![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo weet ik dat het niet ongewoon is dat men vraagt of er in Europa internet, electriciteit, een frigo, een regering, een ziekenhuis etcetera zijn. Het hangt er natuurlijk vanaf wie je ondervraagt, en hoe representatief die groep is. (Waarmee ik niet wil zeggen dat de groep waaraan ik denk dat per definitie meer is dan degene waar jij mee sprak. ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
|
![]() Citaat:
Maar wil je hiermee toegeven dat libertarisme het uitvloeisel is van de stemmen van egoïsten, of wat?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 23 maart 2008 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
|
![]() Citaat:
![]() De werkelijkheid is ook veel te complex om te vatten in regels. Zoals ik zei zijn er pakken mensen die daardoor door de mazen van het net glippen. Iedere individuele situatie zou apart moeten bekeken worden. Maar daarin zou natuurlijk liefst wel enige mate van objectiviteit moeten proberen gehanteerd te worden. Maar dat wil niet zeggen dat we de, noem het verplichte solidariteit, moeten afschaffen. Ik geloof namelijk niet in de goedheid van de mens. Daarom kan me zoiets beter via de overheid organiseren, teneinde enige overlevingsgarantie te bieden. Dit omdat ik, met de beste wil van de wereld en in de hoop niemand voor het hoofd te stoten, gewoonweg niét geloof dat men effectief ook zal overgaan tot vrijwillige solidariteit. Ik denk niet dat men zijn zieke medemens spontaan en vrijwillig zal steunen. Zeker niet in een stuurloze libertarische samenleving zonder overheid die is overgeleverd aan de grillen van de wereldeconomie en bazen van multinationals waarin ieder moet knokken voor een beetje persoonlijke bezit.
![]() |
![]() |
![]() |
#684 |
|
![]() Amerika, naar 't schijnt is er daar een goed Thais restaurant.
![]() |
![]() |
#685 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er bestaat geen dergelijke eenvoudige relatie hoor: Bokhari, Farasat A.S.; Yunwei Gai & Pabloovernment health Gottret (2007) G expenditures and health outcomes. In: Health Economics, 16, 3, pp. 257-273 Byrne, Pietz, Woodard, Petersen (2007) Health care funding levels and patient outcomes: a national study. In: Health Economics, 16, 4, pp. 385-393 Volgens cijfers van de WHO bedroegen de totale overheidsuitgaven aan gezondheidszorg in de VS in 2000 trouwens $1992 per hoofd van de bevolking, minder dan in koploper Noorwegen ($2412, tegen gemiddelde wisselkoers), maar meer dan in o.a. België ($1379), Zweden ($1685) en Canada ($1483). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stelt u zich voor dat u over straat loopt, zonder zich met iemand te bemoeien, en plotseling oog in oog staat met een overvaller. Zonder zich iets aan te trekken van uw wensen en gevoelens, slaat hij u neer, grijpt uw portemonnee, en loopt rustig weg terwijl u uw wonden likt. Indien er zoiets als een vrije handeling bestaat, dan is dit het wel. Niet alleen veroordeelt u de overvaller; u en anderen zullen hem willen straffen, en zullen woede en wrok voelen zolang hij vrij rondloopt. Hij is verantwoordelijk voor het verlies van uw portemonnee en voor uw gekwetste gemoedsrust: hij handelde opzettelijk bij het veroorzaken van uw lijden, en bekommerde zich nergens om, behalve om zijn eigen voordeel. (Scruton, 2000:106) You can't trust people, they're evil. Hence, make them kings and government officials!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. Laatst gewijzigd door Dies : 24 maart 2008 om 03:23. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#686 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Total health care spending, now amounting to 16% of the gross domestic product, is projected to reach 20% in just 7 years.
Ik geloof dat de bron wel betrouwbaar is: http://www.gvhv.be/nl/wordpress/?p=604 Dat is minder dan België, maar ik ben zeker dat u de cijfers van België kan opzoeken. ![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 maart 2008 om 03:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
|
![]() Citaat:
There appears to be no link between the size of the state welfare budget and the average level of wellbeing. In countries with generous social insurance people do not live longer, healthier or happier than in equally affluent countries with more meager schemes. Increases or decreases in the collective insurance expenditure also appear unrelated to a rise or fall in the level of longevity, health and happiness. There is no link either between the size of the state welfare budget and equality in wellbeing being citizens. In countries with generous social insurance the dispersion of health and happiness is not smaller than in equally affluent countries with more limited collective insurance. Nor are increases or retrenchments in the social insurance expenditure linked with a rise or fall in inequality in health and happiness between citizens. VEENHOVEN, R. (2000), 'Wellbeing in the Welfare State: Level not higher, distribution not more equitable' in: Journal of Comparative Policy Analysis, 2000, vol 2, pp 91-125
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | |
|
![]() Citaat:
Maar goed. Indien er dingen in een samenleving misgaan, is dat meestal koren op de molen voor de meest extremistische kampen in de samenleving, wat leidt tot een polarisering en de spanningen enkel nog groter maakt. Die extremisten pleiten echter meestal voor remedies die nog veel erger zijn dan de kwaal. En dat is het probleem van het libertarisme.
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | ||||||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik ben daarom nog voor evidence based uitgaven. Citaat:
Maar het is niet omdat die eenvoudige causale relatie er nu eenmaal niet is (wat komt door een niet geweldige werking van onze overheid, dat geef ik grif toe) dat de overheid volledig afschaffen de meest prefeerbare optie is. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
|
![]() Citaat:
Als je voor iedere verkoudheid een CT-scan laat maken en 50 van die machines laat plaatsen en iedereen slaap-, kalmeermiddelen en pijnstillers �* volonté voorschrijft heb je ook een heel hoge gezondheidskost. Of je bevolking daar beter van wordt is nog maar de vraag. Daarom ben ik dus heel erg voorstander van een evidence based beleid, obv een evidence based medicine die zich ook heel erg richt op preventie. Dat laatste kost veel minder, plus het welzijn van de mensen blijft er erg hoog door. Niets is effeciënter dan oorzaakbetrijding. Dat is geen pleidooi tégen de overheid. Maar wel één voor een meer efficiënt staatsbeleid, en liefst een evidence based. Maar we hadden geel libertariërs nodig om te ontdekken dat dat beter kon. ![]() Wat jullie doen is, zoals ik al zei, het kind met het badwater weggooien.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 24 maart 2008 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 |
Banneling
|
![]() toch wel, alleen word je niet graag met de consequentie ervan geconfronteerd.
Wanneer je de contradictie ontdekt, kies je toch maar voor het confortabele gevoel dat je krijgt als je jezelf "sociaal" kan noemen. De inhoud (if any) van dat begrip is dan van geen belang, je bent bij "de goei" Laatst gewijzigd door born2bewild : 24 maart 2008 om 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#696 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben eens benieuwd of jij alles wat niet superefficiënt werkt buitengooit. En vertel me eens hoe je ervoor zal zorgen dat de samenleving superefficiënt werkt ZONDER overheid. Wanneer je de contradictie ontdekt, kies je toch maar voor het confortabele gevoel dat je krijgt als je jezelf "sociaal" kan noemen. De inhoud (if any) van dat begrip is dan van geen belang, je bent bij "de goei"[/quote] Ik doe niet mee aan poco-gedoe. Laat je veronderstellingen over mij dus maar achterwege.
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laat je het wel zo ver komen, dan moet je idd het lef hebben dat terug buiten te smijten, ipv als een angstige struisvogel je kop in het zand te steken, en schrik te hebben van alles wat afwijkt van hetgeen je gewoon bent. Denk je dat bedrijven wel de luxe hebben om op jaarbasis miljoenen te investeren in inefficiënte zaken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#698 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() "zo weet ik ..." hoe is het mogelijk. En dan heb ik het niet over het feit dat iemand zich dat in de US zou afvragen. Die disclaimers (om je in te dekken) die je erna bijschrijft kunnen niet verhelen hoe narrow-minded jij bent. Laatst gewijzigd door born2bewild : 24 maart 2008 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
|
![]() Je bent hier anders toch al een hele thread lang je eigen morele superioriteit zo ontzettend hard aan het afficheren vind ik.
![]() |
![]() |
#700 | |
|
![]() Citaat:
Wat ik wel even duidelijk wil stellen: Ik vind jullie, de aanhangers van het libertarisme, geen stelletje egoïsten. Ik denk dat het niet jullie bedoeling is om onze samenleving te verzieken maar dat jullie net het beste willen. (Verbeter me als ik fout ben.) Alleen hebben jullie een heel ander idee over hoe dat bereikbaar is dan ik. [Degenen die ik ontmoet heb bleken zelfs toffe en sympathieke kerels te zijn. Alleen kon er zelfs geen kusje vanaf. ![]() Maar ik begrijp niet dat jullie nalaten om te kijken naar wie deze meningen vooral propageert en jullie vervolgens afvragen waarom dat zo zou zijn. Het is toch flagrant dat het vooral de allerrijksten zijn die het liberalisme promoten. En zelden zal iemand iets promoten waar hij zelf persoonlijk nadeel bij heeft. Als we terug zullen gaan naar een samenleving zonder enige overheidsregulatie, keren we in no time terug naar tijden pre-middeleeuwen in een tijdperk dat niet veel zal verschillen van dit hier: ![]() En zal het leven voor de mens even hard zijn als dat voor een wild dier in de natuur, dat wanneer het door een ongeval of ziekte minder krachten heeft, ten dode opgeschreven is. Daarenboven hebben jullie nog altijd niet gezegd wat jullie zullen doen om te voorkomen dat multinationals onderling prijsafspraken maken. En ik denk niet dat het moeilijk is om te zien dat het vooral zal leiden tot een globalisering waarbij uiteindelijk één bedrijf alle kleintjes opslokt en zo goed als alleen alleen zal zijn in zijn prijszetting en dus eigenlijk een monopolie zal hebben. Van vrije marktwerking is dan al lang geen sprake meer. Bovendien zal van onze gehele aarde al snel niet meer veel overblijven, dan van Paaseiland.
![]() |
![]() |