Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2007, 21:04   #121
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ach kom, toen N-Va de vorige nota verwierp kraaide er geen haan naar, Milquet verwerpt deze laatste versie maar kan zich vinden in de vorige en dat is dan een "staatsramp".
De nota die door de N-VA geweigerd werd, was één grote toegeving aan Milquet. Het was het tegenovergestelde van waar al maanden over onderhandeld was. De N-VA zette met haar "neen" terecht de discussie weer op het oorspronkelijke spoor - het spoor waar enkele arrogante Walen al heel de tijd "non" aan het zeggen zijn.

Citaat:
Beetje selectief, niet?
Ik reageerde op Nello's toch wel vrij hypocriete aanklacht tegen stigmatisering. Niks selectiefs aan.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 08:53   #122
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
De nota die door de N-VA geweigerd werd, was één grote toegeving aan Milquet. Het was het tegenovergestelde van waar al maanden over onderhandeld was. De N-VA zette met haar "neen" terecht de discussie weer op het oorspronkelijke spoor - het spoor waar enkele arrogante Walen al heel de tijd "non" aan het zeggen zijn.
Kijk, beide partijen hebben een groot aandeel, al is het maar hun halstarrige houding. Ik heb gevloekt op Milquet, wees maar gerust, die met haar paar procenten ons land naar de duvel helpt. Maar ik vloek ook op N-VA die met hun paar procent onze toekomstige regering gijzelen.

Er zijn tal van plannen waar iedereen wel eens neen op zegt, maar ik vermoed toch dat Leterme sneller geneigd was zich te schikken naar BDW dan naar JM, maar dat is mijn visie, en toegegeven, ik ben geen fan van Leterme, maar evenmin van Milquet.

Ik pleit voor twee jaar meer Verhofstadt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik reageerde op Nello's toch wel vrij hypocriete aanklacht tegen stigmatisering. Niks selectiefs aan.
Hypocriet? Hoezo?
Ik heb altijd een probleem gehad met het proces tegen die bepaalde partij voor die bepaalde reden. Ik heb ook een probleem met het beeld dat word afgestoken van Milquet. Het is niet dat ze vlakaf 'non' zegt, ze heeft tegenvragen gesteld, er zijn altijd ook tegenvoorstellen geweest.
Oud 3 december 2007, 10:48   #123
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello Bekijk bericht
Er zijn tal van plannen waar iedereen wel eens neen op zegt, maar ik vermoed toch dat Leterme sneller geneigd was zich te schikken naar BDW dan naar JM, maar dat is mijn visie,
Effe de feiten, zodat uw visie niet vertroebeld wordt door uw zelf toegegeven vooringenomenheid: zowel CD&V/N-VA, VLD als MR stemden in met de drie punten van Leterme (waar trouwens geen enkele garantie instond voor overheveling van bevoegdheden, maar enkel een bereidheid om over bepaalde onderwerpen te praten). Enkel CDH stemde tegen.

De formateur belichaamde dus duidelijk niet alleen de N-VA visie, maar de visie van een bijna-parlementaire meerderheid.

Citaat:
Ik pleit voor twee jaar meer Verhofstadt.
Yep. Stemuitslagen zijn voor wankers.

Citaat:
Het is niet dat ze vlakaf 'non' zegt, ze heeft tegenvragen gesteld, er zijn altijd ook tegenvoorstellen geweest.
"Kalm blijven".
Oud 3 december 2007, 12:17   #124
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Effe de feiten, zodat uw visie niet vertroebeld wordt door uw zelf toegegeven vooringenomenheid: zowel CD&V/N-VA, VLD als MR stemden in met de drie punten van Leterme (waar trouwens geen enkele garantie instond voor overheveling van bevoegdheden, maar enkel een bereidheid om over bepaalde onderwerpen te praten). Enkel CDH stemde tegen.
De week daarvoor de N-VA, so?

Citaat:
Yep. Stemuitslagen zijn voor wankers.
We kiezen een parlement, geen premier. Als de premier persé uit de grootste partij moet komen, waarom een burgemeester in Antwerpen dan niet, gedurende vele jaren?

Het parlement benoemd uiteindelijk de ministers, niet de kiezer, en als het parlement het eens is met Verhofstadt, kan Leterme op zijn kop gaan staan.

Citaat:
"Kalm blijven".
??
Oud 3 december 2007, 12:26   #125
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Ja, en voor iedere individuele waal heeft uw vader voor een hongerloon van twee uitgedroogde kabeljauwen per week huizen geschilderd, tuintjes aangelegd, allicht met een gestreept tenu aan en een nummer op zijn arm gegrift.

Even serieus blijven, ik nuanceer hier ook.
en als eerste in de waalse steenkoolmijnen en staalfabrieken gaan werken voor een hongerloon !!

Dat bedoelde gisteren Di RUPO in Controverse toen hij zij dat Vlaanderen vroeger overleefde dankzij wallonie... nu krijgen zij elk jaar 12 MILJARD euro om geen kloten te doen ?! DAT IS TOTAAL IETS ANDERS DAN ER VOOR TE WERKEN !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 3 december 2007 om 12:26.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 13:07   #126
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp dit niet goed waarom veel Belgicisten dit blijkbaar een goed argument vinden. Het ging toch niet om dezelfde voorstellen? Wat maakt het dan uit of N-VA in het verleden ook eens 'nee' heeft gezegd tegen een voorstel? Kijk liever naar de inhoud; Milquet heeft als enige geweigerd akkoord te gaan met een nota die stelde dat:

- Deze regering niet mocht opleggen wat er wel en niet besproken mocht worden in de Conventie. (Nota bene Milquet is degene die zegt dat Oranje-Blauw geen akkoorden voor een staatshervorming kan maken wegens geen 2/3 meerderheid, maar ze wil WEL dat Oranje-Blauw aan iedereen oplegt waarover gepraat mag worden. Niet zeer consequent.)

- Fiscale initiatieven van de regios moeten mogelijk zijn. (Bestaat er een reden waarom dat niet zou mogen?)

- Om het even welke 2/3 meerderheid volstaat om een voorstel goed te keuren. (Milquet wou een vooraf een "evenwichtige samenstelling" opleggen, de facto de PS -een oppositiepartij!- vetorecht geven over de initiatieven van de meerderheidsregering. Hallucinant en ondemocratisch.)

Kan je mij nu eens één enkel argument ter verdediging van haar standpunten voorleggen?

De bottom line is dat als je vergelijkt vanwaar de Vlamingen komen (de 5 Vlaamse resoluties), er al buitengewoon veel is gecompromitteerd. Als je vergelijkt vanwaar de Franstaligen komen (geen overdracht van bevoegdheden) staan ze nog exact op hun beginpunt.

Elke vergelijking tussen CDH en N-VA in deze zaak is dus zinloos, het verschil zou niet groter kunnen zijn.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 13:23   #127
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als het parlement het eens is met Verhofstadt, kan Leterme op zijn kop gaan staan.
Het kartel zal heus niet instemmen met een regering die Letermes goedkeuring niet wegdraagt. De nadelen van democratische verkiezingen...
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 13:51   #128
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Graag een link naar een eerder ultimatum dat door Leterme werd gesteld.

Citaat:
We kiezen een parlement, geen premier. Als de premier persé uit de grootste partij moet komen, waarom een burgemeester in Antwerpen dan niet, gedurende vele jaren?
Leer rekenen: een regering zonder CD&V heeft geen meerderheid in Vlaanderen. Een regering met CD&V heeft CD&V als grootste partij. De grootste partij van de regering levert de premier.

Citaat:
Het parlement benoemd uiteindelijk de ministers, niet de kiezer, en als het parlement het eens is met Verhofstadt, kan Leterme op zijn kop gaan staan.
Natuurlijk. Verhofstadt mag altijd proberen formateur te spelen en premier te worden.

Citaat:
??
't Is te zien hoe goed gij politiek volgt. "Kalm blijven" stond op een briefke dat Leterme bovenhaalde als Milquet de volgende komma ging neuken.
Oud 3 december 2007, 14:01   #129
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik begrijp dit niet goed waarom veel Belgicisten dit blijkbaar een goed argument vinden. Het ging toch niet om dezelfde voorstellen? Wat maakt het dan uit of N-VA in het verleden ook eens 'nee' heeft gezegd tegen een voorstel? Kijk liever naar de inhoud
Het gaat erom dat het voorstel dat Milquet afwees, een herwerking was van het voorstel de week ervoor, die door iedereen behalve N-VA werd goedgekeurd.

Mij gaat het niet of ze gelijk heeft of niet, het gaat mij erom dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt door Leterme. Voor N-VA wil hij nieuwe kansen voorzien, maar dat wil hij niet voor CDH.

Citaat:
Elke vergelijking tussen CDH en N-VA in deze zaak is dus zinloos, het verschil zou niet groter kunnen zijn.
Dat vind ik dus niet
Oud 3 december 2007, 14:42   #130
Dycore
Banneling

Standaard

800.000 stemmen. Misschien niet de geschikte kandidaat, maar de Franstaligen mogen op z'n minst toch een beetje respect tonen voor de democratie.

Laatst gewijzigd door Dycore : 3 december 2007 om 14:45.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 14:43   #131
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Toegegeven, Milquet is halstarrig, maar even halstarrig als De Wever, dus zijn ze beiden even schuldig aan de huidige crisis en het falen van de besprekingen die moesten leiden tot een regering van Beter Bestuur.

Milquet eist naar Franstalige gewoonte de uitbreiding van hun belangen, met als kers op de taart de uitbreiding van Brussel. De Wever wil enkel behouden wat er nog overschiet van Vlaanderen en bestrijd een België dat versterking van Franstalige belangen dient ten koste van Vlaanderen. Zoek de verschillen.

Laatst gewijzigd door Dycore : 3 december 2007 om 14:45.
Oud 3 december 2007, 14:58   #132
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Milquet eist naar Franstalige gewoonte de uitbreiding van hun belangen, met als kers op de taart de uitbreiding van Brussel. De Wever wil enkel behouden wat er nog overschiet van Vlaanderen en bestrijd een België dat versterking van Franstalige belangen dient ten koste van Vlaanderen. Zoek de verschillen.
Ach zo dan is het overhevelen van de fiscaliteit is toch wel duidelijk belgie inkrimpen en vlaanderen meer geven hé.
Als het kartel enkel campagne zou gevoerd hebben met promotie voor een behoud van vlaanderen hadden ze nooit gewonnen. Ze vonden het nodig om zaken te beloven waarvan ze wisten dat ze dat nooit konden waarmaken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 15:13   #133
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat erom dat het voorstel dat Milquet afwees, een herwerking was van het voorstel de week ervoor, die door iedereen behalve N-VA werd goedgekeurd.
En de week ervoor was er weer een ander voorstel. En de week daarvoor weer een ander.

Waar het om gaat, is dat de formateur op een bepaald moment zijn eindvoorstel ter stemming heeft voorgelegd, en 3/4 zeiden ja.
Oud 3 december 2007, 15:17   #134
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is niet juist, wat Milquet heeft afgewezen was een ultieme vraag om 3 specifieke 'NON's te laten vallen. Dit was inderdaad gebaseerd op een vraag van het N-VA, die zonder deze garanties niet wou toehappen. Denk eraan dat Milquet heeft verklaard dat de reden waarom ze deelneemt is om elke overdracht van bevoegdheden te blokkeren.

Als zelfs jij deze dictaten van Milquet blijkbaar onverdedigbaar vindt, had deze vraag van N-VA kennelijk toch wat legitimeit.

De motivering van beide partijen om nee of ja te zeggen, is dus fundamenteel verschillend.

Citaat:
Mij gaat het niet of ze gelijk heeft of niet, het gaat mij erom dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt door Leterme. Voor N-VA wil hij nieuwe kansen voorzien, maar dat wil hij niet voor CDH.
Nogmaals, kijk naar het verloop van de inhoud van de akkoorden, en je zal niet kunnen volhouden dat er met Milquet's mening geen rekening wordt gehouden. Men doet verdorie al 6 maand niets anders, daar zijn de Vlaamse partijen unaniem over. Volgens de onderhandelaars was het CDH meer aan het woord dan alle andere partijen samen.

Daar wil men dan inderdaad iets voor terug, maar op dat punt weigert ze een millimeter toe te geven. Tja, wat doe je dan, als formateur?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 15:19   #135
santos
Minister

Standaard

Citaat:
En de week ervoor was er weer een ander voorstel. En de week daarvoor weer een ander.

Waar het om gaat, is dat de formateur op een bepaald moment zijn eindvoorstel ter stemming heeft voorgelegd, en 3/4 zeiden ja.
Als het zo simpel was had hij dat misschien al in juli kunnen doen.
Waar het om gaat is dat deze ex-formateur niet bekwaam was om een voorstel te doen waarin CDH en N-VA tevreden zijn.
Want een hypocriete reacties hier zeg, als milquet neen zegt is het dwarsliggen en als BDW nee zegt is dat bij zijn standpunt blijven. Wat mij verbaasd is dat CD&V een voorstel gaat doen bij alle partijen waarvan hij niet eens weet of N-VA het wel gaat aanvaarden, een goed voorbeeld van hoe hun communicatie nu al niet werkt.
Oud 3 december 2007, 15:21   #136
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ach zo dan is het overhevelen van de fiscaliteit is toch wel duidelijk belgie inkrimpen en vlaanderen meer geven hé.
Als het kartel enkel campagne zou gevoerd hebben met promotie voor een behoud van vlaanderen hadden ze nooit gewonnen. Ze vonden het nodig om zaken te beloven waarvan ze wisten dat ze dat nooit konden waarmaken.
Meer voor Vlaanderen? Wij willen de vennootschapsbelastingen naar beneden krijgen, maar dat lukt niet omdat de linkse Walen constant tegenwerken. Natuurlijk willen we dan regionaliseren. Als we van België niets kunnen maken, mogen we dan nog iets maken van Vlaanderen? De enige reden waarom Milquet die fiscaliteit niet wou regionaliseren is omdat ze goed weet dat Wallonië dan minder geld in de lade heeft. Ter compensering van de transfers zou dat wel mogen. Maar daar gaat het de Vlamingen niet om: ze willen Wallonië geen geld ontkennen, maar bedrijven aantrekken om de economie terug gezond te maken. In Wallonië heerst een soort open feest-mentaliteit die heel aangenaam is, maar die er leeft omdat ze niet beseffen dat alles niet zomaar in je schoot geworpen kan worden. In Vlaanderen heerst eerder een steeds meer gesloten en norse sfeer. Je zou voor minder, als je weet dat je de ganse dagen je kloten zit af te draaien om een groot deel af te staan aan een coma-patiënt.

Welke zaken hebben ze beloofd waarvan ze wisten dat ze het niet konden waarmaken?

Kijk, het is heel simpel: België kan enkel verder als er geregionaliseerd wordt. Waarom daar iets tegenover moet staan is mij onduidelijk. Of is België dan toch niet zo belangrijk?

Kan de keuze van het volk niet gerespecteerd worden? Of moet het nog radicaler worden?

Laatst gewijzigd door Dycore : 3 december 2007 om 15:24.
Oud 3 december 2007, 15:22   #137
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Dit is niet juist, wat Milquet heeft afgewezen was een ultieme vraag om 3 specifieke 'NON's te laten vallen. Dit was inderdaad gebaseerd op een vraag van het N-VA, die zonder deze garanties niet wou toehappen. Denk eraan dat Milquet heeft verklaard dat de reden waarom ze deelneemt is om elke overdracht van bevoegdheden te blokkeren.
De enige reden dat Milquet deelneemt is omdat N-VA en CD&V een 2/3 meerderheid nodig hebben niet omdat zij zaken wil blokkeren want ze wordt nog altijd gevraagd om deel te nemen.
Oud 3 december 2007, 15:23   #138
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu ook.

Consensus is vereist, geen 3/4
Oud 3 december 2007, 15:24   #139
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Meer voor Vlaanderen? Wij willen de vennootschapsbelastingen naar beneden krijgen, maar dat lukt niet omdat de linkse Walen constant tegenwerken. Natuurlijk willen we dan regionaliseren. Als we van België niets kunnen maken, mogen we dan nog iets maken van Vlaanderen? De enige reden waarom Milquet die fiscaliteit niet wou regionaliseren is omdat ze goed weet dat Wallonië dan minder geld in de lade heeft. Ter compensering van de transfers zou dat wel mogen. Maar daar gaat het de Vlamingen niet om: ze willen Wallonië geen geld ontkennen, maar bedrijven aantrekken om de economie terug gezond te maken. In Wallonië heerst een soort open feest-mentaliteit die heel aangenaam is, maar die er leeft omdat ze niet beseffen dat alles niet zomaar in je schoot geworpen kan worden. In Vlaanderen heerst eerder een steeds meer gesloten en norse sfeer. Je zou voor minder, als je weet dat je de ganse dagen je kloten zit af te draaien om een groot deel af te staan aan een coma-patiënt.

Welke zaken hebben ze beloofd waarvan ze wisten dat ze het niet konden waarmaken?

Kijk, het is heel simpel: België kan enkel verder als er geregionaliseerd wordt. Waarom daar iets tegenover moet staan is mij onduidelijk. Of is België dan toch niet zo belangrijk?
Alles afgezien van BHV of hebt gij al iets gemerkt hoeveel ze al gerealiseerd hebben?
Oud 3 december 2007, 15:25   #140
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Alles afgezien van BHV of hebt gij al iets gemerkt hoeveel ze al gerealiseerd hebben?
Neen, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gerealiseerd worden. 't Ligt alleen moeilijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be