![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
( overigens bedankt dat ge me op die fout wees ) tjah objectief dus ....vroeg ik ik zie niet meteen een verandering aan de herkenbaarheid van dat uniform ... jij wel ? misschien stel ik me dat verkeerd voor ... wie weet |
|
|
|
|
|
|
#382 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
vandaar wil je me dan eens verklaren waarom de nieuwe maatregel zich dan wel precies stoelt op het principe dat religieuze en politeke moeten gemeden worden en het alsdus ook zo omschreven wordt in de verdere determinatie ervan ? Citaat:
dat heb ik je al gezegd, dus doe niet alsof je neus bloedt het gaat 'm mij over het feit dat bepaalde politieke partijen die hoofddoek willen verbieden om de heersende commotie die heerst bij de goegemeente tegemoet te komen ... da's dus evengoed plat populisme... 'tgeen wat je links verweet onder de 'plotse' noemer : 'we doen het voor de mensen' btw iets wat je tot nu toe niet echt hebt weten uitklaren Citaat:
het is logisch dat de absurde zaken waarmee je hier kwam aandrijven niet kunnen en bovendien, dat is toch wel belangrijk, niet konden hier betreft het een verandering van iets wat voordien wel kon Citaat:
dus wie hangt hier nu de jezuïet in feite uit ? Citaat:
ik vind dat vrij hypocriet Citaat:
ik krijg meer en meer de indruk dat jij je verschuilt achter principes naargelang het jou goed uitkomt want nu is de onderliggende beweegreden om zulk een regeltje erdoor te krijgen zelfs al voorbij dat louter religieuze en/of politieke statement verworden niet meer of minder dan, om de liefst te vermijden term te gebruiken, plat rechts populisme is dat wees nu eens eerlijk, als het louter ging om neutraliteit inzake religie en/of politiek in overheidsgebouwen te waarborgen als logische en rationale doortrekking van de maatregel om die gebouwen zo neutraal mogelijk te laten overkomen dan moest de vraag , van diezelde partijen notabena, om die regel in te voeren, al was het maar om dat onschuldige kleine kruisje om de hals, al veel eerder geopperd zijn ps. en wees dan maar zeker moest dat destijds zo geweest zijn dat links zich ook 'plots' in de bres zou werpen voor dat kruiske Laatst gewijzigd door praha : 1 december 2007 om 15:03. |
||||||
|
|
|
|
|
#383 |
|
Minister-President
|
Het ontbreken van noemenswaardige precedenten is in feite hét grote probleem in heel deze historie. Toen sp.a destijds samen met VLD van leer trok tegen de kruisbeelden in lokettenzalen en gerechtsgebouwen, zaten er geen religieuze fanatiekelingen achter de balies. Je weet wel, van die mensen die met alle geweld het statement van hun geloof in je gezicht willen smeren. Van die rabiate katholieken die zo'n monstrans rond de hals hebben hangen. Het christelijk geloof heeft het nooit zo gehad met opzichtige dresscodes en/of ingewikkelde maniërismen. Scheiding tussen kerk en staat -hoewel zeker niet consequent uitgewerkt in onze wetgeving en politieke cultuur- is een concept dat ondertussen wel al goed verteerd is in christelijke religieuze kringen. D�*t ligt iets anders bij nieuwkomers als de islam. Daar blijken zelfs 'gematigde stemmen' het in de praktijk niet altijd even makkelijk mee te hebben. Het is dus moeilijk speculeren hoe links 'zou' gereageerd hebben mocht destijds het baliepersoneel (of het personeel in het algemeen) het verbod op kruisbeelden in lokettenzalen gecounterd hebben door voortaan met een monstrans op de borst naar het werk te togen...
Ik geef grif toe dat deze situatie perfect had kunnen gecounterd worden door een 'neutraal' verbod op hoofddeksels binnenskamers te decreteren. Maar... ware d�*t dan weer niet een al te doorzichtige pesterij van een minderheidsgroep? Wie zit er met die hoofddeksels achter het loket? Welk blik 'welles-nietes' -discussies had men dan opengetrokken? Over multiculturaliteit en het accepteren van andermans 'tradities' en zo ...? Ondertussen zedig wegkijkend van het échte issue: een knoert van een botsing van twee essentiële principes in de openbare dienst. Enerzijds de vereiste neutraliteit (en dus ook onpartijdigheid) van de staat in de manier waarop ze tegenover de burger staat (m.a.w. in �*lle aspecten van haar werking) en anderzijds dat concept van scheiding tussen kerk (levensbeschouwing) en staat. Het tweede is in feite een meer specifieke uitwerking van het eerste. Je zou dus kunnen stellen: 'a fortiori moet je ernaar streven een scherpe lijn te trekken tussen de werking van de overheidsdiensten (staat) en de geplogendheden (incluis maniërismen, normen en waarden,...) eigen aan een godsdienst / levensbeschouwing.' Het hanteren van dergelijke 'grote principes' vergt de nodige zin voor abstractie en je merkt in dit soort discussies dat veel mensen gewoon intellectueel niet in staat zijn op zo'n niveau te denken / discussiëren. Of... van 'komme haas' gebaren; de Jezuïet uithangen en zich te buiten gaan aan populistisch gebral. Wat telt, is de manier waarop 'de overheid' zich aan de bevolking presenteert. De distinctie tussen de infrastructuur en personeel is daarbij volstrekt artificieel. De overheid draagt geen levensbeschouwing of religie uit; spreekt zich niet uit over 'waarden en normen'. Ze doet dat niet expliciet, noch impliciet via allerlei symboliek. Immers, neutraliteit is niet enkel een kwestie van inhoud; het is OOK een kwestie van vorm, van presentatie. Hoe zit het dan met 'de mensen' die links in dit discours plots heeft ontdekt? (inderdaad 'plots', want traditioneel zit links helemaal niet in met de verzuchtingen van het 'individu'; het 'algemeen belang' primeert doorgaans zélfs in die domeinen waar je normaliter geen regelneverij zou verwachten, maar soit...) Dat is verrassend eenvoudig : een ambtenaar kiest voor z'n job en behoort te weten dat hij daarbij aan bepaalde regels is gehouden. Als zijn attitude, zijn gewoonten, die 'culturele identiteit' die hij met alle macht zonder enig compromis wil blijven beleven, haaks staan op die regels, dan moet hij de logische conclusie trekken en elders op zoek gaan naar een professionele toekomst. Het is een totaalpakket... Als we vaststellen dat 99,x% van het Gentse stadspersoneel geen enkel probleem heeft met die neutraliteitsvereiste, dan is het misschien tijd om eens de vraag te stellen w�*�*r het probleem precies ligt dan... Bovendien rijzen er nog tal van mooie discussiepunten: moslimmannen die volgens hun 'cultuur' niet onder het gezag en toezicht van vrouwen willen/kunnen/mogen werken; moslims die de faciliteit op het werk wensen om 5x per dag te kunnen bidden; (bedrijfs)kantines die slag om slinger een heel nieuw soort voedselvoorschriften moeten naleven; etc... Als je consequent die 'multiculturalistische' kaart trekt (u weet wel, die linkse hoogmis van de diversiteit), dan mogen we onze samenleving zeer diepgaand hervormen om die kleine minderheid ter wille te zijn. Een samenleving die sowieso al véél te bol staat van de regelgeving; hetgeen er dus op neer zal komen dat die 90% autochtone bevolking de islamitische voorschriften door de strot geramd zal krijgen. Een laatste bemerking over het vraagstuk 'neutraliteit of multiculturalisme' (waarbij 'multiculturalisme' iets héél anders is dan 'multiculturaliteit') is de vraag hoe het te verantwoorden valt dat onze gevestigde principes over scheiding tussen kerk en staat, over gelijke toegang en neutraliteit moeten weggerelativeerd worden om er de wrijving en de permanente onderhuidse spanning voor in de plaats te krijgen. Aan links toch nog één tip: ook zonder het VB zou dit een probleem zijn; denk het VB weg en er blijven nog evenveel mensen die het niet evident vinden om hun paspoort te gaan afhalen in de setting van een Marokkaanse Soek, compleet met sluiers en reminiscenties aan duizend-en-één nacht. Bedenk ook dat er inhoudelijk best wel wat fundamentele kritiek te leveren is op datgene waarvoor die hoofddoek staat. Ik merk dat de tolerantie tegenover andere symbolen doorgaans niet zo evident is bij links. (Ché wel en Goebbels niet?) Als u zich dan toch wil uitputten in slimme, tot in het absurde toe uitgesponnen filosofische bespiegelingen, doe dat dan ook eens consequent in de andere richting. Over een uitdaging gesproken...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 1 december 2007 om 17:37. |
|
|
|
|
|
#384 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik had het over de hangertjes niet over kruisbeelden aanwezig in het gebouw, de lokettenzaal of whatever ... daar zou links, indien men op de rand zou staan dat te willen verbieden, evenzeer voor in de bres gesprongen zijn okay, het blijft een zekere speculatie, we zullen het nooit met zekerheid weten ... dat geef ik toe en verder over je karikatuurvoorbeeld : - je schijnt weer even te vergeten dat een reactie in de vorm van exuberant vertoon, zoals jij dat beschrijft, dan gelijk zou staan met het verschijnen van een protestspandoek er is geen verschil : het ene is reactie op het andere dat heb je alvast niet met die hoofdoek, daar betrof het een bestaande situatie - ik zelfs durf te speculeren dat links daar niet op zou ingegaan zijn zolang het nog strookt met de bestaande reglementering... ik zie wel wat anderen die daar eerder wat bezwaar op zouden hebben maar het blijft uiteraard speculatie |
|
|
|
|
|
|
#385 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Uniformen mogen niet tot verwarring kunnen leiden; reeds nu gaat dat af en toe fout, ik las o.a berichten over auto-rovers in valse politie-uniformen; hier eentje "uit een woonwijk": http://www.polfed-fedpol.be/presse/p...p?recordID=139
|
|
|
|
#386 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik heb het je nogal gezegd... met deze maatregel is in principe de rest meer gekloot als men het strikt letterlijk zou gaan toepassen...echter ik zie dat niet gebeuren Citaat:
mij lijkt de oplossing voor dat evenwicht net te liggen in een strikte gebouw/mensen het eerste kan je mee doen wat je wilt ... het tweede gaat in het vaarwater komen van andere waarden maw je 'spaart' die ambtenaar in functie zoveel je kan... wat nietmeteen gelijk staat met : iedereen doet maar wat ie goedvindt Citaat:
Citaat:
ik ben daar niet mee akkoord links beperkt, mijn inziens, alleen en slechts alleen ( okay praktijk en theorie is een verschil ) als de vrijheden van het individu die van een ander in het gedrang brengen of dreigen te brengen Citaat:
1) om een verandering gaat 2) dit in de praktijk enkel die groep gaat viseren je moet je je maar eens het absurde voorbeeld voorstellen dat de nieuwe regels omvatten dat je met ontbloot bovenlijf naar 't werk moet komen in de toekomst... en kijken wie zich bereid is aan te passen en wie niet vervolgens kunnen we ons eens de vraag stellen w�*�*r het probleem precies ligt dan... |
|||||
|
|
|
|
|
#387 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
alsof het nabootsen van het uniform er gemakkelijk op zou worden ? |
||
|
|
|
|
|
#388 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
al de sectoren waar er voorzieningen getroffen worden om die 'vermeende privileges' tegemoet te komen wegen de nutsfactor ervan af als je speciale moslimmaaltijden aantreft in kantines dan is het gewoon omdat de vraag ernaar al dermate hoog is dat het nuttig is daarin te gaan investeren of ken jij er die er van overheidshalve ofzo toe verplicht worden ? wat jij hier uit is de angst om morgen geen varkenskotteletje meer op het menu aan te treffen wegens geen vraag naar Laatst gewijzigd door praha : 1 december 2007 om 18:35. |
|
|
|
|
|
|
#389 | ||||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nou, zo ken ik er nog een paar. Het gaat hier om praktijk, mijn beste. Niet over één of andere abstracte notie van 'links'. Je hebt hopelijk toch geen concrete voorbeeldjes nodig? Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#390 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik heb geen angst... niet voor verandering en nog veel minder voor moslims of de islam in het algemeen. Als mijn kinderen gedwongen zouden worden om halal vlees te nuttigen omdat de moslim-kindjes in de school dat eisen en het nu eenmaal 'economisch' niet verantwoord is om twee verschillende biefstukjes aan te bieden... dan haalde ik m'n kinderen op slag weg van die school. Kleine illustratie... Ik kan er zo nog tientallen geven die min of meer praktisch plausibel zijn.
|
|
|
|
#391 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
dan geef ik je raad net deze maatregel te onraden Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#392 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik me daar verkeerdelijk uitgedrukt... ik bedoelde een lijstje aan zaken die niet konden, zoals bv een hoofdeksel algemeen : verdere verantwoording behoeft niet zoals jezelf opmerkte maar aan uniform ( te nemen of te laten ) kan ook of beter kon ook... want wil je dat nu weer invoeren geeft dat weer zever voor diegenen die er vast werken |
|
|
|
|
|
|
#393 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#394 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
dat kan ook niet de bedoeling zijn...scheiding van kerk en staat is niet gelijk aan het verbannen van godsdienstovertuigingen |
|
|
|
|
|
|
#395 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik die het er dan nog voorzichtigheidshalve bijzet... en jij die onmiddellijk gebruikt maakt van het minste neerlaten van het verdedigingsschild : niks dat tegen jezelf gebruikt kan worden zeggen
zo ken ik je als advocaat Citaat:
jammerlijk genoeg kunnen we dan daar weer urenlang over blijven mekkeren |
|
|
|
|
|
|
#396 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
dus dan komen we terug bij : als morgen het probleem zich stelt dat stropdassen niet meer als neutraal worden aanzien dan sneuvelt dat ook 2. wat heeft dat homogeen karakter daarmee te maken ? beter gezegd wat bedoel je ? moslima's dragen een hoofddoek , moslims doen dat niet of dragen wat anders ? |
|
|
|
|
|
|
#397 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Als de uniformiteit van uniformen (verder) vermindert, ja.
|
|
|
#398 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#399 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
ik zeg het nogmaals en zal het blijven stellen ... jouw principes zijn slechts te nemen als ze jou goed uikomen waarom stel je het principe van onschuld tot het omgekeerde bewezen niet in vraag ?... er zijn tal van aanhangers, wie weet reeds een kleine meerderheid, in de praktijk voor |
|
|
|
|
|
|
#400 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik heb niks met angst
maar lees de menigen van de doorsnee voorstander voor dat verbod er misschien eens op na Citaat:
Citaat:
btw waarom zou je ze weghalen ? tenslotte is dat 'gedwongen' karakter , waar je over spreekt, slechts enkel bepaald door het niet meer aanbieden van iets wat je graag lust of wilt eten voor wat voor reden dan ook see the problem ? Citaat:
hoe je als privaat persoon soms uit den boot kunt vallen ? |
|||
|
|
|