Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 7 december 2007, 00:21   #21
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Moet een land dan één volk hebben? En wie bedoelt u trouwens met "jullie"?

Trouwens, de huidige Belgische provincies vormen al een politiek geheel sinds Filips de Goede (met uitzondering van het prinsbisdom Luik).
Idd ze vormen al SUPERLANG één geheel en toch verbind NIETS hen tot een belgische staat. Buiten een vlag en een volkslied zijn er weinig Belgische dingen eigenlijk.
Hashiwokakero is offline  
Oud 7 december 2007, 00:22   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is toch wel een zware overdrijving. Zo groot zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië ook niet.
Toch wel, de culturele wereld is niet dezelfde: in Vlaanderen is die veel sterker op de Angelsaksische wereld gericht, in Wallonië heel sterk op Frankrijk. Walen richten zich op Franstalige media (waarbij de Franse zenders trouwens heel hoog scoren), de Vlamingen richten zich naar de Nederlandstalige. Er is een eigen literatuur waar er weinig tot geen interferentie is. In veel gevallen is ook de taalgrens tegelijkertijd een sociologische grens.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 7 december 2007, 00:24   #23
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Idd ze vormen al SUPERLANG één geheel en toch verbind NIETS hen tot een belgische staat. Buiten een vlag en een volkslied zijn er weinig Belgische dingen eigenlijk.
het koningshuis nt vergeten

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline  
Oud 7 december 2007, 00:26   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, de huidige Belgische provincies vormen al een politiek geheel sinds Filips de Goede (met uitzondering van het prinsbisdom Luik).

Dit is altijd het grappigste argument van de belgicisten... Die zogezegde politieke eenheid onder de Bourgondiërs. Alleen vergeten ze dat er eigenlijk geen "politieke eenheid" was, maar slechts een personele unie waarbij de hertog een aantal overkoepelende organen had ingevoerd. 't Gebied waarover de Bourgondische hertogen regeerden, beperkte zich evenwel niet tot het huidig Belgisch grondgebied. M.a.w. die periode aanhalen als een soort bestaansreden voor België is grotesk; het is namelijk veel eerder een reden om te pleiten voor een eengemaakte Benelux (en dan nog)...

http://www.rechten.unimaas.nl/metaju...204/Image1.jpg
Oud 7 december 2007, 00:28   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De belgicisten hanteren trouwens anachronistisch referentieschema's. Daarnaast pikken ze een bepaald moment eruit om hun ideeën te bevestigen. Ik kan evengoed terug gaan naar de Karolingische tijd, en dan beweren dat we beter streven naar een Grootduits Rijk. Onze gewesten hoorden immers ook in hun geheel (met het latere Luik erbij) tot dit rijk.
Oud 7 december 2007, 00:34   #26
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is toch wel een zware overdrijving. Zo groot zijn de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië ook niet.
Noem eens een land op in Europa dat een even grote heterogeniteit kent en bestaat uit 2 of meer cultuurgemeenschappen die quasi even groot zijn?

Dan kom ik enkel uit op Noord-Ierland (niet eens een echt land) waar eigenlijk alleen maar sprake is van een religieuze differentiatie.
Elio di Supo is offline  
Oud 7 december 2007, 00:38   #27
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Dit is altijd het grappigste argument van de belgicisten... Die zogezegde politieke eenheid onder de Bourgondiërs. Alleen vergeten ze dat er eigenlijk geen "politieke eenheid" was, maar slechts een personele unie waarbij de hertog een aantal overkoepelende organen had ingevoerd. 't Gebied waarover de Bourgondische hertogen regeerden, beperkte zich evenwel niet tot het huidig Belgisch grondgebied. M.a.w. die periode aanhalen als een soort bestaansreden voor België is grotesk; het is namelijk veel eerder een reden om te pleiten voor een eengemaakte Benelux (en dan nog)...

http://www.rechten.unimaas.nl/metaju...204/Image1.jpg
Ik beschouw de Staten-Generaal van Brugge als het begin van de politieke eenheid.

Maar daar ging het hoegenaamd niet over, het ging over de bewering dat de Belgische provincies pas sinds 1830 een geheel vormen. Dat is pertinent onwaar. Ze werden als als een geheel bestuurd, zelfs al waren ze dat strikt genomen niet, sinds de Staten-Generaal van Brugge onder Filips de Goede, of misschien dat een betere datum de Pragmatieke Sanctie van Karel V is.

Citaat:
De belgicisten hanteren trouwens anachronistisch referentieschema's. Daarnaast pikken ze een bepaald moment eruit om hun ideeën te bevestigen. Ik kan evengoed terug gaan naar de Karolingische tijd, en dan beweren dat we beter streven naar een Grootduits Rijk. Onze gewesten hoorden immers ook in hun geheel (met het latere Luik erbij) tot dit rijk.
U schuwt de veralgemening duidelijk niet. En welke belgicisten trouwens?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 7 december 2007, 00:38   #28
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
We kunnen hun argument ook tegen hen gebruiken, als we toch zo lang al een eenheid vormen, waarom is er dan absoluut geen eenheid te bespeuren? Zelfs in de verste verten niet, een mooi argument om België op te blazen.
Hashiwokakero is offline  
Oud 7 december 2007, 00:39   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel jammer genoeg. We leven al meer dan 175 jaar in hetzelfde land en we hebben bijna geen gemeenschappelijke cultuur ongeloofelijk. Zelfs 175, ja 175 JAAR heeft ons niet tot één kunnen maken, nee de verfransing is mislukt!
Geen gemeenschappelijke cultuur? Toen ik een frituur binnenstap in Aarlen of in Sluis op een paar meter van mijn kot binnenstapte dan stelde ik vast dat de verschillen tussen Aarlen en mijn stamfrituur kleiner waren dan die tussen mijn frietkot en dat in Sluis. Qua eten en drinken is er duidelijk spraken van een gemeenschappelijke cultuur. Qua mentaliteit ook op veel vlakken maar goed om dat te merken moet men én wat Walen kennen en regelmatig in contact komen met buitenlanders en bon. Denk maar aan de houding ten opzichte van autoriteiten, creatieve invulling van de wet, etc...

Maar goed. Dit is Vlaanderen waar als we sommigen moeten geloven Limburgers een andere "cultuur" hebben, of zowaar een eigen "gevoel", West-Vlamingen hader werken en "die van over 't water" toch maar vreemde snuiters zijn.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 december 2007 om 00:42.
solidarnosc is offline  
Oud 7 december 2007, 00:40   #30
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Geen gemeenschappelijke cultuur? Toen ik een frituur binnenstap in Aarlen of in Sluis op een paar meter van mijn kot binnenstapte dan stelde ik vast dat de verschillen tussen Aarlen en mijn stamfrituur kleiner waren dan die tussen mijn frietkot en dat in Sluis. Qua eten en drinken is er duidelijk spraken van een gemeenschappelijke cultuur. Qua mentaliteit ook op veel vlakken maar goed om dat te merken moet men én wat Walen kennen en regelmatig in contact komen met buitenlanders en bon. Denk maar aan de houding ten opzichte van autoriteiten, creatieve invulling van de wet, etc...

Maar goed. Dit is Vlaanderen waar als we sommigen moeten geloven Limburgers een andere "cultuur" hebben, zowaar een eigen "gevoel", West-Vlamingen hader werken en "die van over 't water" toch maar vreemde snuiters zijn.
Ik heb me al met iedereen verbonden gevoeld, en al met heel wat volkeren samen geleefd, dus laten we een grote community maken!
Hashiwokakero is offline  
Oud 7 december 2007, 00:42   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar daar ging het hoegenaamd niet over, het ging over de bewering dat de Belgische provincies pas sinds 1830 een geheel vormen. Dat is pertinent onwaar. Ze werden als als een geheel bestuurd, zelfs al waren ze dat strikt genomen niet, sinds de Staten-Generaal van Brugge onder Filips de Goede, of misschien dat een betere datum de Pragmatieke Sanctie van Karel V is.
Uw stelling is pertinent onwaar, daar er toen geen Belgische provincies bestonden en de Bourgondische, Spaanse of Oostenrijkse Nederlanden niet het gebied besloegen van het totale grondgebied van het huidige België. Daarnaast schijnt u te vergeten dat verwijzen naar de Bourgondische tijd echt wel belachelijk om België een soort historische legitimiteit te geven: de Bourgondiërs hadden in hun personele unie een veel groter gebied dan wat nu België beslaat: ook gebieden uit het huidige Nederland maakten er deel van uit. Als u de Bourgondische tijd voor iets kunt inschakelen (al bezondig ik mij in ieder geval niet aan dergelijke anachronismen), dan is het wel voor een soort Beneluxstaat. Niet om België in historische context te rechtvaardigen.
Oud 7 december 2007, 00:42   #32
Geert C

Standaard

Citaat:
Maar goed. Dit is Vlaanderen waar als we sommigen moeten geloven Limburgers een andere "cultuur" hebben, zowaar een eigen "gevoel", West-Vlamingen hader werken en "die van over 't water" toch maar vreemde snuiters zijn.
Er zijn zelfs dorpen die al decennia een geheel zijn en waar men zelfs in onze verstedelijkte samenleving spreekt van, bijvoorbeeld, "die van over de rivier".
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Geert C is offline  
Oud 7 december 2007, 00:42   #33
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb me al met iedereen verbonden gevoeld, en al met heel wat volkeren samen geleefd, dus laten we een grote community maken!

Waarom niet. Ik heb daar geen probleem mee.
solidarnosc is offline  
Oud 7 december 2007, 00:43   #34
Geert C

Standaard

Citaat:
Uw stelling is pertinent onwaar, daar er toen geen Belgische provincies bestonden en de Bourgondische, Spaanse of Oostenrijkse Nederlanden niet het gebied besloegen van het totale grondgebied van het huidige België. Daarnaast schijnt u te vergeten dat verwijzen naar de Bourgondische tijd echt wel belachelijk om België een soort historische legitimiteit te geven: de Bourgondiërs hadden in hun personele unie een veel groter gebied dan wat nu België beslaat: ook gebieden uit het huidige Nederland maakten er deel van uit. Als u de Bourgondische tijd voor iets kunt inschakelen (al bezondig ik mij in ieder geval niet aan dergelijke anachronismen), dan is het wel voor een soort Beneluxstaat. Niet om België in historische context te rechtvaardigen.
Heb ik dan geprobeerd België in een historische context te rechtvaardigen?

Ik heb gewoon aangetoond dat we een gedeelde geschiedenis hebben die teruggaat tot ver voor 1830.

Laatst gewijzigd door Geert C : 7 december 2007 om 00:44.
Geert C is offline  
Oud 7 december 2007, 00:44   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgicisten moeten echt wel aan het einde van hun Latijn zijn om frietkoten al als eenheidsvormend cultuurelement aan te halen! Waar is de tijd dat ook de ultrabelgicisten van de BUB pleiten voor de erkenning van het frietkot als Belgisch cultuurerfgoed...

En natuurlijk bestaat er een belgitude (de typische negatieve houding tegenover de politiek, de, wat u omschrijft als, creatieve invulling van de wet...), maar dit zijn heel negatieve eigenschappen die me niet onmiddellijk getuigen van een Belgische cultuur. Wel van een ernstige misgroeiing die het gevolg is van een staat die niet naar behoren werkt.
Oud 7 december 2007, 00:44   #36
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat zoiets niet te besturen valt, er moeten grenzen getrokken worden op begrippen zoals een eenheidsgevoel, economie, taal enzo...
Hashiwokakero is offline  
Oud 7 december 2007, 00:44   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dan geprobeerd België in een historische context te rechtvaardigen?
Ja.
Oud 7 december 2007, 00:45   #38
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
doe maar. Is er iemand die u tegenhoudt?
born2bewild is offline  
Oud 7 december 2007, 00:45   #39
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is ook niets om het huidig Vlaanderen in een historische context te rechtvaardigen. Nu, ik zeg ook helemaal niet dat dit zo nodig hoeft. Eigenlijk doet dat er weinig toe.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 7 december 2007 om 00:45.
solidarnosc is offline  
Oud 7 december 2007, 00:45   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb gewoon aangetoond dat we een gedeelde geschiedenis hebben die teruggaat tot ver voor 1830.
Een geschiedenis die we dan wel ook delen met Nederland, delen van Frankrijk en Duitsland.

Kortom, niets van doen met het latere België.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be