Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2008, 21:30   #401
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Als je 50% op 500 000 euro moet betalen hou je toch net wat meer over dan als je 50% op 30 841 euro (dat is het beginbedrag van de hoogste belastingsschaal) moet betalen.
En als je 96% op 500 000 euro moet betalen hou je nog steeds meer over.

En daarmee weten we nog niets.

Allez, buiten een paar wiskundige uitkomsten gerekend dan.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 19 maart 2008 om 21:31.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:32   #402
Groentje-18

Standaard

Oké, en wie is hier eigenlijk voorstander van de vlaktaks?
Of wie is in het algemeen tegen het systeem van getrapt progressieve belastingen?
(Gewoon even om er een beeld van te krijgen want het wordt mij een beetje onduidelijk.)

Edit: het gaat dus over belastingen op inkomsten.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 21:36.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:35   #403
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Zo simplistisch is dat nu ook weer niet. Er zijn gewoon minder potentiële chirurgen dan er potentiële vuilnismannen zijn, daarom kunnen chirurgen het zich permitteren om hun vraagprijs op te drijven.
Waren er dubbel zoveel chirurgen, dan zouden ze goedkoper zijn. Daarmee daalt de waarde van de bijdrage van een chirurg niet. Tenzij je schaarste meerekent bij 'waarde', maar het lijkt me nuttiger die dingen wat uit elkaar te houden.
Soit, mierenneukerij.
Je opmerking is terecht, maar het is geen weerlegging van wat ik schreef: waardering gebeurt namelijk in marginale termen. De prijs van een product op de markt schommelt rond de prijs die nodig is om de laatste eenheid verkocht te krijgen; dat geldt voor chirurgen en vuilnismannen ook. Mochten er slechts een handvol vuilnismannen zijn maar chirurgen genoeg om de straat mee te plaveien, dan zou de loonsituatie inderdaad omgekeerd zijn.
Oud 19 maart 2008, 21:37   #404
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
De bedoeling is net dat kinderen van armen en rijken zoveel mogelijk gelijk behandeld worden in de mate van het mogelijke.
Het mag niet kunnen dat de zoon van een arbeider bv. niet kan gaan studeren omdat zijn ouders het niet kunnen betalen, en de zoon van advocaten wel. Gelukkig hebben we in België een systeem dat dit probeert te voorkomen.
Maar is dat een reden om de zoon/dochter van een advocaat minder kindergeld te geven? Is die dan minder waard?

Citaat:
*geeuw*
Hoe wou je dat "argument" van je anders inschalen?

Citaat:
Hoezo?
Als je 50% op 500 000 euro moet betalen hou je toch net wat meer over dan als je 50% op 30 841 euro (dat is het beginbedrag van de hoogste belastingsschaal) moet betalen.
Maar laat d�*t nu eens niet het systeem zijn dat jij nastreeft... Jij wil die 500k immers aan percentages richting 100% belast zien...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:38   #405
Heftruck

Standaard

Citaat:
Verborgen, verborgen, zo verborgen is die niet.
Je hebt gelijk.
Maar ik denk dat chirurgie voor een merendeel van de consumenten een hogere waarde heeft dan een vuilnisman. Niet voor iedereen. Zo'n vergelijking lijkt me overigens wel meetbaar. Daarom niet 'kardinaal', wel 'ordinaal', om het in Perktaal te zeggen. Jij denkt daar anders over?
Ik ben nooit goed geweest in statistiek. In dit specifieke geval van chirurg versus vuilnisman zal dat wel opgaan, maar daar kunnen we geen algemene beschouwing op bouwen. Chirurgie is in ieder geval iets waarvoor je een ander moet inschakelen. Ik kan bij mezelf geen open hart operatie uitvoeren. Ik kan wel mijn vuilnis wegdragen. Enzoverder, enzovoort, er valt nog zoveel over te zeggen.[/quote]

Ik ben nooit goed geweest in statistiek. In dit specifieke geval van chirurg versus vuilnisman zal dat wel opgaan, maar daar kunnen we geen algemene beschouwing op bouwen.

Citaat:
Ik impliceer echter niét dat die zaken objectief te meten zijn. Maar bij een groep consumenten kun je die zaken wel ordenen en die ordening meten.
Maar wat is het nut daarvan?

Citaat:
Wanneer zie ik je nog eens irl?
Heu, het komende weekend ben ik min of meer volgeboekt, denk ik. Of er moest iets wegvallen. Maar heu, maandag is het toch een verlofdag? Dan heb ik niets te doen. Eens mens vraagt zich wel af wat hij kan doen op een verplichte feestdag, gezien alles dan zo een beetje gesloten is. (Ik stel voor dat we verder gaan in PM. )
Oud 19 maart 2008, 21:39   #406
Heftruck

Standaard

Citaat:
Het mag niet kunnen dat de zoon van een arbeider bv. niet kan gaan studeren omdat zijn ouders het niet kunnen betalen, en de zoon van advocaten wel.
Dat vind jij.
Oud 19 maart 2008, 21:40   #407
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand anders 4 000 euro heeft om een galajurk te kopen, maar iemand anders geen geld om eten mee te kopen. Dan lijkt me geld op dat moment nuttiger voor peresoon twee dan voor persoon één.

Neen, ik ben de laatste om te zeggen dat je persoonlijke emoties en gevoelens van iemand anders kan of zelfs nog maar mag ontkennen. We weten natuurlijk niet hoeveel die ene galajurk voor persoon I betekent. Maar maatschappelijk gezien ...
Is dat je doorslaggevend argument?

Het is wetenschappelijk nonsens en zo, maar "maatschappelijk gezien" is het toch duidelijk dat ... ?! Maar zo kan je eender welke uitspraak verkopen als een waarheid, allez, maatschappelijk gezien dan.

Mij niet gelaten, maar aangezien de economische theorie je hier weinig steun verleent, zou ik je aanraden om er niet meer naar te verwijzen.
Citaat:
Misschien wordt het duidelijker om het gedachte-experiment te doen: indien persoon I geen eten meer zou hebben. Zou hij dan geld sparen tot hij een galajurk had of eten kopen?

Maak nu alsjeblieft van mijn woorden wat ik niet gemaakt heb. Ik ben niet tegen de aankoop van galajurken of andere luxegoederen en de overheid hoeft ze van mij niet komen af te nemen als iemand ze heeft.
Ik vind alleen dat solidariteit mag. En dat rijken dat evenzeer mogen zijn volgens armen, en naar evenredigheid meer, gezien ze ook al betalen ze procentueel meer op hun inkomen dan anderen, toch in absolute cijfers nog (veel) meer zullen overhouden dan anderen. Dat is overigens ook terecht, want ze hebben waarschijnlijk meer moeite voor hun inkomen gedaan.
Het is zélfs in je extreme gedachte-experiment niet mogelijk om algemeen geldende waarheden te verkrijgen. Er zijn genoeg voorbeelden van asceten die weinig waarde hechten aan (nochtans levensnoodzakelijk) voedsel; er zijn genoeg voorbeelden van spilzieke mensen die zich immens ongelukkig voelen als ze een bepaald voorwerp niet kunnen kopen. Het is duidelijk dat dit in "nutstermen" betekent dat, indien nut vergeleken kon worden, het aankopen van een galajurk door een spilzieke vrouw een hoger nut zou opleveren dan het aankopen van eten door de asceet.

Het gaat je met andere woorden niét om de subjectieve evaluatie door de personen in kwestie (dat is nochtans wel waar de term 'grensnut' op slaat), maar om één of andere vage "maatschappelijke" evaluatie. Op die manier vermijd je uiteraard de interpersoonlijke nutsvergelijkingen, maar het probleem is dan wat in godsnaam dat maatschappelijk standpunt zou kunnen zijn.
Oud 19 maart 2008, 21:41   #408
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dat vind jij.
Dat heb je goed gezien.

Als we nu nog jouw mening kenden?
Oud 19 maart 2008, 21:42   #409
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Is dat je doorslaggevend argument?

Het is wetenschappelijk nonsens en zo, maar "maatschappelijk gezien" is het toch duidelijk dat ... ?! Maar zo kan je eender welke uitspraak verkopen als een waarheid, allez, maatschappelijk gezien dan.

Mij niet gelaten, maar aangezien de economische theorie je hier weinig steun verleent, zou ik je aanraden om er niet meer naar te verwijzen.

Het is zélfs in je extreme gedachte-experiment niet mogelijk om algemeen geldende waarheden te verkrijgen. Er zijn genoeg voorbeelden van asceten die weinig waarde hechten aan (nochtans levensnoodzakelijk) voedsel; er zijn genoeg voorbeelden van spilzieke mensen die zich immens ongelukkig voelen als ze een bepaald voorwerp niet kunnen kopen. Het is duidelijk dat dit in "nutstermen" betekent dat, indien nut vergeleken kon worden, het aankopen van een galajurk door een spilzieke vrouw een hoger nut zou opleveren dan het aankopen van eten door de asceet.

Het gaat je met andere woorden niét om de subjectieve evaluatie door de personen in kwestie (dat is nochtans wel waar de term 'grensnut' op slaat), maar om één of andere vage "maatschappelijke" evaluatie. Op die manier vermijd je uiteraard de interpersoonlijke nutsvergelijkingen, maar het probleem is dan wat in godsnaam dat maatschappelijk standpunt zou kunnen zijn.
Het maatschappelijk standpunt is dan een minimum aan leefbaarheid voor iedereen. Dat minimum moet gehaald worden voor de mensen die het alleen niet kunnen behalen.
Hoe en wat precies, dat laat ik aan de bevoegde instanties over die daar wel de nodige studies over zullen hebben gedaan of doen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 21:43.
Oud 19 maart 2008, 21:45   #410
Heftruck

Standaard

Citaat:
Dat heb je goed gezien.

Als we nu nog jouw mening kenden?
Ik vind dat niet, uiteraard.

Relevantie?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 19 maart 2008 om 21:46.
Oud 19 maart 2008, 21:46   #411
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het maatschappelijk standpunt is dan een minimum aan leefbaarheid voor iedereen. Dat minimum moet gehaald worden voor de mensen die het alleen niet kunnen behalen.
Hoe en wat precies, dat laat ik aan de bevoegde instanties over die daar wel de nodige studies over zullen hebben gedaan of doen.
Als het over een minimum gaat, heeft je hele pleidooi voor progressieve belastingen geen zin.
Dan gaat het ivm de hogere belastingschalen niet over afnemend grensnut.

Er is een belastingvrij minimum. Ook in bijna alle voorstellen voor een vlaktaks.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 19 maart 2008 om 21:49.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:46   #412
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat is het nut daarvan?
Ik denk dat het enig verklarend nut zou kunnen hebben?
Nu, echt nuttig is dat ook niet, natuurlijk.
Maar niet alles moet nut hebben.
Discussiëren met groentje-18 is precies ook nutteloos, maar we doen het toch

Citaat:
Heu, het komende weekend ben ik min of meer volgeboekt, denk ik. Of er moest iets wegvallen. Maar heu, maandag is het toch een verlofdag? Dan heb ik niets te doen. Eens mens vraagt zich wel af wat hij kan doen op een verplichte feestdag, gezien alles dan zo een beetje gesloten is. (Ik stel voor dat we verder gaan in PM. )
Maandag ben ik bezet door een leukerd.
Maar goed, pm
Oud 19 maart 2008, 21:46   #413
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Maar is dat een reden om de zoon/dochter van een advocaat minder kindergeld te geven? Is die dan minder waard?
Waar heb ik gesteld dat dat mocht???

Aub zeg, Sfax en anderen, het zou echt héél erg leuk zijn als jullie je bij de tekst houden en deze niet zo nadelig mogelijk voor mij interpreteren. Dank je.

Hoe wou je dat "argument" van je anders inschalen?

Citaat:
Maar laat d�*t nu eens niet het systeem zijn dat jij nastreeft... Jij wil die 500k immers aan percentages richting 100% belast zien...
En er zijn inkomens die ik richting 0% belast wil zien ook.
Redelijkheid, die ik zelf niet ga bepalen, is de maatstaf. Bestaande verhoudingen moeten daarbij gerespecteerd worden. Dat betekent dus dat iemand die gigantisch veel verdiend in vergelijking met iemand anders, dat ook nog mag doen na de belastingsaftrek, maar alleen redelijker.
Oud 19 maart 2008, 21:47   #414
Heftruck

Standaard

Citaat:
een minimum aan leefbaarheid voor iedereen
Ben je van plan ooit te stoppen met vage woorden en beschrijvingen te gebruiken?

Ze helpen je niet, allerminst.
Oud 19 maart 2008, 21:48   #415
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom pleit je dan niet voor een basisinkomen, in plaats van een topic te openen over progressieve belastingen?
Oud 19 maart 2008, 21:49   #416
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik vind dat niet, uiteraard.

Relevantie?
In een discussie gebeurt meningen uitwisselen wel eens.
En ik maak - in tegenstelling tot zowat iedereen hier - niet zomaar allemaal veronderstellingen over iemand(s ideeën).

Citaat:
Het mag niet kunnen dat de zoon van een arbeider bv. niet kan gaan studeren omdat zijn ouders het niet kunnen betalen, en de zoon van advocaten wel.
Te weten dat jij dit wel goed vindt, [en dus voor het in stand houden van een soort van samenleving met een duidelijk onderscheid tussen kasten dat van generatie op generatie behouden blijft bent] vraag ik me opnieuw af hoeveel nut het nog heeft om te discussieren met jou.
Oud 19 maart 2008, 21:50   #417
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zijn er nu al.

Ik hoop dit jaar serieus in die richting te raken trouwens.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 19 maart 2008 om 21:53.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:51   #418
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoe je een degelijke discussie wil voeren als je op de eerste pagina al met dit afkomt.
Citaat:
A heeft 100 euro en betaalt 10 euro belastingen.
B heeft 1 000 000 euro en betaalt 10 euro belastingen
Bij mijn weten schreef ik dit als antwoord op iemand die pleitte naar een vast bedrag voor iedereen.

De rest van je post is me een beetje te zwaar om nu nog op te reageren.
Oud 19 maart 2008, 21:51   #419
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar heb ik gesteld dat dat mocht???

Aub zeg, Sfax en anderen, het zou echt héél erg leuk zijn als jullie je bij de tekst houden en deze niet zo nadelig mogelijk voor mij interpreteren. Dank je.
Ik herhaal: het voorbeeld dat jij aangaf (weliswaar via copy-paste) ter illustratie van je Mateuseffect was het feit dat advocaten en dolters langer kindergeld trekken, omdat hun kinderen verder studeren en kinderen van minder begoeden daar vaak minder zin in hebben...

Als je nu stelt dat dat geen punt is, dan is je hele mateuseffect-punt er ook geen...

Citaat:
En daar gaat het over; dat is niet redelijk en niet rechtvaardig.

Citaat:
Redelijkheid, die ik zelf niet ga bepalen, is de maatstaf.
Als je niet in staat bent om redelijkheid te bepalen, dan ben je ook niet in staat om onredelijkheid te bepalen. Wat is dan nog het punt van je hele betoog?

Citaat:
Bestaande verhoudingen moeten daarbij gerespecteerd worden. Dat betekent dus dat iemand die gigantisch veel verdiend in vergelijking met iemand anders, dat ook nog mag doen na de belastingsaftrek, maar alleen redelijker.
Inhoudsloze stelling als je niet kan aangeven wat redelijkheid is...

Laatst gewijzigd door Sfax : 19 maart 2008 om 21:53.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 21:53   #420
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Waarom pleit je dan niet voor een basisinkomen, in plaats van een topic te openen over progressieve belastingen?
?

Ik las net dat men inkomens vanaf 500 000 euro in Nederland meer wou belasten. Ik vind dat een goede zaak en wou dat even met jullie delen...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 maart 2008 om 21:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be