Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2008, 10:22   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik betrap mezelf erop dat ik ook wel protectionistisch winkel.
ik kies dikwijls bewust voor belgische producten. vaak wel iets duurder maar dat heb ik ervoor over. ik heb nog altijd het meeste vertrouwen in producten van hier en zo steun ik onze economie.
Groenten en aardappelen kan je nog goedkoper vinden bij de landbouwers zelf.
Die verkopen vaak tegen veilingprijzen plus een paar cent.
Of ga tegen sluitingstijd naar de markt, dan worden de prijzen vaak -50% op bederfelijke voedingswaren.

Of kweek zelf wat je zelf kan kweken, veel groenten kunnen namelijk zelfs in een bloempot gekweek worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:23   #42
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik kies dikwijls bewust voor belgische producten. vaak wel iets duurder maar dat heb ik ervoor over. ik heb nog altijd het meeste vertrouwen in producten van hier en zo steun ik onze economie.
Hoe 19de eeuws... "Producten van hier" geven niet de minste garantie op kwaliteit, dat is onvruchtbaar emo-nationalisme.

Het enige dat ik "protegeer" bij het winkelen is de kwaliteit van mijn voeding en van mijn portefeuille. Al kwam ze van Mars.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:27   #43
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Hoe 19de eeuws... "Producten van hier" geven niet de minste garantie op kwaliteit, dat is onvruchtbaar emo-nationalisme.

Het enige dat ik "protegeer" bij het winkelen is de kwaliteit van mijn voeding en van mijn portefeuille. Al kwam ze van Mars.
Maar qua milieuvriendelijkheid kan het wel tellen.

Enfin, na een slechte start is het toch nog goedgekomen met dit topic.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 14 maart 2008 om 10:28.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:29   #44
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een hele reeks basisproducten zijn te koop in de Aldi aan prijzen die vaak 50 tot 30 pct bedragen van die in de grotere warenhuizen. Ze zijn bijna altijd lekkerder en van betere kwaliteit dan de budgetmerken van de warenhuizen (witte producten, Everyday, Jempy etc.). Consumentenonderzoeken bevestigen dat.

Een lijstje van de producten die je op die manier aan de helft van de prijs of minder kan kopen: melk, wijn, fruitsap, limonades, Hollandse kaas, kruidenkaas, alle zuivelbereidingen (joegoert, dessertjes...), diepvriesvis en -vlees, koeken, gerookte vis (o.m. zalm), WC-papier, Frans brood, graanvlokken, mosselen, diepvriesfrietjes en -kroketjes, kruiden, opgelegde augurken en mosterd, deegwaren e.v.a.

Een aantal Aldi-producten zijn te mijden, soms omdat ze niet deugen of niet lekker zijn, soms omdat ze niet goedkoper zijn, ondermeer koffie, chips, shampoo en douchegel, kuisproducten, verse groenten en fruit, tomatenconcassé etc.

Voila, je basisvoedselbudget ziet er al heel anders uit. De rest koop je dan in de grotere warenhuizen waarbij Colruyt zeker van de goedkopere is.
Is de Aldi niet begonnen als koffiebrander en ... zijn er in Schotland ook Aldi'S?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:30   #45
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

ik vind de koffie van Aldi juist wel ok - en ook het fruit, het liefst koop ik daar ananas, véél goedkoper en net dezelfde als in de Delhaize.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:31   #46
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Maar qua milieuvriendelijkheid kan het wel tellen.

Enfin, na een slechte start is het toch nog goedgekomen met dit topic.
Veel voedingsproducten uit het buitenland zijn veel milieuvriendelijker gekweekt dan de Belgische en blijven ondanks het transport een pak minder belasten voor het milieu dan de belgische.
Oud 14 maart 2008, 10:32   #47
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel voedingsproducten uit het buitenland zijn veel milieuvriendelijker gekweekt dan de Belgische en blijven ondanks het transport een pak minder belasten voor het milieu dan de belgische.
Vandaar "kan". Het hangt af van product tot product.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 14 maart 2008 om 10:32.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:35   #48
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zijn er in Schotland ook Aldi'S?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/s...st/6704425.stm

Ook interessant: http://forums.moneysavingexpert.com/...html?p=1570362

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 14 maart 2008 om 10:35.
Oud 14 maart 2008, 10:35   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tomaten uit Spanje laten overkomen of ze hier in serre's kweken. Beide zijn milieubelastend.
Tomaten zijn dan ook een zomergroente en het is crimineel om ze in de winter te kopen. Eet nu wat witloof, spruiten, savooien en dergelijke.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:39   #50
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het is uw volste recht om enkel aan uw eigen portemonnee te denken bij het winkelen.
anderen denken ook aan de portemonnee van hun volksgenoten.
en ja, ik geloof dat producten van hier veiliger zijn dan producten uit derdewereldlandjes die naar 19de eeuwse normen en lonen geproduceerd worden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:41   #51
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
ik geloof dat producten van hier veiliger zijn dan producten uit derdewereldlandjes die naar 19de eeuwse normen en lonen geproduceerd worden.
De meeste Aldi-producten komen uit Duitsland. Niet meteen een derdewereld landje. En ik vind dat dat de Duitse arbeider evenveel recht heeft op een goed inkomen als de Belgische. Ik ben geen eigen volk eerst-aanhanger.
Oud 14 maart 2008, 10:45   #52
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Witte bonen kunnen goed vlees vervangen en zijn goedkoop.
Nadeel: zorgt voor winderigheid en de vorige nacht te weken zetten in water en dus vaak vergeten.

Linzen, beter want je moet ze niet vooraf weken.

Trouwens hier zijn veel Vlaams-nationalisten. Wat is dat juist met dat bord linzensoep. Moet lekker zijn want sommigen willen hun principes soms verkopen voor een bord linzensoep.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:45   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Tomaten uit Spanje laten overkomen of ze hier in serre's kweken. Beide zijn milieubelastend.
Tomaten zijn dan ook een zomergroente en het is crimineel om ze in de winter te kopen. Eet nu wat witloof, spruiten, savooien en dergelijke.
Je moet idd groenten eten volgens de seizoenen, maar zelfs in de zomer zijn de tomaten uit Spanje in openlucht geteelt, milieuvriendelijker dan die uit de Belgische serre's. De reden is zo belachelijk als ze groot is, beide tomaten worden namelijk evenveel kilometers vertransporteerd.

De weg die een Belgische tomaat moet afleggen volgens de wet en handelmanieren van de Belgische voedselsector bedraagd vaak meer dan 1000km tussen de landbouwer en jou bord.

Dit terwijl de groenten van buiten europa en zuid europa vaak direct van landbouwer naar verkooppunt in Belgie gaan, omdat deze landbouwers in directe opdracht werken en niet via de veilingen gaan.
Oud 14 maart 2008, 10:49   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het is uw volste recht om enkel aan uw eigen portemonnee te denken bij het winkelen.
anderen denken ook aan de portemonnee van hun volksgenoten.
en ja, ik geloof dat producten van hier veiliger zijn dan producten uit derdewereldlandjes die naar 19de eeuwse normen en lonen geproduceerd worden.
Fout, want de EU gaatin die landen controleren of de producten wel volgens EU normen worden gekweekt en behandeld, producten die niet aan de normen voldoen, mogen Europa gewoon niet binnen.

Daar rond draait zelfs de graanoorlog tussen Europa en de VS( ook niet direct een 3de wereldland)
Oud 14 maart 2008, 10:55   #55
Groentje-18

Standaard

Als je tijd hebt kan je heel veel geld uitsparen door fruit en groenten te gaan kopen op de markt. Zelfs zuivelproducten (kaas, eieren, ...) kan je er ook pakken goedkoper vinden en ze zijn smaakvoller want verser, idem voor vis en vlees.
Als je gaat als de markt bijna gedaan is geven de marktkramers hun producten nog goedkoper of soms zelfs gratis weg (hier lieten ze vroeger op de markt b�*kken met groenten en fruit staan), omdat het de volgende dag niet meer vers genoeg om te verkopen is.

Groenten en fruit zijn het goedkoopst in het seizoen.
Diepvriensgroenten zijn het goedkoopst buiten het seizoen. In de colruyt kan je volgens mij probleemloos drie zakken diepvriesgroenten (1kg) kopen onder de 5 euro.
Aan blik, bereide diepvriesgroenten en eigenlijk ieder bereid product waag je je beter niet. Er worden vrachten zout en bewaarmiddelen bijgekapt die je zo ongemerkt binnenkrijgt. Plus het is veel goedkoper om alles zelf te doen. Ik denk dat het tegenwoordig door zo goed als niemand meer gedaan wordt, maar je kan zelfs perfect je frieten en kroketten zelf maken, èn je mayonaise.

Pasta is hier al veel gegeven als tip om goedkoop te eten, dat klopt ook, maar laat de witte variant ervan voor wat ze is als je geen te hoge medische kosten wil hebben.
De gebleekte rijst eet je ook beter niet. Er groeit nu eenmaal geen witte rijst op de rijstvelden.

Qua supermarkten zijn de Aldi en de Colruyt volgens mij het goedkoopst. Maar je moet in die laatste wel oppassen met de grote hoeveelheden: als je de helft weg moet gooien eet je niet goedkoper. Vries de dingen dus op tijd in.
Een hele goeie tip is dus waarschijnlijk ook om een diepvries te kopen indien je dat nog niet hebt.

Ga ook nooit winkelen met een lege maag want dan is je kar zeven maal zo vol als de bedoeling was.
En kijk niet enkel op ooghoogte of op de meest logische plaats. Hierdoor kan je veel uitsparen. Zo heb ik in de Colruyt bv. heerlijke chocoladetruffels gevonden voor een doosje van slechts 1 euro per stuk. Maar ze zijn niet van een bekend merk en ze staan niet tussen de chocolade.

En nog iets wat heel ongezond is maar voor een keer kan het wel (hoop ik toch): de lasagne van de aldi. Voor ik denk 1.30 cent heb je een pakje. Dat is dan je eten. Eventueel samen met die voorgebakken broodjes van 60 cent per zes ofzo. De lasagne van het Colruyt huismerk is zelfs nog goedkoper.

Voor wie dicht bij de Nederlandse of Duitse grens woont:
Ga daar winkelen. Ik denk dat Jumbo's en C1000 in Nl. het goedkoopst zijn.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 14 maart 2008 om 11:01.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 10:57   #56
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout, want de EU gaatin die landen controleren of de producten wel volgens EU normen worden gekweekt en behandeld, producten die niet aan de normen voldoen, mogen Europa gewoon niet binnen.
europa laat nog te veel onfrisheid binnen mijns inziens.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:04   #57
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
eet uitsluitend vers zelfbereid voedsel, geen klaargemaakte brol

houdt 's vrijdags overschottensoepdag
En als je groentjes kookt kan je het water waarin je ze kookte best gebruiken als basis voor soep, want daaraan heeft de groente een deel van haar voedingsstoffen afgegeven.

Citaat:
(dacht dat dit al een bestaand concept was )
Dit topic bedoel je? Oei?
Oud 14 maart 2008, 11:09   #58
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Een hele reeks basisproducten zijn te koop in de Aldi aan prijzen die vaak 50 tot 30 pct bedragen van die in de grotere warenhuizen. Ze zijn bijna altijd lekkerder en van betere kwaliteit dan de budgetmerken van de warenhuizen (witte producten, Everyday, Jempy etc.). Consumentenonderzoeken bevestigen dat.

Een lijstje van de producten die je op die manier aan de helft van de prijs of minder kan kopen: melk, wijn, fruitsap, limonades, Hollandse kaas, kruidenkaas, alle zuivelbereidingen (joegoert, dessertjes...), diepvriesvis en -vlees, koeken, gerookte vis (o.m. zalm), WC-papier, Frans brood, graanvlokken, mosselen, diepvriesfrietjes en -kroketjes, kruiden, opgelegde augurken en mosterd, deegwaren e.v.a.

Een aantal Aldi-producten zijn te mijden, soms omdat ze niet deugen of niet lekker zijn, soms omdat ze niet goedkoper zijn, ondermeer koffie, chips, shampoo en douchegel, kuisproducten, verse groenten en fruit, tomatenconcassé etc.

Voila, je basisvoedselbudget ziet er al heel anders uit. De rest koop je dan in de grotere warenhuizen waarbij Colruyt zeker van de goedkopere is.
Ik vond vroeger de melk van de aldi wel heel anders smaken dan 'gewone' melk. Maar ik drink al jaren geen melk meer, dus dat kan ondertussen veranderd zijn.
De kuisproducten van de aldi en de verse groenten en fruit vind ik dan weer wel heel goed. Ik ben grote fan van de kerstomaatjes, nectarines (in het seizoen) en de bananen daar. Met de limonade moet je oppassen: ze verkopen er een soort met aspartaam in. Maar dat gebeurt nog meer in de gewone Nederlandse winkelketens anderzijds. En in Fanta e.d. zitten ook stoffen die eigenlijk schadelijk zijn.
Oud 14 maart 2008, 11:10   #59
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
europa laat nog te veel onfrisheid binnen mijns inziens.
Meer dan het mythische paradijs België, bedoel je?
Oud 14 maart 2008, 11:12   #60
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik ben in ieder geval wel zo iemand die ongemerkt heel veel tijd in het winkelen steekt omdat ik het heel belangrijk vind dat ik weet wat ik op mijn bord krijg.
Ik ben dus zo iemand die de verschillende producten van de verschillende merken vergelijkt in prijs en ingrediënten.
Ik zal ook niet iets kopen waarin iets zit wat ik niet moet hebben, ook al gooien ze me daarmee dood. Zo heb ik eens heel lang gezocht naar een pakje boter zònder cholesterolverlagende middelen en met maar x % vet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be