![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
![]() En nieuw is 't ook niet: ![]() Nu nog de technische controle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.665
|
![]() oh ja maar als je later veel wilt schenken aan vadertje staat via uw belastingen en btw etc, moet je gewoon veel geld proberen te verdienen met dit systeem. De overheid zorgt dan in alle eerlijkheid voor de herverdeling van dit geld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
25 000 euro zonder BTW...? Er zijn heus wel goedkopere wagens op de markt, hoor. Denk maar aan de Dacia MCV die je in een dieselversie voor nog geen 15 000 euro hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 98
|
![]() Blijkbaar zijn hier geen specialisten ter zake. Dus heb ik zelf wat gegrasduind in krantenknipsels. Zorg dat je stevig zit.
1) Niet BTW-plichtig en niet voldoende aftrekbare kosten Privé-verplaatsing : 10.000 km/jaar Woon-werkverkeer : 20.000 km Afschrijving: 25.000 € BTW: 5.250 € In verkeerstelling: 867 € Verkeersbelasting: 428,21 * 5 = 2.141 € Verzekering: 495 * 5 = 2.475 € Pechbestrijding : 90 * 5 = 450 € Onderhoud : 200 * 5 = 1.000 € Wassen: 4 * 2 * 60 = 480 € Verbruik : 0.07 * 8.500 * 1,19 = 2.499 €708 € Wederverkoop : -13.000 € Totaal na 5 jaar: 27.162 € 2) Niet BTW-plichtig met aftrekbare posten in de schijf van 40% Privé-verplaatsing : 8.500 km/jaar Woon-werkverkeer : 20.000 km Bijkomende verplaatsingen : 1.500 km Aftrekbare kosten woon-werkverkeer: 20.000 * 0,15 = 3.000 € Beperkte aftrekbaarheid autokosten op 1.500 km : afschrijving, verzekering, pechbestrijding, onderhoud, wasbeurten, verkeersbelasting, huur garage : 285 € Volledige aftrekbaarheid autokosten op 21.500 km : 290 € Verbruik 1.500 km: 125 € Totale af te trekken autokost: 3.000 + 285 + 290 = 3.575 € Jaarlijkse vermindering belasting: -3.575 * 0.4 = -1.430 € Totaal na 5 jaar: 27.162 – (5 * 1.430) = 20.0012 € 3) Privé-persoon met bedrijfswagen, leasing door werkgever 11 fiscale pk max. 25 km van het werk: Voordeel in natura 5.000 * 0.3339 = 1670 € Extra personenbelasting gedurende 5 jaar in schijf 40 %: 1.670 * 0.4 * 5 = 3.340 € Werkgever huurprijs 560 €/maand * 60 maanden = 33.600 € BTW = 33.600 * 0,21 = 7.056 € Verbruik: 0.07 * 30.000 * 1.19 = 2.500 € Niet te betalen interest op kapitaal aankoop: -3.000 € 60 % Fiscaal aftrekbaar in schijf 30% : 33.600 * 0.6 * 0.3 = - 6.048 € 50 % BTW terugvorderbaar: 7.056 * 0,5 = 3.528 € Totaal uitgaven werkgever na 5 jaar: 30.580 € Bijkomende overeenkomst werkgever-werknemer: 60 % economisch voordeel werknemer als vermindering nettoloon (27.162 – 3.340) * 0,6 = 14.293 € Totale winst werknemer na 5 jaar: 27.162 – 14.293 – 3.340 = 9.529 € Verlies werknemer: lagere werklozensteun bij ontslag, minder pensioen op latere leeftijd Totaal werkgever na 5 jaar: Nettoloon = 40 % van loonkost, bedrijfsvoorheffing + sociale bijdragen = 60 % van loonkost Minder loonkost werkgever: 14.293 + 14.293 / 40 * 60 = -35 .732 € Totale winst voor werkgever na 5 jaar: gratis voertuig + 4.693 € Besluit na 5 jaar: 1) Persoonlijk voertuig zonder aftrekmogelijkheden: 25.371 € 2) Persoonlijk voertuig met aftrekmogelijkheden: 18.221 € 3) Leasingwagen door werkgever met privaat gebruik door werknemer: Een leasingwagen is ideaal voor de werknemer: geen kosten voor een stilstaande auto en een extra van 9.529 €. Een leasingwagen is ideaal voor de werkgever: geen kosten voor een rijdend voertuig en een extra van 4.693 € Een leasingwagen is ideaal voor de verhuurfirma. Zij maken ook winst. Het is een ramp voor de toekomstige pensioenen. Het is een ramp voor de sociale zekerheid: het solidariteitssysteem wordt uitgehold. Het is een ramp voor de financiën van de staat: minder belastingsinkomsten en minder BTW inkomsten. Het is een ramp voor het milieu: meer wagens, het verkeer staat stil, CO2 uitstoot en fijn stof. Resultaat: hoge loonkosten, hoge werkloosheid, verarming van de bevolking, vernietiging van het humane solidariteitssysteem en een verpest milieu. De maatschappij glijdt af naar de donkere jaren van de middeleeuwen. Socialistische baronieën en liberale graafschappen, allen met hun eigen lijfeigenen in het uit te persen wingewest Europa. Ik ben een sukkelaar want ik kan geen beroepskosten indragen en moet mijn eigen auto zelf afbetalen, zelf een computer op krediet kopen om bij te blijven met de huidige techniek. Maar ik weiger een GSM te kopen om constant bereikbaar te zijn als mijn werkgever met de vingers knipt terwijl ieder ander een tweede buitenlandse wagen voor de deur heeft staan. Met dank aan de hoge belastingen van het socialisme en de hoge bedrijfswinsten van het liberalisme. Dergelijke legaliserende wetgeving is volgens mij een misdaad tegen de menselijkheid. Het steunen en onderhouden van dergelijke belastingssystemen zijn met voorbedachtheid uitgevoerde daden voor het eigen egoïsme en betekent de vernietiging van het solidariteitsprincipe. Laat de specialisten dit maar verbeteren.
__________________
Indien ik ooit op pensioen ben zonder een dag werkloos te zijn geweest, en gelegen op mijn ziekbed, zou ik graag verzorgt worden door een vriendelijk verpleegster, niet gefrusteerd door een te laag nettoloon of gestresseerd door een te hoge werkdruk door te hoge loonlasten. www50.brinkster.com/manmetpet |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 december 2007
Berichten: 530
|
![]() Ik betaal geen belastingen.Ben toch geen staatshoer.Ik werk gratis,en schenkingen zijn niet belastbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.665
|
![]() Ik heb een spreadsheet hier in geplakt, hij wordt wel onleesbaar meer enfin
Volgens mij is de goedkoopste de zelfstandige, omdat hij aan marginaal de grootste belastingvoet zit af te trekken. De bedrijven kost de wagen effectief het duurst omdat de leasfirma inderdaad een pakje winst verpatst Het goedkoopst is volgens mij als bedrijf zelf uw wagen kopen in een renting formule, maximaal afschrijven en dan verkopen aan uzelf en de tweedehansmeerwaarde in persoonlijk opstrijken De arbeider wordt sowieso in belgie gediscrimineerd, als Ford voor een ding moest staken is het voor dit onrecht, ik snap eigenlijk niet hoe de vakbonden dit niet willen rechttrekken Arbeider bediende die kosten bewijst zelfstandige lease bedrijf koopt prive 10000 10000 10000 10000 10000 woonwerk 20000 20000 20000 20000 20000 auto 25000 25000 25000 25000 btw 5250 5250 5250 5250 BIV 867 867 867 867 Verkeer 2140 2140 2140 2140 verzekering 2475 2475 2475 2475 Pech 450 450 450 450 Onderhoud 1000 1000 1000 1000 Verbruik 10710 10710 10710 10710 10710 Tweedehands -13000 -13000 -13000 -13000 aftrekbaar woonwerk 15000 volledig aftrekbaar 1450 belastingvermindering -6580 btw -50% -1750 -3557,4 -1260 btw brandstof -1249,5 -1249,5 -1249,5 aftrek 60% in schijf 50% -5822,72 -7975,8 -5117,04 leaseprijs 40656 voordeel in natura extra belasting 667,8 Netto 34892 28312 26069,78 39251,1 27265,46 |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 1.573
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Ze vergeten hier precies allemaal hun terug verkoopwaarde mee te rekenen.
Anders doen ze wel hun best moet ik toegeven. Maar juist is het toch niet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.665
|
![]() Citaat:
de terugbetaalwaarde staat op 13000 wat ik onwaarschijnlijk hoog vind, duidelijk een optimist hier aan het rekenen. En we zijn zo leuk bezig dat we die waarde voor alle scenario's op hetzelfde niveau zetten. Feitelijk zal de leasemaatschappij wel de auto verpatsen aan de hoogst biedende. En zal de particulier op de slechtste manier zijn auto verklakken aan een kennis of voor 3000euro aan zijn garagist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Wie hem op het eind van het contract wil afkopen kiest een lage waarde en wie hem gewoon wil inruilen kiest een hoge waarde. Je ziet...ieder worstje heeft twee eindjes. ![]()
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Vreemdeling
Geregistreerd: 20 oktober 2004
Berichten: 98
|
![]() Citaat:
Ik heb geen problemen met mensen die uit eigen kapitaal een Lamborghini Murciélago Roadster van 265.000 € BTW incl. kopen en gebruiken. Zolang zij de verkeersregels respecteren en een heer of dame zijn in het verkeer. Ik heb geen problemen met mensen die door een erfenis de mogelijkheid hebben de wereld rond te reizen. Ik heb problemen met een wetgeving die toelaat om met een Audi of Lexus van boven de 50.000 € rond te rijden terwijl meer dan 4.000 € of 50% van de BTW wordt betaald door andere burgers. Ik heb problemen met een wetgeving die toelaat om met een Mercedes of een Toyota van boven de 50.000 € rond te rijden terwijl meer dan 9.000 € of 20% van de aankoopprijs via de vennootschapsbelasting wordt gerecupereerd. Ik heb een probleem met een wetgeving die toelaat om met een Land Rover of een Volvo van boven de 50.000 € rond te rijden terwijl het als voordeel in natura in de personenbelasting niet bijdraagt aan het nationale solidariteitssysteem van kindergeld, ziekteverzekering, werklozensteun en minimum pensioenen. Want als inkomen zou dit meer dan 120.000 € aan belastingen en sociale bijdragen betekenen. Ik heb een probleem met een wetgeving die toelaat dat gebruikers van dergelijke spitstechnologie ook gebruik maken van onze wegen, onze klinieken, onze scholen, onze infrastructuur en onze diensten. En dan nog kunnen zij extra gelden opzij leggen voor extra persoonlijke pensioenen en extra persoonlijke medische bijstand. Ik heb een probleem met het woord liberalisme dat de verantwoordelijkheid van de eigen aankopen, het besef dat er iets is gekocht, bij al de anderen legt maar niet bij henzelf. Ik heb een probleem met een wetgeving die toelaat werknemers onder druk te zetten een firma wagen te aanvaarden in ruil van het evenwaardige nettoloon, want dit is goedkoper. Toch zou die werknemer misschien liever eerst een huis kopen dan de beschikking te hebben over een wagen. Ik heb een probleem met een wetgeving die toelaat werknemers onder druk te zetten een laptop van de firma te aanvaarden in ruil van het evenwaardige nettoloon, want dit is goedkoper. Toch zou die werknemer misschien liever iets met eigen ogen van de wereld willen zien dan enkel het virtuele van het internet. Ik heb een probleem met een wetgeving die toelaat werknemers onder druk te zetten een GSM van de firma te aanvaarden in ruil van het evenwaardige nettoloon, want dit is goedkoper. Toch zou die werknemer misschien liever met zijn kinderen in het bos spelen dan voortdurend te worden lastiggevallen. Ik heb een probleem met een wetgeving die toelaat werknemers onder druk te zetten om hun gezin onverwijld te verlaten omdat door een vingerknip via de ‘gekregen’GSM en met behulp van de ‘gekregen’ auto de race naar de firma moet worden aangevat terwijl onderweg de gegevens via de ‘gekregen’ draagbare laptop worden doorgestuurd. Ik heb een probleem met het woord socialisme dat de solidariteit voor het humane, de persoonlijke steun voor alle kinderen, alle zieken, alle werklozen en alle gepensioneerden predikt. Een steun die door hen niet wordt verdedigd. Zolang hun belangengroepen maar kunnen overleven mogen de kosten van de gehuurde bedrijfsgoederen goedkoper zijn dan de loonlasten.
__________________
Indien ik ooit op pensioen ben zonder een dag werkloos te zijn geweest, en gelegen op mijn ziekbed, zou ik graag verzorgt worden door een vriendelijk verpleegster, niet gefrusteerd door een te laag nettoloon of gestresseerd door een te hoge werkdruk door te hoge loonlasten. www50.brinkster.com/manmetpet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |