Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2008, 09:21   #161
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat heb ik toch ook al heel dikwijls gezien en gehoord. Ook van allochtonen zelf. Vader is hoofd van gezin, als er iets scheelt of moet gevraagd worden slechts één adres. Moeder dient voor de was en de plas.
En inderdaad jongetjes mogen blijkbaar vierkant over hun moeder héén lopen.

Rare situatie. In de meeste gevallen die ik ken (en ik woon in een allochtonenbuurt) zijn de moeders de baas in huis, en hebben de zoons en dochters een heilig respect voor hun moeders.
Helaas stopt dat familiaal respect bij de voordeur, en zou het theoretisch gezien de gemeenschap moeten zijn die de jongens in het gareel houdt.

De enige manier waarop de vader invloed heeft op de binnendeurse opvoeding is de sporadische klacht van de gemeenschap aanpakken, en de snotaap die de familie-eer bezoedeld heeft een pak rond zijn oren te geven.

Helaas is de gemeenschap hier zo POCO beïnvloed dat men zelfs geen belerende vinger durft op te steken, in angst voor een stortvloed van stront, zoals het CGKR perfect weet uit te braken.
Ander punt is dat alle respect weg is. Vroeger was het "meneer de schoolmeester", "meneer de politieagent" "meneer pastoor" "meneer Doktoor".
Dat zie of hoor je niet meer.
Om nog niet te spreken over de mogelijkheden van ouders om hun iets hardleerser nageslacht op het juiste spoor te houden of terug te brengen.
Oud 4 april 2008, 09:40   #162
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ander punt is dat alle respect weg is. Vroeger was het "meneer de schoolmeester", "meneer de politieagent" "meneer pastoor" "meneer Doktoor".
Dat zie of hoor je niet meer.
Om nog niet te spreken over de mogelijkheden van ouders om hun iets hardleerser nageslacht op het juiste spoor te houden of terug te brengen.
Moeten de kindjes terug onderdanig en nederig worden? En niet al te assertief?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 09:42   #163
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
de slinger is soms iets te ver uitgeweken ja, een correctie zou wel mogen, zonder in het andere extreme te gaan natuurlijk.

je ziet dat overal trouwens, ga maar eens op sportvelden kijken hoeveel respect er is voor scheidsrechters.
Oud 4 april 2008, 09:43   #164
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Als we dan toch moeten kiezen : liever dat ze "meneer de police" zeggen, dan dat ze hem onmiddellijk het ziekenhuis in slagen (zoals in deze thread).

Voor mij moet er wederzijds respect zijn : dus geen overdreven angst/eerbied voor wie dan ook, maar ook geen extreem agressief en geweldadig gedrag zonder de minste aanleiding.
ynneb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 09:44   #165
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de slinger is soms iets te ver uitgeweken ja, een correctie zou wel mogen, zonder in het andere extreme te gaan natuurlijk.

je ziet dat overal trouwens, ga maar eens op sportvelden kijken hoeveel respect er is voor scheidsrechters.
En hoe denkt ge da concreet te realiseren?
Conreet zeg ik wel. Niet van "we zouden moeten..." enzo.
Daar is tenminste een revolutie voor nodig, en/of brainwashing.
Oud 4 april 2008, 09:52   #166
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe denkt ge da concreet te realiseren?
Conreet zeg ik wel. Niet van "we zouden moeten..." enzo.
Daar is tenminste een revolutie voor nodig, en/of brainwashing.
collectief optreden. bv in voetbal elk misdragen tov een ref streng straffen door bond en als club die persoon uitsluiten.

het moet niet veel opschuiven hé, gewoon wat normaliseren. De ouders hebben hier een gigantische verantwoordelijkheid. met sommige ouders is het zo dat als hun kind een straf krijgt of een opmerking, ze die dan dubbel moeten maken of ze nog meer opmerkingen krijgen, bij anderen wordt de leraar of opvoeder aangevallen. wel het tweede moet zwaar worden aangepakt door de gemeenschap, door duidelijk te laten merken dat dit niet kan.

binnenkort wilt niemand nog leerkracht worden, niemand nog chiroleider, niemand nog jeugdcoach, niemand nog scheidsrechter. is het dat dat je wilt?
Oud 4 april 2008, 09:56   #167
Bhairav

Standaard

Citaat:
collectief optreden. bv in voetbal elk misdragen tov een ref streng straffen door bond en als club die persoon uitsluiten.

het moet niet veel opschuiven hé, gewoon wat normaliseren. De ouders hebben hier een gigantische verantwoordelijkheid. met sommige ouders is het zo dat als hun kind een straf krijgt of een opmerking, ze die dan dubbel moeten maken of ze nog meer opmerkingen krijgen, bij anderen wordt de leraar of opvoeder aangevallen. wel het tweede moet zwaar worden aangepakt door de gemeenschap, door duidelijk te laten merken dat dit niet kan.

binnenkort wilt niemand nog leerkracht worden, niemand nog chiroleider, niemand nog jeugdcoach, niemand nog scheidsrechter. is het dat dat je wilt?
Bwa dat zouden wel eens intressante tijden kunnen worden. Is eens wat anders he dan dagdagelijks gewoon gedoe...

Maar zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt is wat ik dus bedoel met NIET concreet aanpakken. Ge herhaalt gewoon wa ik juist zei da het probleem is: "we zouden moeten...". Wel NIEMAND "zal". Sommige ouders proberen hun kind wel streng op te voeden, maar dan onstaat er wel een kloof tussen het strenge gezin en de normloze buitenwereld. En het domme dilemma van "zou ik ze nu zo lang mogelijk binnenhouden en controleren of moeten ze met de buitenwereld leren omgaan" etc... Hoe onpraktischer hoe beter blijkbaar.
Oud 4 april 2008, 09:58   #168
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onderdanig, neen. Nederig, neen.

Vriendelijk en met respect voor iedereen, ja.

U predict anarchie. En dat is ook de oplossing niet, want in een anarchie ben ik baas.
Oud 4 april 2008, 10:00   #169
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwa dat zouden wel eens intressante tijden kunnen worden. Is eens wat anders he dan dagdagelijks gewoon gedoe...

Maar zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt is wat ik dus bedoel met NIET concreet aanpakken. Ge herhaalt gewoon wa ik juist zei da het probleem is: "we zouden moeten...". Wel NIEMAND "zal". Sommige ouders proberen hun kind wel streng op te voeden, maar dan onstaat er wel een kloof tussen het strenge gezin en de normloze buitenwereld. En het domme dilemma van "zou ik ze nu zo lang mogelijk binnenhouden en controleren of moeten ze met de buitenwereld leren omgaan" etc... Hoe onpraktischer hoe beter blijkbaar.
jij kan er blijkbaar mee lachen, jij werkt dus totaal niet met jongeren, jij zit niet in een vereniging die zich bezighoudt met het begeleiden van jongeren? wel ik wel en ik zeg je dat het niet goed komt. je moet maar eens een coach zoeken die niet gedegouteerd geraakt van het gedrag van sommige jongeren. je moet maar eens een ref zoeken die nog goesting heeft om elke zaterdag voor alles wat slecht is uitgemaakt te worden.

wat is jouw oplossing dan?

edit: wil je wel een oplossing?

Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 4 april 2008 om 10:01.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 10:03   #170
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige ouders proberen hun kind wel streng op te voeden, maar dan onstaat er wel een kloof tussen het strenge gezin en de normloze buitenwereld.
Onzin. De realiteit toont me aan dat het wél kan. Praten, uitleggen en naar je kinderen luisteren, steeds weer opnieuw: dat volstaat om een genormeerde opvoeding te combineren met een een normloze, laffe maatschappij. De kinderen merken dan dat ze iets meer meekrijgen dan hun vriendjes, en ze appreciëren dat. Je moet natuurlijk als ouder zelf wel het goede voorbeeld geven.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 10:03   #171
luc broes

Standaard

Citaat:
De kindjes zouden wel eens Bhairav onder handen mogen nemen. Liefst assertief!
Oud 4 april 2008, 10:07   #172
luc broes

Standaard

Citaat:
Sommige ouders proberen hun kind wel streng op te voeden, maar dan onstaat er wel een kloof tussen het strenge gezin en de normloze buitenwereld.
De oplossing ligt dus voor de hand: alle ouders hun kinderen normloos opvoeden, dan voelt iedereen zich lekker thuis in een normloze buitenwereld.

Laatst gewijzigd door luc broes : 4 april 2008 om 10:07.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 10:07   #173
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De kindjes zouden wel eens Bhairav onder handen mogen nemen. Liefst assertief!
Ik ben geen flik. Heb evenmin een autoritaire kutsmoel die uitnodigt om op de kloppen.
Oud 4 april 2008, 10:09   #174
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geen flik. Heb evenmin een autoritaire kutsmoel die uitnodigt om op de kloppen.
Denk het ook niet, je bent eerder zo'n kerel die best wel te pruimen is na een paar goei pinten.
Oud 4 april 2008, 10:09   #175
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De oplossing ligt dus voor de hand: alle ouders hun kinderen normloos opvoeden, dan voelt iedereen zich lekker thuis in een normloze buitenwereld.
Ja in een zekere zin wel.
Bereid ze gewoon voor hoe de samenleving ECHT in elkaar zit, en voed ze niet op "in de hoop van"... Uw kinderen streng opvoeden in de hoop een steentje bij te dragen aan orde in de samenleving is verloren moeite.
En neen ik bedoel niet leren hoe te overvallen etc...
Oud 4 april 2008, 10:10   #176
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Denk het ook niet, je bent eerder zo'n kerel die best wel te pruimen is na een paar goei pinten.
Wat moet ik daaronder verstaan?
Oud 4 april 2008, 10:11   #177
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja in een zekere zin wel.
Bereid ze gewoon voor hoe de samenleving ECHT in elkaar zit, en voed ze niet op "in de hoop van"... Uw kinderen streng opvoeden in de hoop een steentje bij te dragen aan orde in de samenleving is verloren moeite.
En neen ik bedoel niet leren hoe te overvallen etc...
wat is streng opvoeden voor jou?
is respect vragen voor andere mensen, voor jezelf, voor de wereld, voor andermans bezit, is dat streng opvoeden?

wat doe je als je kind begint te slaan op z'n leraar? of gewoon al niet wilt luisteren naar die leraar en weigert om huiswerk te maken?
Oud 4 april 2008, 10:15   #178
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat moet ik daaronder verstaan?
Dat je tussen pot en pint wel een alternatief beeld hebt, en je niet op je smoel geslagen moet worden door deze verzuurde nonPOCO.
Oud 4 april 2008, 10:16   #179
Bhairav

Standaard

Citaat:
wat is streng opvoeden voor jou?
is respect vragen voor andere mensen, voor jezelf, voor de wereld, voor andermans bezit, is dat streng opvoeden?

wat doe je als je kind begint te slaan op z'n leraar? of gewoon al niet wilt luisteren naar die leraar en weigert om huiswerk te maken?
Ik zou al geen kinderen willen want de samenleving met haar regeltjes dwingt mij iets van kinderen te maken wat ik niet wil.
Maar ik zou inderdaad de verantwoordelijkheid bij de school leggen. MOEST ik dus kinderen hebben. Ik kan natuurlijk ook wat aanmodderen en "tenminste proberen" mijn kind op het "rechte pad" te sturen. En dan falen uiteraard.
Als een kind slaagt op de leeraar moest die maar meer gezag uitstralen.
Huiswerk niet maken? Zo futiel zeg.
Oud 4 april 2008, 10:17   #180
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat je tussen pot en pint wel een alternatief beeld hebt, en je niet op je smoel geslagen moet worden door deze verzuurde nonPOCO.
Mijn alternatief beeld? Ik bezie dingen hoe ze echt zijn, en niet hoe ze in een voorgekauwd wereldbeeld passen. Niet dat het moeilijk is, iedereen kan dat denk ik maar ja het is zo ENG he, zo referentiekaderloos denken?

Laatst gewijzigd door Bhairav : 4 april 2008 om 10:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be