![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Privatiseren, die laatste staatsbedrijven? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 26,19% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
31 | 73,81% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Vreemdeling
Geregistreerd: 9 juli 2002
Berichten: 80
|
![]() Citaat:
Je moet me in de werkelijkheid maar eens tonen waar ooit in 200 jaar kapitalisme de winstvoet tendeerde naar nul omdat de marginale kost gelijk wordt aan de marginale ontvangst. De neoliberale economische theorie is voor een groot deel scholastiek. Je kunt de werkelijkheid niet vatten met een vrije markt-modelletje, want er is geen vrije markt, en die zal er ook nooit zijn! De werkelijkheid is er een van kapitaalaccumulatie, fusies, concentratie, klassenstrijd etc. Trouwens, uiteraard ben ik afkerig tgo staatsbureaucratische bedrijven waar de sociaal en christendemocratie overal hun mensen aan postjes hebben geholpen. Enkel een democratische controle door de gebruikers en het personeel kunnen daarop een antwoord zijn. Tenslotte: Is het niet onrechtvaardig dat economisch actieve mensen moeten opdraaien voor niet werkende renteniers, aandeelhouders, profiteurs in het staatsapparaat? Dat lijkt me erg on-sociaal, beste liberaal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Godfried,
Uw vrije markt heeft sowieso de neiging om steevast naar een monopolie te evolueren. De geldstroom gaat altijd in de richting van een geldarm milieu waar het geld al in hoge concentratie aanwezig is. Zij die met een groter kapitaal kunnen beginnen zullen uiteindelijk de meeste winst opstrijken. Hoe 'vrij' die markt aanvankelijk ook moge zijn, ze evolueert altijd weer naar een concentratie van de middelen bij enkelen, om zo een monopolie te vormen. Privatisering gaat samen met ontslagen omdat de meeste staatsbedrijven met verlies werken, en een priveaandeelhouder wenst dat verlies weg te werken om er winst van te maken. Wanneer zoiets als de NMBS wordt geprivatiseerd, betekend dat een ramp, want de NMBS is een staatsbedrijf, dat tegen verlies werkt, omdat dit bedrijf -als publiek nutsbedrijf- zo kosteloos mogelijk moet zijn voor de burgers en tegelijk van degelijke kwaliteit. Dat van die 'verdoken wekloosheid' geloof ik toch niet echt. Ik heb een tijd met de trein gereden, en wel wat uren in stations gespendeerd, en ik heb daar nooit werknemers gezien die niets deden. Hebt u daar toevallig cijfers of voorbeelden van?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Het failliet van Sabena is er niet gekomen door een slecht beleid van overheidswege.
Het failliet van Sabena is voornamelijk te danken aan de aankoop van een reeks van zo’n dertig nieuwe airbussen. En die beslissing werd opgelegd door aandeelhouder Swissair, niet de staat, via ex sabena baas Reutlinger. Het onderzoek daar rond is bezig, en het is al zo goed als duidelijk dat Suissair voor een groot deel achter het faillissement zit.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||
Gouverneur
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ze kunnen eens proberen het reizigersvervoer te privatiseren. Als dat niet werkt, moet men naar andere methodes zoeken. Het reizigersvervoer afschaffen bv., en vervangen door uitgebreide metro-netten die tot ver buiten de steden komen. De VS heeft nauweiljks reizigersvervoer per trein, en ik zie dat land niet bepaald stranden in immobiliteit zoals wij in Europa. Men kan meer en bredere autostrades aanleggen. Of mensen die dicht bij hun werk gaan wonen fiscaal belonen. Er zijn zoveel opties. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||||||||
Vreemdeling
Geregistreerd: 9 juli 2002
Berichten: 80
|
![]() Citaat:
Let op: ik heb niet gesteld dat de markt te weinig vrij is. Ik stel dat de markt is wat ze is, en dat we daar geen hersenspinsels over moeten maken over wat ze in het paradijs zou kunnen zijn ('de perfecte mededinging'). M.i. heeft het probleem van de 'derde wereld' (overigens een term die hoe langer hoe minder adequaat is) te maken met imperialistische overheersing (wat een woord, ik weet het), en inderdaad de bureaucratisering van bepaalde 'reëel bestaande' *socialistische* economieën (die eigenlijk niets meer waren dan een bevelseconomie waar een handjevol bureaucraten beslisten - net zoals dat bij de grote multinationals vandaag het geval is overigens). Ik ben ermee akkoord dat handel goed is (!), maar niet onder de modaliteiten die vandaag bestaan (en het gevolg zijn van dat imperialisme: het feit dat de grondstoffenprijzen ineenstuiken is bv het gevolg van overproductie, die ontstaan is doordat IMF en WB in hun SAP's geëist hebben dat landen zich zouden specialiseren in exportproducten (cacao, koffie...), waardoor nog meer van dat soort producten op de markten wordt gesmeten.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Wat betreft het failliet van sabena: de twee hoofdredenen zijn de chronische onderkapitalisatie en de fouten van het management (de aankoop van vliegtuigen die niet nodig waren bv.). Ik stel me werkelijk grote vragen hoe een volledig privaat sabena efficiënter zou kunnen zijn dan een semi-autonoom overheidsbedrijf dat niet geleid wordt door een bureaucraat, maar door een duurbetaalde manager en opereert in een semi-competitieve context (ook andere vliegmaatschappijen krijgen overheidssteun). Het meest opvallende verschil met het huidige bedrijf (SN brussels airlines of zoiets) is dat het personeel enorm heeft moeten inleveren, wat betreft loon, arbeidsomstandigheden, werkuren etc. Waar haalt Virgin zijn winst: uit het feit dat het een privébedrijf is, of doordat het zeer lage lonen uitbetaald, precaire arbeid aanbiedt, op het randje zit wat betreft veiligheid...? MvG Matthias |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Burger
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 134
|
![]() godfried schreef:
"Dat klopt: door het vormen van concentraties op de markt kan het vrije marktmechanisme verstoord worden. Daarom het belang van concurrentie-wetgeving die waakt over ontstaan van dominante marktposities. " "Da's helemaal niet waar. Bill Gates is in een garage begonnen en nu een van de rijkste mensen op aarde. En da's hem van harte gegund: hij heeft er immers hard voor gewerkt. Het is maar in overheidsbedrijven, waar postjes verdeeld worden onder de vrienden, dat mensen zich op onrechtmatige wijze verrijken. Het is al erg genoeg dat politici hun eigen zakken vullen: ze moeten geen extra machines en mechanismen tot hun beschikking krijgen om ook nog eens al hun familieleden en politieke vrienden van riante inkomens te voorzien op kosten van de belastingbetaler." wat ge hier zegt over die politici is natuurlijk een groot probleem. toch spreken deze twee citaten elkaar volgens mij tegen. ik ben het zeker eens met het feit dat er wetgeving moet zijn om de monopolisering ed. te controleren, maar de vraag is in hoeverre dat mogelijk is. iemand als bill gates heeft niet zoveel macht als je op het eerste zicht zou denken. het zijn de aandeelhouders die veel macht hebben. zij willen dat het bedrijf waarvan ze aandelen hebben winst maakt, zodat hun aandelen stijgen. bill gates kan dus niet beslissen zijn arbeiders opslag te geven, kleine bedrijven niet op te slorpen,... hij wordt gedwongen antisociale maatregelen te nemen om zijn aandeelhouders zoet te houden. of wetgeving hieraan iets kan veranderen is de vraag. natuurlijk zijn er nog vele andere factoren waaruit men kan afleiden dat kapitalisme niet met een sociale maatschappij gelijmd kan worden... als overheidsbedrijven op een fatsoenlijke manier gerund worden, zijn het bedrijven die niet kapitaalsaccumulatie tot doel stellen, maar het openbaar nut. dat is spijtig genoeg (nog) niet het geval... [/quote] |
![]() |
![]() |