Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 7 december 2007, 22:54   #101
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Ik heb het al eens mogen meemaken dat ik in De Panne (of is het La Panne?) een visrestaurant had bezocht waar de menukaart in ééntalig Frans was opgesteld. Het personeel begreep wel Nederlands maar antwoordde in het Frans. Toen ik vroeg om de menukaart te vertalen voor mijn gemak kwam de Maitre d' mij vriendelijk in mijn oor fluisteren dat als ik moeilijk ging doen hij liever had dat ik mijn biezen zou pakken. Aldus geschiedde...

P.S. Nee straatrue, ik sprak geen dialectisch boerentaaltje tegen die jobstudente.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 7 december 2007 om 22:55.
Elio di Supo is offline  
Oud 7 december 2007, 22:56   #102
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=filosoof;3131436]Zeg dan toch "de Vlaamsnationalisten": dan ben je dichter bij de werkelijkheid.
De Bom? Degene die VU-mandatarissen ooit bij de congrescolom plaatsten of die andere zotten onder de Ijzertoren plaatsten?[/quote ]

Mijn vrijheid stopt waar de jouwe begint, "Nu is het "U weet wel waarom", als het dan te laat is wordt dat: :"Wir haben es nicht gewust."Monokul"? NO, thnx "Cultuur eindigt waar racisme begint" En racisme begint daar waar bepaalde vreemdelingen kort naast je deur wonen.

Niemand wordt als racist geboren. Racist wordt je tussen de vreemden. Het is niet moeilijk geen racist te zijn als je ergens in een villawijk te Brasschaat woonachtig bent. Als je in het St- Andries kwartier in Antwerpen woont is het al een heel ander verhaal.
Garry is offline  
Oud 7 december 2007, 23:09   #103
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Zei de blinde...

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat België deze crisis overleeft, gewoon om dat niemand de wil heeft om België te splitsen op dit moment, zelfs De Wever niet, en omdat iedereen er het ondertussen over eens is dat er een grote staatshervorming moet komen.
Daar leggen ze iedereen mee te slapen op dit ogenblik tot zal blijken wat voor een misbaksel die staatshervoming weer zal zijn. Zalig zijn de armen van geest die geloven dat die grote voordelen aan Vlaamse kant zal meebrengen. Wij waren verschoppelingen, wij zijn verschoppelingen en zolang we onder de noemer België vallen zullen we verschoppelingen blijven, alleen hebben een hele bende idiote sprookjes aanbidders van koningen, prinsjes en prinsesjes dat hier nog niet begrepen.'tZal nog even duren eer ze ontwaken uit hun droomwereldje dat België noemt.

Laatst gewijzigd door Garry : 7 december 2007 om 23:10.
Garry is offline  
Oud 7 december 2007, 23:23   #104
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik heb het al eens mogen meemaken dat ik in De Panne (of is het La Panne?) een visrestaurant had bezocht waar de menukaart in ééntalig Frans was opgesteld. Het personeel begreep wel Nederlands maar antwoordde in het Frans. Toen ik vroeg om de menukaart te vertalen voor mijn gemak kwam de Maitre d' mij vriendelijk in mijn oor fluisteren dat als ik moeilijk ging doen hij liever had dat ik mijn biezen zou pakken. Aldus geschiedde...

P.S. Nee straatrue, ik sprak geen dialectisch boerentaaltje tegen die jobstudente.
Niets ongewoons hier. Om handel te drijven moet je beschikken over het attest bedrijfsbeheer. om dit te bekomen moet je de taal machtig zijn. De vreemdelingen die hier komen en een zaak opstarten hebben dat begrepen maar de franstaligen hebben zo een arrogantie dat ze vinden dat het ook zonder wel kan. De vlaming moet bij hen maar Frans spreken. Ik ben zo al verschillende zaken hier aan de kust tegengekomen waar de uitbaters geen woord Nederlands verstaan of willen verstaan laatstaan spreken. Zelf ben ik tot mijn negen jaar in het Frans grootgebracht maar ik vertik het van ook maar een woord in het Frans te zeggen in dat soort zaken. Gewoon terug buiten gaan, dat is de bootschap.
Garry is offline  
Oud 7 december 2007, 23:46   #105
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leterme1234 Bekijk bericht
Hallo

Ik ben een nederlandse student, en volg ik nu al een tijdje jullie land. Ik snap het niet helemaal (meer). Ik begrijp dat vlaanderen en wallonië eigenlijk twee aparte landen zijn als het om cultuur, economie en dergelijke gaat. Nu wil men van beide kanten een staatshervorming, wat houd een staatshervorming in jullie geval precies in? Wat maakt die staatshervorming zo belangrijk?

Verder proberen julle nu al een half jaar een regering te vormen, tussen waalse en vlaamse partijen, dat lukt niet, de partijen raken het niet eens met elkaar. Leterme

Kunnen jullie me uitleggen hoe het nu precies zit? Waarvandaan komt het kleurgebruik bij partijen/regering (zoals oranje-blauwe regering)
En vooral, wat zal nu de meest voor de hand liggende oplossing zijn? Her en der hoor ik geruchten dat jullie land zeer snel in tweën zal liggen, al lijkt me dat zogoed als onmogelijk klus, aan de andere kant spreekt men nu over een tripartiten?(excuus mocht ik het verkeerd spellen)

Iedergeval alvast bedankt voor de moeite
vriendelijke groeten uit nederland
Met zeer veel dank voor de interesse, maar je moet eigenlijk terug gaan naar 1830, toen de Brusselse franstalige bourgeoisie zogezegd de 'Hollanders' verdreven had uit Brussel en België, met de gratie van Frankrijk, Engeland en Duitsland een eigen 'landje kon worden - indertijd als 'buffer' tussen die grootmachten. Er bestaan trouwens enkele zeer goede boeken over. In die oorspronkelijke constructie is Vlaanderen altijd de 'pineut' geweest (of heeft zich althans zo gevoeld). Die frustraties , + een zeker onverwerkt oorlogsverleden (toen sommige Vlamingen alle heil van Hitler verwachtten om de Franse dominantie ongedaan te maken, maar achteraf de gevangenis invlogen als collaborateurs door overwegend franstalige rechtbanken) speelt allemaal nog mee. Cfr. Yoegoslavië waar men nog altijd niet vergeten is dat in 1400 en oneffen de moslims bijna aan de poorten van Wenen stonden en men ze dan verslagen heeft (wat men niet zo lang geleden nog eens over gedaan heeft, en waar de Hollanders niets konden aan doen...). M.a.w.: het zit diep, het zit emotioneel - en dan is de ratio uiteraard ver te zoeken...
Boontjes is offline  
Oud 8 december 2007, 00:21   #106
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Met zeer veel dank voor de interesse, maar je moet eigenlijk terug gaan naar 1830, toen de Brusselse franstalige bourgeoisie zogezegd de 'Hollanders' verdreven had uit Brussel en België, met de gratie van Frankrijk, Engeland en Duitsland een eigen 'landje kon worden - indertijd als 'buffer' tussen die grootmachten. Er bestaan trouwens enkele zeer goede boeken over. In die oorspronkelijke constructie is Vlaanderen altijd de 'pineut' geweest (of heeft zich althans zo gevoeld). Die frustraties , + een zeker onverwerkt oorlogsverleden (toen sommige Vlamingen alle heil van Hitler verwachtten om de Franse dominantie ongedaan te maken, maar achteraf de gevangenis invlogen als collaborateurs door overwegend franstalige rechtbanken) speelt allemaal nog mee. Cfr. Yoegoslavië waar men nog altijd niet vergeten is dat in 1400 en oneffen de moslims bijna aan de poorten van Wenen stonden en men ze dan verslagen heeft (wat men niet zo lang geleden nog eens over gedaan heeft, en waar de Hollanders niets konden aan doen...). M.a.w.: het zit diep, het zit emotioneel - en dan is de ratio uiteraard ver te zoeken...
Zeer juist verkort samengevat. Daaraan nog even aan toevoegen dat, zoals U reeds corect opmerkte dat Berlgië zijn ontstaan te danken heeft aan zijn toemalige functie als bufferzone. Deze functie is intussen al jaren lang niet meer bestaande dus is ook daarmee de noodzaak van het bestaan van België komen te vervallen. Het enige wat Vlaanderen nog aan Wallonie bind is ons al even voorhistorisch koningshuis dat al evenzeer geen rede meer van bestaan heeft maar met de macht der wanhoop, en gesteund door een handvol individuen die hopen op deze manier ooit ook nog eens aan een adelijk titeltje van niemandalle te komen, tracht de boel aan alkaar te behouden.

Laatst gewijzigd door Garry : 8 december 2007 om 00:26.
Garry is offline  
Oud 8 december 2007, 00:40   #107
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo

Ik ben een nederlandse student, en volg ik nu al een tijdje jullie land. Ik snap het niet helemaal (meer). Ik begrijp dat vlaanderen en wallonië eigenlijk twee aparte landen zijn als het om cultuur, economie en dergelijke gaat. Nu wil men van beide kanten een staatshervorming, wat houd een staatshervorming in jullie geval precies in? Wat maakt die staatshervorming zo belangrijk?

Verder proberen julle nu al een half jaar een regering te vormen, tussen waalse en vlaamse partijen, dat lukt niet, de partijen raken het niet eens met elkaar. Leterme

Kunnen jullie me uitleggen hoe het nu precies zit? Waarvandaan komt het kleurgebruik bij partijen/regering (zoals oranje-blauwe regering)
En vooral, wat zal nu de meest voor de hand liggende oplossing zijn? Her en der hoor ik geruchten dat jullie land zeer snel in tweën zal liggen, al lijkt me dat zogoed als onmogelijk klus, aan de andere kant spreekt men nu over een tripartiten?(excuus mocht ik het verkeerd spellen)

Iedergeval alvast bedankt voor de moeite
vriendelijke groeten uit nederland
De tegenstelling tussen Walen en Vlamingen is verre van nieuw en eigenlijk even oud als België zelf: Toen België zich in 1830 afscheurde van Nederland besliste het nieuwe regime het Nederlands als officiële taal af te schaffen en te vervangen door het Frans. Niet evident aangezien ruim tweederde van de bevolking Vlaming/Nederlandstalig was. Daarom was het ontstaan van België tegelijk ook het ontstaan van de Vlaams-Waalse tegenstelling.

Alhoewel de Vlamingen er, via de Vlaamse Beweging, in geslaagd zijn meer respect af te dwingen voor hun taal, blijft de Vlaams-Waalse (lees: de tegenstelling tussen Nederlands- en Franstaligen) aanwezig. Een dossier als BHV past perfect in de geschiedenis van de oude taalstrijd en dát is meteen de reden waarom een ogenschijnlijk eenvoudig dossier in BHv zo gevoelig ligt.
groene flamingant is offline  
Oud 8 december 2007, 11:50   #108
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht

Klacht indienen is onmogelijk zeker als dat nu nog altijd zo zou zijn?
Hashiwokakero is offline  
Oud 8 december 2007, 11:58   #109
leterme1234
Vreemdeling

Standaard

heel erg bedankt voor alle antwoorden

Als de verschillen zo enorm groot zijn, hoe is het dan mogelijk dat het land maarliefst 175 jaar bijelkaar gebleven is? Jullie geven geld aan wallonie en zien daar niks voor terug.

Eigenlijk zien we nog één deel van belgie over het hoofd, het duitstalige deel. Speelt die ook een rol bij deze verkiezingen en het verleden?

Wat onafhankelijkheid betreft, de walen hadden vorige jaar op de RTBF(die ook in nederland te bekijken) een nep-journaal uitgezonden. Dat is natuurlijk vragen om problemen.

Een splitsing lijkt mij eigenlijk op kort-termijn(enkele jaren) zo goed als onmogelijk. Enkel het vlaams-belang is daar voor, en zoiets te realiseren lijkt mij een enorme klus. Of zit ik daar naast?

Een tijdelijke nood-regering lijkt me op dit moment het simpelst, al kan ik me daar in vergissen
leterme1234 is offline  
Oud 8 december 2007, 12:00   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Engelsen en dan net diegene uit die volksbuurten zullen de kledij van hun favoriete premier league club dragen of merkkledij (en dan zeker in het buitenland op vakantie) en niet die van frituur of bloemenwinkel whatever uit whereever.
Dat beweert u, hiermee aangevend dat u nog niet veel in het VK bent geweest. Ik heb al van alles gezien in de Londense volksbuurten (en daar heel weinig merkkledij gevonden trouwens).
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 december 2007, 12:02   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nogmaals ik had het over frieten, bier, chocolade en de hele eetcultuur in zijn globaliteit. En bon de term "bourgondisch" gebruiken is natuurlijk een manier om de specificiteit van de Belgische eetcultuur als entiteit te minimaliseren. Ik denk alleen dat je daarmee geen recht doet aan de echte Bourgondische keuken en de Belgische. Trouwens. Als je een echte Bourgondiër zegt dat Vlamingen Bourgondiërs zijn dan kijken ze je maar vreemd aan hoor. Hebben geen idee waar je het over hebt.
Blijkbaar weet u dan niet waarvoor het woord "bourgondisch" in het Nederlands vandaan komt en waarvoor het staat. De band met de Bourgogne is historisch-etymologisch, meer niet. En dan nog, de historisch-etymologische draagwijdte gaat eerder over de Bourgondische hertogen en hun leef- en eetcultuur.
Oud 8 december 2007, 12:07   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de verschillen zo enorm groot zijn, hoe is het dan mogelijk dat het land maarliefst 175 jaar bijelkaar gebleven is? Jullie geven geld aan wallonie en zien daar niks voor terug.
't Heeft zo lang al geduurd, om de eenvoudige reden dat de Vlaamse meerderheid heel lang politiek geneutraliseerd werd. België was een Franstalig staat waar men geen ruimte bood voor de taal, cultuur en identiteit van de Vlamingen. Pas met de opgaande Vlaamse emancipatie (die steeds sterker wordt en zich nog altijd blijft doorzetten) begonnen er problemen, daar de Franstaligen hun dominante positie niet zomaar hebben wilden opgeven. Nu nog spartelen ze tegen bij het horen van voorstellen die de Belgische structuur moeten veranderen.

En inderdaad, voor de jarenlange financiële transfers zien we niets terug. We krijgen zelfs geen dankuwel, maar slechts minachting en verder Franstalig imperialistisch streven.
Oud 8 december 2007, 12:09   #113
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben ook niet altijd geld gegeven aan Wallonië. Zij hebben ooit het omgekeerde gedaan. En tja, we zien daar niks voor terug. Ik heb de indruk dat Wallonië zeer langzaam weer uit het dal kruipt.
Oud 8 december 2007, 12:09   #114
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
heel erg bedankt voor alle antwoorden

Eigenlijk zien we nog één deel van belgie over het hoofd, het duitstalige deel. Speelt die ook een rol bij deze verkiezingen en het verleden?

Wat onafhankelijkheid betreft, de walen hadden vorige jaar op de RTBF(die ook in nederland te bekijken) een nep-journaal uitgezonden. Dat is natuurlijk vragen om problemen.

Een splitsing lijkt mij eigenlijk op kort-termijn(enkele jaren) zo goed als onmogelijk. Enkel het vlaams-belang is daar voor, en zoiets te realiseren lijkt mij een enorme klus. Of zit ik daar naast?

Een tijdelijke nood-regering lijkt me op dit moment het simpelst, al kan ik me daar in vergissen
Kijk naar de taalevolutie in België dan zie je meteen waarom België zolang heeft kunnen bestaan. Vlamingen moesten eerst zien te overleven (als geheel) in België en konden daarna pas opkomen voor hun eigen. Pas in het midden van de 20ste eeuw werd Nederlands een gelijkwaardige officiele taal in België naast het Frans.

De duitstaligen zijn zo goed als niets, we zouden niets verliezen als we ze niet meer hadden, op de landkaart kan je hun gebied amper herkennen.

Die nep-uitzending was bedoeld om de mensen bang te maken.

Revoluties, in een moderne variant dan, KAN je NIET zien aankomen. Het is ook gewoon mogelijk dat men onmogelijk België kan blijven besturen, zoals nu zo een beetje.
Hashiwokakero is offline  
Oud 8 december 2007, 12:10   #115
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die nep-uitzending was bedoeld om de mensen bang te maken.
Bwah. Niet helemaal. Het was ook om de mensen wakker te schudden : hun te laten dat een eenzijdige afscheuring mogelijk is.
Oud 8 december 2007, 12:11   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weinig of niet. Daarvoor is hun demografisch gewicht (en dus de politieke vertaling ervan) te klein. Duitstaligen houden zich over het algmeen ook heel braafjes, al hebben ze wel een duidelijke agenda. De huidige minister-president van de Duitstalige Gemeenschap wil graag los van het Waals Gewest: hij wil een eigen Duitstalig gemeenschapsgewest dat volledig los staat van Wallonië. Ook wil hij een sterkere vertegenwoordiging van de Duitstaligen op nationaal niveau. Natuurlijk kan hij dit alles maar doordrukken als daar ook hulp is van de grotere taalgroepen. Uit voorzichtigheid en politieke berekening kiest men in Duitstalig België evenwel zelden voor een van de taalgroepen: men ziet gewoon toe en probeert iets voor de Duitstaligen uit de brand te slepen.

Duitstaligen hebben zich grotendeels vereenzelvigd met België, ook al omdat ze negatieve ervaringen hebben gehad met de nasleep van WO II. Toen werden bijna alle Duitstalige intellectuelen (pastoors, politieagenten... enz.) in verdenking gesteld en werden heel velen voor Duitsgezindheid veroordeeld. U mag niet vergeten dat in het interbellum er in de Duitstalige gebieden een heel actieve Duitsgezinde partij actief was die bij iedere opeenvolgende verkiezing een ruime meerderheid haalde. De Belgische staat heeft na WO II daar hardhandig en bijna definitief mee afgerekend.
Oud 8 december 2007, 12:11   #117
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Bwah. Niet helemaal. Het was ook om de mensen wakker te schudden : hun te laten dat een eenzijdige afscheuring mogelijk is.
En zo de mensen nog banger te maken, het waren de Walen eh, niet de Vlamingen die dat hebben gemaakt.
Hashiwokakero is offline  
Oud 8 december 2007, 12:13   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
We hebben ook niet altijd geld gegeven aan Wallonië. Zij hebben ooit het omgekeerde gedaan. En tja, we zien daar niks voor terug. Ik heb de indruk dat Wallonië zeer langzaam weer uit het dal kruipt.
Er waren nooit omgekeerde transfers dat heeft professor Hannes zwart op wit bewezen.
Oud 8 december 2007, 12:19   #119
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er waren nooit omgekeerde transfers dat heeft professor Hannes zwart op wit bewezen.
Daar het hier niet om exacte wetenschappen gaat heeft professor Hannes helemaal niets "zwart op wit" bewezen.

Er zijn gewoon te weinig gegevens over de periode 1830-1945 om echte conclusies te kunnen trekken.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 8 december 2007 om 12:19.
Geert C is offline  
Oud 8 december 2007, 12:22   #120
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Daar het hier niet om exacte wetenschappen gaat heeft professor Hannes helemaal niets "zwart op wit" bewezen.

Er zijn gewoon te weinig gegevens over de periode 1830-1945 om echte conclusies te kunnen trekken.
En waarom zou het niet om exacte wetenschappen gaan? Liefde geldt niet als transfer product hoor.
Hashiwokakero is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be