![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Alleen in Europa. Om het op wereldschaal te maken hadden ze WO II moeten winnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Burkide : 1 april 2008 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet je trouwens dat net in China de Esperantobeweging relatief sterk staat? Citaat:
Groei of geen groei, dat neemt niet weg dat uw defaitistische houding bijzonder negatief is. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#85 |
Burger
|
![]() Jaja, en het is weer allemaal Angelsaksisch imperialisme. Deze topic is weer een mooi voorbeeld van linkse paranoia.
Engels is nu eenmaal uitgegroeid tot de algemene internationale voertaal. En dat Cambridge daarom beslist dat kennis van een 2e taal niet noodzakelijk is om aan die universiteit te gaan studeren is toch hun zaak. Ik ken geen enkele Vlaamse of Waalse universiteit waar men verplicht een andere taal moet kennen om te mogen komen studeren. Het ligt natuurlijk niet in de aard van de "anti-imperialisten" eerst in eigen boezem te kijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind het eigenlijk wel sympathiek dat Engelsen geen bezwaar uiten tegen het gebruik van hun taal door allerlei vreemdelingen.
![]() |
#87 |
|
![]() Niet vanwege de inhoud (daar zoek ik nog even de juiste draad bij), maar omdat ik Engels als het zó wordt gesproken mooi vind:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6635...aftermath.html
![]() |
#88 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuulijk moet iedereen die het wil en voldoende aanleg heeft wel de kans behouden om meer talen te studeren. Citaat:
In dit geval zou elke Nederlandstalige dus al minstens drie talen moeten leren: Nederlands, Duits en Mandarijn of Arabisch. (In de veronderstelling dat men Frans laat vallen). Dit is gewoon te veel geëist voor de meeste mensen. Binnen enkele jaren zullen de Chinezen een nog veel groter leger hebben. Benieuwd of ze daartegen om ons een plezier te doen allemaal Esperanto zullen spreken. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er dan toch een algemene taal bepaald moet worden, kies ik voor de oudste nog levende Europese taal... Dat is ons aller erfgoed toch?
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() noski baietz!!!!
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zo zwart zie ik het niet in. Ik heb er alle vertrouwen in dat we als eerste taal het Nederlands kunnen blijven gebruiken in Vlaanderen. Of het Engels op termijn als wereldtaal zal standhouden lijkt me iets minder zeker. En ik zie er wel wat tegenop om Chinees te leren. Esperanto? Het spijt me maar daar geloof ik echt niet in. Dat blijft iets voor hobbyisten.
& zoals dat met hobby's gaat winnen er sommige steeds maar aan populariteit - de grootste weerzin tegen het Esperanto komt voort uit de angst voor het opleggen van een "verplichting".. Intussen is er veel geween en tandengeknars vanwege diegenen die verstoken van een "taalknobbel" moeten zwoegen over Latijn, Grieks, Engels, Frans, Duits en Spaans... in hun jonge jaren en door dat nutteloze "gezwoeg" de gelegenheid missen om zich te bekwamen in die wetenschappen waar hun ware aandacht en aanleg naar uitgaat. Totaal te begrijpen is dan ook de vreugde van de Engelse leerlingen die eindelijk de universiteit kunnen betreden zonder kennis te maken met een of andere moeilijk aan te leren "alien" language. Hoeveel gemakkelijker en handiger en cultureel verrijkender het is om in de plaats van deze halsbrekende toeren vol uitzonderingen en particuliere wendingen taalrijkdom te verwerven het is om het eenvoudige Esperanto te leren is slechts geweten door diegenen die het effectief geleerd hebben (en dat zijn dan helaas precies diegenen die wel een taalknobbel hebben). Nu : een taal heeft normaal een geschiedenis van 500 nodig om tot volle "wasdom" te komen - het Esperanto is de eerste totaal kunstmatige taal die inderdaad groeiverschijnselen heeft en levensvatbaar gebleken is. Maar ze bestaat nog maar een goede 125 jaar. zoals de kathedraalbouwers wisten dat ze het resultaat van hun gezwoeg nooit zouden aanschouwen, weten de Esperantisten dat de "Finvikto" niet voor morgen is : menige "natuurlijke taal" zal zich nog opwerpen als universeel alvorens de logica van een kunstmatige tot geen enkele natie behorende algemene taal zal doorwerken. Mij doet het denken aan de roman van Ray Bradbury "Fahrenheit 451", de Esperanto-sprekers van vandaag zijn slechts een doorgeefluik naar een andere (betere ?) toekomst.
![]() |
#96 |
|
![]() Ik deed al jong "iets" met talen en Pa vond goed dat ik in 1955 een esperanto-cursusje kocht bij NTI. Enige weken zat ik hierover in "verloren uren" (sic!) gebogen maar mijn eetlust leed er te veel onder, in de prullenbak ermee; liever 3 levende talen bijleren dan zo'n frankensteinproduct.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 2 april 2008 om 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Om dat je met Engels nu al op heel veel plaatsen in de wereld iets kunt aanvangen, met Duits of Latijn veel minder. Citaat:
Wel, jij hebt mij kennelijk goed begrepen. Ik ben inderdaad geneigd om de kant van de overheersende taal te kiezen, eenmaal ze de bovenhand gehaald heeft. Maar niet eerder. Dat lijkt me gewoon het beste voor de meesten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hetgeen natuurlijk niet betekent dat je andere talen moet negeren. Maar waarom het aartsmoelijk Chinees of het utopisch Esperanto propageren? Elke vreemde taal is een grote verrijking, maar je moet ook een beetje practisch blijven. Daarom zou het Engels als tweede taal moeten verplicht worden in ons onderwijs. Tot spijt van diegenen die er om allerlei redenen bezwaar tegen hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de boekskes? Aan den lijve op één of twee toeristische of academische plaatsten ondervonden en dan maar veralgemeend? Of waar halen jullie dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar van mij mag de unief van Cambridge gerust zelf beslissen over haar taalbeleid. Dat is haar zaak; daar zal ik geen punt van maken. Waar ik wel moeite mee heb is de klakkeloze aanvaarding van sommigen van het Engels als wereldtaal, en beweringen als zou ons onderwijs daar best in geschieden en dit best de enige (werk/officiële) taal van de E.U. worden. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |