Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2008, 13:19   #461
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het probleem is dat de invloed van toeval te groot is. Stel dat jij erin slaagt om een analyst te vinden die in een periode een abnormaal hoge return kan halen uit zijn beleggingen, dan is de kans dat hij een abnormaal lage return behaalt in de volgende periode 1/2. De invloed van toeval is simpelweg te groot om consequent juiste voorspellingen te kunnen doen.

Modellen die trouwens kunnen voorspellen welke aandelen het goed of slecht gaan doen, zijn trouwens gedoemd om te verliezen, want de beursmarkt rekent die informatie mee in haar bewegingen.
mja ma de individuele (amateur) belegger staat er nog slechter voor hé... Als jij heel de tijd gaat gokken dan ga jij gewoon nooit of te nimmer evenveel verdienen op lange termijn dan een analyst. De invloed van toeval zal wel een kans zijn en kan je dus heel goed in je berekeningen bijsmijten.

Het gaat hem niet over "abnormale" hoge returns maar gewoon hoge returns logisch dat abnormale hoge returns nooit zullen blijfen (conf. de definitie van abnormaal ).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 13:23   #462
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Mijn aandelen gaan *********** achteruit.
Kan u nog steeds geen banland schrijven?

Citaat:
Al een geluk met die bescherming.

Fondsen met kapitaalbescherming zijn geen goede keuze. Ze beleggen teveel in obligaties die veel te weinig opbrengen. Vroeger waren het garantiefondsen, nu heet het "bescherming" omdat ze anders al helemaal niet meer opbrachten. Met die obligaties stelt men het kapitaal terug samen en met de schamele rest (10% ?) gaat men dan veel risico nemen door in opties te beleggen. Kijk maar eens naar de historische rendementen. Als die al 5% overstijgen is dat zeldzaam. Doe de test op http://www.morningstar.be en kies er een paar willekeurige uit. Ze halen maximum een rendement van 35% op 5 jaar tijd, terwijl de Bel20 in die tijd meer dan verdubbeld is.

Mensen die geen risico durven nemen horen niet te beleggen. Die moeten kasbons hebben en spaarrekeningen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 13:26   #463
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Deze histerie? Ik denk niet dat iedereen met een klein beetje economisch gevoel dit had zien aankomen... integendeel! Dit is duidelijk histerie niet veel anders hoor!
Er heerst van tijd tot tijd altijd hysterie op de beurs, of hoe noem je anders de technologiezeepbel van rond het millenium? Dat die hysterie reële economische gevolgen heeft, gaat u even uit de weg.

Noem het zo u wilt, maar dit was aangekondigd...
Oud 22 januari 2008, 13:27   #464
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
zoiets: http://www.tijd.be/beurzen/60114920

jep vandaag is bijna positief ...tsjah das gokken he das te gevaarlijk!

Een momentopname is geen goede basis om een trend te voorspellen...
Oud 22 januari 2008, 13:29   #465
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is beter om de aandeelkoers van 1 bekend bedrijf te volgen, zoals Coca Cola of Harley Davidson of Gilette. Die koers moet je dan bekijken over een relatief lange tijdspanne en zo bekijken of hij nu te hoog of te laag staat. Dan moet je ze kopen als de koers laag staat. Bij sterke bedrijven gaat die koers uiteindelijk toch omhoog gaan. Je moet enkel rekening houden met een aantal ratio's (ROE moet oplopend zijn, EV/VV < 50%, oplopende winstmarges, ...)

Noem mij maar een softie, maar ik spreid mijn portefeuille zoveel mogelijk...
Oud 22 januari 2008, 13:30   #466
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ze zijn onlangs nog verslagen door een school dolfijnen ...

Daarvoor was het door een aap, die lukraak de aandelen uit een lijst selecteerde ...
Touché...
Oud 22 januari 2008, 13:32   #467
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
bwa ja die toevallige dingen dat een economist als jij daar nog intrapt... En volgend jaar verliezen de dolfijnen 30% (hoeveel keers zijn die apen al verloren? daar spreken ze waarschijnlijk niet van).
Kunt u verklaren hoe het komt dat de meerderheid van die experts er niet in slagen de markt te kloppen? Om het over iets anders te hebben dan dolfijnen. Want die cijfers zijn voor iedereen te controleren.
Oud 22 januari 2008, 13:43   #468
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Kunt u verklaren hoe het komt dat de meerderheid van die experts er niet in slagen de markt te kloppen? Om het over iets anders te hebben dan dolfijnen. Want die cijfers zijn voor iedereen te controleren.
kan jij mij uitleggen dat wanneer ik een dobbelsteen heb en ik gok tegen een vriend en zeg hem dat als ik 1,2,3, 4 of 5 speel dat hij mij dan 5€ moet geven en als ik een 6 speel hij 20€ krijgt van mij. En ik speel toch een zes waarom die zes is gevallen en ik hem 20€ moet?
pech? (aka malchance)
Als je met kansen werkt heb je altijd de mogelijkheid dat deze tegenzit... En gezien deze berekeningen dat wel doen. MAAR dat laat niet weg dat op lange termijn de analyst een hoger rendement zal hebben dan bvb. de dolfijn of de aap. Als jij dat niet gelooft dan rest ik hier mijn case...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 22 januari 2008, 14:01   #469
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Noem mij maar een softie, maar ik spreid mijn portefeuille zoveel mogelijk...
Dat is ook één van de belangrijkste dingen bij portefeuillebeheer. Maar een portefeuille die goed gespreid is in slechte aandelen, blijft een slechte portefeuille.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 14:04   #470
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mja ma de individuele (amateur) belegger staat er nog slechter voor hé... Als jij heel de tijd gaat gokken dan ga jij gewoon nooit of te nimmer evenveel verdienen op lange termijn dan een analyst. De invloed van toeval zal wel een kans zijn en kan je dus heel goed in je berekeningen bijsmijten.
De vraag is hoe betrouwbaar die analyses dan nog zijn, als je op voorhand al met 50% zekerheid kan zeggen dat ze hun doelstellingen niet gaan halen. De a forteriori kans.

Citaat:
Het gaat hem niet over "abnormale" hoge returns maar gewoon hoge returns logisch dat abnormale hoge returns nooit zullen blijfen (conf. de definitie van abnormaal ).
Ja ok, in de letterlijke betekenis van abnormale returns heb je gelijk, maar ik bedoelde gewoon hoge returns in het algemeen.
Oud 22 januari 2008, 14:04   #471
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
bwa ja die toevallige dingen dat een economist als jij daar nog intrapt... En volgend jaar verliezen de dolfijnen 30% (hoeveel keers zijn die apen al verloren? daar spreken ze waarschijnlijk niet van). kom kom da's onzinnig om zoiets als een werkelijk experiment te bombarderen...
Analysten kunnen weldegelijk tamelijk correct de koersdoelen bepalen hoor jij weet dat analyse van de jaarrekening + statistiek (voor de onzekere parameters) + nog enkele technieken (die jij nu allemaal al kent ) en je kan dat...

komaan largo, wat ben je deze dagen nog met ratio's ?!? geen enkele koers staat nog op een bij benadering 'correcte waardering' ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2008, 14:08   #472
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
kan jij mij uitleggen dat wanneer ik een dobbelsteen heb en ik gok tegen een vriend en zeg hem dat als ik 1,2,3, 4 of 5 speel dat hij mij dan 5€ moet geven en als ik een 6 speel hij 20€ krijgt van mij. En ik speel toch een zes waarom die zes is gevallen en ik hem 20€ moet?
pech? (aka malchance)
Als je met kansen werkt heb je altijd de mogelijkheid dat deze tegenzit... En gezien deze berekeningen dat wel doen. MAAR dat laat niet weg dat op lange termijn de analyst een hoger rendement zal hebben dan bvb. de dolfijn of de aap. Als jij dat niet gelooft dan rest ik hier mijn case...
Je veralgemeent teveel. Er zijn veel analysten of beurshuizen die compleet failliet zijn gegaan. In die experimenten met dolfijnen en apen ging het trouwens om een portefeuille die op lange termijn werd beschouwd.
Oud 22 januari 2008, 14:17   #473
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

dat van die lange termijn is een goed punt

over t algemeen vind ik dat een amateur belegger zoveel mogelijk moet wegblijven van de beurs (vastgoed is voor hem/haar veel geschikter me dunkt)
maar zo'n occasionele crash, daar moet je ook als kleine garnaal toch van proberen te profiteren, denk ik .... dit komt zo eens in de 10? jaar voor ... en net nu kan je dus je slag slaan, (niet te gulzig zijn en als je 10% winst hebt terug verkopen)
Oud 22 januari 2008, 14:20   #474
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
komaan largo, wat ben je deze dagen nog met ratio's ?!? geen enkele koers staat nog op een bij benadering 'correcte waardering' ...
true... gezien in de koers de TOEKOMSTIGE dividenden zitten laat niet weg dat als basis toch best misschien weet hoe het zit met de gezondheid van het bedrijf in het NU vandaar die ratio's...
Citaat:
Oud 22 januari 2008, 14:22   #475
largo_w

Standaard

Citaat:
De vraag is hoe betrouwbaar die analyses dan nog zijn, als je op voorhand al met 50% zekerheid kan zeggen dat ze hun doelstellingen niet gaan halen. De a forteriori kans.
en met 50% zekerheid dan kan stellen dat je meer dan je doelstelling gaat halen, right on geef maar hoor.... Kans is natuurlijk gevaarlijk he maar wie geen risico neemt....
Citaat:
Oud 22 januari 2008, 14:24   #476
largo_w

Standaard

Citaat:
Je veralgemeent teveel. Er zijn veel analysten of beurshuizen die compleet failliet zijn gegaan. In die experimenten met dolfijnen en apen ging het trouwens om een portefeuille die op lange termijn werd beschouwd.
als een jaar een lange periode is... Ik geef m'n geld en tout cas nooit af aan een school dolfijnen vergeet dat maar...
Citaat:
Oud 22 januari 2008, 14:27   #477
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als een jaar een lange periode is... Ik geef m'n geld en tout cas nooit af aan een school dolfijnen vergeet dat maar...
En wel aan een willekeurige analyst?
Oud 22 januari 2008, 14:29   #478
largo_w

Standaard

Citaat:
En wel aan een willekeurige analyst?
jazeker ik zou m'n geld aan bepaalde (niet willekeurige ben jij zot ) analysten geven. maar heb er gelukkig niet genoeg .
Citaat:
Oud 22 januari 2008, 15:14   #479
largo_w

Standaard

mensen luisteren precies niet goed naar de raad die men hen geeft... kbc-fortis en dexia zijn aan het stijgen is dat niet tegen de markt in kopen? Of hebben dezen allemaal hun grondprijs gehaald?
Hoe erg zou het "erge" verlies van deze spelers zijn door de kredietcrisis in de US... Zo erg dat je vandejaar geen dividend moet verwachten? Of juist zo erg dat je maar een halve dividend zal ontvangen?
Citaat:
Oud 22 januari 2008, 15:17   #480
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
mensen luisteren precies niet goed naar de raad die men hen geeft... kbc-fortis en dexia zijn aan het stijgen is dat niet tegen de markt in kopen? Of hebben dezen allemaal hun grondprijs gehaald?
Hoe erg zou het "erge" verlies van deze spelers zijn door de kredietcrisis in de US... Zo erg dat je vandejaar geen dividend moet verwachten? Of juist zo erg dat je maar een halve dividend zal ontvangen?
is mss toch iets van ... ik zou momenteel voor geen geld banken willen ... dus ja dan is t mss t moment hé
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be