![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Minister
|
Citaat:
Welk "sociologisch" argument zou er immers kunnen verzonnen worden om van een middelgrote stad als Brussel een aparte deelstaat te maken, en dat niet te doen voor Antwerpen of Luik? Hier zal Duikboot nooit op ingaan, en dat legt meteen zijn inspiratie bloot. |
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 | |||
|
|
Citaat:
Stort uw hart eens uit: Den Duisteren Duikboot luistert. Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#104 | |||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En natuurlijk is dat er gekomen onder druk van de Vlaamse Beweging, om de taalbelangen van de Nederlandstaligen veilig te stellen. Ik zie niet wat daar mis mee is. Wel met het gedrag van sommige Franstaligen, die zich maar niet bij die tweetaligheid willen neerleggen - over in eerste instantie vaak louter uit angst om voorbij gestoken te worden door Nederlandstaligen die wel degelijk tweetalig waren. Wat voor vele Franstaligen een agressie was, was gewoon een rechtzetting van een scheve situatie. Iets anders ware het geweest mocht er besloten zijn Brussel ééntalig Nederlands te maken. Daartoe zijn er echter amper ernstige bewegingen - in tegenstelling tot aan Franstalige kant, waar een Franse eentaligheid wel degelijk op aanhang kan rekenen, zij het dat dit wat gemilderd is. Zeg mij eens, waarom denk jij dan dat er wél een Brussels gewest bestaat, ondanks het feit dat dit onzin is binnen de logica van het Belgische federalisme. Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 2 maart 2008 om 14:11. |
|||
|
|
|
|
|
#105 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#106 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 2 maart 2008 om 14:55. |
||||
|
|
|
|
|
#107 |
|
Burger
|
Gewoon uit interesse, vanwaar heb je dat cijfer?
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead |
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Europees Commissaris
|
Grotendeels een eigen inschatting. Uit een studie van Rudi Janssens uit 2001 bleek dat 51,6% van de Brusselaars Franstalig was, en 9,5% Nederlandstalig (als enige thuistaal). Er bestaat een recentere studie van dezelfde persoon, maar de cijfers heb ik niet meteen bij de hand - wel weet ik dat het aantal "echte" Franstaligen lichtjes gestegen was, en het aantal "echte" Nederlandstaligen gedaald. Dat bevestigt ongeveer mijn inschatting. Daarnaast heb ik de neiging om, net als Geert Van Istendael, ook de "van huis uit tweetaligen" (9,9%) eigenlijk als Nederlandstaligen te catalogeren.
Vandaar dat ik meen dat er twee redelijke manieren zijn om de taalkundige verhoudingen in Brussel weer te geven: - ofwel 40-60% Franstaligen en 10-20% Nederlandstaligen - ofwel 97% Franstaligen en 30% Nederlandstaligen (Alle cijfers uiteraard approximatief.) Wat voor mij in ieder geval onzin lijkt is de 90/10-verhouding, waarmee onze Franstalige vrienden vaak mee schermen (via de redenering "wat niet Nederlandstalig is, is Franstalig").
|
|
|
|
|
#109 | |
|
|
Citaat:
Pariteit, gegarandeerde vertegenwoordiging en grendels op het federale niveau zijn een vorm van Franstalig imperialisme, daar waar pariteit, gegarandeerde vertegenwoordiging en grendels op het Brusselse niveau een dam zijn tegen het Franstalige imperialisme. Dit is pure hypocrisie, Pelgrim, en je weet het. Grendels op het ene niveau zijn "onaanvaardbaar" en "imperialistisch", grendels op een ander niveau, waar het bestaan van die grendels toevallig in het voordeel van de Vlamingen is, zijn dan weer "noodzakelijk" en "anti-imperialistisch."
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 2 maart 2008 om 15:11. |
|
|
|
|
|
|
#110 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Burger
|
Citaat:
(Knack, 28 maart 2007) http://www.vvb.org/kort/218/22933 Dit is trouwens een ietwat gekleurde website, hoewel ze hier refereren naar een artikel. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je hoegenaamd niets online vindt over dit thema dat niet op een gekleurde site staat. FDF provoceert maar wat met die 90-10, hoewel hun boodschap wel blijft hangen, omdat je in Brussel constant frans en amper nederlands hoort.
"Free your mind and the rest will follow, Be color blind, don't be so shallow" - En Vogue, Free Your Mind " The serpent is crawling inside of your ear, He says you must vote for what you want to hear! Don't matter what's wrong as long as you're alright! So pull yourself stupid, rob yourself blind!" - Iron Maiden, Be Quick Or Be Dead |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
|
Citaat:
Die moeten toch nederlands leren alsof het een vreemde taal is. |
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Minister-President
|
U bent er in elk geval niet in geslaagd.
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Vreemdeling
|
u bent duidelijk voor de Vlaamse onafhankelijkheid! Want met die mentaliteit zal het sneller komen dan u dierbaar is! Dank u ten zeerste!
|
|
|
|
|
|
#116 |
|
Burger
|
Het ging voor de duidelijkheid over de situatie in Brussel, niet in Vlaanderen of België. Herlees dan nog eventjes mijn post en misschien zul je een zinnigere vraag kunnen stellen.
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Minister
|
Citaat:
Afschaffing van het Brussels gewest is het antwoord op de arrogantie - volgens mij het gepaste antwoord - maar het is veel meer dan dat. |
|
|
|
|
|
|
#118 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bovendien is een wet geen dogma: een goede politiek vraagt een aanpassing van de wet indien deze achterhaald is. En discussie over aanpassingen van de wet MOETEN steeds kunnen, wat momenteel niet het geval is. Citaat:
Citaat:
[uiteraard is dit een cynische opmerking, ik beschouw geen van beide als "imperialisme", i.t.t. hypocriete Vlaams-nationalisten]
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 3 maart 2008 om 07:57. |
|||
|
|
|
|
|
#119 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
als u mij negeert dan geeft u toe dat u geen tegenargumenten hebt, en dat u wel degelijk een rechtse imperialist bent.
|
|
|
|
|
|
#120 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
als de franstaligen aan de taalstatuten in Brussel en randgemeenten willen gaan morrelen, dan moeten ze consequent zijn en de bescherming op Federaal niveau opgeven. |
|||
|
|
|