Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hoe sta jij tegen een algemeen rookverbod
Ik ben roker en ben tegen 23 26,44%
ik ben roker en ik ben voor 7 8,05%
ik ben niet-roker en ik ben voor 34 39,08%
ik ben niet-roker en ik ben tegen 22 25,29%
geen mening 1 1,15%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2008, 23:10   #141
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Rokers brengen een aardig duitje bij in de staatskas.
Ah, is dat zo ?

Ik neem aan dat je een uitgebreide studie gemaakt hebt van het financiële gewin door het rookgedrag ? En ik neem eveneens aan dat je rekening gehouden hebt met de vele onnodige doden - actieve rokers + passieve rokers - wat uiteraard massa's minder consumenten, minder werkkrachten, minder toekomstige ouders en minder belastingbetalers betekent ?

En ongetwijfeld heb je ook de gigantische kosten die de ziekteverzekering betaalt, en op hun beurt doorrekent aan het gemiddelde lid, in rekening genomen ?

Je moet daar toch lang aan bezig geweest zijn, want ik denk dat het allesbehalve simpel is, zo een berekening.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2008, 23:36   #142
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ah, is dat zo ?

Ik neem aan dat je een uitgebreide studie gemaakt hebt van het financiële gewin door het rookgedrag ? En ik neem eveneens aan dat je rekening gehouden hebt met de vele onnodige doden - actieve rokers + passieve rokers - wat uiteraard massa's minder consumenten, minder werkkrachten, minder toekomstige ouders en minder belastingbetalers betekent ?

En ongetwijfeld heb je ook de gigantische kosten die de ziekteverzekering betaalt, en op hun beurt doorrekent aan het gemiddelde lid, in rekening genomen ?

Je moet daar toch lang aan bezig geweest zijn, want ik denk dat het allesbehalve simpel is, zo een berekening.
Neen, ik krijg die ingevingen rechtstreeks van Onze-Lieve-Heer himself
Er zou hier wel eens een sarcasme-knop mogen geïnstalleerd worden, want blijkbaar komt dat fijne gevoel voor humor toch niet zo goed over langs de digitale snelweg.

Ik heb toch de moeite genomen het eens te bekijken:

http://www.statbel.fgov.be/figures/d361_nl.asp#0

De fiscale inkomsten van de verkoop van tabaksproducten in 2006 bedroegen 2.306 miljoen euro (een stijging van 75% tov 1995).

http://www.belgium.be/eportal/ShowDo...mentManager.nl
Citaat:
In 2003 lagen de geraamde kosten van het tabaksgebruik tussen 1.800 en 2.300 miljoen euro, hetzij 12 �* 15% van de ziekte-uitgaven binnen de ziekteverzekering. In België bestaan er geen studies die de onrechtstreekse kosten van het tabaksgebruik evalueren (afwezigheid, bedlegerigheid, verlies van productiviteit, brand, …). Volgens de Wereldbank zouden deze kosten echter veel hoger liggen dan de directe medische kosten.
Ik moet je dus gelijk geven.

Desalniettemin geldt dit niet voor de electronische sigaret, die veel minder gezondsheidsproblemen met zich teweeg brengt, zowel actief als passief.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 3 februari 2008 om 23:37.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 01:49   #143
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niemand wordt verplicht om rokers te respecteren. Via het parlement kunnen we ze wel uit de cafes jagen.
Ja, zoals altijd. Een beetje geweld gebruiken, da's altijd tof, en een beetje verplichtingen opleggen, want jouw mening is toch de "juiste" mening en dan mag dat allemaal.

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 01:52   #144
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Sociale wenselijkheid? 'Peer pressure'?
Sociale wenselijk kan mij gestolen worden. In de praktijk komt dat maar neer op een bende zelfverklaarde do-good'ers die vanzichzelf denken "de Juiste Waarheid" in pacht te hebben en dus anderen mogen vertellen wat ze mogen doen en laten, wat deze laatsten vooral op de zenuwen werkt.

Sociale wenselijkheid.. weer zo een verzinsel van bemoeizieke academici.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 4 februari 2008 om 01:53.
Oud 4 februari 2008, 01:57   #145
Heftruck

Standaard

Laten we trouwens ook luide muziek op festivals verbieden wegens nadelige effecten op het gehoor van mensen die door 'peer pressure' gedwongen worden daar heen te gaan.

Oud 4 februari 2008, 12:39   #146
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

In geen enkel cafe meer mogen roken. Tzou fantastisch zijn. Geen stank meer, geen prikkende ogen, niet meer passief meeroken. Hopelijk komt het er snel.
Oud 4 februari 2008, 13:32   #147
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
In geen enkel cafe meer mogen roken. Tzou fantastisch zijn. Geen stank meer, geen prikkende ogen, niet meer passief meeroken. Hopelijk komt het er snel.
idd
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
ik ben racist en daar ben ik fier op.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 13:36   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ja, zoals altijd. Een beetje geweld gebruiken, da's altijd tof, en een beetje verplichtingen opleggen, want jouw mening is toch de "juiste" mening en dan mag dat allemaal.

Vrijheid betekent voor mij dat ik nooit hoef na te denken of ik een cafe kan binnengaan omdat er wel eens een dikke zwalm rook zou kunnen hangen. Ikzelf ben er veel gevoeliger voor als mijn kameraden, dusja, weg ermee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 13:50   #149
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vrijheid betekent voor mij dat ik nooit hoef na te denken of ik een cafe kan binnengaan omdat er wel eens een dikke zwalm rook zou kunnen hangen. Ikzelf ben er veel gevoeliger voor als mijn kameraden, dusja, weg ermee.
Vrijheid betekent voor jou dus niets meer of niets minder dan het beknotten van andermans vrijheid. Een dief neemt ook de vrijheid niet te betalen.

Ik ben ook enorm gevoelig voor rook hoor. En dan? Er zijn genoeg plekken waar je niet doodvalt van de rook. Emo-argumentjes zijn irrelevant.
Oud 4 februari 2008, 13:54   #150
Geert C

Standaard

Uw vrijheid eindigt dan ook waar de mijne begint...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 13:58   #151
Heftruck

Standaard

Citaat:
Dan wel de vrijheid om weg te gaan uit rokerscafé's indien het je niet aanstaat.
Oud 4 februari 2008, 14:02   #152
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar is die vermaledije die u verplicht naar de caféen te gaan, waar is die vermaledijde die u verbiedt in uwen dijnen thuis te bléiven! Waar is die vermaledijden, dat mijnen vuist hem de weg zal tonen!

[/slechte shakespeare modus]

Dat café is niet van u, i.e. gij hebt daar ook geen 'vrijheid' over.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 14:04   #153
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan wel de vrijheid om weg te gaan uit rokerscafé's indien het je niet aanstaat.
Of om via de parlementaire weg ervoor te zorgen dat deze dingen niet meer bestaan.

Ik ben erg onconsequent als het aankomt op rook. Ik respecteer deze mensen gewoonweg niet. Klaar. Noem het haat....todat je ooit eens op de grond ligt en geen lucht kunt happen omwille van een aanval. Gelukkig ben ik daar nu van genezen, maar ik herinner me het nog goed.....
Oud 4 februari 2008, 14:23   #154
kenzo
Lokaal Raadslid

kenzo's schermafbeelding

Standaard

Tavek,

ik kan er van meespreken...
Maar volgens sommigen moeten we dan maar gewoon thuis blijven...
Hoe egoïstisch zijn wij wel niet dat we ook eens met vrienden willen uitgaan ... en dan blij zijn als we niet in die rook moeten zitten...
erg, he.. Schaam je !
kenzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 14:33   #155
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kenzo Bekijk bericht
Tavek,

ik kan er van meespreken...
Maar volgens sommigen moeten we dan maar gewoon thuis blijven...
Hoe egoïstisch zijn wij wel niet dat we ook eens met vrienden willen uitgaan ... en dan blij zijn als we niet in die rook moeten zitten...
erg, he.. Schaam je !
Ik ben eens in NY uitgegaan een paar jaar terug. Het was een verademing, letterlijk en figuurlijk.

Hier hangt er gewoon een extreme marginale doemp in cafes. Stel u voor dat ge daar iedere dag in moet werken.....
Oud 4 februari 2008, 14:33   #156
Duvelke

Standaard

Citaat:
Vrijheid betekent voor jou dus niets meer of niets minder dan het beknotten van andermans vrijheid. Een dief neemt ook de vrijheid niet te betalen.

Ik ben ook enorm gevoelig voor rook hoor. En dan? Er zijn genoeg plekken waar je niet doodvalt van de rook. Emo-argumentjes zijn irrelevant.
waarom zijn emo-argumentjes irrelevant? omdat ze jou niet goed uitkomen ofzo?

Ge zijt niet vrij om alles te doen. Dat is enkel in uw liberale utopische onrealistische gedachte
Oud 4 februari 2008, 14:42   #157
Geert C

Standaard

Vandaag in HLN: 900.000 kinderen roken thuis mee! Me dunkt dat een pakje sigaretten nog lang niet duur genoeg is.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 4 februari 2008, 15:00   #158
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag in HLN: 900.000 kinderen roken thuis mee! Me dunkt dat een pakje sigaretten nog lang niet duur genoeg is.
Ohnee; passief roken!

Als het dat maar is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2008, 15:03   #159
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ohnee; passief roken!

Als het dat maar is.
Duizenden doden per jaar... "Als het dat maar is"?

Als een gewoon product of medicijn een tiental mensen doodt wordt het van de markt gehaald, sigaretten doden wereldwijd honderdduizenden mensen per jaar, en wat gebeurt er? Niets...
Oud 4 februari 2008, 15:05   #160
Duvelke

Standaard

Citaat:
Duizenden doden per jaar... "Als het dat maar is"?

Als een gewoon product of medicijn een tiental mensen doodt wordt het van de markt gehaald, sigaretten doden wereldwijd honderdduizenden mensen per jaar, en wat gebeurt er? Niets...
Niet te negatief. Men mag steeds minder en minder op bepaalde plaatsen roken. Binnenkort in de cafe's en wie weet wordt tabak nog illegaal over x aantal jaar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be