![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Opmerking 1: U haalt punten aan van Vlaanderen, en wat zijn die van Nederland? Je gaat toch niet gaan vertellen dat pakweg 510 punten (ik denk dat NL hoger scoort hoor) een "puinhoop" is tov 529? Wat dan met 400 punten en 300 punten? Opmerking 2: Als u vindt dat Vlaanderen en Nederland vergeleken moeten worden, terwijl Wallonië met Frankrijk, denk je nu echt dat wij u nog oprecht vinden? Je kan toch niet gaan verdedigen dat het Franstalig onderwijs op een lager niveau moet staan of dat dat "natuurlijk" is? Hoe sterk is uw fundament als je groot-nederlanders moet gaan wijzen op het splitsen van Vla-Ned en Wal-Fra? ![]() Met andere woorden: u blijft argumenten naar voren brengen die ons dienen.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 27 maart 2008 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Minister
|
![]() Tegenover manifeste onwil en moedwillige onzinverspreiding lijkt dat inderdaad nog het enige wapen.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 27 maart 2008 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat de vergelijkingen betreft tussen de landen. Hoe kan iemand nu bepalen welke taalvaardigheid bijvoorbeeld de verschillende leerlingen van verschillende landen in een vreemde taal. Dit is heel moeilijk. Ik citeer: Het taalniveau van een taalleerder is niet gemakkelijk te bepalen. Om iemands niveau te bepalen, moet de taalproductie beoordeeld worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld in het onderwijs, waar docenten geschreven en gesproken opdrachten van hun leerlingen moeten beoordelen. Dat levert vaak problemen op, blijkt uit onderzoek (Wesdorp, 1981). Het verschil tussen het niveau van een Franse spreker van het Engels en een Nederlandse spreker van het Engels is misschien gelijk, maar hoe worden beide niveaus beoordeeld? Uit onderzoek van Koster en Koet (1991) blijkt dat moedertaalsprekers van het Engels veel toleranter zijn ten aanzien van het Engels van Nederlanders dan de Engelssprekende Nederlanders. De Engelsen vonden de uitspraak van Nederlanders minder vaak ‘fout’ dan de Nederlandse Engelssprekenden zelf. Ook voor schrijfvaardigheid zijn dezelfde conclusies getrokken door Shi (2001). Shi onderzocht de schrijfvaardigheid in het Engels van Chinezen. Deze wordt door moedertaalsprekers van het Engels anders en meer positief beoordeeld dan door niet-moedertaalsprekers. De beoordeling van taalniveaus vormt dus internationaal gezien een probleem. Moedertaalsprekers van een taal beoordelen het taalniveau van anderstaligen die hun taal leren positiever dan de docenten uit eigen land. Beoordelaars van een taalniveau zijn het duidelijk met elkaar oneens. Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2008 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Banneling
|
![]() Bent u Belgicist? Dat wist ik niet. U gaf me eerder een andere indruk. En een wetenschappelijke kijk op de dingen hebt u volgens mij nog minder.
Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2008 om 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het valt me op dat Vlamingen in vergelijkingen alleen kijken naar die dingen waar zij relatief gunstig uitspringen. Zo hoor je vaak van de Vlamingen dat de gezondheidszorg in Vlaanderen beter is dan in Nederland. Zij beargumenteren dit dan met de wachtlijsten die er voor sommige behandelingen in Nederland zijn. Dat er verder nog 1001 dingen zijn waar Nederland beter scoort, daar kijken ze dan niet meer naar. Onlangs bleek nog dat Nederland qua gezondheidszorg in Europa op de 2e plek staat, achter Oostenrijk. Zo'n beetje de enige kritiek in dat onderzoek waren de wachtlijsten, anders zou Nederland op 1 staan. Vlamingen als System pikken dit er dan uit, en slaan zichzelf op de borst over hoe goed het in Vlaanderen wel niet is. Dat Vlaamse ziekenhuizen in datzelfde onderzoek kritiek krijgen over de verouderde apparatuur, het aantal doden door resistente ziekenhuisbacterien, etc is dan blijkbaar niet meer van belang. Vlaanderen staat niet eens in de top 10 qua gezondheidszorg, maar dat zou je niet zeggen als je al die opgeblazen ego's ziet. En zo gaat dat dus ook in vergelijkingen met het onderwijs. Vlaamse basisschoolkinderen zouden veel beter zijn in wiskunde, roepen ze dan. Maar dat Nederland er doelbewust voor kiest om met wiskunde te wachten tot de middelbare school wordt dan even vergeten. Vlamingen pikken er altijd alleen die dingen uit die gunstig zijn voor hun, en slaan je er dan mee om de oren. Ooit een Nederlander horen opscheppen over hun kaas tegenover Vlamingen, zoals zij dat wel doen over hun bier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#351 |
Minister
|
![]() Is de nederlandse kaas dan zo speciaal op wereldvlak? IK dacht het niet nee.
Maar ik hoor wel genoeg opschepperij van uw kant op andere vlakken dus wij zijn aan elkaar gewaagd precies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#353 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Toch vind ik het Vlaamse bier, het beste bier van de wereld. Vlaanderen scoort heel hoog op mode-gebied(Antwerpen) Nederland scoort goed met de technische universiteiten, zoals Delft ,Eindhoven en Enschede. Wageningen heeft de beste Land en tuinbouw- universiteit ter wereld. Dutch design is zeer gewild en beroemd in de VS enz. Kortom, als we samengaan dan komen we zeker aan de top ![]() Laatst gewijzigd door JP Coen : 27 maart 2008 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Maar een Waalse Rochefort 8 blijft immer goed bij kaasschotel. Ik zal het zeker niet laten vanwege grensverschuivingen. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#355 |
Minister
|
![]() We hebben een vrijstaat nodig waarin de stadjes Orval, Rochefort en Chimay liggen, en die met een corridor door Namen en Waals-Brabant verbonden is met Vlaams-Brabant. Ik weet niet of het echt nodig is, maar indien nodig zou ik soldaten langs de grens posteren, om de rechtstreekse aanvoer naar Vlaanderen veilig te stellen. Ook de kwaliteit van het bronwater in deze Trappistdriehoek moet veilig gesteld worden, en dat kan best door de Vlaamse regering gebeuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
Parlementslid
|
![]() Wat heeft die System toch met Holland? Schei daar nou eens mee uit man! ons land heet NEDERLAND!!! Ik als Noord-Brabander erger me helemaal suf aan zoiets. Dat een Amerikaan nou geen verschil weet, maar een Belg moet toch beter weten hoe het zit! Zover ligt het toch niet van je bed af! Het is trouwens een wonder dat Nederland zo'n economisch bloeiend landje is als ik jou hoor, want volgens jou zijn we zo achterlijk als een stel paddestoelen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln...icle411373.ece Belgische bieren zijn inderdaad lekker. Zelf drink ik graag Westmalle Dubbel. Het probleem is alleen dat de Vlamingen hun successen vaak misbruiken om Ollanders omlaag te praten. Ze hebben het dan over "pisbier" en "slootwater". Nederlanders daarentegen, hoor je nooit opscheppen over hun kazen. Terwijl sommige van die kazen toch bij de lekkerste ter wereld horen, net als jullie bieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |