![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Minister
|
![]() Ik noem de organisatoren van repressies tussen 1830 en 1840 separatistisch janhagel, en jij maakt daarvan dat ik de rellenmakers voor 1830 separatistisch janhagel genoemd heb.
Neen, dan weet ik niet wat je bedoelt, en ik heb ook geen zin om het proberen te begrijpen voor jij leert je opponenten correct aan te halen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Banneling
|
![]() [
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 22:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Minister
|
![]() U zou eens tijd kunnen maken om ons dat te leren!
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 22:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() U moet dat zelf leren doen. Niet altijd op de anderen tellen. Het is een kwestie van ermee te willen beginnen, ook al zint u de informatie misschien niet altijd.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste Spinoza,
Zoals beloofd. Ik ben je nog wat antwoorden schuldig. Als andere Baarle-werkgroepers me willen aanvullen zijn ze van harte welkom dat te doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar je positie gaat eigenlijk ook over de vraag wat staatkundige samenwerking meer biedt dan bilaterale verdragen. Laat ik dan beginnen te zeggen dat ik al blij zou zijn met die bilaterale verdragen. Een ''confederatie'' is een naam die je eraan zou kunnen geven. Maar veel projecten, zoals infrastructurele, vergen langdurige inzet, investeringen en commitment. Dat is niet te regelen met een verdragje dat maar duurt tot aan de volgende verkiezingen. Je zult dus dieper moeten gaan, ook om eventueel wantrouwen weg te nemen. Ik heb stellig de indruk dat zowel de Nederlandse als de Vlaamse overheid hiervoor openstaan. Verder, mijn beste Spinoza, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij stilaan ook wat begint te voelen voor een intensieve samenwerking met onze directe zuiderburen. Juist als D66-ér zou je je dan in goed gezelschap bevinden, gezien de uitlatingen van je oud-voorman Terlouw die ook een fervent voorstander was. Wat let je om daar eens, onder het genot van een goede pint, over mee te praten? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() er zijn veel bestuurlijke schaal -en economische voordelen te bedenken, en maar weinig nadelen. Echter, die voordelen zijn weliswaar van belang, maar van ondergeschikt belang. wat gaan we doen als bij een hereniging blijkt dat de loonstrookjes toch wat tegenvallen. gaan we de boel dan toch maar weer uit elkaar trekken. dat kan toch niet de bedoeling zijn. Er is maar 1 reden voor een hereniging ; VOLK zonder nou gelijk in nationalistisch gedweep te vervallen, kun je rustig stellen dat Vlamingen en Nederlanders 1 en hetzelfde volk zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Volk Een volk is een groep mensen met een onderlinge verwantschap of verbondenheid. Vlamingen en Nederlanders hebben die onderlinge verbondenheid wat mij betreft op 4 punten ; 1. taaleenheid 2. culturele eenheid 3. historische verbondenheid 4. ethnische eenheid. zeker het 4e punt ligt gevoelig. Daarvan ben ik mij bewust. Maar het feit dat wij allen vorige eeuw hebben geleden onder een volstrekt verwerpelijk, afschuwelijk en moorddadig regime, wil niet zeggen dat een gevoelig punt als ethnische afkomst vervolgens onbespreekbaar is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Franken_%28volk%29 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Vreemdeling
|
![]() Hereniging.
Hoe sneller hoe liever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Staatssecretaris
|
![]() Als het aan Nederland ligt wel ja.
Als je hier op het forum kijkt en de Vlaamse politici in de federale regering hoort spreken, dan merk je dat de meeste Vlamingen toch erg gehecht zijn aan de Walen en aan Belgie. Ze hebben er zelfs jaarlijks een aantal miljarden voor over om dit zo te houden. Laatst gewijzigd door JP Coen : 7 april 2008 om 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
ik denk eerder dat de gemiddelde Vlaming het zo langzamerhand aardig beu is om jaarlijks zijn centjes naar Brussel te brengen, en dat de Walen er wat van terug zien. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb veel liever te maken met een zelfbewust Vlaanderen (met een iets te groot eigendunk) dan met het serviele Vlaanderen dat we tot nog toe kenden. Als we gaan samenwerken moeten we dat op gelijkwaardige basis doen met respect voor elkaars standpunten. Een niet-zelfbewust Vlaanderen zal makkelijker zijn om te overtuigen op korte termijn. Uiteindelijk komen we dan op de lange termijn elkaar toch weer tegen want dan zal ook déze samenwerking niet vruchtbaar blijken te zijn. Een verbond waarbij de één ten dienste staat van de ander is nooit vruchtbaar. Verder heb ik liever een welvarende goede buur dan een slechte integratie tussen onze landen, waarbij het wringt en de één of de ander het gevoel heeft steeds het onderspit te moeten delven. Mocht er door die 'zelfbewustheid' geen reïnie komen...het zij dan maar zo. Je noemt het iedere keer, ook nu weer: Het afzetten tegen de Nederlanders. Dat gebeurt al zo'n 178 jaar en is niet iets van de laatste jaren. Daarbij is het maar een deel van de 'Belgen' dat volhardt in boosheid. Bij steeds meer mensen groeit het besef dat we toch niet die monsters waren, en zijn, waarvoor we jarenlang zijn versleten. Met een ander deel bestaat al vanaf het begin goede betrekkingen. Ik laat me door die kortzichtigheid van sommigen in Noord en Zuid er niet van weerhouden vriendschapsbanden aan te knopen en samen met onze Vlaamse en Brusselse vrienden te werken aan een constructieve hereniging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maastricht ligt dichter bij de franstalige/waalse grens dan Brussel. 200 jaar geleden was de meerderheid in beide steden vlaams/nederlands-talig. Nu is (nederlands) Maastricht bijna 100% nederlandstalig. En is (belgisch) Brussel 10% nederlandstalig. De nederlanders vernederlandsen franstalig gebied (Voeren). De franstaligen verfransen vlaams gebied (Brusselse rand). Conclusie: in (Groot-)Nederland wordt de verfransing een halt toegeroepen, in Vlaanderen niet. Laatst gewijzigd door schaker : 16 april 2008 om 20:57. Reden: typo |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Met samenwerking bedoel je waarschijnlijk een (con-)federatie tussen Vlaanderen en Nederland, eventueel los (vrijblijvend) of bindend. Als Nederland een plan heeft gemaakt (bv. over een kerncentrale, spoorlijn of koffieshop in Roermond), dan moeten ze daarna met de Vlamingen overleggen of ze dit mogen uitvoeren. Dit betekent: het nederlandse referendum ongeldig verklaren, opnieuw maandenlang vergaderen, de hele besluitvorming weer doorlopen en nieuwe compromissen zoeken. Het is beter om de problemen in één keer samen (unitair) op te lossen, zonder (con-federale) alarmbelprocedures, pariteitswetten en vergrendelingsmechanismen. En pas daarna kan men met de EU overleggen of men dit mag uitvoeren. Het overbodige vlaams/nederlandse bestuursnivo is moeilijk en kost tijd en kost geld. Net zoals het belgische bestuursnivo ook overbodig is. Het is veel gemakkelijker dat de EU bestaat uit unitaire staten met één regering, dan uit staten met meerdere hiërarchische con-federale structuren die een half jaar nodig hebben voor een beslissing. Wat betreft kultuur en mentaliteit verschillen Nederlanders en Vlamingen van elkaar. Maar het gewenste bestuur is voor de Vlamingen en de Nederlanders bijna gelijk. Nederland en Vlaanderen zijn samen al zo klein (ik zeg dit als inwoner van Beieren in Duitsland ![]() Citaat:
Hier staan een paar antwoorden waar je eventueel naar zoekt. Ongeveer de helft is niet relevant (omdat het een andere discussie betrof), maar er staan enkele goeie argumenten tussen. Ik heb je ultimatum pas vandaag gezien, ik ga ervan uit dat er inmiddels geen argumenten meer aangedragen kunnen worden die jouw mening kunnen beïnvloeden. Citaat:
![]()
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Voor een samengaan met Wallonie beslist niet. Daarom zie ik de "Baarlegroep" niet zitten. Laat Vlaanderen eerst onafhankelijk worden en als dat het geval is, dan kunnen Nederland en Vlaanderen intensief met elkaar gaan samenwerken. Op dat moment kunnen we ook bekijken en gaan werken aan een eventueel samengaan van Nederland en Vlaanderen in een staat. Voorlopig zie ik dat nog lang niet zitten ,omdat de meeste Vlamingen veel te veel gehecht zijn aan Wallonie en aan Belgie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu al oefent Frankrijk een zware verfransingsdruk uit op grensgebieden als De Panne, Menen, Heuvelland etc. Wat zal het dan zijn op Brussel en de Rand? Nee, Vlaanderen en dus ook Nederland hebben er alle belang bij Wallonië uit de handen van Frankrijk te houden en bij de Nederlanden te betrekken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |