Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2008, 08:57   #81
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U mag van mij altijd op hypocriete kandidaten stellen. In het Engels u niet vreemd zeggen ze "put your money where your mouth is". Is wat ze in sommige partijen blijkbaar niet kennen.
Ten eerste stem ik niet op het VB. Ik discussieer hier over politiek.

Ten tweede spijt het me weliswaar dat ik niet beantwoord aan uw cliché-beeld over Vlaamsgezinden, maar ik ben niet van plan om daar iets aan te veranderen. Ik heb mijn politieke agenda en die gaat over inhoud, niet over de taal waarin die inhoud uitgedrukt wordt.

Het zijn de Belgicisten die taal blijkbaar een criterium vinden om partijen op te bouwen.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 31 maart 2008 om 09:00.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:04   #82
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ten eerste stem ik niet op het VB. Ik discussieer hier over politiek.

Ten tweede spijt het me weliswaar dat ik niet beantwoord aan uw cliché-beeld over Vlaamsgezinden, maar ik ben niet van plan om daar iets aan te veranderen. Ik heb mijn politieke agenda en die gaat over inhoud, niet over de taal waarin die inhoud uitgedrukt wordt.

Het zijn de Belgicisten die taal blijkbaar een criterium vinden om partijen op te bouwen.
Dat moest stemmen zijn, mijn fout.

2, dat is goed voor u, maar in belgie bestaat zo geen partij

3. Het zijn net de separatische bewegingen die taal voorop zetten want die hebben een probleem met de taalwetten en het gebruik ervan.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:14   #83
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo moeilijk is het niet hoor Kim: niet de taal waarin politici iets verdedigen is belangrijk, wel wat ze verdedigen. In Rijsel en Frans-Vlaanderen komen compleet Nederlandsonkundigen op voor het recht om "Vlaming" te zijn en Nederlands te spreken. Als die VB-mevrouw in Jette het Nederlands zou willen bannen uit het openbare leven, zoals vele Franstalige politici willen, dan hoort ze niet thuis in een Vlaamse partij. Als ze dat niet wil, zou het van racisme getuige om haar te verbieden bij een Vlaamse partij aan te sluiten. Typisch Belgisch racisme overigens (zie mijn post hierboven).
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb veel meer respect voor een Nederlandsonkundige Franstalige, die toch vindt dat Nederlandstaligen gelijke rechten hebben in Brussel, dan voor een perfect tweetalige FDF'er die het Nederlands in Brussel en in de rand wil bannen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:16   #84
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
2, dat is goed voor u, maar in belgie bestaat zo geen partij
QED : België is gebouwd op het taalnationalisme en heeft het geïnstitutionaliseerd.

Citaat:
3. Het zijn net de separatische bewegingen die taal voorop zetten want die hebben een probleem met de taalwetten en het gebruik ervan.
Het taalnationalisme is veel en veel ouder dan het Vlaamse separatisme. Het dateert uit de 19de eeuw en was in 1830 al een van de belangrijkste redenen voor de Belgische afscheuring.

De Vlaamse Beweging heeft dat taalnationalisme overgenomen als defensie tegen de staatsmachine die een volledig Franstalige staat probeerde te creëren.

En tot slot: ik ben er een groot voorstander van dat de Vlaamse Beweging het taalnationalisme achter zich laat. Vlaming is wie in Vlaanderen woont, niet wie Nederlands spreekt. Maar die evolutie zal niet echt doorbreken voor Vlaanderen zich bevrijd heeft van België en zijn taalnationalisme.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 31 maart 2008 om 09:16.
Oud 31 maart 2008, 09:22   #85
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb veel meer respect voor een Nederlandsonkundige Franstalige, die toch vindt dat Nederlandstaligen gelijke rechten hebben in Brussel, dan voor een perfect tweetalige FDF'er die het Nederlands in Brussel en in de rand wil bannen.
Hebben we daar niet allemaal veel meer respect voor?

Mijn opmerking was louter conceptueel.

Ik ben eens benieuwd hoeveel respect men hier opbrengt voor een eentalig Franstalige die in een pro Belgische partij zit en eveneens de rechten van de Nederlandstaligen verdedigt. Wedden dat zoiets niet kan volgens de Vlaams-nationalisten?

Laatst gewijzigd door Kim : 31 maart 2008 om 09:23.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 09:23   #86
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Men vraagt zich tegenwoordig wel eens af hoe het komt dat wij in België altijd volgens de lijn van de taal denken, en bijvoorbeeld administratieve eenheden afbakenen op basis van taal.

Het antwoord valt uit deze draad te distilleren: omdat België zelf gebouwd is op het taalconcept. Het separatisme van 1830 was grotendeels gebaseerd op een racistische afkeer voor het Nederlands. De nieuwe separatistische staat verbood die taal dan ook volledig in de administratie en bouwde actief aan een volledig Franstalige staat. La Belgique serait Latine ou elle ne serait pas.

Dat taalnationalisme is een halve eeuw later overgenomen door de eerste uitingen van Vlaams verzet tegen dit racistisch beleid, en zo is ook de ruime Vlaamse Beweging in het taalnationalisme terecht gekomen ("in Vlaanderen Vlaams"). Om de Vlaming een evenwaardige plaats in België te bezorgen, was het nodig zijn taal evenwaardig te maken.

België is nog steeds taalnationalistisch, zijn harde kern (Brussel) denkt nog steeds spontaan in taalnationalistische termen. Dat nu uitgerekend Belgicisten hier aanklagen dat het VB een Franstalig gemeenteraadslid opneemt, toont nogmaals mooi aan waar de bron van het taalnationalisme zit.
Oud 31 maart 2008, 09:28   #87
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

vraagje, zou die persoon voor het VB in de Brusselse regering mogen zitten? komen de afspraken over het aantal Nederlandstaligen in de regering dan niet in het gedrang?
Oud 31 maart 2008, 09:28   #88
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Blijkbaar niet; aangezien Olivier Maingain de populairste politicus was in BHV bij de afgelopen parlementsverkiezingen. Een mooi bewijs dat heel wat Franstalige Brusselaars het taalracisme nog steeds niet achter zich gelaten hebben.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 31 maart 2008 om 09:38.
Oud 31 maart 2008, 09:28   #89
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben eens benieuwd hoeveel respect men hier opbrengt voor een eentalig Franstalige die in een pro Belgische partij zit en eveneens de rechten van de Nederlandstaligen verdedigt. Wedden dat zoiets niet kan volgens de Vlaams-nationalisten?
Ik wil eerst wel eens zien wat die persoon verstaat onder "de rechten van de Nederlandstaligen".

Daarna zie ik niet in waarom ik voor zo iemand geen respect zou kunnen hebben.
Oud 31 maart 2008, 09:30   #90
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mijn opmerking was louter conceptueel.

Onderschrijven die, naast het verdedigen van de rechten van de Nederlandstaligen in België, ook volledig de taalkundige en territoriale integriteit van het Vlaamse Gewest?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:01   #91
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste,

Viviane Moreau heeft de eed afgelegd in het Nederlands. De informatie die door collega's van Open-VLD de wereld werd ingestuurd is dus niet correct.

Het is wel waar dat mevrouw Moreau Franstalig is. Alhoewel zij gedeeltelijk Vlaamse roots heeft (grootouders uit de Vlaamse Ardennen) is zij zoals zovelen door omstandigheden (sociale druk, huwelijk, ...) verfranst. Haar moedertaal is dus het Frans. Zij verstaat het Nederlands perfect maar heeft het inderdaad moeilijker met het spreken. (voor een deel een beetje bij gebrek aan durf)

Moet ik eraan herinneren dat de hetze die tegen onze partij werd en wordt gevoerd (ondermeer door de collega's uit de democratische partijen die nu moord en brand schreeuwen) ervoor heeft gezorgd dat het niet altijd gemakkelijk is - zeker in Brussel - om bekwame kandidaten te vinden. Wanneer er zich dan iemand aandient die bekwaam is, die de moed heeft om zich als Franstalige als Vlaams Blok te afficheren op een ogenblik dat de partij wordt vervolgd en die bovendien het volledige partijprogramma onderschrijft, dan zou men wel zot moeten zijn om die als kandidaat te weigeren. Wanneer bovendien de democratische verkiezingsuitslag ervoor zorgt dat deze kandidaat bijzonder veel voorkeurstemmen behaalt, dan dienen de hieruitvolgende consequenties aanvaard te worden.

Ik heb in Brussel liever een mandataris met het Frans als moedertaal die consequent de belangen van de Brusselse Vlamingen verdedigt, dan een "Vlaams" OCMW-raadslid dat het omgekeerde doet.

Het OCMW-raadslid van de Open-VLD dat de kat de bel aanbond keurt alle aanwervingen van het Jetse OCMW goed alhoewel 99% hiervan in strijd is met de taalwetgeving, dwz dat het aangeworven personeel in strijd met de wet ééntalig Franstalig is. Dat zegt - denk ik - genoeg.

Met Vlaams-nationalistische groeten,

Dominiek Lootens
Oud 31 maart 2008, 11:05   #92
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb in Brussel liever een mandataris met het Frans als moedertaal die consequent de belangen van de Brusselse Vlamingen verdedigt, dan een "Vlaams" OCMW-raadslid dat het omgekeerde doet.
Dat is idd de kern van de zaak. Merkwaardig dat precies het VB het typisch Belgisch taalnationalisme als eerste achter zich laat.

Is deze nieuwe houding niet precies wat de Belgicisten het hardst vrezen: dat de Vlaamsgezinden zich niet langer door taal als eerste en laatste criterium laten leiden, maar recht naar de essentie gaan?

Anti-belgicisme is onefficiënt en niet meer van deze tijd, afstand doen van de belgitude en het Belgische denken komen in de plaats.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 31 maart 2008 om 11:09.
Oud 31 maart 2008, 11:07   #93
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is idd de kern van de zaak. Merkwaardig dat precies het VB het typisch Belgisch taalnationalisme als eerste achter zich laat.
U heeft de zin niet goed begrepen denk ik...
Oud 31 maart 2008, 11:09   #94
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
U heeft de zin niet goed begrepen denk ik...
O jawel hoor...
Oud 31 maart 2008, 11:19   #95
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Foutje:
De 'separatistische partijen hebben er een probleem mee dat de taalwetten niet toegepast worden!
Oud 31 maart 2008, 11:21   #96
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als morgen Nederlandsonkundige FDF-ers opkomen voor een volwaardige plaats voor het Nederlands in Brussel, moet ik dat dan afwijzen omdat ze Franstalig zijn?
Dat druist in tegen de politiek correcte filosofie. Iets wat van de tegenstander komt is per definitie slecht.
Zo is alles wat van het VB komt sowieso slecht.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:24   #97
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Leg mee eens uit wat het verschil tussen het toepassen van een wet of het gebruik ervan. U wil mensen gewoon laten nederlands spreken omdat ze nu net over de taalgrens wonen. Akkoord officiele instellingen moet nederlands worden toegepast, ik ben ook geen voorstander van faciliteiten. Maar schaf die morgen af en die gaan nog altijd frans spreken in de winkels, cafes etc...

Laatst gewijzigd door santos : 31 maart 2008 om 11:27.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:13   #98
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Neen. Het is inderdaad totaal onacceptabel dat het VB personen als deze op de lijst durft zetten. Dat u hier probeert te doen uitschijnen dat u dat ook onacceptabel vindt, is echter zo hypocriet als de pest, gezien uw extreem-belgicisme.
Extreem belgicisme.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:15   #99
Geert C

Standaard

Citaat:
België is nog steeds taalnationalistisch, zijn harde kern (Brussel) denkt nog steeds spontaan in taalnationalistische termen. Dat nu uitgerekend Belgicisten hier aanklagen dat het VB een Franstalig gemeenteraadslid opneemt, toont nogmaals mooi aan waar de bron van het taalnationalisme zit.
Ja, ja, blijf maar de kwestie negeren. Het gaat hier niet over het feit dat het VB een Franstalige op haar lijsten zet, het gaat hier over het feit dat het VB een Nederlandsonkundige Franstalige op haar lijsten zet. Dat is onacceptabel, hoezeer de VB-propagandamolen ook het tegendeel wil doen uitschijnen. Mocht het hier over, bijvoorbeeld, een sp.a-mandataris gaan, dan zou jij hier zelfs de "aanval" leiden. Mocht het hier over een N-VA-mandataris gaan, dan zou jij zelfs die gelegenheid aangrijpen om te beweren dat alleen het VB nog een echte Vlaams-nationalistische partij is.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 31 maart 2008 om 14:17.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 14:51   #100
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo moeilijk is het niet hoor Kim: niet de taal waarin politici iets verdedigen is belangrijk, wel wat ze verdedigen. In Rijsel en Frans-Vlaanderen komen compleet Nederlandsonkundigen op voor het recht om "Vlaming" te zijn en Nederlands te spreken. Als die VB-mevrouw in Jette het Nederlands zou willen bannen uit het openbare leven, zoals vele Franstalige politici willen, dan hoort ze niet thuis in een Vlaamse partij. Als ze dat niet wil, zou het van racisme getuige om haar te verbieden bij een Vlaamse partij aan te sluiten. Typisch Belgisch racisme overigens (zie mijn post hierboven).
Ik hou wel van jouw objectieve bijdragen op dit forum.
Ik ben zelf in Brussel geboren en er werd van kleins af aan ook frans gepraat om zo de taal te kunnen leren. Als die madam voor onafhankelijkheid is en tegen migratie zie ik niet in wat het probleem is.
Brussel is tweetalig waar er meer franstaligen zijn dan vlamingen.

Het zegt misschien iets over die dame dat ze de Vlaamse taal verdedigt en die zelf niet spreekt maar ze valt zeker te gebruiken in de electorale Brusselse strijd dat veel franstaligen kent.
Ik heb inderdaad al kritiek gegeven op FN en Nation aanhangers waar ook VJW'ers mee samen liepen omdat deze jongens voor België zijn en Belgicisten zijn, ondanks ze franstalig zijn.

Dat is het essentiele verschil met die madam die dus het VB programma moet onderstrepen en dus ook het separatistisch luik...
Ik vermoed dat er inderdaad ook een probleem is om het aantal vrouwen te halen om een lijst in te dienen.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be