Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2007, 00:31   #301
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Slaap jij rustig voort, als je niet bereid bent om wat ruimer te denken, kan ik ook niet aan doen.

Zeg me nu maar wat je uiteindelijk wil bereiken met die economie van je ?
Welke' economie?
Ik probeer economie te bestuderen aan de hand van de praxiologische methode, zoals ontwikkeld door de Oostenrijkse economische school. Niet veel meer dan dat.

De praxiologische benadering is dat mensen handelen. Het waarom van dat handelen is niet relevant. (Dat is voor psychologen, filosofen, etc.)
Als je, bijvoorbeeld, rechtvaardigheid in de samenleving wilt krijgen door iedereen even veel te laten verdienen, be my guest. Ik kan je zeggen hoe je dat het beste kan doen, door de praxiologische benadering. (Het zal echter wel zijn dat iedereen even weinig heeft.)

Economie is voornamelijk een studie van het menselijk handelen. Hoe mensen behoren te handelen is een zaak die niet wordt behandeld door de economie.
De vraag: 'wat je wilt bereiken met die economie' is dan ook een vraag die aantoont dat je het niet begrepen hebt. Het is immers een dubbele vraag. (Net zoals je zegt: 'sla je je vrouw nog altijd zo hard?' Ik heb mijn vrouw nooit geslaan!) Jij stelt immers dat ik 'ergens naar toe zou willen met 'die economie''. Ik zou niet weten naar waar ik 'toe zou willen'. Ik analyseer. Het is een wetenschap. Normatieve uitspraken zijn voor anderen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 00:33   #302
MIS
Banneling

Standaard

Als je, bijvoorbeeld, rechtvaardigheid in de samenleving wilt krijgen door iedereen even veel te laten verdienen, be my guest. Ik kan je zeggen hoe je dat het beste kan doen, door de praxiologische benadering. (Het zal echter wel zijn dat iedereen even weinig heeft.)

Belachelijk ben je, geld wordt bijgedrukt uit het niets, domoor dat je bent
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 00:36   #303
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Adrian, een andere dan.

Oefening voor de econoom

Situatie en basis

· Een inflatoire economie heeft een ‘normaal’ geacht inflatiecijfer van 3 %

· Dit wil zeggen dat bvb. een brood van 2 Euro vandaag (2007) in het jaar 2050 ongeveer 7 Euro gaat kosten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS
Grappig, en rekenen lukt niet meer of wat ?
8,023 euro zal dat brood dan kosten, geen 7 euro.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 00:44   #304
MIS
Banneling

Standaard

Savatage

Ongeveer, het stond er nochtans bij, makkelijker om te rekenen ...

Enfin
Oud 24 december 2007, 00:45   #305
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Belachelijk ben je, geld wordt bijgedrukt uit het niets, domoor dat je bent

Ja, en geld bijdrukken uit het niets is positief?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 24 december 2007, 00:50   #306
MIS
Banneling

Standaard

Pfff … denk dat ik een wetsvoorstel ga indienen om psychische blindheid af te schaffen, we komen er nergens mee, zo blijkt

Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.

Robert H. Hemphill, voormalig Credit Manager van de Federal Reserve Bank, Atlanta, Georgia

Halleluja ... waar gaat dit nog eindigen
Oud 24 december 2007, 00:52   #307
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pfff … denk dat ik een wetsvoorstel ga indienen om psychische blindheid af te schaffen, we komen er nergens mee, zo blijkt

Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.

Robert H. Hemphill, voormalig Credit Manager van de Federal Reserve Bank, Atlanta, Georgia

Halleluja ... waar gaat dit nog eindigen
Ik heb je al eens proberen uit te leggen dat dat citaat ondersteunt wat ik en Percalion blijven zeggen... Niet wat jij hier uit je kas probeert te lullen.

Ik zal het nog eens vragen.
Is het - of is het niet - positief dat men 'geld uit het niets bijprint'?

En nog een extra vraagje. Waarom zeg je dat ik een domoor ben, op basis van dit tekstje:
Citaat:

Leg het mij eens uit. Wat snap ik dan niet goed? Wat is de relevantie van 'geld wordt uit het niets gedrukt'?
Oud 24 december 2007, 01:20   #308
MIS
Banneling

Standaard

Adrian, denk nu toch eens na. Het is niet om te lachen dat ik dat zeg hoor.

Uiteraard ondersteunt dat citaat waar we nu al heel de tijd over bezig zijn, ik zeg niet anders maar vervolgens verzand je in allerhande toestanden zonder dat probleem zelf aan te pakken, daar gaat het dan om. Waarom dat zo is, heeft dan met je denken te maken, je hervalt steeds terug in die achterhaalde denkpatronen waardoor je het probleem via allerhande knip, plak, trek en duwwerk gaat proberen op te lossen. Zo los je dat niet op en is in lijn met wat Einstein ooit geopperd heeft maar zelden begrepen wordt. De mensheid krijgt z’n problemen niet opgelost binnen hetzelfde denkpatroon dan dat ze veroorzaakt worden. Dat kan je dan aflezen in studiewerk over de menselijke psyche en de verschillende perceptieniveaus die men hier onderscheidt. Vandaar dat ik daar naar verwijs maar dat ontken je liever, ook een begrijpelijke reactie overigens. De menselijke psyche heeft zo van die eigenaardige trucjes om zichzelf te belazeren, als filosoof zou je dat moeten weten, niet dan ?

Kijk nu eens heel rustig naar het onderstaande, misschien een nieuwe vorm van meditatie wordt het nog, weet het ook niet meer hoe ik je dat moet uitleggen.

1. er wordt geld bijgedrukt uit het niets
2. onze regering zegt dat er een tekort is om de pensioenen te betalen

Je krijgt dat (echt waar) aan een kind niet uitgelegd, een kind denkt al snel dat grote mensen gek zijn en hebben dan zelfs geen ongelijk.

Het gaat dus om de absurditeit van heel dit monetaire systeem dat economie heeft omgevormd tot monopoly. Probeer je contemplatieve geest eens boven te halen, er is helemaal geen financieel probleem, er is enkel een probleem met ons denken over geld en economie. De tragische grap is dat een dergelijke eenvoud niet begrepen wordt maar ook dat werd netjes bestudeerd.

Wat is nu uiteindelijk het probleem, denk je ?
Oud 24 december 2007, 01:24   #309
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hempbill klaagt de geldcreatie aan.
Citaat:
We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet.
Ik en percalion ook.

Hij suggereert dat we erover moeten nadenken.

Dat hebben een heleboel wijze economen al gedaan.
Ik en Percalion zeggen wat zij zeggen.

G-O-U-D-S-T-A-N-D-A-A-R-D

Dat is een radicale verandering van het huidige systeem. Een radicale verbetering.

Soit.
Ik krijg dat aan een kind uitgelegd. Percalion nog beter. Hij heeft het dan ook al vaak genoeg geprobeerd. Je wenste het niet te begrijpen.

Er is wél een financieel probleem. De dag dat je het verschil snapt tussen 'geldhoeveelheid' en 'welvaart' spreken we verder.
Oud 24 december 2007, 01:25   #310
MIS
Banneling

Standaard

Is het - of is het niet - positief dat men 'geld uit het niets bijprint'?

Absurditeit is niet uit te drukken in positief of negatief, dat is en blijft absurd.
Oud 24 december 2007, 01:25   #311
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik noteer dat je niet in staat bent te begrijpen wat het citaat dat je aanhaalt zegt.
Oud 24 december 2007, 01:36   #312
MIS
Banneling

Standaard

Adrian, de goudstandaard gaat daar niets aan veranderen zolang we ons denken niet veranderen over geld en economie. Je kan morgen geld koppelen aan de kerstballen in de kerstboom, zolang de maatschappij andere dingen niet massaal gaat erkennen, kom je steeds tot hetzelfde resultaat. Studie over de menselijke psyche is relatief gezien vrij nieuw als wetenschap maar het is dat nobele studiewerk dat ons zal begeleiden naar een verwachte paradigmaverschuiving die nu volop in de maak is. Vandaar ook de verhoogde spanning en de financiële crises. Echt waar Adrian, er zijn wetenschappers die dit alles zeggen tegen onze politiekers maar die houden zich liever bezig met BHV. Nochtans heb ik nog maar net van een zeer gekend politicus een antwoord gekregen dat we inderdaad ons veel meer moeten richten op dergelijke studies, het was op zich al een hele geruststelling eens te horen dat ook dergelijke politiekers bestaan. Ik bedoel maar, ik ben niet de enige die onzin uitkraamt, begrijp je ? Het is een kwestie van aandacht.
Oud 24 december 2007, 01:39   #313
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Adrian, de goudstandaard gaat daar niets aan veranderen zolang we ons denken niet veranderen over geld en economie.
De goudstandaard is een andere vorm van denken in de economie...

Enfin, sebiet ga je een inflatoire monetarist vergelijken met een oostenrijker.:')
Oud 24 december 2007, 01:40   #314
MIS
Banneling

Standaard

Ik noteer dat je niet in staat bent te begrijpen wat het citaat dat je aanhaalt zegt.

Adrian, lees eerst iets over hoe de menselijke psyche werkt en wat zelfontwikkeling wil zeggen. Probleem is dat je dat zelf niet ziet wanneer je bevestigt wat ik net schreef inzake ontkenning. Neem dit niet als een verwijt, zo werkt dat beestje nu éénmaal.
Oud 24 december 2007, 01:42   #315
MIS
Banneling

Standaard

Adrian, waarom geven we niet gewoon iedereen meer.

Al eens over nagedacht, kan toch ook, niet dan ? Enfin, gelukkig dat electronen de neiging hebben om alsmaar rond te tollen, anders konden we door elkaar heen lopen, zou geen zicht zijn natuurlijk.

Laatst gewijzigd door MIS : 24 december 2007 om 01:44.
Oud 24 december 2007, 01:47   #316
MIS
Banneling

Standaard

Adrian, weet je wat, we doen morgen verder ... ik hoop dat je toch nog een rustige nacht tegemoet gaat en dat je niet wordt overvallen door een bende dollars of zo .. zou wat zijn ...

CU
Oud 24 december 2007, 10:13   #317
MIS
Banneling

Standaard

Adrian (en anderen), speciaal voor je kerstmis

http://www.news.com.au/perthnow/stor...005375,00.html

Geen grapje hé en om eens serieus over na te denken tijdens deze warme dagen, kijk ook eens naar het verschil tussen links en rechts denken. Ook in functie van The Money Illusion Syndrome te hanteren, zo lijkt me.

Succes

ps : je kan de dame in kwestie ook laten stoppen met dansen, probeer maar
Oud 24 december 2007, 10:52   #318
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

De werkelijkheid is datgene wat niet weggaat als je het negeert.

The issue has been obfuscated by the endeavors of governments and powerful pressure groups to disparage economics and to defame the economists. Despots and democratic majorities are drunk with power. They must reluctantly admit that they are subject to the laws of nature. But they reject the very notion of economic law. Are they not the supreme legislators? Don't they have the power to crush every opponent? No war lord is prone to acknowledge any limits other than those imposed on him by a superior armed force. Servile scribblers are always ready to foster such complacency by expounding the appropriate doctrines. They call their garbled presumptions "historical economics." In fact, economic history is a long record of government policies that failed because they were designed with a bold disregard for the laws of economics.

(L. von Mises)
Oud 24 december 2007, 11:00   #319
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zover ik weet is er geen enkel liberaal land ter wereld - je weet wel, waar de overheid niét mengt in het economische leven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Geen enkel, integendeel. Duitsland na WO II heeft wel een poging gedaan (de Erhard-hervormingen waren geïnspireerd op het werk van Röpke, en die was dan weer geïnspireerd door Mises), o.a. met de invoering van een nieuwe munt. De algemene tendens was echter in de andere richting, zeker na Keynes' General Theory.
Ik had verwacht dat jullie bijvoorbeeld Chili onder Pinochet zou noemen. Maar soit.

Hebben jullie je wel eens afgevraagd, in het kader van de praxeologie, waarom landen deze ‘superieure’ gedachtegang van de Oostenrijkse school niet hebben uitgeprobeerd. In de honderd jaar van zijn bestaan, in zoveel landen op de wereld, zou toch wel ergens iemand hebben gepoogd een land volgens de theorieën van de Oostenrijkse school in te richten.
De praxeologie veronderstelt vooral dat vooral in de praxis een theorie echt goed ontwikkeld kan worden. Het is dan bijzonder sneu dat je alleen op basis van theoretische gronden kan pleiten.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2007, 11:10   #320
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik had verwacht dat jullie bijvoorbeeld Chili onder Pinochet zou noemen. Maar soit.
Net niét! Friedman en Mises zijn elkaars tegenpolen wat betreft monetair beleid, en daarover gaat het toch net, dacht ik.
Citaat:
Hebben jullie je wel eens afgevraagd, in het kader van de praxeologie, waarom landen deze ‘superieure’ gedachtegang van de Oostenrijkse school niet hebben uitgeprobeerd. In de honderd jaar van zijn bestaan, in zoveel landen op de wereld, zou toch wel ergens iemand hebben gepoogd een land volgens de theorieën van de Oostenrijkse school in te richten.
Belastingen verminderen, uitgaven verminderen, inflatie stoppen, geen oorlog voeren, geen populistische maatregelen invoeren. Dat is allemaal bijzonder onpopulair.
Citaat:
De praxeologie veronderstelt vooral dat vooral in de praxis een theorie echt goed ontwikkeld kan worden.
Dat, beste Sjaax, is volslagen - maar dan echt volsl�*gen - bullshit. Maar ik neem aan dat er hier ergens op dit forum berichten zullen zijn die dat standpunt onderbouwen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be