Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2008, 15:30   #581
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik hier al vaak gevraagd wat jullie zouden doen als jullie één muntstuk hadden en het konden geven aan twee mensen: de koningin of een bedelaar, wat jullie zouden doen bv.
Als jullie consequent zijn geven jullie ieder de helft...
Indien ik die 'jullie' interpreteer zoals ik denk dat jij hem bedoelt dan toon je vooral nogmaals aan dat je er nog steeds niets van begrijpt, maar aangezien ik niet beschuldigd wens te worden van kwaadwillige interpretaties zal ik dus maar eerst vragen wie je met die 'jullie' precies bedoelt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Ik kan niet vertellen waarom ik bepaalde dingen voel, maakt dat die gevoelens onwaar of incorrect, als ze dat dan al kunnen zijn?

Dit is een weg die we zijn ingeslaan sinds de verplichting btw, verklaren waarom een zandkorrel bruin is en niet paars kan je nu eenmaal niet (of beter: ieder antwoord zal weer nieuwe waarom-vragen genereren tot in het oneindige). Ik hoop dat dit geen verrassing voor je is.

Door dit te zeggen illustreer je trouwens vooral dat je heel weinig van de ethiek kent. Wat uiteraard geen verrassing is.
Indien je niet kan vertellen waarom je zus of zo vindt, hoe denk je dan eigenlijk een discussie te kunnen voeren? Nu is het je goede recht om zus of zo te vinden zonder dat je daar argumenten voor kan aanvoeren, maar je kan toch niet oprecht verwachten dat je op die manier iemand met een ander standpunt kan overtuigen?

Op zijn minst zou men trouwens dan moeten zoeken naar het juiste niveau waarop het meningsverschil zich situeert, m.a.w. waarom verschil je van mening? Ik wil gerust onderkennen dat er verschillende (ethische) opvattingen mogelijk zijn en dat er daartussen onverenigbaarheid bestaat en dat er ook geen enkele rationele manier bestaat om de keuze van de ene boven de andere te funderen. In een discussie zou men dan echter normaalgezien toch minstens moeten aangeven wat de fundamenten van zijn overtuiging zijn. In dit geval betekent dit dat je zou aangeven of je een aanhanger bent van het 'Luck egalitarianism', het 'minimax principe', ... Maar mogelijk ken je niet genoeg van ethiek om daar een antwoord op te geven, wat uiteraard geen verrassing zou zijn.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 15:32   #582
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

29 pagina's discussie met groentje-18, en nyn is voorstander van vlaktaks geworden en begint stilaan te transformeren in een libertariër

*gaat in een hoekje een beetje huilen*
Oud 21 maart 2008, 15:33   #583
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Oud 21 maart 2008, 15:34   #584
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Van Dun gebruikt in het FRB het onderscheid tussen recht en ethiek; ethiek gaat over het uitbouwen van je leven (hoe kan ik van mijn leven het beste maken wat er van te maken valt? wat moet ik doen met mijn middelen?), en het recht bakent af over welke middelen iemand kan beschikken. De vraag "Wat behoor ik te doen?" is enkel zinvol als ze geformuleerd wordt als "Wat behoor ik te doen met mijn middelen?"; op die vraag zoekt de ethiek (of moraal) een antwoord. Het is echter het recht dat een antwoord geeft op de vraag "Wat zijn mijn middelen?".
ik weet het
Oud 21 maart 2008, 15:35   #585
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik weet het
Oud 21 maart 2008, 15:37   #586
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die inbreker komt je niet allerlei diensten verlenen. De overheid u wel.
Dus als die inbreker daarna de gestolen goederen gratis verdeeld onder iedereen is er geen probleem meer?
Oud 21 maart 2008, 15:39   #587
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nie zo cheeren.
Ik zit hier in een enorm ethisch dilemma, stomme asociale egoïstsche klootzakken
Oud 21 maart 2008, 15:39   #588
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
29 pagina's discussie met groentje-18, en nyn is voorstander van vlaktaks geworden en begint stilaan te transformeren in een libertariër

*gaat in een hoekje een beetje huilen*
proficiat !!!

Feestjeuh

en dat op vrijdag !!!

ps zelf ben ik principieel voor een getrapt belastingssysteem waar de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen hoor, maar vermits Belgie geen eerlijk concept kan uitwerken omdat hier geen echte democratie heerst zouden we hier wsl voordeel doen bij zo'n flattax

(lap al mijn inspanning en zelfstudie van de belastingen om zeep ... want geloof me, het is hier een paradijs diegene die de reglementjes wil leren en toepassen hoor, aan 17% ga ik niet geraken met een vlaktax zeker ?)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 15:41   #589
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Dun gebruikt in het FRB het onderscheid tussen recht en ethiek; ethiek gaat over het uitbouwen van je leven (hoe kan ik van mijn leven het beste maken wat er van te maken valt? wat moet ik doen met mijn middelen?), en het recht bakent af over welke middelen iemand kan beschikken. De vraag "Wat behoor ik te doen?" is enkel zinvol als ze geformuleerd wordt als "Wat behoor ik te doen met mijn middelen?"; op die vraag zoekt de ethiek (of moraal) een antwoord. Het is echter het recht dat een antwoord geeft op de vraag "Wat zijn mijn middelen?".
Ik vind overigens Van Dun ongelijk hebben.
Maar ik ga mijn grieven eens op papier zetten en die naar jou doorsturen, en dan jij naar Van Dun, en dan mag hij mijn ideeën eens inmaken als heerlijke kweeperen in een potje.
Oud 21 maart 2008, 15:43   #590
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
proficiat !!!

Feestjeuh

en dat op vrijdag !!!

ps zelf ben ik principieel voor een getrapt belastingssysteem waar de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen hoor, maar vermits Belgie geen eerlijk concept kan uitwerken omdat hier geen echte democratie heerst zouden we hier wsl voordeel doen bij zo'n flattax
en kun jij daar een argumentatie voor bedenken?

Citaat:
(lap al mijn inspanning en zelfstudie van de belastingen om zeep ... want geloof me, het is hier een paradijs diegene die de reglementjes wil leren en toepassen hoor, aan 17% ga ik niet geraken met een vlaktax zeker ?)
aan mij moet je niks vragen.
ik ken meer van open hart chirurgie dan van belastingen.
Oud 21 maart 2008, 15:44   #591
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
als ik ga kijken op de site van BMW heeft een diesel BMW met een verbruik van 5l/100km een co2 uitstoot rond de 134 g/km (ik ben er vanuit gegaan dat je een diesel hebt)

een peugeot 206 SW 5 deurs, 1.4 diesel heeft daarentegen een co2 uitstoot van 112 g/km

mijn peugeot is kleiner als de jouwe en ik verbruik evenveel als jouw BMW maar ik zorg wel voor minder CO2 uitstoot.
Irrelevant aangezien je het over verbruik had

Citaat:
1 ding weet ik nu wel en dat is dat je vrij arrogant bent want ik ken geen enkele BMW rijder die niet denkt dat de weg voor hem alleen is gemaakt
Als je daarmee denk je punt te kunnen bewijzen
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 15:48   #592
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan niet vertellen waarom ik bepaalde dingen voel, maakt dat die gevoelens onwaar of incorrect, als ze dat dan al kunnen zijn?
Ja, toch als je zo op een groter maatschappelijk geheel toepast.

Citaat:
Dit is een weg die we zijn ingeslaan sinds de verplichting btw, verklaren waarom een zandkorrel bruin is en niet paars kan je nu eenmaal niet (of beter: ieder antwoord zal weer nieuwe waarom-vragen genereren tot in het oneindige). Ik hoop dat dit geen verrassing voor je is.
Ik hoop dat het geen verassing voor je is dat je dat wel kan?

Citaat:
Door dit te zeggen illustreer je trouwens vooral dat je heel weinig van de ethiek kent. Wat uiteraard geen verrassing is.
Opnieuw een weinig zeggend ad hominem argument; hoogstens een duiding dat je al lang op je tandvlees zit, en weinig concreet weerwerk hebt...

Maar kom, als ik er dan toch zo weinig van afweet: onderwijs me eens
Oud 21 maart 2008, 15:51   #593
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en kun jij daar een argumentatie voor bedenken?

aan mij moet je niks vragen.
ik ken meer van open hart chirurgie dan van belastingen.
-(objectief)sociaal zwakkeren maken minder gebruik van door de staat ? (cfr hoger onderwijs, cultuur ...)
-(subjectief)en natuurlijk het gewone (let wel) 'naieve' gevoel van eerlijkheid dat een (niet overdreven!) sociale herverdeling geeft

zo instant, maar mits wat nadenken kan ik er wellicht nog wel wat verzinnen hoor

die zelfstudie en de belastinggids is welbesteed, steek per jaar zo'n twee werkweken in mijn aangifte (+verdediging bij controle, dat heb je dan wel steeds ... ze vinden die aanslagen met percentages onder de 20% maar niks precies) ... maar dat zijn wel mijn bestbetaalde prestaties ... maar t blijft een pokkejob hoor ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 15:54   #594
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Maar kom, als ik er dan toch zo weinig van afweet: onderwijs me eens
Oud 21 maart 2008, 15:58   #595
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Cijfers?
Eerste hit op google geeft dit (http://www.grassavoye.be/NL/Employee...ts/CIJFERS.htm)

Maximum Wettelijk Pensioen voor een volledige loopbaan, alleenstaande 2008 € 20.020,60

Dat is 1670€ per maand

Ietwat hogere lonen betalen meer lasten dan dat per maand...

Citaat:
Er stond in een tekst die ik quotte (en dus niet zelf schreef) dat pensioensparen een interessante maatregel is, maar één waar armen uiteraard geen gebruik van kunnen maken. Ik hoop dat dit geen schok is voor u.
Voor mij niet nee; ik zie er zelfs geen graten in...
Oud 21 maart 2008, 16:02   #596
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
-(objectief)sociaal zwakkeren maken minder gebruik van door de staat ? (cfr hoger onderwijs, cultuur ...)
Als we nu pakweg percy's schema er eens bijnemen: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=576

dan denk ik dat in zo'n schema de breedste schouders toch de zwaarste lasten dragen én dat de hogere consumptie door de bredere schouders gecompenseerd wordt?
Waarom is zoiets niet voldoende?
't is dan nog makkelijk en transparant ook (i.e. goedkoper te controleren).
Gewoon de overheid wat efficiënter maken (lees: veel efficiënter maken), wat overtollige dingen afvoeren, en we komen ruimschoots toe met minder belastingen.

Citaat:
die zelfstudie en de belastinggids is welbesteed, steek per jaar zo'n twee werkweken in mijn aangifte (+verdediging bij controle, dat heb je dan wel steeds ... ze vinden die aanslagen met percentages onder de 20% maar niks precies) ... maar dat zijn wel mijn bestbetaalde prestaties ... maar t blijft een pokkejob hoor ...
Ik ga dit jaar voor de eerste keer een aangifte moeten invullen.
Ik ga daar iemand voor inschakelen, lijkt me.
Oud 21 maart 2008, 16:02   #597
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oud 21 maart 2008, 16:04   #598
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we nu pakweg percy's schema er eens bijnemen: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=576

dan denk ik dat in zo'n schema de breedste schouders toch de zwaarste lasten dragen én dat de hogere consumptie door de bredere schouders gecompenseerd wordt?
Waarom is zoiets niet voldoende?
't is dan nog makkelijk en transparant ook (i.e. goedkoper te controleren).
Gewoon de overheid wat efficiënter maken (lees: veel efficiënter maken), wat overtollige dingen afvoeren, en we komen ruimschoots toe met minder belastingen.

Ik ga dit jaar voor de eerste keer een aangifte moeten invullen.
Ik ga daar iemand voor inschakelen, lijkt me.

Ik heb wel het gevoel dat percy me in het ootje neemt met zijn schema.
Iemand gaat dat bekritiseren, ik voel het, ik voel het.
Oud 21 maart 2008, 16:05   #599
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ziek zijn is best leuk als er discussies als deze zijn.
Oud 21 maart 2008, 17:37   #600
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

I lived to see the day! Ik kan sterven nu.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be