Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2008, 09:12   #201
cor
Minister

Standaard

Met de opkomst van de led-verlichting gaan spaarlampen snel verouderen.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 09:59   #202
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten is dat allemaal achterhaald en bestaan er spaarlampen die allerlei soorten licht produceren.
Toch grappig hoe fysica zo vlug achterhaald is tegenwoordig in sommige kringen...

Maar in de werkelijkheid is een spaarlamp nog steeds gebaseerd op de afkoeling van gas waardoor licht in een bepaalt spectrum wordt uitgezonden. Een spectrum dat zeer specifiek (een fractie van het geheel) is, en afhankelijk van het gebruikte gas.

Uzelf blootstellen aan uitsluitend die vorm van verlichting, zonder vermenging of afwisseling met ander licht, is vragen of gezondheidsproblemen.
Oud 26 januari 2008, 16:21   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Toch grappig hoe fysica zo vlug achterhaald is tegenwoordig in sommige kringen...
Blijkbaar leest u niet zo goed wat er geschreven staat... Ofwel bent u van slechte wil, ofwel wilt u niet geweten hebben dat Megaman bijvoorbeeld reeds enige tijd spaarlampen op de markt heeft gebracht met een vol spectrum.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 16:23   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Met de opkomst van de led-verlichting gaan spaarlampen snel verouderen.
Zelf heb ik al met leds geëxperimenteerd. Mijn conclusie is dat de huidige generatie leds nog niet kan concurreren met spaarlampen: om eenzelfde lichthoeveelheid te krijgen heeft men meer leds nodig, waardoor de kostprijs vele malen hoger valt dan bij spaarlampen die eenzelfde hoeveelheid licht geven. Leds zijn wel interessant op al die plaatsen waar er slechts kortstondig licht moet branden of waar een lichtbron gedurende een hele nacht bijvoorbeeld een bepaald diffuus licht moet uitstralen.
Oud 26 januari 2008, 16:37   #205
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Leds kunnen nu met gemak concurentieel zijn met spaarlampen.

http://www.led1.de/shop/product_info...89&language=en
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 17:26   #206
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Volledig akkoord.

High Power led's van 3x1W vervangen 35W halogeenspots met veel gemak.
Winst: 35 - 3 = 32W
Bovendien: levensduur 50 000 h
Onmiddellijk op volle kracht bij aanschakelen.
Zoveel aan en uit als je wilt. Heeft omzeggens geen negatieve weerslag op de levensduur.

Ledlampen en -spots zijn nu reeds verkrijgbaar in alle maten, met alle mogelijke lampvoeten, in vele verschillende sterkten, stralingshoeken, lichttonen, kleuren of met instelbare kleur.

Gewoon de toekomst!
Oud 26 januari 2008, 17:41   #207
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, geef mij maar eens de berekening.

Ik ga gewoon verder op de zever dat een lamp van 180 w voldoende is om eren kamer te verwarmen. Met deze 20 w meer zal het dus te warm zijn.
Oud 26 januari 2008, 17:48   #208
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is dat allemaal achterhaald en bestaan er spaarlampen die allerlei soorten licht produceren.

Klopt, ik heb spaarlampspotjes ingebouwd die verschillende kleurscakeringen in het wit hebben, gaande van warmwithe tot coolwithe.
OOk het wattage vatieerd van 7 tot 11 W, ik kan je verzekeren dat enkele spotjes een zee van licht geven.

Ook bij LEDverlichting bestaan er schakeringen van wit. Ik heb de verbindingsgang uitgerust met enkele LED spotjes die automatisch aangaan bij duisternis (luxschakelaar), ik kan je verzekeren dat dit een ferme besparing is, vroeger werd het licht in deze gang regelmatig en automatisch (automaatisme) aangedaan, nu moet je bewust het grotere licht aandoen (afstandbediening).
Oud 26 januari 2008, 17:48   #209
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klopt, ik heb spaarlampspotjes ingebouwd die verschillende kleurscakeringen in het wit hebben, gaande van warmwithe tot coolwithe.
OOk het wattage vatieerd van 7 tot 11 W, ik kan je verzekeren dat enkele spotjes een zee van licht geven.

Ook bij LEDverlichting bestaan er schakeringen van wit. Ik heb de verbindingsgang uitgerust met enkele LED spotjes die automatisch aangaan bij duisternis (luxschakelaar), ik kan je verzekeren dat dit een ferme besparing is, vroeger werd het licht in deze gang regelmatig en automatisch (automaatisme) aangedaan, nu moet je bewust het grotere licht aandoen (afstandbediening).
Oud 26 januari 2008, 17:48   #210
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klopt, ik heb spaarlampspotjes ingebouwd die verschillende kleurschakeringen in het wit hebben, gaande van warmwithe tot coolwithe.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 26 januari 2008 om 17:49.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 17:52   #211
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Juist. De goeie zijn niet goedkoop. Een hallogeen spaarlamp op 220 V kost vlug 30 €. Maar het is inderdaad zo dat je toch een klein minuke moet wachten alvorens die licht geeft op volle sterkte. Als je dan zo een zestal lampen ineens plaatst, is het idd ook wel een kleine investering.

Spaarlampspotjes kosten ongeveer € 10 het stuk.
Als je een nieuw plafond steekt met nieuwe spotjes, is dit eigenlijk maar een klein gedeelte van de verbouwing. Ik heb een twintigtal spaapspotjes geplaatst en een 15 tal LED spotjes, gedeeltelijk als sfeerverlichting (rood, groen, geel en blauw), echt mooi.
Oud 26 januari 2008, 19:12   #212
cor
Minister

Standaard

.

Laatst gewijzigd door cor : 26 januari 2008 om 19:13.
Oud 26 januari 2008, 19:25   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg is dat nog niet het geval. Zoals al aangegeven heb ik zelf meerdere leds gekocht en er allerlei testen mee uitgevoerd. Hierdoor is me duidelijk geworden dat leds nog niet op kunnen tegen spaarlampen als er hoofdverlichting in het spel is. Wel heb ik leds geplaatst in onze nachtlampjes, in de kinderkamers (als bijverlichting) en op de gang.
Oud 26 januari 2008, 20:35   #214
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg is dat nog niet het geval. Zoals al aangegeven heb ik zelf meerdere leds gekocht en er allerlei testen mee uitgevoerd. Hierdoor is me duidelijk geworden dat leds nog niet op kunnen tegen spaarlampen als er hoofdverlichting in het spel is. Wel heb ik leds geplaatst in onze nachtlampjes, in de kinderkamers (als bijverlichting) en op de gang.
Over welke led's heb je het dan, man?
Er bestaan er honderden of duizenden verschillende!
Oud 26 januari 2008, 20:46   #215
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://www.led1.de/shop/product_info...89&language=en
waar zie je datte ?
120/2.3 ~= 52 lm/Watt is nog steeds gemiddeld ( 't komt in de buurt dat wel )minder lichtstroomopbrengst dan een spaarlamp

bovendien is er een belangrijk nadeel bij LED's : de halfwaardetijd die ligt reeds rond de 5000 uren voor die felle witte exemplaren... dus daar moet je dan weer gaan afwegen tegen de levensduurte van een spaarlamp

Laatst gewijzigd door praha : 26 januari 2008 om 20:51.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 20:48   #216
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig akkoord.

High Power led's van 3x1W vervangen 35W halogeenspots met veel gemak.
Winst: 35 - 3 = 32W
Bovendien: levensduur 50 000 h
Onmiddellijk op volle kracht bij aanschakelen.
Zoveel aan en uit als je wilt. Heeft omzeggens geen negatieve weerslag op de levensduur.

Ledlampen en -spots zijn nu reeds verkrijgbaar in alle maten, met alle mogelijke lampvoeten, in vele verschillende sterkten, stralingshoeken, lichttonen, kleuren of met instelbare kleur.

Gewoon de toekomst!
de vergelijking met halogeen is natuurlijk wel wat anders
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2008, 21:20   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over welke led's heb je het dan, man?
Er bestaan er honderden of duizenden verschillende!
Welke leds zijn dan volgens u de concurrenten voor de spaarlamp (rekening houdend met prijs, lichtvolume en duurzaamheid)?

Ik heb in ieder geval geen enkele led gevonden die deze drievoudige proef tegenover de spaarlamp weerstaat. U wel? Laat het mij dan weten!
Oud 27 januari 2008, 09:25   #218
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Leds zijn wel interessant op al die plaatsen waar er slechts kortstondig licht moet branden of waar een lichtbron gedurende een hele nacht bijvoorbeeld een bepaald diffuus licht moet uitstralen.
Mijn badkamer (kleine 6 m2) is zeer comfortabel verlicht met 6 ledspots. Verbruik 18W. In mijn toilet zitten 2 spotjes, samen 6W. Licht met overvloed!
Overal waar ingebouwde verlichting toegepast wordt (living, keuken, hall) kan nu reeds onmiddellijk overgeschakeld worden op led. Ook vele lamparmaturen komen in aanmerking.
Alleen de vervanging van de klassieke 'bollekes' laat nog wat te wensen over qua lichtsterkte en spreiding, maar dat lijkt me een kwestie van hooguit enkele jaren.
Eerlijk gezegd, persoonlijk zie ik niet zoveel toepassing meer voor een spaarlamp.
Oud 27 januari 2008, 11:38   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn badkamer (kleine 6 m2) is zeer comfortabel verlicht met 6 ledspots. Verbruik 18W. In mijn toilet zitten 2 spotjes, samen 6W. Licht met overvloed!
Overal waar ingebouwde verlichting toegepast wordt (living, keuken, hall) kan nu reeds onmiddellijk overgeschakeld worden op led. Ook vele lamparmaturen komen in aanmerking.
Alleen de vervanging van de klassieke 'bollekes' laat nog wat te wensen over qua lichtsterkte en spreiding, maar dat lijkt me een kwestie van hooguit enkele jaren.
Eerlijk gezegd, persoonlijk zie ik niet zoveel toepassing meer voor een spaarlamp.
Leds lijken me op dit ogenblik (rekening houdend met hun kostprijs, lichtopbrengst en duurzaamheid) alleen geschikt op plaatsen waar er ofwel kortstondig licht moet zijn (zoals bij ons in de gang, in de trappenhall) ofwel waar er gedurende vele uren een constante maar niet sterke lichtbron moet zijn (op de overloop nabij de kinderkamers bijvoorbeeld). In de woonkamer en keuken vind ik leds geen alternatief, omdat de lichtbron daar sterk genoeg moet zijn. Om eenzelfde lichtsterkte te bereiken heb je dan teveel leds nodig, en de kostprijs ervan staat niet in verhouding tot de opbrengst (in dergelijke gevallen zijn spaarlampen een beter alternatief).
Oud 27 januari 2008, 12:46   #220
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Leds lijken me op dit ogenblik (rekening houdend met hun kostprijs, lichtopbrengst en duurzaamheid) alleen geschikt op plaatsen waar er ofwel kortstondig licht moet zijn (zoals bij ons in de gang, in de trappenhall) ofwel waar er gedurende vele uren een constante maar niet sterke lichtbron moet zijn (op de overloop nabij de kinderkamers bijvoorbeeld). In de woonkamer en keuken vind ik leds geen alternatief, omdat de lichtbron daar sterk genoeg moet zijn. Om eenzelfde lichtsterkte te bereiken heb je dan teveel leds nodig, en de kostprijs ervan staat niet in verhouding tot de opbrengst (in dergelijke gevallen zijn spaarlampen een beter alternatief).
Als nieuwe technologie is ledverlichting nog niet goedkoop, al dat de prijzen gestaag zakken. De lichtopbrengst en andere karakteristieken als spreiding e.d. verbeteren zienderogen. De duurzaamheid is met ca. 50 000 branduren onovertroffen (d.w.z. dat mijn ledverlichting mij mogelijk zal overleven). Dit laatste natuurlijk in de veronderstelling dat je kwaliteit-leds koopt en geen chinese probeersels uit de gamma. Daarenboven zijn ze bij uitstek bestand tegen veelvuldig in- en uitschakelen.
Maar ik denk dat u zich vergist waar u spreekt van een "... niet sterke lichtbron moet zijn". Led verlichting zal prima voldoen in de keuken (net zoals bij mij in de badkamer), en m.i. beter dan spaarlampen daar je 's avonds al eens gemakkelijk de keuken in- en uitloopt. En ik ken verschillende huizen met in het plafond ingebouwde ledverlichting in de living. Dat werkt prima.
Op één punt mag je je echter niet vergissen. Elke technologie moet je aanwenden volgens zijn sterke punten. Je moet bijvoorbeeld niet proberen een centrale eenpuntsverlichting in een kamer te vervangen door een led-lamp. Dit zal altijd gedoemd zijn tot mislukken. Maar deze wijze van verlichting begint, alhoewel nog veel toegepast, stilaan archaisch te worden.
Binnen vijf jaar zal er al een heel andere trend zijn in de huisverlichting.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be