Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2008, 15:21   #41
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dat is wel degelijk racistische discriminatie. Ik moet een andere taal leren omdat ik in een verkeerd land ben geboren, wie van etnische NESsy afkomst is heeft een aanzienlijk voordeel op mij. Ik word dus op basis van atnische afkomst achtergesteld.
Jammer voor jou dat je hier geboren bent hé.
Misschien moet je gaan werken voor het CGKR? Je hebt alleszins een goede neus om racisme te spotten.

Citaat:
En uit welke studies blijkt dat? Trouwens de arabische wereld is aanzienlijk groot en de chinese omvat meer dan een zesde van de mensheid.
Heb jij echt voor alles een studie nodig? Trouwens met te zeggen dat de Arabische wereld aanzienlijk groot is en de chinese meer dan een 6e van de mensheid bevat, ontkracht je mijn stelling dat je buiten die gebieden niet ver zal raken met hun respectievelijke talen niet.

Citaat:
graag de taalkundige studie die dat aantoont.
Je bent wel bezig tegen iemand die al jaren bezig is met alles wat met taal te maken heeft, dus vergeef me de pretentie als ik zeg dat ik er wellicht een pak meer van af weet dan jij.

Welke vreemde wetenschappelijke werkmethode is dat? Jij lanceert een stelling en je verwacht dat ik die stelling moet ontkrachten? Neen, jij moet ze bewijzen. Ik wcht dus op bewijs.
Ik pretendeer hier niet aan wetenschap te doen. Ik ben maar een simpele leek. Maar jij daarentegen ben al jaren bezig met taal, en kan mij waarschijnlijk enkele studies tonen om mij uit mijn onwetenheid te helpen.

Citaat:
Goh, en ze spreken allemaal Engels zeg.
Wil je ping-pong met me spelen?

Laatst gewijzigd door Infidel : 27 maart 2008 om 15:21.
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:46   #42
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
mensen die mij niet aanstaan afknallen levert mij ook heel wat voordelen op. De belastingen ontduiken levert mij ook heel wat voordelen op. De boeren in het zuiden uitbuiten levert ons collectief ook veel voordelen op.
Je zult zelf toch wel inzien dat dat geen vergelijking is.
Oud 27 maart 2008, 16:56   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d24e Bekijk bericht
Als je ziet dat kinderen en tieners hier veel beter Engels spreken dan Frans, wat zit je dan te klagen dat dit zo moeilijk te leren is? Zolang het maar dagelijks wordt herhaald (door kijken naar tv, films, luisteren naar muziek, games spelen, internet surfen) is dat geen enkel probleem.
Zou je even welwillend zijn moest het omgekeerde het geval zijn?

Citaat:
Dat men in Engeland of de VS beter Engels kan als kind is niet racistisch, dat is gewoon de logica zelve.
daar gaat het niet om. Ik kan beter Nederlands dan iemand die in Nieuw Zeeland geboren is. Maar ik ga die mens niet het Nederlands als wereldtaal opdringen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:59   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Jammer voor jou dat je hier geboren bent hé.
Misschien moet je gaan werken voor het CGKR? Je hebt alleszins een goede neus om racisme te spotten.
op de inhoud reageer je - uiteraard - niet.

Citaat:
Heb jij echt voor alles een studie nodig?
ja. Jij verkondigt bullshit, aan jou om dat dan te bewijzen.

Citaat:
Trouwens met te zeggen dat de Arabische wereld aanzienlijk groot is en de chinese meer dan een 6e van de mensheid bevat, ontkracht je mijn stelling dat je buiten die gebieden niet ver zal raken met hun respectievelijke talen niet.
Die stelling moest ook niet ontkracht worden, want je hebt daarin gelijk. Maar dat doet ook niets ter zake. Als de chinesen of de arabieren hun taal hier zouden komen opdringen zou ik daar even hard tegen reageren.

Citaat:
Ik pretendeer hier niet aan wetenschap te doen. Ik ben maar een simpele leek.
da's wel duidelijk, maar je komt hier wel een hoop nonsens vertellen terwijl je geen enkele van mijn argumenten hebt kunnen ontkrachten.

Citaat:
Maar jij daarentegen ben al jaren bezig met taal, en kan mij waarschijnlijk enkele studies tonen om mij uit mijn onwetenheid te helpen.
ik hoef dat niet. Jij poneert stellingen, aan jou om ze te bewijzen.

Citaat:
Wil je ping-pong met me spelen?
Ja, dat is eigenlijk een meer vruchtbaar tijdverdrijf want daar heb je wellicht net iets meer verstand van dan over de taalkundige situatie in de wereld denk ik.
Oud 27 maart 2008, 17:00   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Je zult zelf toch wel inzien dat dat geen vergelijking is.
Waarom niet? Taalkundig racisme mag omdat het 'praktisch' is, andere vormen van discriminatie en uitbuiting niet?
Oud 27 maart 2008, 17:09   #46
FinnieMc
Vreemdeling

FinnieMc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daar gaat het niet om. Ik kan beter Nederlands dan iemand die in Nieuw Zeeland geboren is. Maar ik ga die mens niet het Nederlands als wereldtaal opdringen.
Niemand heeft op een gegeven moment gezegd: zo, vanaf nu is Engels de wereldtaal!.
Dat is zo gegroeid mede doordat het economische en wetenschappelijke zwaartepunt na W.O. II naar Amerika en Groot-Brittanië verschoof en mede doordat Engels een betrekkelijk eenvoudige taal is voor simpele gesprekken.

Dat je dat aanvoelt als racistisch en oneerlijk tja. Dan blijf je maar in je coconnetje zitten.
Ik spreek 4 talen en kan me behelpen in nog 3 andere, geloof maar dat die Engelsen en Amerikanen daar met afgunst naar zitten te kijken. Meertaligheid is geen teken van zwakte, het is een ongelooflijke troef.

Éireann go Brách
FinnieMc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:35   #47
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FinnieMc Bekijk bericht
Ik spreek 4 talen en kan me behelpen in nog 3 andere, geloof maar dat die Engelsen en Amerikanen daar met afgunst naar zitten te kijken. Meertaligheid is geen teken van zwakte, het is een ongelooflijke troef.
Helemaal mee eens: ik spreek er vijf. Meertaligheid is inderdaad een ongelooflijke troef. Maar waartoe gaat die troef nog dienen als iedereen Engels leert?

Nu kan je zeggen: "ah, als er dan ergens eens iemand niet uit zijn Engelse woorden geraakt, kan ik bijspringen". Waarmee je in feite meteen duidelijk maakt dat het allemaal zo simpel niet is.

Ik vraag me in gans die evolutie toch dit af: het Engels zal meer en meer ingevoerd worden als onderwijstaal. Waar gaan al die professoren naartoe? Engels leren?
Het dagdagelijkse spreekengels is wel gemakkelijk te leren, maar niet het vakengels.

En Pelgrim heeft een punt: dit is discriminatie van de mensen die het Engels niet als moedertaal hebben. Bovendien, als ik naar jouw Ierse vlag kijk, stel ik me toch vragen bij de gemakkelijkheid waarmee je die evolutie aanvaardt.

Bijkomend: probeer in bijvoorbeeld Baskenland maar eens een Engels gesprek aan te knopen op straat. Of in Spanje. Niet aan de toeristische kust, he. In Spanje.

Ik denk toch ook aan het volgende: zorgt die verengelsing niet voor een nieuwe taalbarrière en sociale ongelijkheid? Bijvoorbeeld in het onderwijs?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:36   #48
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

En sorry, maar je tekstje klinkt wel heel ironisch hier:

You're afraid of making mistakes. Don't be. Mistakes can be profited by. If you hide your ignorance, no one will hit you and you'll never learn.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:48   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FinnieMc Bekijk bericht
Niemand heeft op een gegeven moment gezegd: zo, vanaf nu is Engels de wereldtaal!.
toch wel. Bologna bijvoorbeeld. De (amerikaanse) multinationals bijvoorbeeld. Er is geen wet over gestemd nee, maar de praktijk is dat bvb de EU, de NAVO, het IMF, de WTO en alle andere (ondemocratische) supranationale instellingen het Engels volop gebruiken als werktaal.

Citaat:
Dat is zo gegroeid mede doordat het economische en wetenschappelijke zwaartepunt na W.O. II naar Amerika en Groot-Brittanië verschoof en mede doordat Engels een betrekkelijk eenvoudige taal is voor simpele gesprekken.
dat eerste klopt volledig en is op zich reeds een aanwijzing dat het om puur imperialisme gaat. Dat tweede daarentegen is, om het toepasselijk te zeggen, complete and utter bollocks. Graag één, een enkele studie die aantoont dat het Engels een "eenvoudige" taal zou zijn.

Citaat:
Dat je dat aanvoelt als racistisch en oneerlijk tja. Dan blijf je maar in je coconnetje zitten.
dat heeft niks met coconnetjes te maken, ik zit notabene in de Esperanto beweging, zowat de meest internationale beweging denkbaar. Dat heeft met feiten te maken. Ik moet vele jaren van mijn leven spenderen aan het leren van een andere taal, een brit of een amerikaan niet. Omdat hij per toeval op de juiste lap grond is geboren. Dat is in wezen discriminatie op grond van etnische afkomst. Geen speld tussen te krijgen.

Citaat:
Wel, de verengelsing is net de grootste bedreiging voor de taalkundige diversiteit.

Overigens, iemand die de pretentie heeft zoiets als 'Éireann go Brách' in zijn onderschrift te zetten zou wel iets kritischer mogen zijn tegenover het Engelse taalimperialisme dat al het Iers quasi om zeep heeft geholpen en goed op weg is een heleboel andere talen omver te walsen. tot zover dan de "go Brách"

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 27 maart 2008 om 17:55.
Oud 27 maart 2008, 18:34   #50
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou je even welwillend zijn moest het omgekeerde het geval zijn?

Ik bekijk Franse films in het Frans met ondertitels, anime in Japans en luister naar Rammstein in het Duits, dus dat is geen enkel probleem. Het is nu eenmaal zo dat de Amerikanen veel meer tv, films en games maken die ik graag zie dus ik kan vlotter Engels dan andere talen (op Nederlands na, alhoewel ik die vaak door elkaar gebruik).

Dat is helemaal geen imperialisme of opdringerigheid, dat is mijn vrije keuze om hun media te bekijken aangezien ze me meer aanstaat dan FC de kampioenen en al die Vlaamse brol die wij produceren.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 19:39   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bekijk Franse films in het Frans met ondertitels, anime in Japans en luister naar Rammstein in het Duits, dus dat is geen enkel probleem. Het is nu eenmaal zo dat de Amerikanen veel meer tv, films en games maken die ik graag zie dus ik kan vlotter Engels dan andere talen (op Nederlands na, alhoewel ik die vaak door elkaar gebruik).
Wel, om te beginnen is daarmee al duidelijk dat het niet een vermeende eenvoudigheid van het Engels is maar wel de veelvuldigheid van Anglo-amerikaanse export producten die de verengelsing stuwen.
Ik heb trouwens ook, anglofiel zijnde, heel veel platen en dvd's in het Engels.

Citaat:
Dat is helemaal geen imperialisme of opdringerigheid, dat is mijn vrije keuze om hun media te bekijken aangezien ze me meer aanstaat dan FC de kampioenen en al die Vlaamse brol die wij produceren.
ooit al eens gedacht hoe het komt dat hier zoveel brol wordt geproduceerd? Het is de arrogantie van zelfverklaard kosmopolitische artiesten en producenten die er voor zorgt dat alles in het Engels wordt gemaakt. Trouwens hetzelfde zeiden de franskiljons destijds ook over het achterlijke boerentaaltje van de Vlamingen.
Oud 27 maart 2008, 21:33   #52
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Taalkundig racisme mag omdat het 'praktisch' is, andere vormen van discriminatie en uitbuiting niet?
Poco taalvervalsing.
Oud 27 maart 2008, 21:37   #53
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

goh wat een steekhoudend argument.
Oud 27 maart 2008, 22:53   #54
willem1940NLD

Standaard

Talen hebben hun eigen fuctionaliteit, te vergelijken met voertuigen; voor bepaalde doeleinden en gebieden kan een kano meer functioneel zijn dan een Mercedes.
Oud 27 maart 2008, 23:07   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is nou eens een absurde vergelijking. Wat heeft een taal met kanos en mercedessen te maken? Ga jij beweren dat de ene taal een kano is en de andere een mercedes? Taalkundig is dat complete nonsens.
Oud 27 maart 2008, 23:35   #56
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat is nou eens een absurde vergelijking. Wat heeft een taal met kanos en mercedessen te maken? Ga jij beweren dat de ene taal een kano is en de andere een mercedes? Taalkundig is dat complete nonsens.
Toch. Het Italiaans bijvoorbeeld vind ik lopen als een Ferrari en het Amerikaans als een Harley; Innuit-talen en Tok Pisin en nog een paar andere vind ik wel kano-talen die getuigen van grote behendigheid, zoals trouwens ook de jargons van zeelieden, binnenschippers, truckers en bikers neiging vertonen tot eigen taalvorming.

Echt geanalyseerd heb ik ze niet maar bij elke taal waar ik nieuw mee in aanraking kom ontstaat voor mij wel zulk "plaatje", vooral als een onderliggende traditie daar een psychologisch stempel op heeft gedrukt.
Oud 28 maart 2008, 00:00   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en de wetenschappelijke linguïstische uitleg is?
Oud 28 maart 2008, 01:33   #58
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, om te beginnen is daarmee al duidelijk dat het niet een vermeende eenvoudigheid van het Engels is maar wel de veelvuldigheid van Anglo-amerikaanse export producten die de verengelsing stuwen.
Ik heb trouwens ook, anglofiel zijnde, heel veel platen en dvd's in het Engels.
Of Engels makkelijker is of niet weet ik niet. De reden dat ik het veel beter kan dan Frans is door dat ik het al sinds zeer jong elke dag hoor op tv, computer en radio. Ik ben er zeker van moesten dat Franse of Spaanse programma's zijn dat ik het ondertussen even goed zou kennen.
Citaat:
ooit al eens gedacht hoe het komt dat hier zoveel brol wordt geproduceerd? Het is de arrogantie van zelfverklaard kosmopolitische artiesten en producenten die er voor zorgt dat alles in het Engels wordt gemaakt. Trouwens hetzelfde zeiden de franskiljons destijds ook over het achterlijke boerentaaltje van de Vlamingen.
Low budget heeft er ook veel mee te maken. Geen groot genoeg publiek.

Laatst gewijzigd door d24e : 28 maart 2008 om 01:34.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 01:38   #59
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of Engels makkelijker is of niet weet ik niet. De reden dat ik het veel beter kan dan Frans is door dat ik het al sinds zeer jong elke dag hoor op tv, computer en radio.

Low budget heeft er ook veel mee te maken. Geen groot genoeg publiek.
Basis Engels is gemakkelijk, 50% of zo van de wooordenschat heeft van latijns-romaanse oorsprong. Globish is nog gemakkelijker. Correct Engels is zelfs in Engeland voorbehouden aan weinigen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 02:51   #60
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
en de wetenschappelijke linguïstische uitleg is?
Mwah; taal is voor mij, ondanks dat ik er een soort voor moet studeren, vooral een gevoelszaak en "wetenschapper" voel ik mij niet echt ondanks mijn "bruikbare" hantering (vroeger ook in werk) van het moderne handjevol talen (NLD) ESP FRA ENG DEU.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be