Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2007, 22:13   #81
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
En Luc, knap dat je dat gedaan hebt in Cambodja. Mag ik er wat meer over weten aub. Was dit een project ofzo en wat is er nu nog van aan ?
Oef, dat ik van jou een compliment krijg. Hopelijk kun je je inbeelden dat niet alle 'blokkers' onmensen zijn.

Je mag er gerust wat meer over weten.
Ik ontmoette bij de tempels van Angkor (nabij Siem Reap) een meisje van 17 die wel veel talent had maar die geen mogelijkheden. Ze verkocht postkaarten en coca-cola en verdiende 1 dollar per dag. We bezochten haar ouders, en uiteindelijk kon ik ze aan een job helpen in een guesthouse. We hielden contact eerst via post, later email. haar familie sliep in een 'slecht konijnekot'. Eerst werd de basis voor een paalwoning gebouwd (platform en dak). Toen ik bij een volgend bezoek zag dat het geld goed gebruikt werd, werd de woning verder afgewerkt. Zijzelf heeft nu een goede job in een van de betere hotels. Een succesverhaal.
Het is niet altijd zo. Men moet het geluk hebben iemand te vinden die wat in zich heeft om vooruit te geraken in het leven.
Want zomaar geld geven is dikwijls boter aan de galg. Zoals met permissie gezegd, ook het geval is met de vele miljarden die Wallonië onvangt. Ik kan echt niet begrijpen dat jullie 'progressieven' daar bewust en halsstarrig de ogen voor sluiten
De andere goedkope woning was voor een meisje die beide benen verloor bij de ontploffing van een landmijn. Ze vond hulp bij 'Handicap International' die alle invaliden gratis helpt met kunstledematen en rolstoelen. Dat centrum were in gang gezet door Walen, maar draait nu volledig op lokale kracht.
Ik heb foto's van bovenstaande. Indien je dat echt interesseert kan ik je die bezorgen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 22:24   #82
vooruit
Gouverneur

Standaard

.

Laatst gewijzigd door vooruit : 28 december 2007 om 22:25.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 23:13   #83
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Oef, dat ik van jou een compliment krijg. Hopelijk kun je je inbeelden dat niet alle 'blokkers' onmensen zijn.

Je mag er gerust wat meer over weten.
Ik ontmoette bij de tempels van Angkor (nabij Siem Reap) een meisje van 17 die wel veel talent had maar die geen mogelijkheden. Ze verkocht postkaarten en coca-cola en verdiende 1 dollar per dag. We bezochten haar ouders, en uiteindelijk kon ik ze aan een job helpen in een guesthouse. We hielden contact eerst via post, later email. haar familie sliep in een 'slecht konijnekot'. Eerst werd de basis voor een paalwoning gebouwd (platform en dak). Toen ik bij een volgend bezoek zag dat het geld goed gebruikt werd, werd de woning verder afgewerkt. Zijzelf heeft nu een goede job in een van de betere hotels. Een succesverhaal.
Het is niet altijd zo. Men moet het geluk hebben iemand te vinden die wat in zich heeft om vooruit te geraken in het leven.
Want zomaar geld geven is dikwijls boter aan de galg. Zoals met permissie gezegd, ook het geval is met de vele miljarden die Wallonië onvangt. Ik kan echt niet begrijpen dat jullie 'progressieven' daar bewust en halsstarrig de ogen voor sluiten
De andere goedkope woning was voor een meisje die beide benen verloor bij de ontploffing van een landmijn. Ze vond hulp bij 'Handicap International' die alle invaliden gratis helpt met kunstledematen en rolstoelen. Dat centrum were in gang gezet door Walen, maar draait nu volledig op lokale kracht.
Ik heb foto's van bovenstaande. Indien je dat echt interesseert kan ik je die bezorgen.
Ja ben echt wel nieuwsgierig. Misschien het best digitaal ? Enne ik heb het hier al eens gezegd, mijn beste vreind is VB'er dus waarom zou ik zeggen dat alle blokkers onmensen zijn.
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 23:31   #84
luc broes

Standaard

Citaat:
Ja ben echt wel nieuwsgierig. Misschien het best digitaal ? Enne ik heb het hier al eens gezegd, mijn beste vreind is VB'er dus waarom zou ik zeggen dat alle blokkers onmensen zijn.
Je 'standaarduitrusting' op dit forum getuigt van een zeer eenzijdige en krampachtige veroordeling van een partij en zeker van mensen die je amper of niet kent. Ik vind dat onbetamelijk.
Ik zou zoiets nooit doen.
Ik vetrek meestal van het standpunt dat de andere eerlijk is en mogelijk zelfs (een beetje) gelijk heeft. Jij blijkt dat niet te doen.
Bezorg me je email adres en ik stuur je foto's.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 december 2007 om 23:32.
Oud 29 december 2007, 11:33   #85
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je 'standaarduitrusting' op dit forum getuigt van een zeer eenzijdige en krampachtige veroordeling van een partij en zeker van mensen die je amper of niet kent. Ik vind dat onbetamelijk.
Ik zou zoiets nooit doen.
Ik vetrek meestal van het standpunt dat de andere eerlijk is en mogelijk zelfs (een beetje) gelijk heeft. Jij blijkt dat niet te doen.
Bezorg me je email adres en ik stuur je foto's.
Laat het me zo zeggen. Ik zeg met mijn onderschrift wat jullie zeggen over de Walen. Omwille van slecht bestuur daar scheren jullie elke Waal over dezelfde kam. Ik zeg niet dat VB dit of dat slecht doet maar de mensen in mijn onderschrift hebben wel wat op hun kerfstok. Maar of dat nu wil zeggen dat voor elke VB'er betwijfel ik ten sterkste.

Wat niet wegneemt dat ik van het VB niets moet hebben. Teren op vreemdelingenproblemen en vooraal het feit dat men zich ginder voordoet als partij voor de kleine man terwijl het tegendeel waar is dat valt niet in mijn smaak.
Oud 29 december 2007, 12:17   #86
luc broes

Standaard

Citaat:
Laat het me zo zeggen. Ik zeg met mijn onderschrift wat jullie zeggen over de Walen. Omwille van slecht bestuur daar scheren jullie elke Waal over dezelfde kam. Ik zeg niet dat VB dit of dat slecht doet maar de mensen in mijn onderschrift hebben wel wat op hun kerfstok. Maar of dat nu wil zeggen dat voor elke VB'er betwijfel ik ten sterkste.

Wat niet wegneemt dat ik van het VB niets moet hebben. Teren op vreemdelingenproblemen en vooral het feit dat men zich ginder voordoet als partij voor de kleine man terwijl het tegendeel waar is dat valt niet in mijn smaak.
Wij scheren niet alle Walen over dezelfde kam.
Wij stellen wel vast dat:
in wallonië de corrupte PS incontournable gemaakt wordt (werd) door de waalse kiezer.
dat het % overheidspersoneel, werklozen, ziekteverzuim onredelijk hoog is;
dat hun zeer duur onderwijs ondermaats is enz;
dat de transfers onredelijk hoog zijn en niets oplossen, wel integendeel.

Dat zijn feiten die jullie 'progressieven' onder tafel vegen in naam van 'solidariteit', die in feite een onaanvaardbre diefstal is.

Je onderschrift demoniseert personen zonder specifieke beschuldiging.
Ik vraag me af wat je bv aan te merken hebt op Johan Demol.

'Teren' de syndikaten op wantoestanden in de fabrieken?
Het VB heeft mogelijk soms te brutaal gereageerd op het vreemdelingenprobleem dat door alle anderen veroorzaakt werd en/of onder het tapijt geveegd.
Die zgn verrijking wordt vooral gepropageerd door de grote heren van het systeem die genieten van alle positieve zaken van diversiteit en globalisatie. De kleine man die zucht in de onleefbare wijken van onze steden draagt de zwaarste last en krijgt het verwijt van onverdraagzaamheid en racisme.
Dat valt niet in mijn smaak.
Oud 29 december 2007, 16:49   #87
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Jawel, Oost-Duitsland. Die kregen proportioneel gezien zelfs drie keer méér dan Zuid-België, maar de werkloosheid is er nog altijd 16%.
Dus... Wat leren we hieruit?
Dat transfers niet bijdragen aan het economisch herstel.
En wat gaan we dan doen?
De Vlaams-Waalse transfers stopzetten.
En hoe gaan we dat doen?
Splitsing van de sociale zekerheid.
En wat zal er dan gebeuren?
Dan zal Wallonië er terug bovenop geraken, net zoals Vlaanderen in de 2e helft van de 20e eeuw dat ook deed (zonder financiële steun (J. Hannes)).
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 17:23   #88
Zam
Burger

Zam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen betaalt echter per dag 30 miljoen euro aan Wallonië.
Dat vinden wij -'egoïsten'- natuurlijk niet zo leuk.
Gisteren nog in het nieuws, de Vlaamse overheid sluit het jaar af met een begrotingsoverschot van ongeveer 780 miljoen euro. Blijkbaar zijn we nog te gierig geweest volgens onze standaard.

Alle egoisten zouden i.p.v. naar de mooi ogende geldsommen beter eens naar hun eigen huidige levensstandaard kijken. Heb je iets tekort? Ik dacht het niet! Stop dan met zagen en klagen!

Vandaag nog in De Morgen:
Citaat:
Met het overschot van 780 miljoen euro is Vlaanderen één van de twee rijkste regio's ter wereld. Naast Vlaanderen is alleen de Oostenrijkse deelstaat Oberösterreich schuldenvrij. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

http://www.directdemocracy.be
Zam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 17:26   #89
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zam Bekijk bericht
Gisteren nog in het nieuws, de Vlaamse overheid sluit het jaar af met een begrotingsoverschot van ongeveer 780 miljoen euro. Blijkbaar zijn we nog te gierig geweest volgens onze standaard.

Alle egoisten zouden i.p.v. naar de mooi ogende geldsommen beter eens naar hun eigen huidige levensstandaard kijken. Heb je iets tekort? Ik dacht het niet! Stop dan met zagen en klagen!

Met andere woorden:
als je vlijtig bent en je geld goed beheert ben je een gierige egoïst
als je op andermans kap leeft ben je de held.
Oud 29 december 2007, 17:48   #90
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Vlaamse begroting heeft geen invloed op de Vlaams-Waalse transfers.
Die transfers gaan via de sociale zekerheid en andere federale materies, het is niet zo dat de Vlaamse regering ieder jaar een cheque van 10 miljard aan Wallonië geeft.
Oud 29 december 2007, 17:53   #91
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onze pensioenen zijn de laagste van Europa en de belastingen de hoogste ter wereld.
Vergeet ook niet dat in Vlaanderen 1 op de 10 mensen onder de armoedegrens leeft.
Om nog maar van de toekomst te zwijgen, het vergrijzende Vlaanderen zal zijn geld zelf hard nodig hebben.
Oud 30 december 2007, 09:49   #92
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wij scheren niet alle Walen over dezelfde
Misschien niet maar je wil ze wel allemaal straffen.
Oud 30 december 2007, 14:34   #93
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik beschouw de Walen niet als minderwaardige wezens.
Wallonië was in een niet zover verleden een voorbeeld van ondernemingszin met een bloeiende industrie waar men in de wereld naar opkeek.
De huidige treurige toestand waarin Wallonië nu verzeild is geraakt wordt er niet beter door het kwistige onderhoudsgeld waarop men vegeteert.

Daaruit moet men de nodige besluiten treffen.

Leterme doet dat zeer voorzichtig door eerst te verklaren dat aan de 'solidariteit' niet geraakt wordt. Dan stelt hij voor dat de gewesten meer bevoegdheid krijgen.
Dat is een stap in de goede richting. Maar iedereen moet verantwoordelijk worden voor eigen bestuur, inkomsten en uitgaven, zoals in elk gezond bedrijf.
Wij willen de Walen dus niet 'straffen' maar wel ze niet verder onderwerpen aan de beschamende toestand van steuntrekker. Wij willen ze wat meer zelfvertrouwen hebben en geloof in eigen kunnen. Wij willen dat ze welvarende goede buur worden.

Bovendien zouden wij het op prijs stellen dat de Frankofonen respect opbrengen voor onze taal en cultuur.
Oud 30 december 2007, 14:47   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
De Vlaamse begroting heeft geen invloed op de Vlaams-Waalse transfers.
Die transfers gaan via de sociale zekerheid en andere federale materies, het is niet zo dat de Vlaamse regering ieder jaar een cheque van 10 miljard aan Wallonië geeft.
Toch wel, daar de Vlaamse overheid ieder jaar de Belgische staatsschuld helpt verminderen. Hierbij is het aandeel van Vlaanderen groter dan dat van de Waalse en Brusselse gewestoverheden, ook al omdat de twee in grote financiële moeilijkheden verkeren. Daarnaast is het zo dat de solide Vlaamse begroting ervoor zorgt dat de staat België bepaalde leningen kan afsluiten of kan laten herfinancieren: de Vlaamse overheid staat daar dan immers borg voor. Enkel Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 14:48   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop eens met hier voortdurend leugens te verspreiden en mensen zaken toe te dichten die ze nooit geuit, geschreven, gezegd, gesuggereerd of nog maar gedacht hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2007, 23:07   #96
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik beschouw de Walen niet als minderwaardige wezens.
Wallonië was in een niet zover verleden een voorbeeld van ondernemingszin met een bloeiende industrie waar men in de wereld naar opkeek.
De huidige treurige toestand waarin Wallonië nu verzeild is geraakt wordt er niet beter door het kwistige onderhoudsgeld waarop men vegeteert.

Daaruit moet men de nodige besluiten treffen.

Leterme doet dat zeer voorzichtig door eerst te verklaren dat aan de 'solidariteit' niet geraakt wordt. Dan stelt hij voor dat de gewesten meer bevoegdheid krijgen.
Dat is een stap in de goede richting. Maar iedereen moet verantwoordelijk worden voor eigen bestuur, inkomsten en uitgaven, zoals in elk gezond bedrijf.
Wij willen de Walen dus niet 'straffen' maar wel ze niet verder onderwerpen aan de beschamende toestand van steuntrekker. Wij willen ze wat meer zelfvertrouwen hebben en geloof in eigen kunnen. Wij willen dat ze welvarende goede buur worden.

Bovendien zouden wij het op prijs stellen dat de Frankofonen respect opbrengen voor onze taal en cultuur.
Waarom dan kindergeld en gezondheidszorg ook regionaliseren ? Het aantal WERKENDE Walen wordt hier zelfs al mee de dupe van.

Geef me nu eens een basis om invaliditeit, beroepsziekten, arbeidsongevallen,... te regionaliseren.
Oud 30 december 2007, 23:09   #97
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Stop eens met hier voortdurend leugens te verspreiden en mensen zaken toe te dichten die ze nooit geuit, geschreven, gezegd, gesuggereerd of nog maar gedacht hebben.
Je spreekt over Walen als steuntrekkers maar vergeet de werkende mensen daar. Regionaliseren treft echt meer mensen dan enkel en alleen die "steuntrekkers". Als dat in U ogen een leugen is...
Oud 31 december 2007, 00:38   #98
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je spreekt over Walen als steuntrekkers maar vergeet de werkende mensen daar. Regionaliseren treft echt meer mensen dan enkel en alleen die "steuntrekkers". Als dat in U ogen een leugen is...
Waarom zou regionaliseren per definitie slecht voor de Walen zijn?
Ze willen steun voor hun Marchall plan, een aangepast beleid. En als ze dan die bevoegdheden aangeboden krijgen willen ze die niet?

Regionaliseren is niet iets afpakken van de Walen en aan de Vlamingen geven. Regionaliseren is iets afpakken van het Federale Niveau en aan de Gewesten en/of gemeenschappen geven.

Niemand sprak in de voorbije onderhandelingen over het opheffen van de 'solidariteit'. Niemand, en dan nog voor egoïst uitgescholden worden. Wat wil je dan?
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 00:48   #99
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel transfers treft de Vlaamse werkenden, geen transfers treft de Waalse werkenden. Het verschil is dat de Vlaamse werkenden zelf werken voor dat geld.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2007, 01:07   #100
Kop/af
Banneling

Standaard

Citaat:
luc broes;3173604]1) Vanwaar haal je het dat ik gefrustreerd ben?
Welke zaken kan ik niet van mekaar scheiden?
uit al uw berichten hier, word de haat gepredikt goed opgelet dat de boemerang niet naar u terugkeert,

Citaat:
2) Ik haal deze cijfers aan om aan iedereen duidelijk te maken hoe waanzinnig de transfers wel zijn.
waanzinnige toestanden aanklagen is niet 'schimpen' op de Walen.
cijfers die niet kloppen en kom niet met die onozele site af van het vlaams blok, wat dat zijn ze en blijven ze een blok

Citaat:
3) 'En nog durven beweren'.... ?? wat bedoel je daarmee?
ja wie durf er te beweren dat al de walen in een hangmat zitten, uw partij toch

Laatst gewijzigd door Kop/af : 31 december 2007 om 01:08.
Kop/af is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be