Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2007, 13:10   #1
Banneling

Standaard "Sale flamand" nieuwste modescheldwoord in Wallonië

Citaat:
"Sale flamand" nieuwste modescheldwoord in Wallonië

Om in te zijn schelden Waalse leerlingen niet langer met "Sale c..." (vuile ...zak) maar gebruiken ze "Sale flamand" (vuile Vlaming). Bovendien kunnen de leerkrachten Nederlands in veel scholen op weinig inzet rekenen.

Dat meldt de Franstalige krant Vers L'avenir. Scheldwoorden evolueren blijkbaar volgens de actualiteit en de "mode". Momenteel lijkt het verwijt "sale flamand" zich te verspreiden in verschillende Franstalige scholen. Een leerkracht uit het Brusselse merkte dit onder meer op tijdens de speeltijd. Sommige leerlingen boycotten ook de Nederlandse les. Vooral leerlingen die hun best doen tijdens de les Nederlands krijgen "sale flamand" naar het hoofd geslingerd. In sommige klassen weigeren leerlingen mee te werken en doen ze net voldoende om 50 procent voor Nederlands te behalen.

Volgens een lerares uit de Brusselse regio laten vooral 12- tot 13-jarigen zich tot dit taalgebruik verleiden. "Uiteraard wordt iemand die deze beledigende woorden gebruik, gestraft. We proberen dit scheldgedrag te beteugelen zoals we andere vormen van discriminatie beteugelen"

Voor de jongere lezers: "Sale flamand" is het scheldwoord dat Vlamingen in Brussel tot een twintigtal jaar geleden met een regelmaat van een klok naar het hoofd geslingerd kregen als ze erop stonden Nederlands te spreken.

GVA

Ik vind dat er een efficiëntere manier van beteugelen is : geen centen meer van de Vlaamse belastingbetaler voor het franstalig onderwijs.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:16   #2
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Ik vind dat er een efficiëntere manier van beteugelen is : geen centen meer van de Vlaamse belastingbetaler voor het franstalig onderwijs.
U kan dan misschien een stand bij houden, hoeveel keer sale flamand gebruikt wordt en hoeveel keer luie waal gebruikt wordt.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:21   #3
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Belangrijke vaststelling: dit gaat om Brussel, ik heb het al langer gemerkt en ook al gehoord van Walen, het zijn de Franstalige Brusselaars die de grote probleemmakers (en Vlamingenhaters) in dit land zijn. Kijk naar het FDF, kijk naar Milquet.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 6 december 2007 om 13:25.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:22   #4
Plot
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U kan dan misschien een stand bij houden, hoeveel keer sale flamand gebruikt wordt en hoeveel keer luie waal gebruikt wordt.
"Luie Waal" heb ik nog nooit als scheldwoord horen gebruiken. U verblijft wellicht in andere middens?
Plot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:27   #5
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Ik heb 'sale flamand' in Wallonië overigens ook nog niet horen gebruiken...

In Bruxelles daarentegen...
Maar ja, daar hebben ze het krapuul zowat geconcentreerd. Van alle slag overigens.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:28   #6
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De reactie van die Franstalige leerlingen is logisch aangezien de groeiende Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:31   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Plot Bekijk bericht
"Luie Waal" heb ik nog nooit als scheldwoord horen gebruiken. U verblijft wellicht in andere middens?
Ik wel aan de Vlaamse Kust. En Vlamingen die Franstaligen slecht bekijken omdat ze ONDER HEN in het Frans spreken. Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.
Oud 6 december 2007, 13:32   #8
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De reactie van die Franstalige leerlingen is logisch aangezien de groeiende Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen.
Natuurlijk,

Tis toch erg met die Vlamingen. Het zou me niet verbazen dat binnenkort blijkt dat we ook de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde, de oorlog in Irak en het uitsterven van de dinosauriërs.

Toch sympathiek van die Franstaligen dat ze ondanks dat alles 1 land willen blijven vormen met die fascisten uit het noorden.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:37   #9
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wel aan de Vlaamse Kust. En Vlamingen die Franstaligen slecht bekijken omdat ze ONDER HEN in het Frans spreken. Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.
Ik heb luie Waal ook al gehoord, hoor. Maar nog niet in zulke mate dat er krantenartikels over geschreven worden.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:39   #10
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.

Laatst gewijzigd door Public energy : 6 december 2007 om 13:40.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:40   #11
Tavek
Banneling

Standaard

En als het genkse supporterskoor denigrerende liedjes zingt, mag het wel allemaal. Komaan, actie = reactie. Laten we allemaal eens beschaafd blijven en ophouden met deze kinderachtige zever. Het schelden hoeft allemaal niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:43   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En als het genkse supporterskoor denigrerende liedjes zingt, mag het wel allemaal. Komaan, actie = reactie. Laten we allemaal eens beschaafd blijven en ophouden met deze kinderachtige zever. Het schelden hoeft allemaal niet.
Voila, kort en krachtig de waarheid.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:45   #13
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Plot Bekijk bericht
Inderdaad ik verblijf in andere middens waar beiden scheldwoorden gelukkig een raar zijn. Maar zoals al iemand zei het probleem is vooral in en rond het Brusselse.
Oud 6 december 2007, 13:46   #14
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik heb luie Waal ook al gehoord, hoor. Maar nog niet in zulke mate dat er krantenartikels over geschreven worden.
Je moet bovendien ook een onderscheid maken tussen een onschuldig cliché en een scheldwoord. Hollanders zijn gierig, Walen lui, Limburgers traag, West-Vlamingen zijn geldwolven, ...

We weten allemaal dat dat clichés zijn.
Bovendien is meestal redelijk onschuldig, en op zich ook is er ook niets mis mee. Zie het als culturele verscheidenheid.

Maar Sale Flamand is gewoon een scheldwoord. Loop maar eens rond in Brussel (of Vilvoorde).
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:46   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Natuurlijk,

Tis toch erg met die Vlamingen. Het zou me niet verbazen dat binnenkort blijkt dat we ook de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde, de oorlog in Irak en het uitsterven van de dinosauriërs.

Toch sympathiek van die Franstaligen dat ze ondanks dat alles 1 land willen blijven vormen met die fascisten uit het noorden.
Het gaat hier over kinderen. Er zijn 9 kansen op 10 dat al die kinderen politiek niet volgen maar ze zijn zeker en vast al geconfronteerd geweest met anti-Franstalige gevoelens vanwege de Vlaamse bevolking. Als men al bijvoorbeeld ziet dat kinderen van dezelfde leeftijd in Vlaanderen lid van de VNJ zijn, kunnen we ons vragen stellen over de Vlaamse jongeren.
Oud 6 december 2007, 13:47   #16
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Raar, ik dacht dat het daar allang bestond....
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:48   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat de Vlamingen met hun nationalistische circus ophouden en die scheldwoorden zullen stoppen.
Oud 6 december 2007, 13:49   #18
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Je moet bovendien ook een onderscheid maken tussen een onschuldig cliché en een scheldwoord. Hollanders zijn gierig, Walen lui, Limburgers traag, West-Vlamingen zijn geldwolven, ...

We weten allemaal dat dat clichés zijn.
Bovendien is meestal redelijk onschuldig, en op zich ook is er ook niets mis mee. Zie het als culturele verscheidenheid.

Maar Sale Flamand is gewoon een scheldwoord. Loop maar eens rond in Brussel (of Vilvoorde).
Wat voor onzin is dit nu in de huidige context kan men niet zeggen dat luie waal een cliché is en als het dan toch een cliché is wel dan is dat sale flamand even goed een cliché.
Of komt het misschien beter uit dat het wel een scheldwoord is en het andere niet?
Als u een Nederlander, gierige hollander noemt is duidelijk een scheldwoord.
Oud 6 december 2007, 13:50   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.
Ik heb dit nog al gehoord, maar toen ging het over Joden. Proficiat hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 13:50   #20
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de Vlamingen met hun nationalistische circus ophouden en die scheldwoorden zullen stoppen.

U weet toch wel het vuur aan te wakkeren. Mensen zoals u zijn JUIST de oorzaak van het Vlaams-Nationalisme. Jammergenoeg voor u, ziet u de ironie er niet in.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be