Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2007, 15:54   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Beesten halen betere beursresultaten dan dure analisten - nogmaals de zever-economie

Het catastrofen-kapitalisme is hier al meermaals besproken (zie de Shock Doctrine), evenals de zever-economie.

Welnu, in het hoofdstuk zever-economie vinden we weer een mooie illustratie van de mechanismen en de waarde van dat systeem in een experiment van Nova en het Financieele Dagblad.

-vijf beesten (dolfijnen) stelden een aandelenportfolio op met een top-5 van bedrijven; heel duur betaalde 'beursanalisten' deden hetzelfde

-de beesten haalden een rendement van 27%; de zever-consultants maakten 10% verlies

http://www.nieuws.nl/492464

Vorig jaar scoorde een gorilla even sterk dan de zever-economisten.

We zullen dit experiment nog een paar keer moeten overdoen, maar het mag niemand verbazen als mocht blijken dat de zever-economie inderdaad gebouwd is op zever, zever en nog eens zever.

Wellicht is het verstandiger uw geld aan een aap toe te vertrouwen, dan aan een dure, hoogopgeleide, kapitalistische beursanalist.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 15:56   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Het catastrofen-kapitalisme is hier al meermaals besproken (zie de Shock Doctrine), evenals de zever-economie.

Welnu, in het hoofdstuk zever-economie vinden we weer een mooie illustratie van de mechanismen en de waarde van dat systeem in een experiment van Nova en het Financieele Dagblad.

-vijf beesten (dolfijnen) stelden een aandelenportfolio op met een top-5 van bedrijven; heel duur betaalde 'beursanalisten' deden hetzelfde

-de beesten haalden een rendement van 27%; de zever-consultants maakten 10% verlies

We zullen dit experiment nog een paar keer moeten overdoen, maar het mag niemand verbazen als mocht blijken dat de zever-economie inderdaad gebouwd is op zever, zever en nog eens zever.

Wellicht is het verstandiger uw geld aan een aap toe te vertrouwen, dan aan een dure, hoogopgeleide, kapitalistische beursanalist.
Om de beesten, uit ethische overwegingen, dergelijke oervervelende menselijke (onmenselijke) excercities te besparen, opteer ik voor het werpen met runen voor het samenstellen van mijn beleggingsportefeuille.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 december 2007 om 15:57.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 16:11   #3
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Volgend jaar spelen ze weer tegen elkaar, voor de statistici. Ik hou het voorlopig op Paul D'Hoore.

Citaat:
Volgend jaar willen de analisten het opnieuw opnemen tegen de dolfijnen. Volgens hen is het 'megarendement' van de dolfijnen toeval.
Het artikel uit de krant

Laatst gewijzigd door Ovidius : 28 december 2007 om 16:19.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 16:13   #4
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Volgend jaar spelen ze weer tegen elkaar, voor de statistici. Ik hou het voorlopig op Paul D'Hoore.

Het artikel uit de krant
Ik wilook wel een Paul d'hoore of een beleggingsanalist in mijn akwarium.
Oud 28 december 2007, 16:30   #5
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het artikel uit de krant

Onder de breedsmoelmakaken (Macaca fascicularis) lijkt Paul D'Hoore me inderdaad niet de domste. Wel de lelijkste.

Goede keuze.
Oud 28 december 2007, 16:59   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oud nieuws hoor. Het probleem met mensen of andere objecten op te sporen om een bepaald rendement te halen is het feit dat de invloed van toeval enorm is. Je kan m.a.w. nooit een betrouwbare belegger vinden die je met voldoende kans telkens opnieuw een positief rendement kan realiseren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 17:00   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het artikel uit de krant

Heb je 'm ook gelezen Ovidius? Ik heb zijn vorige gelezen en ben van plan de bovenstaande volgende week te kopen
Oud 28 december 2007, 17:02   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
-We zullen dit experiment nog een paar keer moeten overdoen, maar het mag niemand verbazen als mocht blijken dat de zever-economie inderdaad gebouwd is op zever, zever en nog eens zever.
Neen, dit is gewoon de invloed van het toenemend aantal speculanten op de beurs.
Oud 28 december 2007, 17:11   #9
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Heb je 'm ook gelezen Ovidius? Ik heb zijn vorige gelezen en ben van plan de bovenstaande volgende week te kopen
Dat gaat er zeker nog van komen, op de één of andere manier kan die man het zo geloofwaardig uitleggen dat ik hem geloof, ook begrijpbaar voor leken. Verder mogen zijn prestaties gezien worden, ik denk niet dat hij het nog voor het geld moet doen ondertussen.

Laatst gewijzigd door Ovidius : 28 december 2007 om 17:12.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 17:33   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat gaat er zeker nog van komen, op de één of andere manier kan die man het zo geloofwaardig uitleggen dat ik hem geloof, ook begrijpbaar voor leken. Verder mogen zijn prestaties gezien worden, ik denk niet dat hij het nog voor het geld moet doen ondertussen.
Hij legt het ook op een ietswat ludieke manier uit en hij kan het goed vertellen. Als ik zijn nieuwe boek uitheb ga ik me wat meer verdiepen in de beleggingsliteratuur.
Oud 28 december 2007, 21:56   #11
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

eens we de boel nationaliseren zal het rap gedaan zijn met de beleggingsadvieskes.
dan kunnen de zwetseconomen zich nuttig maken in de limburgse steenkoolmijnen, zodat ze ook eens leren wat werken is.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 22:01   #12
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik wilook wel een Paul d'hoore of een beleggingsanalist in mijn akwarium.
Onvoorzichtige!!Weet jij wel hoeveel Paul D'hoore eet?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 22:14   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
eens we de boel nationaliseren zal het rap gedaan zijn met de beleggingsadvieskes.
Ja, dan kunnen de politici het geld beleggen. Daar zijn ze erg goed in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 22:34   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dit is gewoon de invloed van het toenemend aantal speculanten op de beurs.
Hoe bedoelt ge dat precies? Hoe meer speculanten, hoe minder de kans op een hoog rendement voor beleggingsexperts?

En als dat zo is (en de beurs dus niet meer interessant is), wat wordt dan de nieuwe plek voor beleggers?
Oud 28 december 2007, 22:35   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
dan kunnen de zwetseconomen zich nuttig maken in de limburgse steenkoolmijnen, zodat ze ook eens leren wat werken is.
Goed idee, steenkool is trouwens volledig terug hip en beleggen is passé. Dus dat klopt gewoon volledig.
Oud 29 december 2007, 02:29   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud nieuws hoor. Het probleem met mensen of andere objecten op te sporen om een bepaald rendement te halen is het feit dat de invloed van toeval enorm is. Je kan m.a.w. nooit een betrouwbare belegger vinden die je met voldoende kans telkens opnieuw een positief rendement kan realiseren.

Die boekjes die vol staan met tips moet je zeker niet altijd geloven.
Je zou je de vraag kunnen stellen als die analisten in die boekjes het toch zo goed weten, waarom getroosten ze zich dan nog de moeite die boekjes te maken, ze kunnen véél meer op de beurs verdienen met minder moeite.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 03:06   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Die boekjes die vol staan met tips moet je zeker niet altijd geloven.
Je zou je de vraag kunnen stellen als die analisten in die boekjes het toch zo goed weten, waarom getroosten ze zich dan nog de moeite die boekjes te maken, ze kunnen véél meer op de beurs verdienen met minder moeite.
Dat is wel niet zo vanzelfsprekend. Paul D'Hoore geeft in zijn eerste boek ook geen directe beleggingsadviezen, hij legt simpelweg de basiswerking van de beurs uit. Het zijn die basisconcepten die de meeste standaard-beleggers al verwaarlozen.
Oud 29 december 2007, 03:15   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wel niet zo vanzelfsprekend. Paul D'Hoore geeft in zijn eerste boek ook geen directe beleggingsadviezen, hij legt simpelweg de basiswerking van de beurs uit. Het zijn die basisconcepten die de meeste standaard-beleggers al verwaarlozen.
Ik bedoelde de ontelbare boekjes met tips waarin analisten aanraden aandeel x of y te kopen.
Wat Paul D'Hoore zijn boek betreft heb je gelijk. Ik heb dat ook liggen en dat is inderdaad een heel goed boek voor al wie op de beurs actief is.

Ps: Komt er een tweede boek uit?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 11:37   #19
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Onvoorzichtige!!Weet jij wel hoeveel Paul D'hoore eet?
Een ton plankton? Per dag?
Oud 29 december 2007, 13:15   #20
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik bedoelde de ontelbare boekjes met tips waarin analisten aanraden aandeel x of y te kopen.
Wat Paul D'Hoore zijn boek betreft heb je gelijk. Ik heb dat ook liggen en dat is inderdaad een heel goed boek voor al wie op de beurs actief is.

Ps: Komt er een tweede boek uit?
Ja, het bovenstaande boek "179% hoger". Hopelijk is het even goed als z'n eerste .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be