. Dat is normaal. Ge waart zeer goed op de hoogte van de risicos die uw houding met zich meebrengt. Vele mensen hebben u gewaarschuwd.

Uw voortdurende collaboratie is volledig uw eigen verantwoordelijkheid. Ge weet dat.
Mensen bedreigen is illegaal en - belangrijker - illegetiem.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 26 november 2007 om 00:30.
Oud 26 november 2007, 00:32   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zoek eens een post waar ik de ECB - de veroorzaker van de monetaire expansie - verdedig. Ik ben curieus.

Mensen bedreigen is illegaal en - belangrijker - illegetiem.
Neenee, de zaak niet omkeren. Gij terroriseert de mensen, met uw liberaal-kapitalisme. De mensen zeggen: wij waarschuwen u, dit kan zich tegen u keren.

De mensen wijzen u gewoon op uw verantwoordelijkheid.

Maar de grootste illegaal die anderen snel illegaal noemt om zijn eigen misdaden niet onder ogen te willen zien, da's natuurlijk een zeer basale, begrijpelijk psychische reflex.
Oud 26 november 2007, 00:39   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@Topicstarter;

Het enige dat ze voorspellen is iets dat al lang en breed is voorspeld door iedereen die de monetaire expansie ('geldcreatie' (1)) volgt.

(1) Simpel gezegd betekent het dat er méér geld in de economie wordt gepomt. Laat ik dat even verduidelijken. Als wij met zijn drieën zijn en jij en ik hebben elks 100 euro en die 3de 50 euro. En wij willen allemaal samen 5 producten komen. Dan zullen die producten 'in het totaal' 250 euro kosten. Monetaire expansie is simpelweg dat - bijvoorbeeld - persoon ineens 50 euro erbij krijgt, uit het niets. 'Ineens' is er 300 euro en dan zullen die 5 producten in het totaal 300 euro kosten. Er is géén énkel 'nieuw' product erbij gekomen - dus er is ook niet meer 'welvaart' (gedefinieerd als: de mogelijkheid om te kiezen tussen allerlei producten) dat gekocht kan worden, maar toch zal er in termen van 'geld' de producten gemiddeld duurder worden. Immers: 300 euro gedeeld door 5 is groter dan 250 gedeeld door 5. De redenen waarom dit is gebeurd, laat ik nu even achterwege, omdat ze niet belangrijk zijn voor het verhaal.

(Als je niet kan volgen, zeg het dan.)

Wel. Dat is er dus gebeurd. Enorm veel miljarden is er 'ineens' in de economie gegooid. Daardoor zijn de prijzen in het algemeen gestegen, zonder dat héél veel mensen 'meer' spaargeld hadden (of hogere lonen). Met andere woorden, heel wat mensen worden armer, sommigen worden rijker (op de kap van anderen, dus).

Maar nu. De 'grap' is dat dit eigenlijk positief is. Enfin, voor heel veel individuele mensen gaan er problemen komen. Dat is waar. Maar die problemen zouden er sowieso gekomen zijn en veel ernstiger. Het is zoals een kwaal in je rug. Hoe langer je het uitstelt, hoe erger het toeslaat. Hoe sneller het toeslaat - nu dus - hoe beter.

Waarom 'zou' dit positief zijn? Wel, om de voorgaande reden. Maar ook - en veel belangrijker - omdat de VS dan hopelijk zal inzien dat ze haar protectionisme moet laten varen. De middenstand is daar sinds de jaren '70 aan't verarmen, door dat protectionisme, wat ook een reden is dat deze kredietcrisis is ontstaan.

(Protectionisme is simpelweg het 'beschermen' van de eigen markt, tegen buitenlandse aanbieders. Dat klinkt positief, maar in de realiteit betekent dat enkel maar dat je je eigen bevolking in het algemeen armer maakt, behalve zij die in de 'beschermde' sector leven. Zij zullen 'nooit' de pijn voelen 'even' armer te worden.)
Oud 26 november 2007, 00:41   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Neenee, de zaak niet omkeren. Gij terroriseert de mensen, met uw liberaal-kapitalisme. De mensen zeggen: wij waarschuwen u, dit kan zich tegen u keren.

De mensen wijzen u gewoon op uw verantwoordelijkheid.

Maar de grootste illegaal die anderen snel illegaal noemt om zijn eigen misdaden niet onder ogen te willen zien, da's natuurlijk een zeer basale, begrijpelijk psychische reflex.
Neen, C2C. Ik heb je het al vaak genoeg proberen uit te leggen. Je hebt het op geen enkel moment gesnapt.

De mensen in de wereld worden geterroriseer door politiek-kapitalisme. Ik heb nog nooit anders gedaan dan mensen daarvoor gewaarschuwd.
Oud 26 november 2007, 01:49   #18
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

Klassiek kapitalisme, yeah, right. Politiek kapitalisme, ja.
Kapitalisme dus.
Oud 26 november 2007, 01:53   #19
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben (nog) geen economist, en zeker niet iemand die bij de minste schok op de beurzen gaat roepen dat het einde der tijden in zicht is, maar het lijkt me toch 'n ernstige crisis te worden.

Niet dat de dollar 90% gaat zakken. Allez, toch niet de eerste tien jaar.
Oud 26 november 2007, 02:06   #20
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik ben (nog) geen economist, en zeker niet iemand die bij de minste schok op de beurzen gaat roepen dat het einde der tijden in zicht is, maar het lijkt me toch 'n ernstige crisis te worden.

Niet dat de dollar 90% gaat zakken. Allez, toch niet de eerste tien jaar.
Er zijn in Europa niet veel bourgeois-economen meer die de huidige crisis afdoen als een toevallige kleine schok. Blijkbaar heb jij bronnen die een structureel probleem ontkennen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be