Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Tekent u de petitie "Red de Solidariteit"?
Ja, zonder meer 14 10,45%
Ja, maar vooral omwille van het communautaire aspect 7 5,22%
Ja, maar vooral omwille van het economische aspect 8 5,97%
Nee, zonder meer 76 56,72%
Nee, maar vooral niet omwille van het communautaire aspect 12 8,96%
Nee, maar vooral niet omwille van het economische aspect 4 2,99%
Ik twijfel 1 0,75%
Geen mening / Niet toepasselijk (andere nationaliteit) 12 8,96%
Aantal stemmers: 134. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2007, 12:21   #501
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Sorry dat ik nu pas antwoord het is dan ook een drukke week waarin de kaap van de 100.000 overigens vlotjes gehaald zal worden. Hartverwarmend hoeveel spontaan tekenenen. Eergisteren bij Geert Hoste gestaan en ik schat de verhouding op 70/30.

Nu wat betreft de postbodes, flitspalen, etc... Daar hebben we het al eens over gehad. Ik ga antwoorden op de vragen mbt de FSZ :

Maar waarom moet bv eenzelfde geneeskundige ingreep in wallonië zoveel meer kosten dan in vlaanderen?

Waarom moet een rusthuis in Vlaanderen zoveel meer kosten dan één in Wallonië ?

Waarom nemen ze daar meer ziekteverlof?

Het is toch bewezen dat armoede, werkloosheid, ... voor meer ziekte zorgt.

Laatst gewijzigd door hurycane : 7 december 2007 om 12:22.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 13:34   #502
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
1) Nu wat betreft de postbodes, flitspalen, etc... Daar hebben we het al eens over gehad. Ik ga antwoorden op de vragen mbt de FSZ :

2) Maar waarom moet bv eenzelfde geneeskundige ingreep in wallonië zoveel meer kosten dan in vlaanderen?

Waarom moet een rusthuis in Vlaanderen zoveel meer kosten dan één in Wallonië ?

3)Waarom nemen ze daar meer ziekteverlof?

Het is toch bewezen dat armoede, werkloosheid, ... voor meer ziekte zorgt.
1) ik herinner me nietooit een verklaring gehoord te hebben waarom in Vl meer dan 1000 flitspalen, en 10 in W. En toch gaat zeer veel opbrengst naar W.
2) kosten vl rusthuizen meer dan Waalse ? nog nooit gehoord. Heb le daat meer info over ?
3) Wie ziekteverlof neemt heeft werk. Dus armoede en werkloosheid is geen verklaring.

Ik verwacht ook een antwoord op de vraag waarom ze het vertikken om Nl te spreken als ze in vl wonen.
En waarom hun ministeries dubbel zoveel kosten dan bij ons.

Laatst gewijzigd door luc broes : 7 december 2007 om 13:39.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 14:38   #503
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
1) ik herinner me nietooit een verklaring gehoord te hebben waarom in Vl meer dan 1000 flitspalen, en 10 in W. En toch gaat zeer veel opbrengst naar W.
2) kosten vl rusthuizen meer dan Waalse ? nog nooit gehoord. Heb le daat meer info over ?
3) Wie ziekteverlof neemt heeft werk. Dus armoede en werkloosheid is geen verklaring.

Ik verwacht ook een antwoord op de vraag waarom ze het vertikken om Nl te spreken als ze in vl wonen.
En waarom hun ministeries dubbel zoveel kosten dan bij ons.
1. Wilt U eigenlijk dat er dus in Wallonië evenveel flitspalen komen als in Vlaanderen. Dacht dat beter bestuur er net omging om deze broekzak-vestzak operaties een halt toe te roepen ? Ik zou zeggen bekijk het aantal flitspalen per provincie, vergelijk dit met het aantal verkeersongevallen per provincie en trek een conclusie. De verdeelsleutel van de gelden dat is niet juist te noemen MAAR dat wil niet zeggen dat ik achter de mening sta dat elke pronvincie moet kunnen beschikken over het geld dat daar werd verzameld. Zaken zoals bvb in Wichelen etc... waar men niet meer weet wat te doen met de fondsen uit het boetefonds die kunnen niet. Dat geld moet dan maar gebruikt worden op plaatsen waar er nog wel nood aan is.

2. Een rusthuis in Wallonië kost gemiddeld 33.9 euro. Het duurste in Vlaanderen is Antwerpen met gemiddeld 44,97 euro en het goedkoopste gemiddelde in Vlaanderen is West-Vlaanderen met 38,13 euro.

3. In grote scholen blijven leraars het minst weg wegens ziekteverlof. In kleine landelijke scholen doen ze dat zes keer meer. Hoe komt dat ? Zo zullen er in andere sectoren ook verschillen zitten. En de redenen zullen gaan van arbeidsomstandigheden tot motivatie maar als U nu probeert te insinueren dat alle Walen luiaarden zijn dan vraag ik U om met cijfers te komen die dit bewijzen EN het tegendeel bewijzen in Vlaanderen.

Als alle Walen Vlaams moeten spreken en alle Vlamingen Frans om onze sociale zekerheid te behouden en te versterken dan moet men daar morgen direct werk van maken. Geen idee wat dat dus met FSZ te maken heeft.

En wat de ministeries betreft zou ik zeggen lees het rapport eens van de Europese centrale bank. 50 miljard euro zouden we kunnen besparen met een beter bestuur als gevolg. Dat zal dan wel inhouden dat bepaalde zaken terug geherfederaliseerd moeten worden en bepaalde zaken geregionaliseerd. U kiest dus volop voor "minder goed" bestuur en meer kosten omdat U streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen. Ik streef naar bvb. een goede gezondheidszorg voor iedereen en dus kan voor mij de FSZ niet gesplitst worden.

Laatst gewijzigd door hurycane : 7 december 2007 om 14:40.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:30   #504
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Is dat fameus gezamenlijk charter van de Vlaamse Beweging nu eigenlijk al opgedoken?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:32   #505
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hebt u de petitie "Red de Solidariteit" getekend, of gaat u het doen? Indien ja: zo maar, of met een voorkeur voor het communautaire of economische aspect? Indien nee: idem.
Ik doe niet aan petities.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 18:28   #506
Geert C

Standaard

Ik heb de petitie getekend.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 18:29   #507
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
1. Wilt U eigenlijk dat er dus in Wallonië evenveel flitspalen komen als in Vlaanderen. Dacht dat beter bestuur er net omging om deze broekzak-vestzak operaties een halt toe te roepen ? Ik zou zeggen bekijk het aantal flitspalen per provincie, vergelijk dit met het aantal verkeersongevallen per provincie en trek een conclusie. De verdeelsleutel van de gelden dat is niet juist te noemen MAAR dat wil niet zeggen dat ik achter de mening sta dat elke pronvincie moet kunnen beschikken over het geld dat daar werd verzameld. Zaken zoals bvb in Wichelen etc... waar men niet meer weet wat te doen met de fondsen uit het boetefonds die kunnen niet. Dat geld moet dan maar gebruikt worden op plaatsen waar er nog wel nood aan is.

2. Een rusthuis in Wallonië kost gemiddeld 33.9 euro. Het duurste in Vlaanderen is Antwerpen met gemiddeld 44,97 euro en het goedkoopste gemiddelde in Vlaanderen is West-Vlaanderen met 38,13 euro.

3. In grote scholen blijven leraars het minst weg wegens ziekteverlof. In kleine landelijke scholen doen ze dat zes keer meer. Hoe komt dat ? Zo zullen er in andere sectoren ook verschillen zitten. En de redenen zullen gaan van arbeidsomstandigheden tot motivatie maar als U nu probeert te insinueren dat alle Walen luiaarden zijn dan vraag ik U om met cijfers te komen die dit bewijzen EN het tegendeel bewijzen in Vlaanderen.

4) Als alle Walen Vlaams moeten spreken en alle Vlamingen Frans om onze sociale zekerheid te behouden en te versterken dan moet men daar morgen direct werk van maken. Geen idee wat dat dus met FSZ te maken heeft.

5) En wat de ministeries betreft zou ik zeggen lees het rapport eens van de Europese centrale bank. 50 miljard euro zouden we kunnen besparen met een beter bestuur als gevolg. Dat zal dan wel inhouden dat bepaalde zaken terug geherfederaliseerd moeten worden en bepaalde zaken geregionaliseerd. U kiest dus volop voor "minder goed" bestuur en meer kosten omdat U streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen. Ik streef naar bvb. een goede gezondheidszorg voor iedereen en dus kan voor mij de FSZ niet gesplitst worden.
Je haat tegen het VB & tegen Vlaanderen maakt je blijkbaar blind.

1) waar haal je het te zeggen dat ik in W evenveel flitspalen wil als in Vl?
Ik klaag aan dat er in W (bijna) geen staan, maar dat ons geld daar wel naartoe vloeit.

2) Die rusthuizen worden betaald door de klanten. Vlaanderen is rijker dan Wallonië en dus zijn de rusthuizen duurder. De gemiddelde auto in Vl zal ook duurder zijn, en ook huizen enz.
Maar dat alles wordt betaald door de verbruiker: de Vlaming betaalt zelf voor zijn eigen rusthuis, huis & auto. Wat is daar verkeerd mee?

Dat heeft niets te maken met eenzelfde geneeskundige ingreep die in W veel meer kost dan in Vl. Die ingreep wordt betaald door de sociale zekerheid dus ingrote mate door de Vlamingen.

3) Het franstalig onderwijs is duurder dan het vl onderwijs. Maar het Vl onderwijs is mee van het best ter wereld, het Fr onderwijs hinkt achterop.
Dat zijn de feiten, er moet hier niets 'bewezen' worden.
Ik insinueer niets, de feiten spreken voor zichzelf.

4) Vele Vl zijn meertaligen, Fr zijn dat meestal niet.
Ik klaag aan dat Fr die in de Vl Rand rond Brussel komen wonen geen respect opbrengen voor onze taal & grondgebied.

Probeer eens aan de FR duidelijk te maken dat dit verkeerd is.

5) de Fr ministeries kosten dubbel zoveel dan de Vl. Wat heeft dat te maken met een rapport van de Eur centrale bank? Waar moet hier beter bestuurd worden?
Ik klaag de transfers aan en wil de splitsing van de soc zekerheid om een einde te stellen aan de misbruiken.
Nu wordt er door de Fr slecht bestuurd en verkwist: de Vl betalen toch de rekening.
De resoluties van het unanieme Vl parlement gaan allemaal in de richting van meer autonomie voor Vlaanderen.
Volgens jou betekent dat dus dat het unanieme Vl parlement volop kiest voor "minder goed bestuur".
Je haat maakt je blind.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 19:09   #508
Geert C

Standaard

Citaat:
De resoluties van het unanieme Vl parlement gaan allemaal in de richting van meer autonomie voor Vlaanderen.
Niet unaniem, Van Eycken stemde tegen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 7 december 2007, 19:44   #509
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

88 procent van de Vlamingen wil dat België behouden blijft. Dat staat vandaag in een artikel op vrtnieuws.net. Daar houdt de discussie op.

http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...071207_peiling

Dit gedeelte bevestigt overigens wat ik al lang vermoed. Dat er wel degelijk een draagvlak is voor een Belgische rechtse, misschien zelfs extreem rechtse partij:

"De kiezers van Vlaams Belang en Lijst Dedecker zien België het minst zitten, al haalt "België" ook hier een score van respectievelijk 79 en 78 procent." Veel mensen stemmen gewoon op deze partijen omwille van de standpunten ivm migranten, niet omwille van de separatistische standpunten. Het wordt tijd dat jullie dat eens inzien.

Laatst gewijzigd door Wanne : 7 december 2007 om 20:06.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 20:46   #510
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne Bekijk bericht
88 procent van de Vlamingen wil dat België behouden blijft. Dat staat vandaag in een artikel op vrtnieuws.net. Daar houdt de discussie op.
Een peiling door een Belgicistische zender, zeeeer objectief.... NOT!
Oud 7 december 2007, 21:11   #511
Geert C

Standaard

Dat is gemakkelijk, noem het een 'belgicist' en hoop dat het daardoor weggaat of minder betrouwbaar wordt...

Er zijn trouwens ook heel wat separatisten bij de VRT en bij de journalisten in de Wetstraat.
Oud 7 december 2007, 21:26   #512
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat is gemakkelijk, noem het een 'belgicist' en hoop dat het daardoor weggaat of minder betrouwbaar wordt...
Hoe zou dat toch komen, dat iets als minder betrouwbaar gepercipieerd wordt als het de stempel 'Belgicistisch' krijgt?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 21:33   #513
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn trouwens ook heel wat separatisten bij de VRT en bij de journalisten in de Wetstraat.
wie?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 21:45   #514
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Hoe zou dat toch komen, dat iets als minder betrouwbaar gepercipieerd wordt als het de stempel 'Belgicistisch' krijgt?
In de ogen van bepaalde mensen, uiteraard. De meesten zien door dergelijke woordverkrachtingen heen.

Ik zou daar nog willen aan toevoegen dat ik elk nationalisme verwerp, zowel Belgisch als Vlaams nationalisme.
Oud 7 december 2007, 21:48   #515
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
In de ogen van bepaalde mensen, uiteraard. De meesten zien door dergelijke woordverkrachtingen heen.

Ik zou daar nog willen aan toevoegen dat ik elk nationalisme verwerp, zowel Belgisch als Vlaams nationalisme.
zoals: "ik ben geen racist maar..."
Oud 7 december 2007, 23:34   #516
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Noem er eens tien? Met bewijs uiteraard.
Oud 8 december 2007, 02:23   #517
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Wie is er Vlaams minister van media? Dit is geen kwisvraag.

Laatst gewijzigd door Wanne : 8 december 2007 om 02:27.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 05:52   #518
born2bewild
Banneling

Standaard

ik vreet nog eerder mijn sloef op
duidelaak?
Oud 8 december 2007, 05:54   #519
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
WIE
vroeg ik
Oud 8 december 2007, 10:18   #520
mcielen
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne Bekijk bericht
Wie is er Vlaams minister van media? Dit is geen kwisvraag.
Ik vroeg om 10 VRT'ers te noemen die Vlaamsgezind zijn. Bourgeois zijn invloed binnen de VRT is behoorlijk beperkt, hij bemoeit zich immers niet met de montage van reportages. Een journalist kan dus een reportage maken die in zijn kraampje past, en binnen de VRT is dit het Belgicistische kraampje.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be