Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2008, 14:33   #221
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Met de spaarlampen heeft met ook een groot voordeel..."kwikwolk" zoals het in het Brusselse was.

Volgens mij is de oorzaak een of andere firma die TL en andere spaarlampen recycleerde heeft zich ontdaan van de kwik waar moesten ze anders kwijt....in de riolering komt daarna toch in de lucht.

Laatst gewijzigd door chris k : 27 januari 2008 om 14:34.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 14:41   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Met de spaarlampen heeft met ook een groot voordeel..."kwikwolk" zoals het in het Brusselse was.

Volgens mij is de oorzaak een of andere firma die TL en andere spaarlampen recycleerde heeft zich ontdaan van de kwik waar moesten ze anders kwijt....in de riolering komt daarna toch in de lucht.
Jaja, en Elvis leeft!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 14:49   #223
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Als nieuwe technologie is ledverlichting nog niet goedkoop, al dat de prijzen gestaag zakken. De lichtopbrengst en andere karakteristieken als spreiding e.d. verbeteren zienderogen. De duurzaamheid is met ca. 50 000 branduren onovertroffen (d.w.z. dat mijn ledverlichting mij mogelijk zal overleven). Dit laatste natuurlijk in de veronderstelling dat je kwaliteit-leds koopt en geen chinese probeersels uit de gamma. Daarenboven zijn ze bij uitstek bestand tegen veelvuldig in- en uitschakelen.
Kunt u mij merken aanwijzen waarvan met zekerheid vaststaat dat ze niet in China werden geproduceerd en "bijgevolg" - ik ga er immers nog niet onmiddellijk van uit, zoals u, dat in China alleen maar minderwaardige leds worden vervaardigd - van uitstekende kwaliteit zijn? Ik verneem dat bijzonder graag van u!

Ik heb immers al de ervaring met een aantal leds dat ze tamelijk vlug de geest gaven. Enige tijd geleden kocht ik bij Conrad.nl enkele powerled-spots. Een ervan gaf na nauwelijks een paar weken al de geest. De vier andere werken nog steeds. Ook van andere mensen die met leds hebben geëxperimenteerd, heb ik al gehoord dat ze te maken krijgen met lampjes die vroegtijdig al niet meer werken. En enkele maanden geleden verkocht men in de Lidl led-spots die in Tsjechië waren vervaardigd. Hier ook dezelfde ervaring.

Maar goed, ik verneem graag van u welke leds volgens u van uitstekende (Europese) kwaliteit zijn en waar die te verkrijgen zijn!
Oud 27 januari 2008, 14:51   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik denk dat u zich vergist waar u spreekt van een "... niet sterke lichtbron moet zijn". Led verlichting zal prima voldoen in de keuken (net zoals bij mij in de badkamer), en m.i. beter dan spaarlampen daar je 's avonds al eens gemakkelijk de keuken in- en uitloopt. En ik ken verschillende huizen met in het plafond ingebouwde ledverlichting in de living. Dat werkt prima.
Ik vergis me niet, daar ik dit hier uit ervaring schreef. Meerdere testen heb ik immers gedaan met led-spots. Het resultaat was onbevredigend. En leds in de woonkamer zijn dan wel uitstekend als sfeerverlichting, maar niet als verlichting die moet dienen om te lezen bijvoorbeeld. Dan moet je teveel leds installeren.
Oud 27 januari 2008, 14:52   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op één punt mag je je echter niet vergissen. Elke technologie moet je aanwenden volgens zijn sterke punten. Je moet bijvoorbeeld niet proberen een centrale eenpuntsverlichting in een kamer te vervangen door een led-lamp. Dit zal altijd gedoemd zijn tot mislukken. Maar deze wijze van verlichting begint, alhoewel nog veel toegepast, stilaan archaisch te worden.
Binnen vijf jaar zal er al een heel andere trend zijn in de huisverlichting.
Doe ik ook niet.
Oud 27 januari 2008, 16:26   #226
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jaja, en Elvis leeft!
Was die dan dood?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 17:11   #227
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik vergis me niet, daar ik dit hier uit ervaring schreef. Meerdere testen heb ik immers gedaan met led-spots. Het resultaat was onbevredigend. En leds in de woonkamer zijn dan wel uitstekend als sfeerverlichting, maar niet als verlichting die moet dienen om te lezen bijvoorbeeld. Dan moet je teveel leds installeren.
Er zijn al lampen onderweg met een massa LEDs gebundeld, lichtsterkte geen probleem.

Zwak punt bij LEDS waardoor grillige slijtage: warmte-afvoer; je zou ze eigenlijk met een ventilator ofzo moeten koelen.

Hieraan verwant, LEDs in/aan motorvoertuigen: boordnetspanningszwenkingen tussen 11 en ruim 14 Volt geven, door de typische "drempeling" in de werking van een LED (beneden een kritische spanning "dicht" en daarboven alles doorlatend) wisselende toenamen tot meer dan 100% van het bedoeld stroomverbruik die moeilijk/duur te beheersen zijn en wat dus totnogtoe niet wordt tegengegaan; hitte, verkorting van de levensduur, kassa.
Oud 27 januari 2008, 17:12   #228
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Kunt u mij merken aanwijzen waarvan met zekerheid vaststaat dat ze niet in China werden geproduceerd en "bijgevolg" - ik ga er immers nog niet onmiddellijk van uit, zoals u, dat in China alleen maar minderwaardige leds worden vervaardigd - van uitstekende kwaliteit zijn? Ik verneem dat bijzonder graag van u!
Kunt gij zagen man.
Uw typisch autoritair neerbuigend stijltje.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 17:45   #229
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Deze VB-er is meteen ook een groot licht.
Het schijnt zo erg dat zijn warmteverlies de kamer opwarmt!
Deze stralende vuurtoren is als een toorts in de duisternis!
Spijtig genoeg moet hij nog wat aan zijn uitzicht doen: bruin als ie is kan hij niet als prettig om aangezien te worden door het leven gaan...
Hij is van onberispelijk genetische materiaal (onbruin!) maar twijfelt aan de moeite die zijn verwekking heeft gekost.

Naast bullshit over politieke en sociale problemen gaan blokkertjes nu de thermodynamicat te lijf: verwarm u met uw gloeilampen.
De wereld gaat echt naar de knoppen!
ofte: Groen rechts heeft het licht doen stralen !
Ferrie, ik heb je al een keer vijf maal geprezen om éénzelfde goeie post, maar hier valt alles weer in duigen.

Ik vind dat de auteur van deze draad dit niet verdient, het onderwerp en de vragen zijn goed voor de gewone burger, weet je wel, de man met de pet, waar de spA zogenaamd over gaat. Je haalt er koeien bij, maakt discussie stuk, en doet puur aan gemeen en vals schelden.

PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 17:59   #230
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Mijn spaarlamp van 8w werkt al zes jaar,en soms meer dan 12 uur per dag,ik kocht het voor een 5€
Oud 27 januari 2008, 19:40   #231
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke leds zijn dan volgens u de concurrenten voor de spaarlamp (rekening houdend met prijs, lichtvolume en duurzaamheid)?

Ik heb in ieder geval geen enkele led gevonden die deze drievoudige proef tegenover de spaarlamp weerstaat. U wel? Laat het mij dan weten!

Ik ook niet, ondanks de beloftes die er gemaakt werden. Als indirekte en bijverlichting voldoen ze ruimschoots.
Oud 27 januari 2008, 20:21   #232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kunt gij zagen man.
Uw typisch autoritair neerbuigend stijltje.
Blijkbaar kunt u dus geen antwoord verzinnen op een nochtans vrij eenvoudige informatieve vraag. Hoe zit dat dan met uw oprechtheid als u stelt dat er kwaliteitsleds bestaan maar tegelijkertijd niet eens een merk of firma kunt aangeven die daarin handelt?

Citaat:
Oud 27 januari 2008, 20:23   #233
willem1940NLD

Standaard

Toch zullen naar mijn verwachting de LEDs de lampen van de toekomst worden.

De nieuwste typen met nog weer verhoogde lichtopbrengst zijn nog niet of veruit onvoldoende in de handel en temperatuurbeheer(sing) moet worden verbeterd.
Oud 27 januari 2008, 20:23   #234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik ook niet, ondanks de beloftes die er gemaakt werden. Als indirekte en bijverlichting voldoen ze ruimschoots.
Inderdaad, voor dergelijke doeleinden vind ik leds op dit ogenblik nuttig. Daarom stel ik mij ook terechte vragen bij berichten waarin mensen beweren dat er wel leds bestaan die tegen de spaarlamp kunnen concurreren.
Oud 27 januari 2008, 20:25   #235
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Toch zullen naar mijn verwachting de LEDs de lampen van de toekomst worden.

De nieuwste typen met nog weer verhoogde lichtopbrengst zijn nog niet of veruit onvoldoende in de handel en temperatuurbeheer(sing) moet worden verbeterd.
Ongetwijfeld, en ik kijk er met veel belangstelling naar uit. Alleen ligt de led op dit ogenblik nog steeds ferm achterop met de spaarlamp, en dit rekening houdend met prijs, levensduur en lichtvolume. Indien mensen het omgekeerde menen, verneem ik heel graag welke leds (merk, firma) wel die standaard bereiken.
Oud 27 januari 2008, 20:26   #236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Mijn spaarlamp van 8w werkt al zes jaar,en soms meer dan 12 uur per dag,ik kocht het voor een 5€
Jammer genoeg hebben sommige spotgoedkope spaarlampen geen A-label, maar wel een B- en C-label...
Oud 27 januari 2008, 20:33   #237
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Jammer genoeg hebben sommige spotgoedkope spaarlampen geen A-label, maar wel een B- en C-label...
Klopt; ik heb er aangetroffen met brand-uren op de verpakking voorspeld als "7000" maar ook wel 8000 en .... 4000.
Oud 27 januari 2008, 23:17   #238
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De Ikea spaarlampen in de kaars en bolvorm hebben een B label. Nog steeds stukken beter dan een doorsnee gloeilamp.

De Megaman lampen zijn A+ gelabeld.

LED lampen zijn nu nog duurder.
Maar dat blijft niet duren. En elke milliwatt die ik kan besparen, zelfs met inlevering van een beetje comfort, is een goeie.
Oud 27 januari 2008, 23:38   #239
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
born2bewild,
Dat is een eerlijke en moedige bekentenis, maar iedereen wist 't al.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2008, 23:46   #240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Ikea spaarlampen in de kaars en bolvorm hebben een B label. Nog steeds stukken beter dan een doorsnee gloeilamp.

De Megaman lampen zijn A+ gelabeld.

LED lampen zijn nu nog duurder.
Maar dat blijft niet duren. En elke milliwatt die ik kan besparen, zelfs met inlevering van een beetje comfort, is een goeie.
In onze woonkamer willen wij niet inboeten op lichtkwaliteit, om de eenvoudige reden dat dit echt een plaats is waar een belangrijk deel van ons gezinsleven in doorgaat. Daar moeten dus lichtbronnen hangen die het mogelijk maken dat men bijvoorbeeld goed kan lezen, schrijven... zonder dat de ogen al teveel vermoeid geraken. En slechts als de sfeer moet primeren op het nuttige, gaan de leds aan. Anders zijn het de spaarlampen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be