![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() De opstandelingen waren Franstalige Brussellaars, Walen en Fransen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Met blijdschap? Ik stel dit gewoon vast. En als men aan geschiedsvervalsing probeert te doen (of aan een soort revisionisme) door te stellen dat het alleen de Fransen zijn geweest die gevochten hebben tegen de Hollanders, dan moet ik wel reageren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U moet beter uw, pardon onze geschiedenis leren en niet clichés vanbuitenleren en deze eindeloos herhalen. Er braken rellen uit in het land. Een voorbeeld: Er braken in Brussel rellen uit. Een bestuurlijke autonomie onder de in het zuiden zeer geliefde kroonprins Willem II werd voorgesteld. Het ging niet door. Vanuit de hoofdstad verspreidde de opstand zich over het gehele land. Te Geel en Mol waren er opstandjes. Op 2 september werd de Brabantse vlag op de Geelse toren gestoken doch 's anderendaags weggenomen. In Meerhout werd de gekroonde W weggenomen doch herplaatst. Volgens arrondissementscommissaris W. van Genechten van Turnhout verstoutten sommigen zich te Geel de driekleurige cocarde te dragen en was de Brabantse vlag op de pomp gestoken. De marechaussees werden uit Turnhout naar Geel gestuurd. Te Herselt en Geel had men het koninklijke wapen weggenomen van de belastingkantoren. Op 13 september had men in Westerlo de Brabantse vlag boven op de dorpslinde geplaatst. De streek van Turnhout scheen bedreigd, omdat de autoriteiten niet krachtdadig optraden. Dezelfde dag werden vanuit Turnhout en Retie petities naar de Staten-Generaal in 's-Gravenhage gezonden. De petitie van Turnhout met 74 ondertekenaars was in het Frans, die van Retie van 85 namen voorzien, in het 'Vlaems'. In deze petities schaarden de ondertekenaars zich achter de gedeputeerden en eisten zij de scheiding. Het volk bezette Brussel en verwachtte een reactie vanuit het Noorden. Tegen dat volksoproer trok prins Frederik op met het koninklijk leger; hij bereikte op 23 september de hoofdstad. Vier dagen duurde de guerrillastrijd. Op 27 september was Brussel een vrije stad. Er ontstond een Voorlopig Bewind, dat vanaf 26 september de voorlopige regering werd. Hoe was het in de Kempen? In de nacht van 25 september werden in Turnhout briefjes rondgedeeld tegen een aantal ambtenaren van de stad, waarbij arrondissementscommissaris Van Genechten en zijn zoon. De overmacht van vijandelijke troepen te Turnhout belette echter uiterlijk vertoon van nationalisme. Zodra op 3 oktober de commandant der gendarmen met zijn manschappen de stad had verlaten, begon het. Wij vatten twee verslagen samen die burgemeester Dierckx aan de Gouverneur zond. Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 15:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
'Met de 'taaldwang' heeft de koning( aanvulling: Willem de 1e) ook nog de liberale burgerij uit het Zuiden- die zijn kerkpolitiek had toegejuicht - tegen zich in het harnas gejaagd.' De liberale burgerij uit het Zuiden waren verfranste Vlamingen... 'Willem de 1e had de graad van verfransing van de sociale bovenlaag in de 'Vlaamse gewesten' en in het bijzonder te Brussel zwaar onderschat' Dat is wederom een argument dat taal het belangrijkste argument was voor de scheiding: de Vlaamse adel sprak Frans. 'Frankrijk had de Belgen het liefst ingelijfd': spreekt voor zich. Bron: Geschiedenis van de Nederlanden Moet ik doorgaan?
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 maart 2008 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister
|
![]() Al dat gezever maakt geen verschil in de huidige context
![]() Eerst vechten voor een eigen staat met name een republiek om erna terug aan te sluiten bij een monarchie is ridicuul ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister
|
![]() Dit is een politiek forum, en hier doen we aan politiek. Ik ben geen geschiedschrijver, ik duid. En dan zijn woorden als janhagel en malloten eigenlijk lieve koosnaampjes voor mensen die zoveel kwaad hebben aangericht, nietwaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister
|
![]() Daar zijn jullie toch goed in hé, het is voor later...
Dat is zo een Leterme trekje precies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister
|
![]() Tja, wij zijn met een langetermijn project bezig hé : de ontmanteling van de Belgische vergissing. Ik zie niet in waarom we dan zouden moeten struikelen over het Nederlandse koningshuis, tenzij om u plezier te doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister
|
![]() Voor mij niet gelaten, want het gaat zolang duren dat u en ik het zelfs niet gaan meemaken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister
|
![]() Het sprookjesbos met Rob Roy.
De netels hebben weer fel gestoken onder uw kilt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister
|
![]() Ik begrijp dat "Belgique" het project was van franstalig België, en dat het verwarrend moet zijn om dat project nu te zien aftakelen. Ik zou ook liever zien dat Wallonië een eigen toekomstvisie had. Maar dat dat niet zo is, is niet de fout van de Vlamingen hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() En dat moet u nu uitgerekend zeggen... U die het had over 'janhagel' en 'malloten uit Tienen'. Maar uit welke bron u citeert, vermeldde u toch niet, voorzover ik het me goed herinner.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als er geen bron komt, zullen we nog moeten geloven dat je dat citaat uit één of ander Pirenne-achtig boekje gehaald hebt. Zoals met je onvermogen om een bewijs te leveren voor je bewering dat jij/jou in Vlaanderen zou "opgelegd" zijn.... Nog iets over die "malloten" uit Tienen (want dat schijnt u bijzonder te steken): voor wie zich laat opzwepen door zijn pastoor, is dat nog een eufemisme. In de jaren '30 zijn er ook een aantal gaan vechten omdat hun pastoor een vijand gevonden had, en we gebruiken er andere naampjes voor. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister
|
![]() Citaat:
U had gelijk gehad wanneer we nooit een regering zouden hebben maar het tegendeel is waar. |
|
![]() |
![]() |