Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2007, 16:00   #101
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Leer toch eens een onderscheid te maken tussen ambtenarij en de staat. Dat zijn twee verschillende begrippen. Iemand die aan de gemeente of het ocmw werkt, is een ambtenaar, maar die wordt niet betaald door de staat.
Klopt als een bus.
Maar de OCMW's en gemeentebesturen werven vooral mensen aan die niet op de arbeidsmarkt passen.
Daar hebben ze leuke contracten/namen voor, Artikel 60, herintegratie , Gesco, en nog vele andere nepstatuten.
Dit zijn de mensen die effectief een minimumloon krijgen. En na een jaar "terug" kunnen stempelen.
Meestal een kunstgreep om mensen terug in orde te krijgen met de hele papperasserij.
Iets wat nu minder voorkomt is kruiwagentjes en vriendjespolitiek. Maar ik kan je garanderen dat het schering en inslag was. (beetje actief zijn in de lokale politiek en af en toe een pint trakteren voor de lokale partijbonzen hielp echt wel, maar misschien is het eerder eigen aan de sossen.)

Bij de staat in dienst geraken. Tja of examen afleggen, hopen op goeie punten en een welwillende beoordelingscommissie.
Of een achterpoort hebben in de vorm van politieke steun.

Optie 1, dan kan je na jaren aanwezig zijn en regelmatig een geslaagd examen af te leggen opklimmen naar middenkader, en daar wachten op je pensioen.

Optie 2. Opklimmen met een bruine streep over je tong,een gevaselineerde onderarm en de juiste partijkaart, alle 3 anti-peristaltisch verkregen. Of een Fille de Papa zijn, wat de anti peristaltische opmerking niet uitsluit. Om uiteindelijk mee te kunnen genieten van de vetpotjes, en mee mogen beslissen wie van de gewillige partijleden op kan klimmen.
Oud 16 december 2007, 16:10   #102
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Moest dat zo zijn (wat het niet is), dan zouden jullie lonen net hoger liggen dat wat je nu in de privé krijgt.
Leuke poging, maar probeer het nog eens.
Ten eerste liggen de barema's in de openbare sector lager dan in de private sector en bovendien wordt er van het loon in de openbare sector ook nog eens meer afgehouden dan van het loon in de private sector. Dat komt er op neer dat je als ambtenaar op het einde van de maand netto aanzienlijk minder op je bankrekening krijgt dan in de private sector.

Laat me maar weten wat je niet begrepen hebt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 16:15   #103
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klopt als een bus.
Maar de OCMW's en gemeentebesturen werven vooral mensen aan die niet op de arbeidsmarkt passen.
Daar hebben ze leuke contracten/namen voor, Artikel 60, herintegratie , Gesco, en nog vele andere nepstatuten.
Dit zijn de mensen die effectief een minimumloon krijgen. En na een jaar "terug" kunnen stempelen.
Meestal een kunstgreep om mensen terug in orde te krijgen met de hele papperasserij.
Je weet niet waar je over spreekt, zoveel is duidelijk. Artikel 60 (een onderdeel van het integratiecontract) heeft niets met "aanwervingen" te maken. Het gaat hier om een maatregel die ertoe moet leiden dat kansarmen een aanloop krijgen om (terug) op de arbeidsmarkt te worden ingeschakeld. Afhankelijk van de leeftijd, kan die tijdelijke maatregel een periode van een tot twee jaar belopen. Dat heeft dus hoegenaamd niets te maken met de discussie over ambtenaren die statutair zijn.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 16 december 2007, 16:17   #104
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Man, Raf, waar zeur je dan over. Ga in de privé werken dan.

Netto gezien is uw inkomen een te hoog betaalde werkloosheidsuitkering.

Allemaal betaald door de weinigen die nog in de privé werken.
Als we 70% van de bureauratten en ambetantenaren, samen met hun broodheren de politici en partijbonzen gewoon een normale werkloosheidsuitkering geven, dan besparen we waarschijnlijk 9 Nimitz classe supervliegdekschepen op jaarbasis.

En na die ontslagronde/onvetting/stroomlijning/verlogica-ing zouden we geen verschil merken, indien de werkdruk voor de resterende ambtenaren stijgt naar 3/4 "normaal in de privé".

Wat je opmerking over artikel 60 betreft.
Ik weet wel over wat ik het heb.
Een heleboel familieleden van me hebben een baan bij het OCMW van Willebroek, in allerlei functies (vaste benoemingen). En ook heeft mijn "zolderbewoner" zijn jaar als artikel 60'er doorgebracht in het Gentse.Speelpleinwerking.....

Ondertussen zitten we er toch maar mee. Een veredelde werkloosheidsuitkering ,betaald uit de productieve bevolkings zakken.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 december 2007 om 16:25.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 16:23   #105
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man, Raf, waar zeur je dan over.
Ik zeur nergens over, liefje... Er zijn er hier echter die afgunstig zijn op ambtenaren, terwijl hun afgunst nochtans duidelijk voortvloeit uit onwetendheid.

Citaat:
Ga in de privé werken dan.
Waarom zou ik? Ik werk graag in de openbare sector.

Citaat:
Nee, dat is het niet. Ik betaal evengoed belastingen als iemand die in de private sector werkt.

Citaat:
Oud 16 december 2007, 16:23   #106
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben in mijn gat gebeten door zo'n blinde reaktie van het gegeven dat ambtenaren een pensioen hebben dat hoger is, zonder erbij te vertellen dat een deel van dit pensioen uitgesteld loon is.

Ik heb dus heel de tijd deze draad niet gelezen, en nu nog niet.

Toch kan ik het niet laten van te reageren.

Kijk, toen ik zovele jaren terug als ambtenaar begon, tekende ik als het ware een arbeidskontrakt, met als loonvoorwaarde een uitgesteld loon. (als het ware, want wij hebben niet eens het recht op een arbeidskontrakt, als wat bij jullie in het arbeidskontrakt staat wordt bij een ambtenaar gewoon bij wetten en kb's gestemd ... statuut ofte rechtspositie bla bla ...)

Ik sta erop dat dit kontrakt nageleefd wordt.

En wie over dit kontrakt leugenachtige dinges vertelt, of misleidend dingen verzwijgt, die vind ik een vetzak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 16:31   #107
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man, Raf, waar zeur je dan over. Ga in de privé werken dan.

Allemaal betaald door de weinigen die nog in de privé werken.
Als we 70% van de bureauratten en ambetantenaren, samen met hun broodheren de politici en partijbonzen gewoon een normale werkloosheidsuitkering geven, dan besparen we waarschijnlijk 9 Nimitz classe supervliegdekschepen op jaarbasis.

En na die ontslagronde/onvetting/stroomlijning/verlogica-ing zouden we geen verschil merken, indien de werkdruk voor de resterende ambtenaren stijgt naar 3/4 "normaal in de privé".
U hebt juist het woord waar ze een afkeer van hebben "werken" vernoemd. Zoals de aangeduide redder van deze democratie (verhofstadt) ooit in z'n jeugdjaren heeft verklaard, "er zijn op het moment 3000 ambtenaren teveel". Als ze teveel zijn, zijn ze ook overbodig, hebben ze ook niets om handen, maar worden wel betaald met de centjes binnen gebracht door hen die van het woord "werken" geen angst hebben en zelfs dit woord omzetten in daden en waarvan blijkt dat er nu te weinig van zijn dit in tegenstelling tot de ambtenaren.

Het is allemaal vrij moeilijk te begrijpen zeker de tegenspraken die hier in deze democratie hoogtij vieren, men moet bezitten over een linkse kronkel om er geen vragen bij te stellen , stelt men er wel vragen bij, wordt men automatisch "rechts". Zal zeker ook één van de reden zijn dat er sossen beginnen of begonnen over te lopen naar het rechts kamp.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 16:32   #108
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeur nergens over, liefje... Er zijn er hier echter die afgunstig zijn op ambtenaren, terwijl hun afgunst nochtans duidelijk voortvloeit uit onwetendheid.
Ik ben eerder in mijn gat gebeten door het feit dat niet iedere Belg gelijk voor de wet is.

Citaat:
Waarom zou ik? Ik werk graag in de openbare sector.
Begrijpelijk. 't is beter dan een hele dag thuis liggen schimmelen. Nu moet je thuis overdag geen verwarming hoog zetten, geen WC doortrekken etc. 't Is zelfs bijna milieuvriendelijk te noemen.

Citaat:
Nee, dat is het niet. Ik betaal evengoed belastingen als iemand die in de private sector werkt.
Zeker. dat is niet te ontkennen. Maar mag ik U dan zo onbeschoft vragen welke toegevoegde waarde U aan de samenleving brengt met uw ambtenarij?
En, om de vergelijking te maken. Mijn loon word betaald uit de winsten die een multinational maakt met de verkoop van kwalitieitskoffie.
Uw loon, draai of keer het, wordt volledig betaald van het geld dat uit belastingen, taksen en andere staatsdiefstal word verkregen. En met volledig bedoel ik ook de "Belastingen" die U afdraagt. Elke eurocent brutto die U krijgt wegen ambtenaar zijn heeft zijn oorsprong in geld dat vele werkende mensen "MOETEN" afgeven.
Oud 16 december 2007, 17:06   #109
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het statuut heeft inderdaad voorkomen dat ambtenaren zonder meer kunnen ontslagen worden om plaats te ruimen voor zoontjes en dochtertjes, neefjes en nichtjes.
Ge wordt grappiger met elke repliek, Rafke.

Ik wéét wel dat ge voor uw eigen winkel aan het pleiten bent, maar teveel is trop... Het bakerverhaaltje over de massale ontslagen onder de druk van de politiek is zo fantastisch dat zelfs de overheidsvakbonden het niet meer durven opdisselen.

Dankzij het statuut is de politiek er in tegendeel in geslaagd om hele cohorten vriendjes en losers op kosten van de gemeenschap duurzaam te laten meeëten uit de grote vetpot. Makkelijk zat als ge zelf het geld niet moet ophoesten en voor het overige nauwelijks verantwoording verschuldigd bent.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:29   #110
born2bewild
Banneling

Standaard

't wordt tijd dat we er eens een (baby) Thatcher laten overgaan.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:30   #111
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik betaal evengoed belastingen als iemand die in de private sector werkt.
nee
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:40   #112
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Veel eenvoudiger. De pensioenen van de ambtenaren wat naar beneden, en het hiermede uitgespaarde geld gebruiken, om de pensioenen van de privé wat op te krikken. Zal tevens getuigen van een solidariteit der ambtenaren.
Dat zou gewoon diefstal zijn. Ambtenaren krijgen een hoger pensioen omdat ze daar godverdomme hun hele loopbaan maandelijks voor afdragen. Zelfstandigen doen dat niet, omdat ze er niet in slagen een degelijk systeem op poten te zetten. En weet je waarom dat niet lukt? Omdat ze voor de berekeningen hun WERKELIJKE INKOMSTEN zouden moeten aangeven. En iedereen weet waarom ze dat niet graag doen...

M.a.w.: een ambtenaar KAN niet frauderen met zijn inkomsten; een doosnee zelfstandige DOET NIETS ANDERS.
Dimmen, dus!
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:46   #113
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ten eerste liggen de barema's in de openbare sector lager dan in de private sector en bovendien wordt er van het loon in de openbare sector ook nog eens meer afgehouden dan van het loon in de private sector. Dat komt er op neer dat je als ambtenaar op het einde van de maand netto aanzienlijk minder op je bankrekening krijgt dan in de private sector.

Laat me maar weten wat je niet begrepen hebt.
Hoe? Moet ik je nu ook nog gaan uitleggen dat jij het duidelijk niet begrepen hebt?

Moest jouw gezever correct zijn, dan zouden jullie in de openbare sector meer verdienen dan in de privé. Dat volgt linea recta uit jouw stellingen. Dat je dat niet verstaat, is jouw probleem...

En face it: in de openbare sector sta je niets af. Voor je iets kan afstaan, moet je iets opbrengen, en dat is niet het geval.

Laatst gewijzigd door Sfax : 16 december 2007 om 17:48.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:49   #114
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dat zou gewoon diefstal zijn. Ambtenaren krijgen een hoger pensioen omdat ze daar godverdomme hun hele loopbaan maandelijks voor afdragen. Zelfstandigen doen dat niet, omdat ze er niet in slagen een degelijk systeem op poten te zetten. En weet je waarom dat niet lukt? Omdat ze voor de berekeningen hun WERKELIJKE INKOMSTEN zouden moeten aangeven. En iedereen weet waarom ze dat niet graag doen...
Ik als werknemer betaal net evenveel belastingen als een ambtenaar op mijn loon. En als ik dan een pensioen trek, dan is dat theoretisch hetzelfde als dat van een ambtenaar. Helaas is mijn pensioen geplafonneerd en dat van een ambtenaar niet.
Zoals ik voorheen al schreef, voor de lagere echolons is dit theoretisch hoger pensioen maar een doekje voor het bloeden. Maar de grote jongens, die vieren feest.

Citaat:
M.a.w.: een ambtenaar KAN niet frauderen met zijn inkomsten; een doosnee zelfstandige DOET NIETS ANDERS.
Dimmen, dus!
Escuseer? Net zoals werknemers hebben ambtenaren een volledig gekend loon. Maar net zoals alle werknemers de optie hebben om bij te verdienen in't zwart kunnen ambtenaren dat ook.
En bepaalde categoriën ambtenaren kunnen dit tijdens hun werk. Sommigen gebruiken hun "macht" zelfs om bij te verdienen. Of hebben we geen belastingscontroleurs die ook belastingsconsulent zijn?
Oud 16 december 2007, 17:49   #115
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doe je niet...

Laatst gewijzigd door Sfax : 16 december 2007 om 17:49.
Oud 16 december 2007, 17:54   #116
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik als werknemer betaal net evenveel belastingen als een ambtenaar op mijn loon. En als ik dan een pensioen trek, dan is dat theoretisch hetzelfde als dat van een ambtenaar. Helaas is mijn pensioen geplafonneerd en dat van een ambtenaar niet.
Zoals ik voorheen al schreef, voor de lagere echolons is dit theoretisch hoger pensioen maar een doekje voor het bloeden. Maar de grote jongens, die vieren feest.
O, maar van mij mag uw pensioen als werknemer in de privé gerust omhoog hoor!

Citaat:
Escuseer? Net zoals werknemers hebben ambtenaren een volledig gekend loon. Maar net zoals alle werknemers de optie hebben om bij te verdienen in't zwart kunnen ambtenaren dat ook.
En bepaalde categoriën ambtenaren kunnen dit tijdens hun werk. Sommigen gebruiken hun "macht" zelfs om bij te verdienen. Of hebben we geen belastingscontroleurs die ook belastingsconsulent zijn?
My point exactly! Wanneer een ambtenaar na zijn uren in 't zwart bijklust, bijvoorbeeld als belastingconsulent, dan doet hij dat per definitie als zelfstandige, toch?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 17:58   #117
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dimmen, dus!
Vervang ambtenaar door autochtoon en zelfstandige door "Marokkaan" of "Turk", en het kot zou waarschijnlijk te klein zijn...
Oud 16 december 2007, 18:05   #118
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, maar van mij mag uw pensioen als werknemer in de privé gerust omhoog hoor!
Ik ben te jong, ik geef de kans op een deftig staatspensioen minder dan %10.
En de mensen die over mijn pensioen beslissen zijn net diegenen die zichzelf zo rijkelijk hebben bedeeld.

Citaat:
My point exactly! Wanneer een ambtenaar na zijn uren in 't zwart bijklust, bijvoorbeeld als belastingconsulent, dan doet hij dat per definitie als zelfstandige, toch?
In zwart, dan is die ambtenaar evenzeer "tegen de wet in" bezig.
En "in bijberoep" zijn deze ambtenaren evenzeer onderworpen aan de wetgeving. Ergo, hun "uitgesteld" loon is alleen maar een extraatje dan.En ze kunnen nog beter frauderen, want ze zitten bij de bron van de regeltjes.
Oud 16 december 2007, 19:26   #119
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ge wordt grappiger met elke repliek, Rafke.

Ik wéét wel dat ge voor uw eigen winkel aan het pleiten bent, maar teveel is trop... Het bakerverhaaltje over de massale ontslagen onder de druk van de politiek is zo fantastisch dat zelfs de overheidsvakbonden het niet meer durven opdisselen.

Blah blah blah...
Je mag er gerust een beetje lacherig over doen als je je daardoor beter voelt hoor; mij niet gelaten. Ik draai ondertussen lang genoeg mee in het gemeentebestuur waar ik werk om te weten waar ik over spreek. Ik heb gewaardeerde en waardevolle niet-statutaire medewerkers zien vertrekken omdat ze plaats moesten ruimen voor iemand anders, iemand die niet hoefde te bewijzen wat hij kende, maar waar het niettemin duidelijk was wie hij kende. Massale ontslagen? Nee, natuurlijk niet. Daar gaat het hier toch helemaal niet over...

Citaat:
Oud 16 december 2007, 19:28   #120
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hoe? Moet ik je nu ook nog gaan uitleggen dat jij het duidelijk niet begrepen hebt?

Moest jouw gezever correct zijn, dan zouden jullie in de openbare sector meer verdienen dan in de privé. Dat volgt linea recta uit jouw stellingen. Dat je dat niet verstaat, is jouw probleem...

En face it: in de openbare sector sta je niets af. Voor je iets kan afstaan, moet je iets opbrengen, en dat is niet het geval.
Sorry, ik heb geen zin in deze idioterieën. Leer lezen wat er staat en kom dan nog eens terug.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be