Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 1 maart 2008, 01:26   #881
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
sta mij toe zo vrij te zijn mijzelf 'verkeerd bekabeld' te noemen en mijzelf in de grond gewoon een monster zonder meer te vinden,

en sta mij bovendien toe zo arrogant te zijn daar geen afstand van te nemen, doch wel bereid te zijn dat monster zo lang het gaat aan banden te leggen.
djimi
Och djimi, wat sla je hier de spijker op zijn kop. Wat raak je hier de kern.

En wat is dit tóch een boeiende discussie geworden. Blij dat de ''zachtmoedigen'' uiteindelijk deze draad hebben ''beerfd''.

Ik wil me niet te veel in deze draad bemoeien omdat de oorlog bij ons een geheel ander verloop heeft gekend, minder een voorgeschiedenis kende én minder complex was voor wat betreft ''goed of fout''. Ik sta mezelf toch toe een paar opmerkingen te maken:

- Dat ''monster in jezelf'', daar gaat het om. Dat is de reden dat ik waarde-oordelen over mensen tijdens oorlogen zoveel mogelijk achterwege laat. Eén van de grootste vragen die je jezelf kunt stellen is: Hoe had ik zélf gereageerd en hoe zál ik reageren als het ooit weer zover komt? Oorlog haalt het slechtste in mensen naar boven. Stel je voor: Je bent 18 jaar, hormonen gieren door je lijf. Je bent jong, wilt graag bij een groep horen, bent vatbaar voor begrippen als ''eer'' en ''moed''. Je land wordt ''bedreigd'', althans iemand die je vertrouwt zegt dat je huis en haard worden bedreigd en de dader(s) is ook al bekend. Hoe reageer je? Wie zal ooit zeker weten hoe hij zou hebben gereageerd?
Is dat niet het ergste wat je die regimes en oorloghitsers kunt verwijten? Mensen zodanig corrumperen dat ze onderdeel worden van een vernietigingsmachine? Ik heb het diepste respect voor mensen die ''het beest in zichzelf'' in die omstandigheden wél aan banden konden leggen.
De woede ten opzichte van nazi's en het nazi-regime (want daar hebben we het nu over) is daarmee volstrekt op zijn plaats. Niet alleen door de gruwelen van het regime zélf maar ook doordat ze anderen zover hebben weten te krijgen met ze mee te doen.

- De Vlaamse collaboratie is een probleem op zichzelf. Hoewel aan Waalse (en Belgische) kant minstens even hard werd gecollaboreerd valt niet te ontkennen dat de ''Vlaamse beweging'' zich in die periode flink heeft gecompromitteerd. Zeer triest, voornamelijk ook voor de Vlaamse beweging zélf die zich, ondanks haar zeer gerechtvaardige eisen, nooit meer echt van dat stigma heeft kunnen losmaken. Maar het is complex en kent een begrijpelijke voorgeschiedenis van nog van voor WO1 en de frontbeweging.
Ook hier is ''lichtgrijs'' en ''donkergrijs'' waar te nemen. Hoe plaats je Van Severen, Borms en Verschaeve in die context? De één valt meer te verwijten dan de ander.
Hoe kun je zo iemand als voorbeeld nemen? Je kunt je er al iéts van voorstellen als je het ''Bormsgedicht'' leest van Elsschot. Elsschot, ''goed'' tijdens WO2 en iemand aan wiens integriteit niet getwijfeld werd, nam het op voor Borms en klaagde daarmee de Belgische overheid aan. Het emotionele gedicht maakt veel duidelijk over de nuances van die periode.

- Dat F. Dewinter Verschaeve e.a. als zijn voorbeeld noemt en daarboven bloemen legt op Duitse graven vind ik een slechte zaak. Dewinter is geen domme man. Hij zou moeten weten welke associaties hij teweegbrengt en zet hiermee de Vlaamse beweging meteen weer in de hoek waar het niet thuishoort maar wél een tijd heeft gezeten. Hij levert hiermee munitie aan de tegenstanders van de Vlaamse zaak.

- Tegelijkertijd kan ik me heel goed voorstellen dat mensen als Broes en Jazeker er ziek van worden keer op keer te worden geassocieerd met foute uitspraken van sommige ''foute(?)'' voorlieden.
In politieke discussies mag zoiets geen argument zijn.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 1 maart 2008, 02:29   #882
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

een koning moet niet met rust gelaten worden. Hij moet gekoeieneerd worden tot hij ofwel sterft van miserie ofwel vrijwillig in ballingschap gaat.
Dat is wat er nu eenmaal moet gebeuren met een achterlijk, voorbijgestreeft feodaal systeem.
Een democraat kan geen koning dulden, linkse democraten al helemaal niet.
Pelgrim is offline  
Oud 1 maart 2008, 09:09   #883
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Het zou heel erg christelijk zijn: "Bemin uw vijanden".
Maar die 'vijand' moet dan wel een linkse dictator zijn, en de liefhebbende een sociaal 'democraat'.

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 maart 2008 om 09:10.
luc broes is offline  
Oud 1 maart 2008, 09:19   #884
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
born2bewild

Mensen die andere mensen op 'zwarte' (negeer)lijstjes plaatsen...

Waar hebben we dat nog eens gezien.
Wel, daar moeten we niet ver zoeken:
We zien dat in de Belgische politiek waar men tot een miljoen kiezers op ,de zwarte lijst zette. die bestaan gewoon niet. Punt.
Ik vind het moedig dat system dit hier aanklaagt.

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 maart 2008 om 09:19.
luc broes is offline  
Oud 1 maart 2008, 09:34   #885
luc broes

Standaard

Citaat:
Het "colloque singulier" is geen heilige plicht: het is een soort van beleefdheid.
De koning kan namelijk niet tegenspreken. Hij moet zijn mond houden.
Overigens heeft zich daar nooit veel politici iets langer dan een paar jaar aan gehouden: al vlug werden de gesprekken publiek geheim.
Bij Boudewijn was de redenering: die gast is op vrij jonge leeftijd moeten koning worden, terwijl dit eigenlijk al helemaal niet naar zijn zin was, en terwijl hij hierdoor een soort vadermoord pleegde. Men wou die niet meer psychologisch kraken door zijn onervarendheid te kakken te zetten.

Ook journalisten lieten Boudewijn met rust, en in het algemeen respecteerde men de krankzinnige levensloop van die kerel.
ericf, je valt weer uit je rol!

de linkse geweldenaar verdedigt de arme koning en vraagt respect!!
Oud 1 maart 2008, 09:37   #886
luc broes

Standaard

Citaat:
In een ware democratie heeft trouwens iedereen het recht zich kandidaat te stellen.....
...zonder daarbij uit de vakbond gegooid te worden of gebroodroofd
Oud 1 maart 2008, 09:43   #887
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wel, daar moeten we niet ver zoeken:
We zien dat in de Belgische politiek waar men tot een miljoen kiezers op ,de zwarte lijst zette. die bestaan gewoon niet. Punt.
Ik vind het moedig dat system dit hier aanklaagt.
Een miljoen kiezers die aan de kant blijven staan door de leiders van de partij waarop ze stemden. Annemans, Dewinter Vanhecke, de Heilige Drievuldigheid van de steriele oppositie. Al meer dan 25 jaar. Mensen die op het VB stemmen, kunnen evengoed op Chris Merckx stemmen. Het haalt allemaal niet veel uit. En nu krijgen we Valkeniers van het NSV. Het NSV, net als Verschaeve, van uiterst dubieus allooi. Ze leren het nooit.

Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2008 om 09:43.
system is offline  
Oud 1 maart 2008, 10:12   #888
luc broes

Standaard

Citaat:
Dag Luc,

1)En ik ben een emotioneel mens, daar kan (en wil) ik niets aan veranderen.

2) En nu stel ik mij toch ook de vraag of zo'n eredoctoraat van de universiteit van Leuven ècht wel zo'n ontzagwekkende referentie is.
Kreeg een zekere Filip van Saksen-Coburg niet ook zo'n presentje?
OK, het waren 'andere tijden', en C. Verschaeve viel wellicht eerder in de smaak vanwege zijn katholicisme (terwijl zijn Vlaams-nationalisme er ongetwijfeld zuchtend op de koop toe werd bij genomen, omdat het nu eenmaal niet anders kon), of anders was het misschien gewoon een poging van het toenmalige establishment hem te 'neutraliseren' (te vergelijken met het toekennen van een baronstitel aan een zangeres of zo)?
Is daar al een onderzoek naar gedaan, eigenlijk? Het lijkt me alleszins een boeiend onderwerp voor een licentiaatsthesis.

3) En om nog eens op die 'andere tijden' terug te komen, er waren toch ook heel wat mensen die niks van de 'Nieuwe Orde' moesten weten?

4) En als we nog verder in de tijd teruggaan, er zijn toch ook al heel snel mensen geweest die zich bijvoorbeeld tegen de slavenhandel en de slavernij uitspraken, zonder dat ze daarbij hun eigen economisch belang op het oog hadden?
1) Wisselen we hier emoties uit, of redeneren we hier?
2) de geschiedenis en de verhouding van de Belgische kerk en de christelijke vlaams nationalisten is je blijkbaar totaal vreemd.
Nooit gehoord van Mercier? Lodewijk Dosvel? Pater Stracke? Elias die een benoeming aan de univ Leuven geweigerd werd en zo in de politiek terecht kwam. De onschuldige Dom Modest van Assche die na onnoemelijk lijden stierf op 300 m van het bisschoppelijk paleis zonder dat daar iemand een poot uitstak. De 'zwaar zondige' brief van Desmedt. enz
Ik heb priester De Bruyne (broer van VU-minister De Bruyne) gekend. Hij mocht niet samen met de anderen tot priester gewijd worden. Dat moest een week later gebeuren en zonder viering. Hij had het 'schurft'!
Men kan de leiding van de Belgische kerk (op de loonlijst van het belgisch regime) niet verdenken van faveurkens voor de christelijke. Vlaamsnationalisten.
Inderdaad een onderwerp voor een licentiaatsthesis. Wie zal zich daaraan wagen?
Maar het kan best dat de rector van univ Leuven een erelintje krijgt van het hof voor bewezen diensten ivm Philippe. Dat is zelfs meer dan waarschijnlijk.
3) Natuurlijk. Heb ik ooit de indruk gewekt dat dit niet zo was?
4) Ja, en gelukkig maar. Anderzijds denk ik wel dat zoals meestal ook andere motieven een rol speelden.
Oud 1 maart 2008, 10:20   #889
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ericf, je valt weer uit je rol!

de linkse geweldenaar verdedigt de arme koning en vraagt respect!!
u kan niet lezen.
In deze tekst geef ik de algemeen geldende verklaring van het "colloque singulier".
Dit is noch mijn mening over de koning, noch over deze bizarre toestand.

Nooit gehoord van profs die zeggen: "Je ne propose rien, je n' oppose rien, j' expose"?

Ahwel: dat is nu beschaving sie: niet alles een dwaze interpretatie geven, maar ook kijken naar hoe de dingen ZIJN, niet hoe je ze FANTASEERT!
ericferemans is offline  
Oud 1 maart 2008, 10:36   #890
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom hier telkens oude koeien uit de gracht halen ? Volgend jaar is het 60 jaar geleden dat Veschaeve stierf !
Hou je bezig met de mensen die NU op het schouwtoneel hun rol spelen .
Boduo is offline  
Oud 1 maart 2008, 10:40   #891
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Wat ik zag dwong mij ertoe te besluiten dat 'het leger' echt niet zo heel veel verschilt van de rest van de samenleving.
2) OK : De "Anjer-revolutie". Toen hadden (tot spijt van wie het benijdt eerder linkse) militairen een eind gemaakt aan een rechtse dictatuur, en zorgden ze er als de bliksem voor dat ze van de verantwoordelijkheden die 'bestuur' met zich meebracht afraakten. Ik kan in de wereldgeschiedenis geen ander voorbeeld vinden van een 'democratische' samenleving die het gevolg was van een militaire staatsgreep, en dat vind ik wel spijtig.
1) Ik heb andere ervaringen. Ik vond het leger en vrij fictieve bezigheid.
Een bakker moet lekker brood bakken en zorgen dat het verkocht wordt. Dat is zeer concreet, en in het normale burgerleven ontsnapt daar niemand aan.

In het leger bestaat zoiets gewoon niet. Tenzij in ideale condities zoals tijdens de oorlog, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval (dit is een 'grapje'!)
Ik heb, als ik me goed herinner, ooit nog in vredestijd met mijn peleton atoombomoefeningen gedaan. Dat bestond uit een geforceerde staptocht plots onderbroken door een duik in de nabijgelegen gracht.

2) Over de 'Anjerrevolutie' kan men een mooi verhaal schrijven.
Portugal was moe en uitgeput door de koloniale oorlog in Angola en Mozambique. Ik was toen in Zuid-Afrika. Alle groentenwinkels werden uitgebaat door Portugezen die uit hun kolonies gevlucht waren om te ontsnappen aan de legerdienst. De toestand werd onhoudbaar, en dat heeft geleid tot de 'Wende' van dictatuur naar democratie.

Vorig jaar werd in Portugal Salazar gekozen tot grootste Portugees aller tijden.
Salazar was de (zachte) dictator.

Veiligheids halve èn eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat ik dictatuur uiterst gevaarlijk vindt en dat democratie tot beter en veiliger bestuur leidt.

Maar over de 'Anjerrevolutie' kan men een mooi verhaal schrijven.

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 maart 2008 om 10:41.
luc broes is offline  
Oud 1 maart 2008, 10:44   #892
luc broes

Standaard

Citaat:
Een miljoen kiezers die aan de kant blijven staan door de leiders van de partij waarop ze stemden. Annemans, Dewinter Vanhecke, de Heilige Drievuldigheid van de steriele oppositie. Al meer dan 25 jaar. Mensen die op het VB stemmen, kunnen evengoed op Chris Merckx stemmen. Het haalt allemaal niet veel uit. En nu krijgen we Valkeniers van het NSV. Het NSV, net als Verschaeve, van uiterst dubieus allooi. Ze leren het nooit.
In een demodratie heeft men het recht te stemmen voor wie men wil, zelfs voor de PS
Oud 1 maart 2008, 10:48   #893
luc broes

Standaard

Citaat:
u kan niet lezen.
In deze tekst geef ik de algemeen geldende verklaring van het "colloque singulier".
Dit is noch mijn mening over de koning, noch over deze bizarre toestand.

Nooit gehoord van profs die zeggen: "Je ne propose rien, je n' oppose rien, j' expose"?

Ahwel: dat is nu beschaving sie: niet alles een dwaze interpretatie geven, maar ook kijken naar hoe de dingen ZIJN, niet hoe je ze FANTASEERT!
Ericf, ben je een prof die ons de regeltjes van het koningsdom moet uitleggen?
Of ben je een linkse revolutionair die dat ondemocratisch gezelschap van tafel wil vegen?
In naam van de democratie MOET DE KROON ONTBLOOT WORDEN!

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 maart 2008 om 10:59.
luc broes is offline  
Oud 1 maart 2008, 11:04   #894
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
een koning moet niet met rust gelaten worden. Hij moet gekoeieneerd worden tot hij ofwel sterft van miserie ofwel vrijwillig in ballingschap gaat.
Dat is wat er nu eenmaal moet gebeuren met een achterlijk, voorbijgestreeft feodaal systeem.
Een democraat kan geen koning dulden, linkse democraten al helemaal niet.
De stem van de rede!
Oud 1 maart 2008, 11:14   #895
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Och djimi, wat sla je hier de spijker op zijn kop. Wat raak je hier de kern.
Toch een zacht protest: ik ontken ten stelligste dat djimmi een slecht bekabeld monster is.
Ik geloof dat zeer velen goedbekabelde mensen zijn en graag doen wat ze moeten doen. Waaronder djimi.

Ik denk ook dat mensen soms met de beste bedoelingen fouten maken.

Een (veilig!) voorbeeld: Toen in China Mao aan de macht kwam, zijn heel wat Chinese intellectuelen van over heel de wereld terug naar huis gegaan om mee orde op zaken te stellen en het land op te bouwen.
Men schat dat onder Mao 70 miljoen mensen omkwamen.

Als men eerlijk tracht te oordelen kan men die intellectuelen niet zonder meer verantwoordelijk achten voor de misdaden van het regime.
Oud 1 maart 2008, 11:21   #896
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ericf, ben je een prof die ons de regeltjes van het koningsdom moet uitleggen?
Of ben je een linkse revolutionair die dat ondemocratisch gezelschap van tafel wil vegen?
In naam van de democratie MOET DE KROON ONTBLOOT WORDEN!
Ik begrijp al die anti monarchistische politici niet die gewoon hun mond open doen tegen de koning.
Ze zijn dit niet verplicht!
ericferemans is offline  
Oud 1 maart 2008, 11:27   #897
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard fuga

Citaat:
1) Ik heb andere ervaringen. Ik vond het leger en vrij fictieve bezigheid.
Een bakker moet lekker brood bakken en zorgen dat het verkocht wordt. Dat is zeer concreet, en in het normale burgerleven ontsnapt daar niemand aan.

In het leger bestaat zoiets gewoon niet. Tenzij in ideale condities zoals tijdens de oorlog, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval (dit is een 'grapje'!)
Ik heb, als ik me goed herinner, ooit nog in vredestijd met mijn peleton atoombomoefeningen gedaan. Dat bestond uit een geforceerde staptocht plots onderbroken door een duik in de nabijgelegen gracht.

2) Over de 'Anjerrevolutie' kan men een mooi verhaal schrijven.
Portugal was moe en uitgeput door de koloniale oorlog in Angola en Mozambique. Ik was toen in Zuid-Afrika. Alle groentenwinkels werden uitgebaat door Portugezen die uit hun kolonies gevlucht waren om te ontsnappen aan de legerdienst. De toestand werd onhoudbaar, en dat heeft geleid tot de 'Wende' van dictatuur naar democratie.

Vorig jaar werd in Portugal Salazar gekozen tot grootste Portugees aller tijden.
Salazar was de (zachte) dictator.

Veiligheids halve èn eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat ik dictatuur uiterst gevaarlijk vindt en dat democratie tot beter en veiliger bestuur leidt.

Maar over de 'Anjerrevolutie' kan men een mooi verhaal schrijven.
Weet U mijnheer Broes,

Portugal bleef met een wrang schaamtegevoel achter toen Salazar verkozen werd tot grootste Portugees ooit. De relevantie van de uitslag van dergelijke verkiezingen tot de reikwijdte van de titel zelf is dermate nihil dat het ten zeerste te mijden valt om deze als elementen te gebruiken voor het onderbouwen van een argumentatie. U zou beter moeten weten.

Ooit bezocht ik het fort, annex cellen en ondervragingingskamer, te Peniche waar Salazars politieke gevangenen tot in de zeventiger jaren wegkwijnden. U en ik hebben overduidelijk een andere begrip qua invulling van het adjectief "zacht".

Op http://infoalternativa.org/portugal/port043.htm vindt U het "mooi verhaal" van de great escape uit Peniche van Cunhal en 8 andere kameraden.

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 1 maart 2008 om 11:35.
4x10E6 is offline  
Oud 1 maart 2008, 12:18   #898
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Hehe dubieus allooi .Alles dat wat ruikt naar eigen volk eerst en Vlaanderen boven is dubieus.Mensen toch.
vlaanderen72 is offline  
Oud 1 maart 2008, 12:27   #899
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel wel, kijk eens aan. Bruno Valkeniers van de NSV (en niet het NSV). Voldoende om hem te verketteren. Dat hij vanaf 1980 tot 2006 commercieel directeur was van de Hesse-Noord Natie en vanaf 2002 zaakvoerder van het maritieme adviesbureau Falconsult is natuurlijk een detail dat niet van belang is. Verder is hij steeds in de brede Vlaamse beweging actief geweest en hij is ook voorstander van Vlaams-nationale samenwerking over de partijgrenzen heen. Dat weet je misschien allemaal ook wel maar dat is niet belangrijk voor jou. Voor jou telt alleen maar het onnozele vooroordeel : iemand die lid geweest is van de NSV moet wél automatisch een fascist zijn. Van een enggeestige visie gesproken, jij bent er de verpersoonlijking van.
robert t is offline  
Oud 1 maart 2008, 12:33   #900
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Ik denk altijd maar, als links zo hard staat te roepen, dan zullen ze wel in hun broek doen van de schrik voor de toekomst.

En eerlijk gezegd, het ziet er niet goed uit voor links in het algemeen.

Niet vergeten, een onafhankelijk Vlaanderen stemt rechts, centrum-rechts. De SPa zal daar een marginaal partijtje zijn.

Verschaeve
HAMC is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be