![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is al geprobeerd en er is gebleken dat het niet werkt. mogen we nu echt niets uit de geschiedenis leren?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb een grondige hekel aan "Franstalige" gemeenten waar vroeger de meerderheid Nederlandstalig. Al de verfranste gemeenten dienen bij Vlaanderen te blijven. Indien die gemeenten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of in het Walenland gevangen zitten dienen ze bij Vlaanderen gevoegd te worden. Zo was Linkebeek in 1846 100 op 100 Nederlandstalig terwijl nu, volgens het FDF toch, 75 op 100 Franstalig is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
P.S. C'est Cnocke, mon cher ami! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er komen alleen Franstalige politieke partijen op in Vlaams-Brabant. Het UF doet het goed in de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel; maar daar blijft het bij. Ze zijn namelijk nog nooit verder geraakt dan 1 zetel in het Vlaams Parlement. De Franstaligen in Vlaanderen die niet in Brussel of de rand wonen (zoveel zijn het er niet) stemmen zonder morren op een Vlaamse partij. EDIT: Het UF kwam ook op voor de provincieraadsverkiezingen in Vlaams-Brabant, waar ze 6 van de 84 zetels behaalden. Laatst gewijzigd door stropdrager : 28 februari 2008 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mmm, eens overlopen: nog wat gezeur over kolonialisme, zie ik, maar verder lijken de argumenten op... Al bij al mag ik tevreden zijn over mijn tekst...
Slaapwel, lieve mensen. Den Duisteren Duikboot dankt allen voor hun bijdragen aan Zijn kennis en inzicht! |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Wallonië vormen de Duitstaligen een gemeenschap binnen het Waals Gewest. Zo kunnen de Franstalige Brusselaars een gemeenschap vormen binnen het Vlaams Gewest. Dat de taalgrens en de gewestgrens voor een groot deel overeenkomt, is niet wettelijk verankerd. Wanneer men vandaag de 6 faciliteitengemeenten aan het Brussels Gewest zou voegen, en verder niets verandert aan de taalwetgeving, dan zou Brussel sinds dan 6 ééntalig Nederlandstalige gemeenten kennen. Nu, vergis ik mij, of wens jij het Belgisch federalisme te behouden? Dan zou u het toch logisch moeten vinden, als men teruggrijpt naar de basisideeën van het Belgisch federalisme. Dat wil zeggen: gewesten zijn bevoegd voor sociaal-economische territoriumgebonden materies, gemeenschappen bevoegd voor culturele persoonsgebonden materies. Zoals je terecht opmerkt is de gewestgrens tussen Vlaanderen en Brussel totaal onzinnig. Brussel is immers een drijvende kracht binnen de Vlaamse Ruit, maar is ook op haar beurt afhankelijk van haar hinterland: Vlaanderen. Met andere woorden, het Brussels Gewest is totaal onzinnig, en kan beter opgeheven worden, en geïntegreerd in Vlaanderen. Gemeenschappen zijn bevoegd voor culturele zaken. Aangezien er in Brussel een Franstalige gemeenschap woont (vooral in Brussel), kunnen deze mensen een eigen gemeenschap oprichten: de bovengenoemde "V.F.G.". Of die gemeenschap 19 of 25 gemeenten omvat, daar kan over gediscussiëerd worden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Aarlen tweetalig moet zijn, zou het dan niet de evidentie zelve zijn dat Letzeburgs één van die twee talen is?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Bevolking Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 29 februari 2008 om 06:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bij de laatste Vlaamse verkiezingen was er geen BHV-kieskring en toch was er een franstalige partij die verkozene haalde. Als u eens uit uw Vlaamsch provincienest kwam, zou u dat weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Toen onder invloed van de Vlaamse beweging het noorden van België langzaam overging tot het gebruik van de volkstaal, het Nederlands, stond men voor de keuze om heel het land tweetalig te maken ofwel om via een afgebakend taalgebied te werken. Onder meer onder invloed van Jules Destrée heeft men voor het laatste gekozen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Diskwalificeer je jezelf nu al? In het kader van de eentalige gebieden waar er begin verleden eeuw voor gekozen hebt, is het gewoon puur kolonialisme om de facto het ene gebied eentalig te houden en het andere niet. Dat is een daad van agressie die gematigde elementen kunnen doen bekeren tot dat Vlaams-nationalisme, zoals we onheilspellende polls gezien hebben tijdens de regeringsvorming, waar men niet zo agressief was aan Franstalige zijde en enkel op zijn strepen stond. Als men nu effectief een dergelijke agressie vertoont, brengt men een polarisatie op gang net nu de gemoederen wat begonnen te bedaren. Ik neem aan dat je nog jong bent en niet de impact van wat je schreef beseft. En ik prijs mezelf gelukkig dat u ondanks uw ignorante arrogantie geen voldoende autoriteit bent om de goede Franstalige randbewoners aan te manen tot dergelijke contraproductieve acties. Bedenk de "maatregelen tot het verstevigen van het Vlaamse karakter in de Rand" van de Vlaamse overheid toen BHV niet gesplitst raakte in 2004. Zulke daad van agressie waartoe u oproept zou een dergelijke tegenreactie kunnen uitlokken die de belangen van de Franstalige randbewoners nog meer kan schaden, tot en met het uitlokken van een kettingreactie die misschien tot het einde van België kan leiden. Leven laten leven lijkt verstandiger, maar dat heeft natuurlijk niet dat frisse imago van rebellie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inhoudelijk gezien heeft Duikboot volledig gelijk uiteraard: er is een enorm verschil tussen de sociologische en economische limieten van Brussel en de politieke limieten van het Gewest. Mensen die daadwerkelijk in de streek wonen voelen steeds meer aan dat ze in het "Groot-Brussel" (zonder nationalistische toon) wonen (trouwens bestaat het fenomeen eveneens in Waals-Brabant, maar is het veel minder zichtbaar wegens "geen taalrel").
De vraag is wel of dit verschil zich moet vertalen in een politieke aanpassing van die limitieten. Het zou goed zijn dat dit debat eindelijke eens plaats zou vinden (de discussies rond BHV zijn hiervoor de perfecte aanleiding), zonder taboe's. Helaas heerst er juist een enorm taboe : de interne politieke grenzen tussen Gewesten en Gemeenschappen zijn voor eeuwig vastgelegd, en kunnen dus niet ter discussie worden gesteld. Spijtig dat zelfs hierover debatteren niet mogelijk is...
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Volgens mij ontwikkelen staten zich gaandeweg volgens twee principes (die soms kunnen botsen): enerzijds ontwikkelen ze zich rond een grote stad die als een knooppunt in een netwerk van steden ligt en die min of meer centraal gelegen is; anderzijds ontwikkelen ze zich rond het principe van de taalhomogeniteit. Ik denk dat je het eerste principe ietwat minimaliseert. Aangezien ik een federaal België verdedig, kan ik ook geen heil zien in een aparte Vlaamse Franstalige Gemeenschap. Voor het Vlaanderen dat jij voorstaat is dat wel een geschikte formule, natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Was het maar waar! ![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een discussie over de grenzen van Brussel kan dus in casu geen pragmatisch debat over sociologische realiteiten worden. Zolang het virulente Brusselse taalracisme hen treft, zullen degenen die volgens FDF-normen voor annexatie in aanmerking komen elke grensdiscussie afwijzen. Als je de grenzen van Brussel dus wil aanpassen, zijn er twee mogeliijkheden: 1. doe iets aan het mainstream racisme van de Brusselse francofonie; 2. schaf het Brussels "gewest" af en voeg de 19 gemeenten bij het Vlaams gewest. Om pragmatische redenen ben ik voorstander van mogelijkheid 2. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik woon in Brussel en ik moet eerlijk zeggen: ik heb nog niet veel oproepen gezien of gelezen om (Franstalige) Brusselaars aan te moedigen om de Vlaamse rand te "koloniseren" (a.k.a. te verhuizen). wat taalracisme betreft, ik wacht nog altijd op teksten van de FDF (die trouwens zeker niet de meerderheid van de Brusselaars vertegenwoordigt, ook niet bij de Franstaligen) die dit zouden aantonen. Ja, ze willen een deel van de Rand overnemen, evenals Vlaanderen Brussel wenst over te nemen, maar om dit taalracisme te noemen... Citaat:
Maar bon, totdat men niet verder geraakt dan een paar pseudo-emoargumenten, zal het een dovemansdiscussie blijven. ![]()
![]() |
![]() |
#80 | |||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||