![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u ooit eicellen/sperma willen doneren? | |||
Ja, ik heb dit zelfs reeds gedaan |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,89% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
14 | 26,42% |
Misschien |
![]() ![]() ![]() |
12 | 22,64% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 45,28% |
Ander of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,77% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Misschien zijn one night stands wel stom ?
Misschien is het beter om het gevogel te beperken tot een zinvolle relatie met iemand waar je écht om geeft? (dan kan je al eens vertrouwen hebben of een risicootje nemen...) Noem me gerust ouderwets hoor... Anyway... in de seventies werd er wel wat geëxperimenteerd. Gelukkig was ik behoorlijk goed voorgelicht.
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Potverdorie, is het egoïsme als ik weiger om een nier af te staan aan een illustere onbekende? Of een long? (wieweet gaan ze die dan transplanteren in het lijf van een kettingroker) Anders gezegd: zolang ik hier nog rondloop beslis IK (en niemand anders) over m'n lijf en leden. En dat omvat OOK mijn genetisch materiaal. Mijn vrouw heb ik zelf gekozen. Heb daar geen medische tests voor nodig gehad. Affectie volstaat. De anonieme onvruchtbare waar één of andere al even anonieme dokter m'n genetisch materiaal aan wil koppelen, ... nee, d�*t vooruitzicht zie ik inderdaad niet zitten. Er zijn vrouwen die ik nog met geen tang wil aanraken, laat staan dat ik het zou zien zitten dat ze (een ten dele) mijn kind zouden dragen. (krijg ik spontaan koude rilligen van)
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Anna List : 15 februari 2008 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gaat men, met al dat donorschap, een gigantische database aanleggen om te vermijden dat halfbroer en -zus zich achteraf met elkaar voortplanten? Kwestie van geen nieuwe Saxen-Coburgskes op de wereld te zette, je ziet waar inteelt kan toe leiden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien, als we nou eens jouw redenering in alle consequentie doortrekken, is iedereen die niet happig is om bloed of beenmerg te doneren een egoïst. Overigens, je k�*n perfect verderleven met één nier of één long hoor... dus waar trek je in feite de lijn? Meer zelfs: iedereen niet zomaar bereid is om zich te prostitueren zou een egoïst zijn; immers, een goeie douche en je bent weer helemaal de oude. Met die redenering spoel je het recht op fysieke integriteit en zelfbeschikking door de plee door het te verwijzen naar de rubriek 'zinloos egoïsme'... Met andere woorden: ik hoef zelfs niet eens te verantwoorden waarom ik NIET doneer. En op zich maakt me dat op geen enkele manier een 'egoïst'. (behoudens voor zij die zich sowieso dag-in-dag-uit geroepen voelen om anderen moreel te beoordelen: pastoors, regelneven e.d.m.) Ik wou enkel aangeven dat ik mijn genetisch materiaal niet als een stuk 'publiek domein' beschouw; het behoort MIJ toe en het is bovendien ook nog eens uniek. Het bevat gigantisch veel informatie die mede bepalend is voor het individu dat er eventueel mee verwekt wordt / kan worden. En die informatie is bovendien een stuk van het 'genetisch geheugen' waar ik zelf deel van uitmaak. Het geheugen waaraan mijn voorouders -te beginnen met de mensen die mij dierbaar zijn/waren- in essentiële mate hebben bijgedragen. Ik bén mijn vader/moeder, ik bén mijn grootvaders/grootmoeders... net zoals mijn kinderen ook 'mij' zijn. Dat is een filosofisch uitgangspunt dat ik echter héél sterk en heel persoonlijk aanvoel. Zo zijn mijn grootouders niet dood zolang ik niet dood ben en zolang mijn kinderen (en de kinderen van mijn kinderen etc...) niet dood zijn. Je kan dit een rare houding vinden, maar het is de essentie van wat men doorgaans een 'bloedband' noemt. Zoals ik ook aangaf: dat is MIJN overtuiging. Ik verwacht van niemand om die te delen of nog maar in geringste mate gelijk aan te voelen. Het enige wat ik hiermee wil aangeven is de context waarbinnen mijn absolute 'neen' aan donatie moet begrepen worden. Kortom: ik heb heel weinig boodschap aan jouw of andermans gemoraliseer hierover.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 15 februari 2008 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Ik geef geen bloed omdat het toch anders ligt weg te rotten.
AB+ |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een kind is geen gevolg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Daar heb jij toch geen last van? Jij/noch het kind weet dat jij de vader bent.
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Volgens mij - volgens mij é - weet je wel dat jij de vader bent. Je weet alleen niet van wie precies. Alsof je gedachten erover zomaar verdwijnen als je geen gezicht, naam of wat dan ook kan plakken op degene over wie die gedachten gaan.
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Je zou mss wel paranoia kunne worden elke keer je ene kind ziet die wat op jou lijkt. ![]()
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Ik denk dat de spermabanken daar wel rekening mee houden. Ze zullen dat wel deftig onderzoeken.
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |