Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2007, 18:04   #41
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder Bekijk bericht
Als de geldautomaat weigerd beginnen de mensen na een week al te sterven.
Die gedachte is, op zijn zachts gezegd, compleet achterlijk en idioot.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 18:08   #42
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

K&k
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 18:10   #43
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
K&k
Robotisering is niet maatschappelijk relevant?
Oud 27 november 2007, 18:19   #44
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
De nagel op de kop .
Wel dat is nu net het probleem op lange termijn of het niet zal leiden tot in de film "I-robot".

Alhoewel dit laatste ook tot in het extreme en karikaturale is doorgetrokken.

Waar zal dit op langere termijn toe leiden, niet moeilijk ze is zelf redelijk voorspelbaar.
Dat ze er komt leid geen twijfel. Maar de inpassing van die nieuwe revolutie zal ook weer vele jaren (decennia) duren van het maatschappelijk aanvaardbaar maken dit gegeven via juridische regelgeving en morele, etische normen aan te wenden om het in goede banen te leiden, wat wel en niet mag.

Hetgeen wat nu ook gebeurt een beetje met internet. Meer en meer controle ook wetten en regels om misbruiken te voorkomen(internetcriminaliteit, pedofelie enz...).
Dat is onvermijdelijk, de mens maakt onvermijdelijk misbruik van iets dat onttrekt van publieke controle.
tja is al genoeg verfilmd inderdaad. Denk bv aan A.I. en Terminator. Blijkbaar is de toekomst niet aan de mens maar aan de robot.
Oud 27 november 2007, 19:20   #45
roderidder
Schepen

roderidder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roderidder

Die gedachte is, op zijn zachts gezegd, compleet achterlijk en idioot.
Waarom hebben wij in tijd van "geen oorlog" toch zoveel vertrouwen opgebouwd in elektronische betalingssystemen en banken?
De tijd dat men suiker en zout in de kelder bewaarde voor in gevallen van nood ligt echt niet zo ver achter ons hoor.

Die systemen lijken inmiddels onfeilbaar maar dat dacht men van de titanic ook

RR
roderidder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 19:30   #46
roderidder
Schepen

Standaard

doet me een beetje denken aan

Een plotse winterprik heeft in het noordoosten van de VS tot massale stroompannes geleid. Op een bepaald moment zaten meer dan 380.000 mensen zonder elektriciteit, veel van hen in de stad Buffalo

geen stroom, geen geld ... hoelang zouden de 380.000 mensen, ... ach laat maar, het was daar geen oorlog enkel wat teveel stroom door niet aangepaste en nog niet gestolen koperen leiding gestuurd

RR
Oud 27 november 2007, 19:36   #47
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Robotisering is niet maatschappelijk relevant?
Ik neem aan dat deze post als grap bedoeld is? Ik kan mij alleszinds niet inbeelden dat er mensen bestaan die zo belachelijk zijn dat ze dit serieus nemen en er een serieuze discussie over voeren.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2007, 19:46   #48
roderidder
Schepen

Standaard

heel wat mensen zijn door de jaren gehecht geraakt aan hun hond of papegaai. Er is geen enkele reden om niet aan te nemen dat er robots op komst zijn waaraan mensen zich heel sterk aan hechten.

Ik moet er niet aan denken dat mensen die hechtingsfiguur op een elektronische wijze manipuleren.

De politiek moet daar op voorbereid zijn

Iedereen heeft toch recht op wat robot zekers

RR
Oud 27 november 2007, 23:32   #49
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik neem aan dat deze post als grap bedoeld is? Ik kan mij alleszinds niet inbeelden dat er mensen bestaan die zo belachelijk zijn dat ze dit serieus nemen en er een serieuze discussie over voeren.
Het onderwerp leeft absoluut bij mensen in academische kringen:

Proefschrift van Londense schaakmeester David Levy over mens-robot relaties

David Levy verdedigd aan de Universiteit Maastricht zijn proefschrift getiteld ‘Intimate relationships with Artificial Partners’, waarin hij de toekomstige mens-robot relaties voorspelt. Zo stelt Levy, een schaakmeester uit Londen, dat trends in robotica en kunstmatige intelligentie ertoe leiden dat robots in de komende decennia steeds menselijker worden in hun uiterlijk, functionaliteit en uiting van emoties. Daardoor zullen mensen verliefd worden, seks hebben of zelfs trouwen met robots. In november verschijnt in de Verenigde Staten een populair-wetenschappelijke uitgave van dit proefschrift, uitgegeven door Harper Collins.

Levy’s onderzoek combineert theorieën uit de vakgebieden genderstudies, kunstmatige intelligentie, robotica, psychologie, seksuologie en sociologie. Op basis van analyses van bepaalde trends beschrijft hij de volgens hem onvermijdelijke voortzetting van die trends in de toekomst. Zo heeft hij gekeken naar de menselijke affectie: in het begin was die slechts op andere mensen gericht, later ook op huisdieren en nu zelfs op virtuele huisdieren, zoals de TAMAGOTCHI en Sony’s robothondje AIBO. Volgens Levy ontwikkelt deze trend zich door tot robots. De promovendus bestudeerde ook onze houding ten opzichte van verschillende seksuele praktijken, die in de loop der tijd steeds liberaler werd. Verder onderzocht Levy de principiële motieven waarmee psychologen verklaren waarom mensen verliefd worden en seks hebben. Deze motieven blijken volgens dit proefschrift ook toepasbaar op de toekomstige relaties tussen mens en robot, op dezelfde manier als ze nu van toepassing zijn op relaties tussen mensen onderling.

Bron: http://www.unimaas.nl

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 27 november 2007 om 23:50.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 11:26   #50
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
...
Te gek voor woorden, je impliceert hier dat een bankautomaat een eigen wil heeft en mensen gaat uithongeren! Wist je dat je zo'n bankautomaat ook kan slopen?

Citaat:
Het gaat hem er eerder over dat in het complexe netwerk dat zo groot is geworden dat er nieuwe dingen kunnen onstaan die niet voorzien waren.

RR
Ik ben benieuwd wat nieuw eruit kan ontstaan, bedoel je dat ze kindjes gaan krijgen?

Enkel wanneer er organisch materiaal gebruikt gaat worden zou het kunnen volgens mij dat er zich onvoorspelbare reacties voordoen. Al de rest is gekende wiskunde.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 28 november 2007 om 11:27.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 06:58   #51
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Te gek voor woorden, je impliceert hier dat een bankautomaat een eigen wil heeft en mensen gaat uithongeren! Wist je dat je zo'n bankautomaat ook kan slopen?

Ik ben benieuwd wat nieuw eruit kan ontstaan, bedoel je dat ze kindjes gaan krijgen?

Enkel wanneer er organisch materiaal gebruikt gaat worden zou het kunnen volgens mij dat er zich onvoorspelbare reacties voordoen. Al de rest is gekende wiskunde.
Een robot met een ingebouwde organische vagina en baarmoeder, of op zulke perfecte manier nagebootst dat ze het werk van een échte organische vagina & baarmoeder kan doen. Met rond deze lichaamsdelen een prachtige menselijk uitziende enveloppe. Eén die geprogrammeerd is om nooit ruzie te maken en braaf te luisteren Daar zullen wel klanten voor gevonden worden zeker
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 00:54   #52
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Inressante links:

http://www.androidworld.com/prod01.htm

De eerste humanoïde robot!

http://www.androidworld.com/prod04.htm

http://www.androidworld.com/prod76.htm

We zijn al ver geschoven.

Verder zal ik u een video tonen over de grootste robotbeurs in Tokyo. De robotindustrie zal binnen 10 jaar een omzet draaien van 20 miljard euro!

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 30 november 2007 om 00:56.
Oud 30 november 2007, 01:03   #53
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Inressante links:

http://www.androidworld.com/prod01.htm

De eerste humanoïde robot!

http://www.androidworld.com/prod04.htm

http://www.androidworld.com/prod76.htm

We zijn al ver geschoven.

Verder zal ik u een video tonen over de grootste robotbeurs in Tokyo. De robotindustrie zal binnen 10 jaar een omzet draaien van 20 miljard euro!
De omzet van de game industrie gaat over de 100 miljard...
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 01:08   #54
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
De omzet van de game industrie gaat over de 100 miljard...
Ik heb een boek gelezen van Rodney Brooks over robotica. Die stelt dat er drie grote golven van innovatie zullen zijn.

1. De digitale revolutie... die we nu volop meemaken.
2. De robotische revolutie die binnen een 10 jaar in onze samenleving zal opgenomen worden.
3. De genetische revolutie binnen min.20jaar waar mensen in staat zijn zichzelf beheersen.

Ik voeg er wel direct aan toe dat dit zal leiden tot hevige discussies!

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 30 november 2007 om 01:11.
Oud 30 november 2007, 12:02   #55
roderidder
Schepen

Standaard

Als je nergens meer elektronisch kan betalen, de bankautomaten gewoon niet meer werken dan helpt slopen van zo een ding je niet voorruit.
In de eerste plaats denk ik niet direkt aan dat de computer, zeg maar "het brain" achter alle betalingsverkeer een eigen leven leid, maar gesaboteerd, gemanipuleerd zou worden.

Als je nu al merkt dat men het weer aan de hand van computermodellen het weer gaat voorspellen, dan is het toch logisch dat men aan die systemen allerhande toepassingen gaat koppelen (dit zal hier en daar al wel realiteit zijn neem ik aan) het aantal van dergelijke (en aanverwante) toepassingen zullen steeds groeien. Uiteraard kan het ook met dergelijke toestanden een keer misgaan bijvoorbeeld wegens "onvoorzien". Dus in eerste instantie denk ik aan kwaad opzet (virussen, computer kraak, ...), maar als je verder durft te denken dan weet je toch dat steeds meer toepassingen gekoppeld worden aan andere.

Je zal het misschien ooit te weten komen vanaf de dag dat je een foto in je elektronische post (rechtsgeldig) krijgt toegestuurd omdat je auto door het rood is gereden, of gewoon gebruik heeft gemaakt van een tolweg.

Zou de game industrie ook die omzet behalen als ze niet doelbewust gericht hadden & hebben op het element "verslaving"?

RR
Oud 30 november 2007, 22:57   #56
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een boek gelezen van Rodney Brooks over robotica. Die stelt dat er drie grote golven van innovatie zullen zijn.

1. De digitale revolutie... die we nu volop meemaken.
2. De robotische revolutie die binnen een 10 jaar in onze samenleving zal opgenomen worden.
3. De genetische revolutie binnen min.20jaar waar mensen in staat zijn zichzelf beheersen.

Ik voeg er wel direct aan toe dat dit zal leiden tot hevige discussies!
nummer drie , kunt u daar meer uitleg over geven?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 15:53   #57
roderidder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Een computer is heus wel in staat om een onvoorspelbaar getal te produceren of te berekenen met gekende wiskunde indien dit gevraagd wordt door een programmeur.

Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat een computer geen factor onvoorspelbaar gedrag in zich kan hebben of kan gestoken worden.

Zo wat al de kennis van de psychologie/pathelogie die men nu heeft zou men wat mij betreft aan de computer kunnen toevoegen. Op zich is daar niet eens zoveel geheugen voor nodig, overigens zou deze computer net als wij gegevens van vb. wikipedia kunnen halen of aanbrengen.

Toch is niet alles zo eenvoudig, zoals vb. het zien en interpreteren van wat er te zien is, laat staan ervan te leren op een zelfde niveau als een levend wezen.

RR
Oud 4 december 2007, 16:07   #58
roderidder
Schepen

Standaard

Het kan toch geen decenia's meer duren zekers voordat we verliezen met pingpong, tennis of zelfs voetbal als we moeten spelen tegen een ploeg die bestaat uit wat metalen of kunstoffen onderdelen gecombineerd met een computerbrain. BTW, maakt het uit dat het orgasme gefaked is?

RR
Oud 4 december 2007, 17:01   #59
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
nummer drie , kunt u daar meer uitleg over geven?
Genetica, het Human Genome Project, etc.

Zie ook;
TED - Paul Rothemund: Casting spells with DNA
TED - Juan Enriquez: Decoding the future with genomics
Oud 4 december 2007, 17:10   #60
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
...
BTW, maakt het uit dat het orgasme gefaked is?

RR
Neen maar ne robot met zo'n handen blijft van mijn lijf af.

Ik geloof niet in AI, althans niet zoals het in de film en door U wordt voorgesteld. Het is mooi om te zien en over te dromen, maar ik zie het ons niet doen in de eerste 100 jaar.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be