Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2008, 16:46   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En misschien is het beter om geen NL te spreken, maar FR met een (zwaar) VL accent.
Een Vlaamse vriend van mij moest naar de bib in Moeskroen en vroeg naar de chef.
Hij begon in het FR, maar ze zei: spreekt u maar NL hoor, dat is geen probleem voor mij.
"Toevallig" heeft straatrue weer eens een vriend die "toevallig" in Moeskroen was...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 21:07   #22
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Alina,

Daar zou ik niet moeilijk over doen.
Wanneer ik als Vlaming in Moeskroen kom, dan spreek ik nu ook altijd FR.
De Vlamingen vinden dat de faciliteiten uitdovend zijn.
Welnu, dan moeten wij het goede voorbeeld geven.

Ik heb hier al uitgelegd dat er tot eind jaren 50 in alle Waalse steden afdelingen waren van het Davidsfonds en die VL in WAL faciliteiten eisten voor de VL in WAL.

De Vlaamse politici hebben toen gezegd: stop daarmee, hoe kunnen we eisen dat de Franstaligen in VL zich aanpassen als we zelfs eisen stellen voor de VL in WAL.

Maar franstaligen hebben zich niet aangepast en ze willen het ook niet.
Ze vinden de aanzetten daartoe racistisch en onwettelijk.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 21:15   #23
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er dan eens vertalingen worden aangeboden in Vloesberg, is het echt van een kafkaiaans niveau. U moet bijvoorbeeld maar eens het officieel stratenplan van Vloesberg opvragen. Gewoon hilarisch wat daar allemaal te lezen staat in het "Nederlands"; 't lijkt eerder op Frans met Nederlands woorden en halfvertaalde woorden. Ook in het straatbeeld is het Nederlands zo goed als afwezig op de markt van Vloesberg, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het naburige Ronse waar de tweetaligheid sterk in het oog springt.
In het taalmarkgebied komen er veel van die verbasterde straatnamen tegen. Ik spot daar eens mee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Toevallig" heeft straatrue weer eens een vriend die "toevallig" in Moeskroen was...
Als ik mag kiezen lees ik liever zijn "toevalligheden" dan zijn Vlamingenhaat.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2008, 21:23   #24
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Kijk eens aan alle straatnamen van Ronse staan op het wereldweb:

http://www.ronse.be/straten/straatindex.htm

en die van sommige Platdietse gemeenten ook:

Aubel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aubel

Gemmenich:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemmenich#Straten

Homburg:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Homburg_%28Belgi%C3%AB%29

Sippenaken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sippenaeken#Straten
Oud 18 februari 2008, 22:52   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
In het taalmarkgebied komen er veel van die verbasterde straatnamen tegen. Ik spot daar eens mee.
Daarover had ik het niet; wel over de bijzonder slechte vertalingen van gewone teksten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 08:58   #26
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

@ straatrue:

Wat is dat in godsnaam voor typisch vlaams-we-zullen-ons-maar-laten-doen-reactie.
Vele franstaligen willen overal in belgie in hun taal behandeld kunnen worden. Die trekken zich niks aan van waar ze zijn. Belgie is voor hun 2talig, dus ze moeten maar frans tegen ons spreken. Het probleem is dat vlamingen dat klakkeloos aanvaarden en de franstaligen daardoor in een soort illusiewereld leven.
Is er één franstalige partij die pleit voor een inburgering in vlaamse gemeentes? Het enige wat ze zien zijn hun eigen rechten. Rechten die ze sinds 1830 langzaamaan zijn beginnen verliezen. Of moet ik zeggen voorrechten.
Ik heb op de site van het FDF gelezen dat de naam 'Meise' afstamt van een romeinse naam en dat al veel langer er franstaligen op dat gebied zouden zitten. Zo'n absurde praat om te kunnen legitimeren frans te spreken.
Ze hebben altijd hun zin doorgedreven, en na faciliteiten gaan die gemeentes ooit bij brussel komen of zal brussel uitbreiden. Daar ben ik zeker van. Zoniet, bij een vlaamse onafhankelijkheid bijvoorbeeld zullen de franstaligen hun rechten via internationale organisaties wel is opeisen.
In een kleuterklasje in Vilvoorde heb ik is gezien dat 20 van de 23 lln een andere huidskleur had. Allemaal franstalig me dunkt. Dat is de toekomst van de brede rand, terwijl vilvoorde nu nog een nietsvermoedende overwegend vlaamse gemeente is die zijn vlaams karakter in de kijker probeert te zetten.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 10:42   #27
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

[quote=barteke;3273202Ik heb op de site van het FDF gelezen dat de naam 'Meise' afstamt van een romeinse naam en dat al veel langer er franstaligen op dat gebied zouden zitten. Zo'n absurde praat om te kunnen legitimeren frans te spreken.
[/QUOTE]

Het was op de website van Carrefour.
Hier is de link:

http://www.carrefour.be/journal/fran...peripherie.pdf
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 12:24   #28
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Ik heb op de site van het FDF gelezen dat de naam 'Meise' afstamt van een romeinse naam en dat al veel langer er franstaligen op dat gebied zouden zitten. Zo'n absurde praat om te kunnen legitimeren frans te spreken.
Oh, maar dat zou niet de eerste keer zijn. Zo heb ik al in een UF-blaadje gelezen dat de dorpen Huizingen en Buizingen van oorsprong wel Franstaligen moeten zijn. Reden: hun namen eindigen op "-ingen", net als "Edingen", de "vervlaamste" naam voor het Franstalige Enghien. De wereld op z'n kop, dus.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 12:37   #29
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Oh, maar dat zou niet de eerste keer zijn. Zo heb ik al in een UF-blaadje gelezen dat de dorpen Huizingen en Buizingen van oorsprong wel Franstaligen moeten zijn. Reden: hun namen eindigen op "-ingen", net als "Edingen", de "vervlaamste" naam voor het Franstalige Enghien. De wereld op z'n kop, dus.

Het is eigenlijk ongelooflijk dat er dan nog steeds mensen zijn die die propaganda geloven. Straks gaan ze nog beweren dat heel Vlaanderen oorspronkelijk Franstalig was.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 13:05   #30
elberto
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
@ straatrue:

Wat is dat in godsnaam voor typisch vlaams-we-zullen-ons-maar-laten-doen-reactie.
Vele franstaligen willen overal in belgie in hun taal behandeld kunnen worden. Die trekken zich niks aan van waar ze zijn. Belgie is voor hun 2talig, dus ze moeten maar frans tegen ons spreken. Het probleem is dat vlamingen dat klakkeloos aanvaarden en de franstaligen daardoor in een soort illusiewereld leven.
Is er één franstalige partij die pleit voor een inburgering in vlaamse gemeentes? Het enige wat ze zien zijn hun eigen rechten. Rechten die ze sinds 1830 langzaamaan zijn beginnen verliezen. Of moet ik zeggen voorrechten.
Ze hebben altijd hun zin doorgedreven, en na faciliteiten gaan die gemeentes ooit bij brussel komen of zal brussel uitbreiden. Daar ben ik zeker van. Zoniet, bij een vlaamse onafhankelijkheid bijvoorbeeld zullen de franstaligen hun rechten via internationale organisaties wel is opeisen.
In een kleuterklasje in Vilvoorde heb ik is gezien dat 20 van de 23 lln een andere huidskleur had. Allemaal franstalig me dunkt. Dat is de toekomst van de brede rand, terwijl vilvoorde nu nog een nietsvermoedende overwegend vlaamse gemeente is die zijn vlaams karakter in de kijker probeert te zetten.
Ik dacht net hetzelfde.
heimwee naar het oude "Walen willen jullie dat we liggen want dan doen we dat hoor"-tijdperk straatrue?

Laatst gewijzigd door elberto : 24 februari 2008 om 13:06.
elberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 13:21   #31
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
@ straatrue:

Vlaanderen hoopt de faciliteiten te kunnen afschaffen of althans te laten uitdoven; dus vragen ze, zonder het met zoveel woorden te zeggen van de VL in WAL om niet op te komen voor hun taalrechten in de faciliteitengemeenten.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 13:31   #32
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
"Over de herkomst van de benaming Meise bestaan er verschillende hypotheses. De naam zou afkomstig zijn van het Latijnse woord ‘mansio’, wat standplaats of woning betekent, of van het woord ‘mansus’, wat huis, burcht, woning betekent.
De gemeente is waarschijnlijk ontstaan doordat ze op het kruispunt van twee Romeinse heirbanen gelegen was. Hier zou een standplaats geweest zijn van Romeinen die hier een vesting maakten om van hieruit de streek te verkennen."

http://www.meise.be/193_nl.html

Als deze uitleg klopt, bewijst deze Romaanse plaatsnaam enkel dat de streek werd bezet door de Romeinen.
Het is pas in 11de eeuw dat er een Romanisatiebeweging was in het Germaans gedeelte van Nauw van Kales. Hierbij werden heelwat dorpen gesticht waarvan de namen eindigen op "-mes". Deze plaatsnamen zijn gebasseerd op het Latijnse woord "mansus". Het latijnse "mansus" is de tegenhanger van het Germaanse "hofa" (hoeve).
Bij de late ontginningen in de late middeleeuwen waren plaatsnamen op "hofa" en "-mansus" gebruikelijk. Toen werd het bestanddeel "-hofa" gebruikt bij de stichting van Germaanstalige dorpen en "-mansus" bij Romaanstalige dorpen. Het dorp Meise is ten eerste véél ouder en ten tweede heeft het bestanddeel "mansus" al een Germaanse klankontwikkeling doorlopen tegen de 12de eeuw.
Oud 24 februari 2008, 14:09   #33
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
De wereld op zijn kop, idd! "-ing", "-ange" zijn verfranste vormen van het Germaanse achtervoegsel "-ingen" en "ghien" is een verfranste vorm van het Germaanse woord "haim". Waarom kan ik hier over vefransing spreken omdat "-ange", "-ghien" later voorkomen dan de oorspronkelijke namen op -ingen en -haim (-em, -hem, -chem, -g(h)em of -kom).

De nederzettingsnaam Edingen stamt af van de twee bestanddelen "Ado" (Germaanse eigennaam) en "haim" (woning).
De Franse benaming van Lettelingen d.i. "Petit-Enghien" is gewoon een vertaling van Lettelingen ofte: luttel (klein) Edingen vgl met de benaming van het land en de stad Lützelburg (Luxemburg) ofte kleine burcht.
In Henegouwen en in Zuid-Vlaanderen (Noord-Frankrijk) kunt u nog dergelijke verfransingen vinden: bv. Gellingen (Ghislenghien) en Ferlingen (Frélenghien).
De oudste vormen van de namen van al die dorpen zijn meestal nog onverfranst. Heel wat plaatsnamen op "-haim", ook die nu in Vlaanderen liggen, eindigden op "-ghien" in Franstalige schrijfsels uit de middeleeuwen.

De benamingen Huizingen en Buizingen zijn zo Germaans als wat. Misschien kan het FDF ze verfransen tot "Husange" en "Busange".

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 24 februari 2008 om 14:22.
Oud 24 februari 2008, 14:20   #34
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Het voorkomen van de namen Alsemberg en Wezembeek doet me verwonderen.

In het Frans worden sommige Germaanse plaatsnamen waar er een "n" voor een "b" komt zodanig gespeld dat de "n" in een "m" wordt veranderd. Dit doet men voor de uitspraak.

"Bis Mitte des 14. Jahrhunderts findet sich in Urkunden ausschließlich Wirtenberg. Laut Harald Schukraft[1] geht die Schreibweise mit „m“ wie in „Wirtemberg“ auf die Verbindung mit dem französischsprachigen Mömpelgard (Montbéliard) zurück, weil im Französischen bis heute vor einem „b“ nur ein „m“ stehen kann."

bron: http://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%BC...g#Namensgebung

Omdat Alsemberg en Wezembeek vroeger nog als Alsenberg en Wezenbeek werden gespeld, kunnen de huidige schrijfwijzen wijzen op een verfransing of een schrijfmisser.
Oud 24 februari 2008, 17:04   #35
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het voorkomen van de namen Alsemberg en Wezembeek doet me verwonderen.

In het Frans worden sommige Germaanse plaatsnamen waar er een "n" voor een "b" komt zodanig gespeld dat de "n" in een "m" wordt veranderd. Dit doet men voor de uitspraak.

"Bis Mitte des 14. Jahrhunderts findet sich in Urkunden ausschließlich Wirtenberg. Laut Harald Schukraft[1] geht die Schreibweise mit „m“ wie in „Wirtemberg“ auf die Verbindung mit dem französischsprachigen Mömpelgard (Montbéliard) zurück, weil im Französischen bis heute vor einem „b“ nur ein „m“ stehen kann."

bron: http://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%BC...g#Namensgebung

Omdat Alsemberg en Wezembeek vroeger nog als Alsenberg en Wezenbeek werden gespeld, kunnen de huidige schrijfwijzen wijzen op een verfransing of een schrijfmisser.
Mogelijk. Anderzijds heb ik ook wel eens de neiging om "boekembeurs" te zeggen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 24 februari 2008, 18:11   #36
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen hoopt de faciliteiten te kunnen afschaffen of althans te laten uitdoven; dus vragen ze, zonder het met zoveel woorden te zeggen van de VL in WAL om niet op te komen voor hun taalrechten in de faciliteitengemeenten.
Straatrue heeft deze bewering ondertussen al een dertigtal keer op dit forum neergezet, maar een bewijs voor zijn stelling blijft hij ons totnogtoe schuldig.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 18:18   #37
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mogelijk. Anderzijds heb ik ook wel eens de neiging om "boekembeurs" te zeggen.
Is dat een Gallicisme in uw streektaal?
Oud 24 februari 2008, 19:23   #38
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Straatrue heeft deze bewering ondertussen al een dertigtal keer op dit forum neergezet, maar een bewijs voor zijn stelling blijft hij ons totnogtoe schuldig.
Niet onnozel doen hé. Dit is het Nederlandstalig standpunt zoals je het kunt lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeente

Citaat:
Volgens de Vlaamse opinie zijn de faciliteitengemeenten, ingesteld als integratiebevorderende maatregel, zo bedoeld dat de taalminderheid een aanpassingsperiode kon doorlopen en zich na verloop van tijd de officiële taal meester kon maken, zonder veel problemen door de taalachterstand te krijgen. Uiteindelijk zouden de faciliteiten afgeschaft moeten worden en zouden de faciliteitengemeenten weer eentalig Nederlands/Frans/Duits worden. Dit standpunt werd voor hen bevestigd in de omzendbrief van Vlaams minister Leo Peeters van 1997: "De faciliteiten zijn bedoeld als integratiebevorderende maatregel; dit houdt in dat zij per definitie, voor de individuele betrokkenen, een uitdovend karakter hebben." De Franstaligen hebben deze omzendbrief aangevochten bij de Raad van State, maar de bezwaren zijn verworpen
En als je met dat uitdovend karakter niet akkoord gaat, niet zagen dat de Franstaligen in de Rand FR blijven gebruiken.

Citaat:
Franstalig standpunt

Franstaligen beroepen zich erop dat er nooit vermelding is geweest van het tijdelijk karakter, noch in de wetteksten noch in de memories van de wetteksten of in de besprekingen. De faciliteitengemeenten werden in 1988 zelfs in de grondwet verankerd en kunnen dus zeker niet van tijdelijke aard zijn. Vooral in de faciliteitengemeenten in de Brusselse rand beschouwen veel Franstaligen deze gemeenten als de facto tweetalig en ijveren velen voor aansluiting bij het tweetalige Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 19:40   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet onnozel doen hé. Dit is het Nederlandstalig standpunt zoals je het kunt lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Faciliteitengemeente
Dit is gewoon hetgeen dat jij ervan maakt, wat geenszins wil zeggen dat dit ook zo is. En zelfs al zou het inderdaad zo zijn, dan nog vraag ik me af hoe ze het zouden kunnen verbieden? Noch de Vlaamse Regering, noch het Vlaamse Gewest, noch de Vlaamse Gemeenschap heeft in Wallonië ook maar iets te zeggen.

Bovendien vraagt de omzendbrief Peeters helemaal niet de afschaffing of uitdoving van de faciliteiten, maar het feit dat de faciliteiten voor Franstaligen in de Rand geen verworven recht zijn. Wat betekent dat ze die telkens opnieuw moeten aanvragen indien ze er gebruik van willen maken.

Citaat:
En als je met dat uitdovend karakter niet akkoord gaat, niet zagen dat de Franstaligen in de Rand FR blijven gebruiken.
Je weet zelf ook wel dat de Vlaamse Regering de faciliteiten niet eenzijdig kan afschaffen. Deze opmerking noem ik dus gewoon intellectuele oneerlijkheid van jouw kant.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 22:14   #40
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is dat een Gallicisme in uw streektaal?
Dat is goed mogelijk. Ik spreek zelf eerder met een tongval van de Zennevallei, d.i. ruwweg tussen Brussel en de taalgrens, en dus is het zeer waarschijnlijk dat die tongval Franse invloeden heeft ondergaan.

Laatst gewijzigd door Burkide : 24 februari 2008 om 22:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be