![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
En dat vertellen moslims zélf hé! Sorry, maar het stemt me zeker tot nadenken, dat hij manu militari zijn leer opgelegd heeft. Citaat:
Ja, ik begrijp dat jij met je moslimachtergrond met geen mogelijkheid kan begrijpen waarom christenen zo "hardnekkig" vasthouden aan de "zwakke" Bijbelse God Die Zich aan het kruis liet slaan. Een God Die Zich Zélf als een kameleon gedroeg, zonder evenwel Zichzelf te verloochenen. Ooit heb ik hier verzucht waarom ik mijn Rolls-Royce zou inruilen voor een Deux-Chevaux, toen Yahyazakarya zijn bekeringsijver hier aan het botvieren was. En ik ben er redelijk zeker van dat jij nu nog steeds niet begrijpt waarom ik dat niet wil. Kan ook niet anders, als je van jongsafaan bepaalde gedachtepatronen ingestampt krijgt. Niet dat ik mezelf vrijpleit van het ingestampt krijgen van bepaalde gedachtegangen. Maar ik ben me daar wel degelijk van bewust; in hoeverre dat bij jou het geval is... daar heb ik zo wel mijn twijfels over. Citaat:
Dat zie ik bij het christendom toch veel minder. Geen christen-creationist of hij vindt andere christenen die tégen hem stelling nemen. Geen christen-misdadiger, of hij hoort afkeuring vanwege andere christenen. Vaak massaal. En dát, mijn beste Lincoln, dát is het grote verschil met de islam! Citaat:
En als zij biologie dan al niet meer serieus nemen, dan is de stap om ook andere wetenschappen te discrediteren niet meer veraf. Uiteraard heeft dit zo zijn repercussies. Hoe wil je dat een ingenieur bvb. een zeer lange tunnel ontwerpt onder - laten we zeggen - de Straat van Gibraltar, wanneer hij géén rekening houdt met de continentendrift, waardoor Afrika tegen Europa botst en de Straat van Gibraltar elk jaar een paar centimeter smaller wordt? Want ook het (kunnen) begrijpen van die continentendrift veronderstelt dat je weet wat evolutie inhoudt en dat je dat begrip ook daadwerkelijk onderschrijft. De Italianen bestuderen al jarenlang de bouw van een brug over de Straat van Messina, die Sicilië met het vasteland moet verbinden. De problemen daarbij zijn enorm, o.a. omdat die plek pal op een breuklijn in de aardkorst ligt; iets wat overduidelijk aangetoond wordt door de aanwezigheid van een aantal vulkanen zoals de Etna, de Stromboli en de Vesuvius. Of dacht je dat die vulkanen daar "zomaar toevallig" lagen vuur te spuwen? Zie je het al gebeuren dat een ingenieur, gebonden door bepaalde taboes vanuit geloofshoek, die brug ontwerpt, en vergeet met al die factoren rekening te houden. Die brug stort gegarandeerd in. Zonde van het geld, en vooral van de mensenlevens die mogelijk met de instorting verloren gaan. En dáárom, beste Lincoln, dáárom isoleert iedereen zich die de wetenschap niet haar vrije gang laat gaan. Zeker als men een wetenschappelijke carrière ambieert. Net nu het latente racisme van veel Vlaamse werkgevers aan de kaak gaat worden gesteld, omdat zij kandidaat-sollicitanten met een (al dan niet vermeende) moslimachtergrond minder kansen geven, komt daarbij dat diezelfde moslims plots hun eigen bekwaamheden gaan hypothekeren. Als Achmed een job wordt ontzegd, enkel en alleen omdat hij Achmed heet, en niet Piet, dan mag hij zich met alle recht en reden een slachtoffer van racisme weten. Maar als Achmed een job (bvb. als ingenieur) wordt ontzegd, omdat hij creationist is, dan mag men met recht en reden aan zijn bekwaamheden twijfelen, en dan moet hij niet komen janken van "ze zijn racisten"! Dan is het zijn eigen domheid die hem de das zal omdoen. Wat professor Braeckman doet is waarschuwen, niet bedreigen. Wie oren heeft, hij hore... En anders is het aloude spreekwoord van toepassing dat kaars en bril niet baten als de uil niet wil zien. Een gewaarschuwd man telt voor twee, Lincoln!!! |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als we iedereen moeten gaan honoreren, enkel en alleen op basis van het lef dat hij aan de dag legt, dan kunnen de grootste idioten het ook voor het zeggen krijgen. In Duitsland kunnen ze daar héél goed over meespreken hoor, ze zitten daar nu nog altijd met een collectief trauma. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ja, dat imago van nine eleven zit er nog diep en vers in het geheugen van de meeste westerlingen ! Citaat:
Citaat:
Dat komt omdat het christendom , ten eerste niet helemaal zich laat horen in europa (ofwel uit angst om uitgewauweld te worden, ofwel omdat ze niks van de oren laten doen), en ten tweede omdat hier de islaam in aanmerking komt en niet het christendom ! Tenzij het christendom en sterke come-back doet. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn best moslims bv in frankrijk die een hoge opleiding hebben gevolgd aan de universiteit en toch worden ze geweigerd als ze gaan solliciteren, zijn ze dan ook dom beste EFL ??? Braeckmans waarschuwt ? Dat is nieuw !
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 16 februari 2008 om 17:22. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik durf mezelf in de eerste plaats als een kosmopoliet, een wereldburger te profileren. D.w.z. dat ik me zo ongeveer overal op deze aardkloot zou kunnen thuisvoelen - overal waar mensen van goede wil de maatschappelijke orde uitmaken. Ik neem aan dat jij, vrij van alle restricties en "bekaderingen", op gelijkaardige golflengte zit. Of toch niet helemaal? Want hoe kosmopolitisch ik ook zou willen zijn, ik kan niet doen alsof ik geen "roots" heb. En die roots zijn duidelijk Europees, Belgisch, Vlaams. Maar ik heb geleerd om die roots niet als restrictie, doch juist als surplus, als verrijking te beschouwen. Ik vrees dat jij vrij zou willen zijn van alle restricties en "bekaderingen", en dat je je wens tot werkelijkheid neemt. Maar maak je geen illusie, want jij bent evenzeer "gekneed" door je afkomst als ik. Méér dan je zelf misschien wil toegeven. Kosmopolitisme houdt geenszins in dat iemand vrij is van alle restricties en "bekaderingen". Het houdt wél in dat iemand, wanneer hij in een nieuwe context belandt, openstaat voor die context. Ga ik bvb. in Spanje wonen, of in Amerika, of desnoods in Timboektoe, dan impliceert dit mijn interesse in mijn nieuwe thuis, in de cultuur die daar geldt, de gewoontes, de mensen en hun mentaliteit. Kan jij je dan veroorloven te stellen dat Europa je niet interesseert? Wat doe je hier dan nog? Citaat:
Citaat:
Maar hoe kan ik me uitspreken nopens iemands stellingen die er (bewust of onbewust) een afwijkende vocabulaire op nahoudt? Ingaan op dergelijk betoog is gelul in de ruimte. Daar pas ik voor. Dan nodig ik betrokkene liever uit om de vocabulaire enigszins gelijk te stemmen. In een orkest moeten de violen immers ook gelijk gestemd zijn, ofwel is het resultaat niet om aan te horen. En dat neemt niet weg dat je met dezelfde vocabulaire er toch verschillende standpunten op kan nahouden. Diversiviteit, weetjeweel. Tenslotte speelt in een orkest elk instrument ook zijn eigen partij, waarvan sommige partijen gewoon "lijnrecht ingaan" tegen andere. Citaat:
Tussen twee haakjes: deze postbode verdient niet bepaald een vetpot, gelet op de toch niet minne levensduurte in dit land. Ook van huis uit heeft hij, op materieel en financieel gebied, niet veel meegekregen. Hij moet zijn huis dus met eigen handen verdienen, en dat huis is totnogtoe verre van comfortabel ingericht. Ik ben al blij dat ik het kan verwarmen en dat het er niet doorregend. Maar een kleine tegenslag kan voldoende zijn om mijn huis te moeten verkopen. Maar goed, dan nóg heb ik het uiteraard stukken beter dan de "negertjes" in Kongo. Klagen zal je me niet gauw horen doen. Maar beeld je maar niet teveel in dat mijn situatie ideaal is. Ook ik heb zo mijn dagelijkse zorgen, die me soms tot vertwijfeling brengen. Het ligt echter niet in mijn aard om dan bij de pakken te gaan neerzitten en te zuchten: "Dit is mijn lot." Mijn voorouders, die een véél harder leven leidden, deden dat ook niet. Dat ben ik aan hen verplicht. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Zomaar een gedachte van me: misschien deden zij dit omdat zij meenden dat een "machtige, sterke" Mohammed meer indruk zou maken op niet-moslims, en hen ertoe zou aanzetten de "zwakke" God van het christendom achter zich te laten. Kennelijk hebben zij de sterkte van het christelijke geloof zwaar onderschat. En nu het beeld van die "straffe" Mohammed enkel windeieren heeft opgeleverd, distantiëren zij er zich liever van. Jij ook dus. Citaat:
Luister maar eens naar wat jan-met-de-pet zoal bezighoudt. In een periode van economische crisis is het antiglobalistisch discours juist springlevend. En dan beweer jij dat niemand protesteert!!! Ik wacht nu (vol geduld) op jouw stellingname over extreme moslims. Citaat:
Citaat:
En dat allemaal dankzij biologie. Maar als het jou niet interesseert, en als die biologie botst op bepaalde taboes die jou van kindsbeen zijn ingestampt, het zij zo. Ik ben de laatste die je daarover hoort klagen. Maar ik zal wel de eerste zijn om te roepen dat jij niet moet komen klagen omdat je brood plots te duur wordt, omdat er niet meer aan biologie mag worden gedaan. Citaat:
Het gaat erom dat wanneer iemand - en of die nu Achmed dan wel Jan heet, mij om het even - zichzelf taboes oplegt die hem beletten om goed aan wetenschap te kunnen doen, niet moet komen janken wanneer hij zijn kansen op de arbeidsmarkt ziet slinken. Dat geldt dus evengoed voor de "blanke christelijke" creationisten in de States als voor de "bruine islamitische" Koranvreters hier. Met racisme heeft het niets vandoen, want ook in de States heeft men de creationisten hiervoor gewaarschuwd. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En zelfontplooiïng is wel degelijk een bron van geluk, naast andere bronnen. Zelf kan ik me niet ontplooien zoals ik zou willen. Maar een aantal levensdromen (of noem het "doelstellingen") heb ik wel bereikt. Liever dan te zitten janken om wat ik niet kan waarmaken, ben ik dankbaar om wat ik wél heb mogen realiseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Ik begin meer en meer te denken dat die 'gematigde' moslims een verwaarloosbare minderheid zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Doet niets ter zake. Het interview heeft duidelijk gemaakt dat de Imam de evolutieleer verwerpt omdat ze volgens hem ingaat tegen zijn geloof. Daar gaat het om. Wetenschappelijke argumenten spelen hier geen rol.
Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je mag ook voor beiden kiezen: bv dat klei langzaam tot aap geëvolueerd is om dan mens te worden. Dat sluit je jezelf aan bij een zekere wetenschappelijke hypothese die stelt dat leven (in de klassieke betekenis van het woord) uit niet-levende materie ontstaan is. Je bevestigd ook de evolutieleer. En je spreekt je godsdienst niet tegen. Als dat niet mooi is. Alleen spijtig dat jullie moslims te lomp zijn om dit in te zien. Het wordt één van de kleine factoren die zullen bijdragen aan jullie ondergang. Da's ook evolutie vriend. En dat zul je aan de lijve ondervinden. Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 16 februari 2008 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat de meeste 'gematigde' moslims fundamentalistische gelovigen zijn, zoals een aanzienlijk aantal christenen in de VS. Fundamentalisch geloof is gelukkig niet hetzelfde als gewelddadig extremisme. De meeste fundamentalisten, van om het even welk geloof, zijn goedbedoelende mensen. Voor kinderen van fundamentalistische gelovigen is het wel niet simpel om op te groeien in een samenleving waarin relativeringsvermogen een belangrijke waarde is.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 februari 2008 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is een verband, denk ik, maar ik weet niet of het relevant is.
Citaat:
Citaat:
Misschien is dat gewoon omdat ik graag betoog.
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U begrijpt het overduidelijk niet. Doordat de bijbel een geheel is van verschillende boeken die onder Gods inspiratie tot stand kwamen, is het ook noodzakelijk de aard en bedoeling van de boeken te weten. Daarom moet men de bijbel steeds benaderen vanuit de traditie. Hierdoor weten we dat bepaalde boeken, fragmenten, hoofdstukken, verzen ofwel letterlijk, figuurlijk of allegorisch gelezen horen te worden. Bijgevolg maakt u een verkeerde conclusies als u nu in hoera-stemming uitroept dat men de bijbel "niet letterlijk mag gelezen worden". Neen, de bijbel wordt weldegelijk letterlijk gelezen, niet in zijn geheel, maar wel bij die passages waar dat overeenkomst de traditie het geval is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons geloof betreft in de eerste plaats niet een wereldbeeld, maar in de eerste plaats een Gods- en mensbeeld. Bij die twee laatste zijn de krijtlijnen uitgetekend: dat kan ook moeilijk anders, daar men er anders van uitgaat dat de waarheid geen blijvende waarde is waardoor er ook geen waarheid in het algemeen bestaat. Mijns inziens maakt u een fout evolutionisme bij de wetenschap onder te delen. Eigenlijk is evolutionisme een pseudo-geloof met eigen dogma's en regels en is de vrucht van een wereld- en mensbeeld zonder God noch gebod. Evolutionisme is in die zin niet in te passen in ons geloof, daar het juist een wereld voorspiegelt die niet ontwikkeld is vanuit Gods goedheid maar wel door toeval, wreedheid en volledige amoraliteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |