![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terwijl de meeste koppels die elk op hun eigen job zitten en elk hun eigen sociale contacten hebben juist de koppels zijn die het snelste uit elkaar gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat volgens mij om het gevoel "man" en "vrouw" te zijn, waar toch nog een nuance mee is; het is niet louter zeggen van "Ok, nu wil alles met deze persoon voor de rest van mijn leven delen en elkaar gelukkig maken." Het is meer. Misschien zie ik dat verkeerd, maar ik ben nog nooit aan een relatie begonnen (voor zover ik er veel ervaring mee heb) met het gedacht dat het niet voor altijd zou zijn en dat het niet gebaseerd was op de wil om samen te werken aan elkaars geluk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij gaat het wel degelijk om een attitude die je bevestigt, en niet om een inzegening om een bepaalde attitude vorm te geven. Dat is misschien ook wel een hedendaags probleem: dat een groot deel van de mensen die scheiden hun huwelijk aanschouwden als een institutionalisering waarna een attitude - van elkaar als "man" en "vrouw" te aanzien - zou volgen. Dit ondánks het feit dat men, meer dan vroeger, de tijd heeft om zulke relatie en attitude vóór het huwelijk op te bouwen. Interessant te zien bij het afwegen van de geschiedenis is dat waar mensen vroeger vaak minder de kans kregen om elkaar te leren kennen en die attitude op te bouwen dan nu, ze toch a priori vaak het huwelijk beschouwden als een inzegening van een gevoel dat reeds moest bestaan, en niet als een voorbode van wat zou moeten komen. Uiteraard lag vroeger de connotatie man-vrouw en liefde nog iets verder dan nu, maar er vallen volgens mij wel degelijk parallellen te trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als ik er nu met jullie over praat, telt dat dan ook ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() De enige verandering die je mag verwachten volgens onderzoek is trouwens een toegenomen kans op de sleur van de relatie. Het is ook gewoon een kwestie van definities denk ik. Ik zou - moest ik het ooit meemaken - voor het huwelijk niet graag mevrouw + achternaam van vriend genoemd worden. Ik zou mijn man ook niet voorstellen als mijn man, maar wel als mijn vriend, of mijn verloofde indien het zeker is dat we gaan trouwen (God, bespare het mij). Pas nadat we getrouwd zijn zou ik zeggen dat hij mijn man is. Er is geen reden waarom dat ook een attitudeverandering zou moeten impliceren. De beslissing om te huwen, impliceert dat er al zo'n "attitudeverandering" is geweest. Lang voor het huwelijk hebben jullie beide beslist om van 'ik zie je graag of ik hou van je' levenslang bij mekaar te blijven. Of daar ga ik toch vanuit. Een beter voorbeeld is misschien zoals het inschrijven van een nieuwgeborene: het is niet dat deze pas bestaat op het moment dat je hem inschrijft, daarvoor is hij namelijk al geboren. Maar hij wordt hierdoor wel een erkende burger van de samenleving. Met het huwelijk maak je de samenleving ook kenbaar dat je voor mekaar gekozen hebt. Die keuze gebeurt niet op de dag van de trouw, mag ik hopen. Maar ruim voordien. Edit: het begrip attitude is ook niet zo zinvol gebleken.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 december 2007 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Citaat:
![]() zoals hier in dit topic al gezegd geweest: we hebben steeds meer keuzes, steeds meer opties. vroeger stond het leven voor de meeste mensen al redelijk 'vast' op je 20e. Nu beginnen de keuzes pas op je 20e. Dus op de leeftijd waarop velen een 'vaste relatie' aangaan. Dat moet haast wel botsen. Het is een zeer wankel evenwicht. Uit onderzoek (dat ik aub hoop ik niet moet gaan opsporen) is gebleken dat mensen gelukkiger worden naarmate ze hun eigen keuzes keuzes maken, maar dat ze net depressief worden bij een teveel aan keuzes. Veel mensen lopen verloren in die warboel aan keuzes, ik inclusief. Let op, ik ben tevreden dat mensen in onze samenleving heden ten dage keuzevrijheid hebben. Ik zou het niet anders willen. Maar we gaan er nog een beetje moeten mee leren omgaan, zo lijkt me. Ik generaliseer nu natuurlijk, er zijn veel mensen die daar wel mee kunnen omgaan. Maar toch. Ik vind het absoluut geen schande dat een relatie verbroken wordt omdat de betrokken partijen andere levenskeuzes willen maken. Ik vind dat zelfs een goeie reden. We hebben nu onze keuzevrijheid, laten we ze dan ook gebruiken. Meer nog, we kùnnen niet anders dan ze gebruiken. Bij je partner blijven, ook al wil je helemaal andere dingen in je leven, is heden ten dage óók een keuze. De impact van bij een 'verkeerde' partner te blijven is nu dan ook groter dan vroeger: je hebt niet alleen het nadeel van bij een 'verkeerde' partner te zitten (wat vroeger ook zo was), maar nu heb je ook nog meer dan vroeger zelf de verantwoordelijkheid te dragen voor die keuze. Vroeger kon je het nog vaker eens steken op externe factoren en gelaten reageren met 'het is nu zo'. Nu zijn je keuzes je éigen keuzes (interne factoren) en je kunt die veranderen (daar gaat 'het is nu zo'). Ik vind het dus ook niet erg dat er nu meer koppels uit elkaar gaan dan vroeger. Tot zolang dat uit elkaar gaan maar respectvol en overdacht gebeurt. En vooral: goed nadenken voor je kinderen op de wereld zet. Maar daar zijn we precies mee bezig, straks is de gemiddelde leeftijd waarop een vrouw haar eerste kind krijgt 50 of zo ![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zeg gewoon wat er in me op kwam bij het lezen van Big F's post.
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() natuurlijk, grapjurk.
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 18 december 2007 om 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() niet per sé.
wat ik schrijf kun je volledig plaatsen binnen de systeemtheorie. 't is niet omdat je er 'onverwerkt verleden' ziet staan dat het daarom psychoanalyse is. tuurlijk kun je dat plaatsen binnen een psychoanalytisch kader. Maar je kunt dat evengoed plaatsen binnen de cognitieve gedragstheorie. Van mij ga je zelden iets psychoanalytisch lezen, aangezien ik in de eerste plaats toch wel overduidelijk systeemtheoretisch en -therapeutisch denk.
![]() |
#75 |
|
![]() Tot de ambtenaar van de burgerlijke stand ons scheidt.
![]() |