Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2008, 09:03   #501
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Een betere en meer correcte veralgemening is de vaststelling dat de Vlaming als zodanig tweetalig is terwijl de Franstalige dat als zodanig niet is.
In de Belgische werkelijkheid is het niet kennen van Frans voor de Vlaming nog vaak een nadeel. Omgekeerd is dat niet zo voor een Franstalige.
Bovendien, de kennis vh Nederlands van Onckelinckx en Milquet is alles behalve behoorlijk, zeker gezien hun functie.
Ik denk dat de dag van vandaag het niet kennen van het Nederlands een nadeel is. En de Walen schijnen dat nu ook te begrijpen. Het werd dan ook tijd.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 09:05   #502
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je hebt ALTIJD waninformatie, ook nu weer. Laten we je post even bekijken:

Je suggereert hier dat Wallonie het veel beter doet dan Vlaanderen aan de hand van veranderingen ten opzichte van eerdere cijfers.
En dan nu de hamvraag: Waar zijn die cijfers?

(Zo doen politieke partijen het ook: ''Onze aanhang is verdubbeld'' betekent ''we hebben nu twee zetels in plaats van één''.
''De ander verliest licht terrein'' betekent: ''Zij hebben nu 49 zetels in plaats van 50'')
Dat doe ik zeker niet. Ik heb u de cijfers gegeven.
Oud 28 maart 2008, 09:10   #503
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Oeps! system, ik heb de cijfers gevonden:

Samengevat:
Vlaanderen 57% (dus meer dan twee keer zoveel als)
Wallonie 25%
Brussel 18%
Antwerpen in zijn eentje 27%. Vergelijk dat eens met Brussel.
Dat betwist ik ook niet. Maar u moet de dingen ook in het juiste perspectief zien De Vlamingen maken dan ook 59% van de Belgische bevolking uit.
Dat Wallonië en Brussel armer zijn dan Vlaanderen is een feit. Niemand betwist dit. En 80 jaar geleden was het omgekeerd. Dat betwist ook niemand.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2008 om 09:12.
Oud 28 maart 2008, 09:15   #504
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Zo dacht u dat ik dat ook was uiteraard, want een "echte" Vlaming kan enkel een "echte" Belg zijn in uw wereldbeeld. Van zodra iemand positief spreekt over de Noorderburen is ie vanzelfsprekend zelf "nen ollander".
Het is jammer dat u van ons eist met redelijke argumenten af te komen. Niemand gelooft u nog.
Dat maakt u ervan. Nogmaals, ook dat heb ik nooit gezegd. U zit steeds met het dwangbeeld van dat 'belgicisme'.Ik zeg alleen dat Vlamingen geen Nederlanders zijn of omgekeerd. En a fortiori Belgen zeker niet. En dat er een groot verschil is tussen Vlamingen en Nederlanders. En u probeert dat steeds weer te minimaliseren.

En dat de Nederlanders zo goede zakenlui zijn is ook een fabel ,zo blijkt nu. Ik hoor vandaag op de Radio Ned 1 dat nagenoeg 50% van de topmanagers in Nederland zelfs geen Nederlanders zijn maar een vreemde nationaliteit hebben. Bijna de helft van de leden van de Raden van Bestuur van de 25 AEX bedrijven heeft een niet-Nederlandse nationaliteit. Wie zal u nu nog geloven op dit punt?

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2008 om 09:33.
Oud 28 maart 2008, 09:17   #505
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat maakt u ervan. Nogmaals, ook dat heb ik nooit gezegd.Ik zeg alleen dat Vlamingen geen Nederlanders zijn of omgekeerd. En a fortiori Belgen zeker niet. En dat er een groot verschil is tussen Vlamingen en Nederlanders.
Altijd maar weer grensjes trekken, splitsen, mensen indelen in hokjes, verdeeldheid zaaien: de ware aard van de Belgicisten.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 09:20   #506
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Altijd maar weer grensjes trekken, splitsen, mensen indelen in hokjes, verdeeldheid zaaien: de ware aard van de Belgicisten.
U maakt er een eenheid van die fictief is. Die niet bestaat. U bent een fabulator, omdat u uw politiek plaatje wilt invullen. Maar zo werkt het niet. De meeste Vlamingen willen absoluut niet bij Nederland. Dit is kristalklaar. Maar blijkbaar nog steeds niet in uw verduisterd brein.
Oud 28 maart 2008, 09:27   #507
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
U maakt er een eenheid van die fictief is. Die niet bestaat.
Er zijn genoeg elementen van eenheid die wél bestaan, en er is IMHO niets mis mee om die te benadrukken en eventueel om te smeden tot een grotere, staatkundige eenheid die de toekomst wél aankan.

Citaat:
U bent een fabulator, omdat u uw politiek plaatje wilt invullen.
Rustig maar, nu niet beginnen schelden, nu u net een begin van ernstige discussie aan het opzetten was.

Citaat:
De meeste Vlamingen willen absoluut niet bij Nederland.
Waar haalt u die onzin?

Citaat:
Dit is kristalklaar.
Ik zou niet weten waarop u dat baseert. Er is veel meer hard cijfermateriaal dat een overweldigende meerderheid van de Vlamingen het huidige België kotsbeu is.
Oud 28 maart 2008, 09:30   #508
system
Banneling

Standaard

[quote=Rob Roy;3327479]
Citaat:
Er zijn genoeg elementen van eenheid die wél bestaan, en er is IMHO niets mis mee om die te benadrukken en eventueel om te smeden tot een grotere, staatkundige eenheid die de toekomst wél aankan.
In de toekomst kan alles. In de verre toekomst zullen er misschien geen nationale staten meer bestaan.

Citaat:
Rustig maar, nu niet beginnen schelden, nu u net een begin van ernstige discussie aan het opzetten was.
Als er een meester is in het schelden, dan bent u het zeker.

Citaat:
Ik zou niet weten waarop u dat baseert. Er is veel meer hard cijfermateriaal dat een overweldigende meerderheid van de Vlamingen het huidige België kotsbeu is.[/
U bent België 'kotsbeu'. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen dat is. Verre van. Waar haalt u de onzin om te zeggen dat Vlamingen bij Nederland willen? U neemt u dromen voor werkelijkheid. Zoals vaak.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2008 om 09:31.
Oud 28 maart 2008, 09:38   #509
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
U bent België 'kotsbeu'. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen dat is. Verre van.
Mijn woorden niet verdraaien (1). Ik heb gezegd dat een meerderheid van Vlamingen het huidige België beu is. Dat wordt ondersteund door een hele reeks peilingen en onderzoeken die aantonen dat een constante meerderheid van 70 pct meer autonomie voor Vlaanderen wil.

Citaat:
Waar haalt u de onzin om te zeggen dat Vlamingen bij Nederland willen? U neemt u dromen voor werkelijkheid. Zoals vaak.
Mijn woorden niet verdraaien (2). Produceer een citaat van mij waarin ik zeg "dat Vlamingen bij Nederland willen", of ga af als een gieter.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 maart 2008 om 09:38.
Oud 28 maart 2008, 09:50   #510
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Mijn woorden niet verdraaien (1). Ik heb gezegd dat een meerderheid van Vlamingen het huidige België beu is. Dat wordt ondersteund door een hele reeks peilingen en onderzoeken die aantonen dat een constante meerderheid van 70 pct meer autonomie voor Vlaanderen wil.
Dat zegt u. Verschillende peilingen laten juist zien dat meerderheid van de Vlamingen België niet gesplitst willen zien. Wel willen ze een ruimere autnonomie. Maar in feite, in de realiteit, zijn de meeste Vlamingen daar allemaal niet mee bezig. Het is vooral de politiekers die daar mee bezig zijn.
Oud 28 maart 2008, 09:53   #511
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zegt u. Verschillende peilingen laten juist zien dat meerderheid van de Vlamingen België niet gesplitst willen zien. Wel willen ze een ruimere autnonomie.
Door gewoon te herhalen wat ik schreef (hebt u Crtl-C gebruikt?) bevestigt u mijn stelling alleen maar. Dat stemt me tevreden.

En dat citaat waarin ik zeg "dat Vlamingen bij Nederland willen", bent u dat vergeten?

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 28 maart 2008 om 09:54.
Oud 28 maart 2008, 10:03   #512
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Door gewoon te herhalen wat ik schreef (hebt u Crtl-C gebruikt?) bevestigt u mijn stelling alleen maar. Dat stemt me tevreden.
Neen, ik ga door op peilingen van De Standaard en Le Soir van 2007.
‘België moet behouden blijven’: ja: 93% Nederlandstaligen, 98% Franstaligen.

Voorstanders onafhankelijkheid (volgens DS uit vraag hierboven af te leiden): 6% van de Nederlandstaligen, 2% Franstaligen

Verdere staatshervorming nodig (meer bevoegdheden voor Gemeenschappen en Gewesten): 39% Nederlandstaligen, 22% van de Franstaligen.

Ik ben nu benieuwd naar uw cijfers waarin staat dat de Vlamingen de onafhankelijkheid willen. En indien u niet produceert, dan moet u zwijgen op dit punt.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2008 om 10:09.
Oud 28 maart 2008, 10:09   #513
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben nu benieuwd naar uw cijfers waarin staat dat de Vlamingen de onafhankelijkheid willen.
Mijn woorden niet verdraaien (3). Produceer een citaat van mij waarin ik zeg "dat Vlamingen onafhankelijkheid willen", of ga af als een gieter.
Oud 28 maart 2008, 10:12   #514
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat de Nederlanders zo goede zakenlui zijn is ook een fabel ,zo blijkt nu. Ik hoor vandaag op de Radio Ned 1 dat nagenoeg 50% van de topmanagers in Nederland zelfs geen Nederlanders zijn maar een vreemde nationaliteit hebben. Bijna de helft van de leden van de Raden van Bestuur van de 25 AEX bedrijven heeft een niet-Nederlandse nationaliteit. Wie zal u nu nog geloven op dit punt?
De meerderheid van de Nederlandse multinationals halen het grootste deel van hun omzet uit het buitenland. Daarom wordt er actief naar gestreefd om dit ook te laten weerspiegelen in het management. Bij InBev, de enige echte Belgische multinational, zijn de Brazilianen dominant in de top van het bedrijf. De instroom van buitenlands talent is echt iets van de laatste jaren. Philips en ING waren al groot voordat dit begon, en ze zijn niet groot geworden dankzij buitenlandse managers.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 10:33   #515
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn woorden niet verdraaien (3). Produceer een citaat van mij waarin ik zeg "dat Vlamingen onafhankelijkheid willen", of ga af als een gieter.
UW CITAAT

Citaat:
Ik heb gezegd dat een meerderheid van Vlamingen het huidige België beu is. Dat wordt ondersteund door een hele reeks peilingen en onderzoeken die aantonen dat een constante meerderheid van 70 pct meer autonomie voor Vlaanderen wil.
Bewijs uw gezegde of zwijg erover.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2008 om 10:34.
Oud 28 maart 2008, 10:36   #516
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
UW CITAAT

Bewijs uw gezegde of zwijg erover.
Daarmee is niet gezegd dat ze onafhankelijkheid willen, maar een ander België.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 10:48   #517
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
UW CITAAT

Dank u om nog eens te posten wat ik echt zei: dat een meerderheid van Vlamingen het huidige België beu is.

En nu die citaten waarin ik volgens uw bewering stel dat:
- Vlamingen bij Nederland willen aansluiten
- Vlamingen onafhankelijkheid willen.

Of vind je die niet?
Oud 28 maart 2008, 10:53   #518
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Dan maar terug naar unitair systeem, misschien is daar ook wel een groot aantal vlamingen in te vinden. Met weliswaar een paritair parlement. Ik als waal heb daar geen probleem mee.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 10:57   #519
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Met weliswaar een paritair parlement.
En daar zit 'm de crux. Waarom verdienen 4 miljoen Walen net zoveel zeggenschap als 6 miljoen Vlamingen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2008, 10:58   #520
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Dan maar terug naar unitair systeem, misschien is daar ook wel een groot aantal vlamingen in te vinden.
Een ruime meerderheid van Vlamingen wil een grotere autonomie voor Vlaanderen. Dat is al jaren zo en dat verandert niet, tenzij de aangroei van het voorbije jaar door het abominabele gedrag van enkele Waalse politici.

Geen onafhankelijkheid dus, geen unitarisme of herfederalisering: meer autonomie. Kronkelen in deze of gene richting heeft geen zin. Meer autonomie. Het verandert niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be