Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2007, 21:40   #21
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
taallessen zijn belangrijk en moeten ook onderdeel uitmaken van het aanbod. maar enkel het aanbod daarop afstemmen lijkt me een verarming. de kracht van die nieuwe HBO moet volgens mij net zijn dat het de bestaande opleidingen integreert in een duidelijke structuur. het zou ook jammer zijn moest het het opleidingsniveau voor 'sociale gevallen' worden. het moet een volwaardig opleidingsniveau worden.

soit, hier het persbericht over het HBO van FVDB:

Uit dat bericht haal ik toch niets dat naar ouderen is gericht:

Citaat:
méér jonge mensen moeten met succes voortstuderen na hun secundair onderwijs, en zo hoog mogelijk klimmen op de onderwijsladder”, aldus Vandenbroucke.
Op zich weer geen problemen mee. Ik denk ook niet dat je met termen als 'sociale gevallen', ouderen -en jongeren aan het (bij-) studereren krijgt. Mij lijkt het vooral een uitbreiding op het 7de jaar, voor mensen die verregaand geïnteresseerd zijn in hun stiel, maar niet de capaciteiten of interesse hebben in een bachelor opleiding.
Ik geloof alleen dat zoiets 'goed' kan zijn, als je de kansen voor ouderen effectief ook gelijk stelt.
Oud 7 oktober 2007, 22:07   #22
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Is hoger beroeps opleiding niet eerder dan een vervolg op je middelbaar dan?.

Iemand die elctriciteit heeft gevolgd kan danvia HBO bv de andere kanten ervan studeren zoals Domotica of dergelijke.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 22:11   #23
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Uit dat bericht haal ik toch niets dat naar ouderen is gericht:
dan moet je het nog eens lezen. er staat oa dat het HBO ook de HOSP-opleidingen zal omvatten. dit zijn opleidingen voor sociale promotie de gegeven worden aan de centra voor volwassenonderwijs en die zich dus naar 'ouderen' richten. er staat ook duidelijk dat het een kans biedt aan mensen die zonder diploma het secundair verlaten hebben. en ook dat het zich richt naar werkenden en werkzoekenden. volgens mij zijn dat niet allemaal jongeren. ik citeer nog even:
Citaat:
Naast jongeren die willen verder studeren, biedt het hoger beroepsonderwijs ook kwalificatiemogelijkheden aan werkenden en werkzoekenden. Het zal daarom mogelijk zijn korte en flexibele trajecten te volgen. Mensen met relevante ervaring zullen het traject sneller kunnen doorlopen. Cursisten zullen tussentijdse deelcertificaten kunnen verwerven. Duale trajecten zullen toelaten dat werkenden bepaalde competenties op de werkplek kunnen verwerven.
Citaat:
Op zich weer geen problemen mee. Ik denk ook niet dat je met termen als 'sociale gevallen', ouderen -en jongeren aan het (bij-) studereren krijgt.
dat denk ik. ik denk ook niet dat die opleidingen veel meerwaarde op de arbidsmarkt zullen brengen als ze de perceptie van 'opleidingen voor sociale gevallen' hebben. daarom lijkt het mij dan ook essentieel dat dit een volwaardig onderwijsniveau wordt, gericht op het aanleren van bepaalde competenties. in die zin ben ik het dus niet eens me die schrijnwerker waar je het over hebt.
Citaat:
Mij lijkt het vooral een uitbreiding op het 7de jaar, voor mensen die verregaand geïnteresseerd zijn in hun stiel, maar niet de capaciteiten of interesse hebben in een bachelor opleiding.
Ik geloof alleen dat zoiets 'goed' kan zijn, als je de kansen voor ouderen effectief ook gelijk stelt.
dat is het dus niet. ik denk dat je de CVO-sector nogal onderschat. het HBO zal alle opleidingen omvatten die tussen het secundair en hoger onderwijs zitten en die beroepsgericht zijn. dit is dus niet enkel het 7de jaar, maar ook volwassenonderwijs. bovendien zal het HBO korte en flexibele trajecten aanbieden, wat voroal noodzakelijk is voor oudere lerenden zoals werkenden of mensen met kinderen bv.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 23:04   #24
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan moet je het nog eens lezen. er staat oa dat het HBO ook de HOSP-opleidingen zal omvatten. dit zijn opleidingen voor sociale promotie de gegeven worden aan de centra voor volwassenonderwijs en die zich dus naar 'ouderen' richten. er staat ook duidelijk dat het een kans biedt aan mensen die zonder diploma het secundair verlaten hebben. en ook dat het zich richt naar werkenden en werkzoekenden. volgens mij zijn dat niet allemaal jongeren. ik citeer nog even:
Ik had deze paragraaf idd niet gelezen. Mijn excuses hiervoor. Ik kijk uit naar wat
Citaat:
Mensen met relevante ervaring zullen het traject sneller kunnen doorlopen
betekent in de realiteit.
Maar zoals het geschreven staat ziet het er wel de moeite uit.

Citaat:
dat denk ik. ik denk ook niet dat die opleidingen veel meerwaarde op de arbidsmarkt zullen brengen als ze de perceptie van 'opleidingen voor sociale gevallen' hebben. daarom lijkt het mij dan ook essentieel dat dit een volwaardig onderwijsniveau wordt, gericht op het aanleren van bepaalde competenties. in die zin ben ik het dus niet eens me die schrijnwerker waar je het over hebt.
De vraag blijft wel: welke meerwaarde, voor welke job? Een meerwaarde an sich klinkt goed, maar zal het dat ook zijn? Dit impliceert dat de bestaande opleidingen en stages, mogelijk niet voldoen. De reactie van de beroepssector is hierbij ook belangrijk.

Citaat:
dat is het dus niet. ik denk dat je de CVO-sector nogal onderschat. het HBO zal alle opleidingen omvatten die tussen het secundair en hoger onderwijs zitten en die beroepsgericht zijn. dit is dus niet enkel het 7de jaar, maar ook volwassenonderwijs. bovendien zal het HBO korte en flexibele trajecten aanbieden, wat voroal noodzakelijk is voor oudere lerenden zoals werkenden of mensen met kinderen bv.
Dat van het CVO, was alvast nog niet doorgedrongen bij mij. Ik had in de media enkel dat van de aanvulling van het 7de opgevangen.

Alleszins bedankt voor uw deskundige uitleg.
Oud 8 oktober 2007, 00:05   #25
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Ik had deze paragraaf idd niet gelezen. Mijn excuses hiervoor. Ik kijk uit naar watbetekent in de realiteit.
Maar zoals het geschreven staat ziet het er wel de moeite uit.

De vraag blijft wel: welke meerwaarde, voor welke job? Een meerwaarde an sich klinkt goed, maar zal het dat ook zijn? Dit impliceert dat de bestaande opleidingen en stages, mogelijk niet voldoen. De reactie van de beroepssector is hierbij ook belangrijk.

Dat van het CVO, was alvast nog niet doorgedrongen bij mij. Ik had in de media enkel dat van de aanvulling van het 7de opgevangen.

Alleszins bedankt voor uw deskundige uitleg.
graag gedaan. eigenlijk weet ik zelf nog niet veel van de plannen. ik weet enkel wat ik zinvol zou vinden. veel zal afhangen van de concrete uitvoering uiteraard. ik ga een van de dagen eens de discussienota van FVDB lezen alleszins.

Citaat:
Oud 4 december 2007, 18:48   #26
markjen
Vreemdeling

Standaard

Het HBO hoeft niet opgericht te worden. Dezelfde opleidingsmogelijkheden bestaan al en bieden kwaliteit en heel wat kans op werk.

Zie ook de volgende tekst van de actiegroep tegen HBO:

Na de zoveelste spa-hervorming van het vlaams onderwijs, wordt het HBO (hoger beroepsonderwijs) een feit op 1 september 2009. Minister Vandenbroucke heeft hierover een ontwerptekst geschreven die de nieuwe richtlijnen bepaalt. Leerlingen beroepsonderwijs kunnen nu in hun vertrouwde school nog 1 of 2 jaar volgen na hun secundaire studies: de 7de jaren en de vierde graad.
Voor de zoveelste keer vindt de minister wat nu bestaat niet goed. Alles moet hervormd worden. Gevolg is dat heel wat beroepsleerlingen naar een andere school zullen moeten uitkijken na hun 6de jaar. Uit ervaring weet ik dat beroepsleerlingen niet zo gemakkelijk de stap naar een andere school of het hoger onderwijs zullen zetten. Zij maken graag hun studies af binnen de - voor hen - vertrouwde school. Meestal hebben deze beroepsleerlingen het profiel niet om in het hoger onderwijs hun draai te vinden.
Het argument van de minister dat deze hervormingen extra kansen zullen creëren is een fabeltje. Spijtig genoeg zal de maatschappij dit pas kunnen
vaststellen als het kwaad geschied is.
Ik spreek dan nog niet over het groot ongenoegen dat onstaan is in de verschillende scholen die nu al zeer degelijke beroepsopleidingen na het
secundair aanbieden. Heel dikwijls leveren de scholen en leerkrachten enorme inspanningen om de leerlingen een degelijke bagage mee te geven, die hen een reële kans op werk biedt. Al deze scholen zitten nu in de onzekerheid, terwijl ze al jaren schitterend werk leveren...
Ik ben de hervormingen van het hoger onderwijs nog niet vergeten, gerealiseerd door Luc Van den Bossche, een vorig SPA onderwijsminister. Tot vandaag zijn die hervormingen in heel wat hogescholen nog steeds een absolute chaos. Kwaliteit is heel dikwijls ver zoek!
Minister Frank Vandenbroucke zal er absoluut niet van wakker liggen dat op 1 september 2009 het HBO de volgende grote vergissing is binnen het
onderwijs. Als alle tendensen zich verder zetten zal er immers tegen die tijd een minister van een andere partij de gemaakte brokken moeten lijmen, wat dan niet meer mogelijk zal zijn.
markjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 18:51   #27
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Privatiseren en liberaliseren, verdorie.
Gelukkig zal dat nooit gebeuren. De partij die DAT doorvoert wordt electoraal vernietigd.

Dat overkwam Schiltz zelfs bijna, en die wou het niet eens liberaliseren. Hij wou alleen maar inschrijvingsgeld voor de kleuterschool vragen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 19:27   #28
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De partij die DAT doorvoert wordt electoraal vernietigd.
Twee vliegen in één klap.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 4 december 2007 om 19:27.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2007, 02:43   #29
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markjen Bekijk bericht
Het HBO hoeft niet opgericht te worden. Dezelfde opleidingsmogelijkheden bestaan al en bieden kwaliteit en heel wat kans op werk.

Zie ook de volgende tekst van de actiegroep tegen HBO:

Na de zoveelste spa-hervorming van het vlaams onderwijs, wordt het HBO (hoger beroepsonderwijs) een feit op 1 september 2009. Minister Vandenbroucke heeft hierover een ontwerptekst geschreven die de nieuwe richtlijnen bepaalt. Leerlingen beroepsonderwijs kunnen nu in hun vertrouwde school nog 1 of 2 jaar volgen na hun secundaire studies: de 7de jaren en de vierde graad.
Voor de zoveelste keer vindt de minister wat nu bestaat niet goed. Alles moet hervormd worden. Gevolg is dat heel wat beroepsleerlingen naar een andere school zullen moeten uitkijken na hun 6de jaar. Uit ervaring weet ik dat beroepsleerlingen niet zo gemakkelijk de stap naar een andere school of het hoger onderwijs zullen zetten. Zij maken graag hun studies af binnen de - voor hen - vertrouwde school. Meestal hebben deze beroepsleerlingen het profiel niet om in het hoger onderwijs hun draai te vinden.
Het argument van de minister dat deze hervormingen extra kansen zullen creëren is een fabeltje. Spijtig genoeg zal de maatschappij dit pas kunnen
vaststellen als het kwaad geschied is.
Ik spreek dan nog niet over het groot ongenoegen dat onstaan is in de verschillende scholen die nu al zeer degelijke beroepsopleidingen na het
secundair aanbieden. Heel dikwijls leveren de scholen en leerkrachten enorme inspanningen om de leerlingen een degelijke bagage mee te geven, die hen een reële kans op werk biedt. Al deze scholen zitten nu in de onzekerheid, terwijl ze al jaren schitterend werk leveren...
Ik ben de hervormingen van het hoger onderwijs nog niet vergeten, gerealiseerd door Luc Van den Bossche, een vorig SPA onderwijsminister. Tot vandaag zijn die hervormingen in heel wat hogescholen nog steeds een absolute chaos. Kwaliteit is heel dikwijls ver zoek!
Minister Frank Vandenbroucke zal er absoluut niet van wakker liggen dat op 1 september 2009 het HBO de volgende grote vergissing is binnen het
onderwijs. Als alle tendensen zich verder zetten zal er immers tegen die tijd een minister van een andere partij de gemaakte brokken moeten lijmen, wat dan niet meer mogelijk zal zijn.
de zevende jaren en vierde graad worden toch niet afgeschaft? ze worden ook helemaal niet weggehaald waar ze nu zitten.

het grote probleem is dat het HBO zeer arbeidsmarktgericht is, en de mogelijke doorstroom naar een opleiding in het HO zo goed als genegeerd wordt. een gemiste kans.

Citaat:
Oud 5 december 2007, 09:32   #30
markjen
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
de zevende jaren en vierde graad worden toch niet afgeschaft? ze worden ook helemaal niet weggehaald waar ze nu zitten.
Daar is zeer grote onduidelijkheid over. Lees de ontwerpnota nog maar eens...
markjen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be